Nekromanti Alviska folken

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Hej allesammans,

Eftersom vi nu har sålt slut på "Alver: förbannelsens folk" har det av naturliga skäl blivit dags att planera för den bok som skall utgöra ersättare. Projektnamnet är "De alviska folken". Det blir en betydligt utökad modul, med nya bilder och omslag. Vi kommer ta upp mer om de alviska språken, ett kapitel om Sunariskogen, beskrivningar och kartor över typiska alvboningar, och gå in mer på hur den alviska mathållningen och ekonomin fungerar. Dessutom blir det nog mer äventyrsuppslag.

Om det finns synpunkter på vad som bör komma till / förtydligas / ändras / tas bort så är jag tacksam för dessa synpunkter. Detta är en utmärkt chans att påverka innehållet i den kommande modulen (släpps under 2004).

MVH
Carl Johan Ström
Neogames AB

PS.
Funderar på att införa en gemensam valuta i hela Mundana. Skulle kunna heta "Mundo" eller något liknande... :gremwink: [snälla inga OT-svar]
DS.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Alviska magiker

Alviska magiker..

Har de särskild verksamhet som är dold för andra? Hur mäktiga är egentligen Sanaris magiker?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Äntligen

  • Alvisk mat.
  • Alvisk krigsföring.
  • En nogrann beskrivning av någon stad eller plats. (Ex Haléa Teren). Alltså, underkapitel likt "Intressanta platser" och "Tiban" på sidan 48 resp 49 i Tirakboken.
  • Ta upp några medlemmer ur liljans råd och lägg grunden för några intriger.
  • Mer om Alliansen adminstration. Hur, vad styrs inom Sanari och nedåt.
  • Alviska lekar och sporter.
  • Alvisk konst (och arkitektur?).
  • Mer seder och bruk (aldrig fel med mer seder och bruk
  • Ett historiekapitel! Likt dem i Tirak- och Dvärgboken
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag hade gärna sett bilder på de alviska klädesplaggen, för jag har lite problem med att föreställa mig hur de ser ut med enbart texten som hjälp. Antingen små bilder på varje plagg (ungefär som på vapen och nästan alla rustningar i 'Vapenmästaren'), eller åtminstone en helbild på en typisk manlig och kvinnlig alv (precis som dräktbeskrivningen i 'Asharien & Soldarn').
Eventuellt kan man ha bilder på en manlig och kvinnlig alv vid beskrivningen av varje stam.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Funderar på att införa en gemensam valuta i hela Mundana. Skulle kunna heta "Mundo" eller något liknande... "

Öhm.. hoppas inte du är seriös. Jag gillar inte den idén.. värsta euron... :gremtongue:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Hej allesammans

Oerhört misstänk att hälsa på alla.... jag får en känsla av att du är försäljare/likande som vill att vi skall köpa något... :gremwink:

Funderar på att införa en gemensam valuta i hela Mundana. Skulle kunna heta "Mundo" eller något liknande

Jag krävern en omröstning.... ex den 14 september... :gremgrin:

Förövrigt så kan man handla med ex jargiska mynt i ex soldarn, visst folke skulle titta lite misstänkt på och undersöka pengarna extra noga...
Sen hävdar jag att det finns ställen i de större städerna där man kan växla mynt... på landsbygen byter man till sig sakerna (i mindre byar)... iaf i mitt mundana (Ziax och Lord R, hävdar ni emot slår jag er :gremmad: :gremwink:)
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Äntligen! Alviska folken

Tillslut kommer projektet igång. Nu gäller det bara att hoppas att det blir den kanonbok som den borde bli i min hjärna.

Saker som borde finnas mer av

Plats- och stadsbeskrivningar! Beskrivningarna av städerna bör vara minst lika omfattande som texten om Camard i A&S inräknat lokala intriger i Camard stycket. Beskrivningar av olika områden och med detaljerade kartor vore bra (älskar kartor). Ett par sidor liknade äverntyrsplatser stycket från A&S med olika kul ställen bör finnas med. Gärna fakta om alvernas olika arkitektur också. Hur är det egentligen i Sunari skogen? djur? växter? bosättningar? Massvis med geografi!

Samhällsuppbyggnad! Jag antar att mundanas alver har sitt samhälle upppbyggt på ett helt annat sätt än det klonade fantasy alverna och de vanliga människostäderna. Stor plats bör ges åt att peka ut särdragen och grunderna i samhällena. Mer samhälle på gräsrotsnivå.

Styrelseskick? Hur styr alvernas ledare rent konkret? Hur funkar skatteupptagning och sådant om det nu förekommer? Hur funkar Thisms adelssystem och Sanaris kretsar?

Mat och odling, hur får alverna mat i den stora skogen eller det karga allarin? Vad äter alver?

Alviska magiker!

Alvisk millitär. Hur är försvaret uppbyggt?

Handel! Mer om pyars handelshus och handel med och genom Sunari.

Kapitlet den alviska mentaliteten kan gott tredubblas, framför allt psykologistycket (gillar psykologi).

Alviska rollpersoner, mer om hur man spelar en alv (jag vet inte?)

Hemligheter! Väcker alltid mycket idéer...

Ja ja mer av det mesta. Minst 160-200 sidor högkvalitativt material. Hoppas nån fattade vart jag tycker tyngdpunkten ska ligga... Jag överdrivar alltid projektens omfattning...

/Tobbe.....Sjuk, trött, missar kul grejer och i självförvållad karantän äntligen något possitivt...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Trovärdigheten, framför allt (och älvor och ögon)

Vad Mundanas alver behöver är framförallt ökad trovärdighet. Jag har tex på det här forumet flera gånger förvånat folk då jag haft med alver vars föräldrar varit av olika stammar, och som då fått drag av båda raserna. Allvarligt talat, varför inte? (Lunerian Cuvri'an sägs ju tex ha haft påbrå från både Léaram och Sanari. Mer sådant!). Att Sanari, Thism och Kiriya lyckats leva sida vid sida i tiotusen år utan att sluta som en och samma ras borde bara det i sig fordra en gedigen förklaring. Jag skulle vilja ha en förklaring på det förmodade kastsystem inom Sanarialliansen som gör förhållanden stammarna emellan ovanliga, liksom exempel på att det faktiskt förekommer. Allt för trovärdighetens och spelbarhetens skull. (Tex har sanarialver som haft förhållanden med, och rentav fått barn med, kiriyaälvor utgjort ganska intressanta exempel på kärlekens förmåga att bryta mot sociala normer i min kampanjvärlds konservativa och smått rasistiska alvsamhälle).

Ett annat problem den förra modulen fullständigt utelämnar är hur en så avancerad kultur egentligen kan överleva i en skogsmiljö. Jag ser ingen rationell förklaring på det - Krilles om odlingar i trädkronorna håller inte för fem öre, och är alldeles för fantastisk för Eon. Nej...försök belysa hur alvernas kost primärt består av viltkött och andra skogsprodukter, och utveckla andra lösningar - i min kampanjvärld håller de sig med skogslevande boskap, får och liknande, och odlar en hel del vid de många älvstränderna i Sunari, men är fortfarande till viss del beroende av handel utifrån. Idéer som att Sanari skulle ha väldiga växthus och liknande kan jag köpa, men också de ter sig väl 'high' för Mundana. Här kommer mathållningen in, men frågan är inte primärt vad alverna äter, utan vad de som föga jordbrukande(?) kultur i en pseudomedeltida värld egentligen får sin mat ifrån.

'Alver' ger en väldigt dålig bild av hur alvernas städer egentligen ser ut. Henéas och Léaramas samhällen är lätta att föreställa sig (de är också helt trovärdiga), medan Sunarialliansens beskrivs ytterst diffust, och är svåra att relatera till. Exakt hur fantastiska är alvboningarna i Sunariskogen, egentligen? Hur stora är serineträden? Jag har inget emot att man tar ut svängarna åt det storslagna här, Sanaris magi bör kunna uträtta storverk, och naturmässigt får Sunariskogen gärna framstå som ett paradis, men försök hålla det på en realistisk nivå - ända sedan "Legender och hemligheter" är jag är orolig att Eon ska urarta i slumpmässig standardfantasy. Trovärdighet och realism var väl ändå några av Neogames nyckelord?

Hur alvstäderna ser ut är alltså viktigt, och likaså hur de fungerar. Mer info om alvernas samhälle. Och då åsyftar jag åter Sanarialliansen: de övriga stammarna förklarar sig själva på ett helt annat sätt. Jag hade gärna sett några 'mörka' sidor hos alvsamhället, vilket jag också försökt belysa i mina kampanjer - allt är inte puttenuttputtenutt. Mina Sanari utövar ett konspiratoriskt och subtilt, men ändock kännbart, förtryck gentemot de övriga stammarna, och där finns träd som dött av exploatering, folk som skadat sig i jaktolyckor och fall från träd, tjänstefolk som får slava för sanari för usel lön, mentalt förfallna inåtvända alvgubbar och prostituerade kiriyaälvor som gått ned sig i drogträsket - Alvsamhället bör också ha sina avigsidor, precis som människornas. Alla är inte lyckliga. Förbannelsen allena är i sig ett ångestelement, förstås, men jag kan inte tänka mig att livet i Sunari för alla och envar är en dans på rosor. Någon kommer alltid i klämm.

Sanarialliansens stammar beskrivs för övrigt alldeles för stereotypt. Försök tona ned beskrivningarna lite, alla Kiriya är inte fjolliga konstnärer, alla Thism är inte survivalistiska, högdragna spännbögar. Stammarna hade behövt både uppblandning (genom bland'äktenskap') och en hel del nyansering. Mer individer, mindre stereotyper.

Sedan hörde jag att ni skulle 'tona ned' det alviska ögat och ta bort stridstekniken 'tomhet'. Att ta bort allt det onödigt regeltekniska kring det tycker jag inte är en helt dum idé, men att tona ned själva effekten? Varför? Jag tycker 'det alviska ögat' är en jätteintressant aspekt som sätter mycket färg på Mundanas alver och klart och tydligt separerar dem från mänskligheten på ett sätt som gynnar rollspelandet. Det förstärker det tragiska och emotionella skimmer jag förknippar Eonalverna med, och jag har snarare förstärkt det alviska ögat i min kampanjvärld, där det rent av kan förmedla starka känslor; både kärlek och hat, ilska och glädje (kan lova att brudspaning blir en helt annan grej i Sunari :gremwink: ).. Att det är ganska unikt och föga standardfantasy gör inte det hela sämre, direkt. Det är en mångfacetterad nackdel/fördel som tillför alversläktet mycket, och det vore väldigt synd att minska ned på ett sådant element i mitt tycke.

Lite välskrivna myter och annat från alvisk kultur vore trevligt, inte minst Léaramalverna hade mått bra av det. (Deras kultur känns, förmodligen på grund av de gaeliska förtecknen, väldigt 'mytisk'). Se mitt kväde om Lashubethnínn i ett tidigare inlägg, tex.

Hur bemöts människor och andra främlingar i Sunariskogen? Och hur bestraffas de om de bryter mot lagarna?

I modulerna framstår äktenskap mellan älvor och mänskliga adelsmän som hyfsat vanligt. Lite information om det hade varit högintressant. Är det faktiskt så att kvinnliga alver (av uppenbara anledningar?) är ovanligt attraktiva på kött/äktenskapsmarknaden bland de som har status och pengar att ta sig vilka hustrur de än önskar (och då har vi inte ens börjat prata om Mûhad än)? Det verkar faktiskt så.

Alvers och dvärgars hat gentemot varandra framstår i modulerna som alldeles, alldeles för oresonligt. Jag kan se mycket få anledningar att en Léaramalv, som förmodligen aldrig ens sett en dvärg, skulle ha mycket emot densamme annat än nedärvda fördomar. Alver och dvärgar har inte någon slags kollektivt medvetande - bara för att de har ett hat mot varandra som ofta fås med modersmjölken måste det inte tolkas bokstavligt - hat är något man utvecklar, inte något man har, och få alver har egentligen några skäl att verkligen hata dvärgar. Hénea är en sak, förstås, men för övriga borde det mest röra sig om djupt rotade fördommar och hatpropaganda. Tona ned, med andra ord. Thims och Léarams oresonliga fiendeskap kunde också må bra av en nyansering. Varför hata varandra överhuvudtaget, när de bor så långt från varandra att de nästan aldrig möts, egentligen? Få Léaramalver lär någonsin ha mött en Thism.

På ett sedan länge svunnet Sydcon sökte jag diskutera mysteriet med älvors äggstockar med någon, tror det var dig, CJ. En förklaring på det vore fortfarande intressant. Kvinnor har ett begränsat antal ägg, och orsaken till klimakteriet är just att dessa tar slut omsider. Alltså borde alvkvinnor rimligtvis bli sterila vid 50-60 års faktisk ålder, eller ha mycket långa menstruationscykler, eller enormt mycket större äggstockar än människor. Det ter sig en smula ologiskt, helt sonika, men jag har för mig att jag lyckades spåna fram en rationell förklaring som hade något med frekventa missfall att göra. Urk...om jag nu bara kunde komma på den, också. :gremwink: (Den här biten behöver väl inte tas alltför seriöst, men älvornas menstruationscyklar hade faktiskt behövt en förklaring).

Vapenkultur, krigföring och liknande finner jag väldigt oviktigt i sammanhanget. Sådant antar jag att man kan dräggla över i 'Vapenmästaren' om man har det behovet. Mundanas alver behöver primärt mer beskrivningar av kultur och samhälle (lite mer kläder vore inte fel, och en insikt i hur alverna ser på könsrollerna) - mer förklaringar. Och varför, i hela friden, minska ned på ett av de element (det alviska ögat) som verkligen, kanske mest av alla, gör Eons alver så unika?

En egendomlig sak behöver dock inte förklaras: Léaramälvornas mystiska längdförhållanden gentemot sina grovhuggna machomän kan gott fortsätta vara ett gulligt litet mysterium :gremsmirk:

Eftersom ni inte använder små-flickor-med-vingar-älvor (féer, pixies) i Mundana hade jag gärna sett att ni använde ordet 'älva' som alviskt feminint genus. (Jag har säkert råkat göra det i det material jag skriver för er, åtminstone. Bäst ni säger till mig om det inte är tillrådigt). Ordets ursprungliga entymologiska innebörd i fornnordisk myt är nämnligen just femininum för 'alv', och det är ett betydligt smidigare, och vackrare, ord än 'alvkvinna'. Så det så. (Se också tidigare inlägg).

Gör nu "De alviska folken" till en riktigt bra modul, värdig sin goda föregångare. Att ni lyckas med det är åtminstone min förhoppning.

- Ymir, som älskar Mundanas alver, och hoppas att det förblir så.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Right on

Mycket bra Ymir,

Jag har tagit till mig alla synpunkter och tycker du har mycket bra idéer. Alla områden behöver behandlas. Det enda vi har riktig koll på f.n. är Sunariskogens matproduktion.

Tack för synpunkterna.

MVH
Carl Johan
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Mer information om Molnryttarna, framför allt en ordentlig beskrivning av hur sadel och seldon till en dumdrake är utformade (gärna med en informativ bild).
En utökad ordlista hade inte heller varit så dumt.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Yrken

yrken specialiserade för alver. som ex. alvisk spejare

Alvernas relationer med andra raser som raunlänningar(jag börjar tjata för mycket om dem), vissa monster, djur mm.

Skriv mer om deras speciella förmågor som deras speciela mörkersyn i nedsagt ljus. Tog mig ett tag att hitta beskrivningen om Henea-alvernas speciella spår förmåga med näsan(kommer inte ihåg var jag läste det i alvboken).
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Hemligheter och äventyrsuppslag.

Skit i alla äventyrsuppslagen.
Lägg in några trevliga Episka hemligheter istället.
Den enda hemligheter som bar cool nog att ge mig inspiration till ett äventyr var den om Priori.
Fler intressanta hemligeter istället för halvljumma äventyrsuppslag.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Hemligheter och äventyrsuppslag.

Eller, lägg åtminstone äventyrsuppslagen på en särskild plats i boken så man kan låta spelarna läsa de vanliga kapitlen. Äventyrsuppslag intryckta lite här och var är helt meningslösa, för spelarna kommer inte kunna undvika att se dem och sen är de oanvändbara.

Mvh / Phelan
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag skulle gärna se kartor,kartor om mera kartor.
Karta över alviska städer t.ex Emori. Mer alviska stridskonster.Mer om thisms molnryttare,mer om liljans garde. Mer om liljans råd.
Sedan gärna alvisk folktro o mer alvisk mat o dryck.
I kapitlet om sunari skogen skulle ni kunna ta upp interessanta platser t.ex svarta tornen. Hur det går med sanaris eterseglare och så.
Förövrigt får ni läsa mailen lite bättre.
PS.
Funderar på att införa en gemensam valuta i hela Mundana. Skulle kunna heta "Mundo" eller något liknande... [snälla inga OT-svar]
DS.
Nånting säger mig att ni på Neogames är socialister.....
Yipee
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Man kan aldrig få nog av alver =)

Beskrivningar av städer, kanske till och med nån karta ? :gremsmile:

Den alviska maten vore trevligt att kolla närmare på.

De alviska magikerna.

Och sen hoppas jag att den blir minst lika tjock som Offensiv till Neotech :gremtongue: Men inte tar riktigt lika lång tid :gremgrin:

Mvh Erik
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Samhällets lägre skikt

Som någon annan var inne på, vanligt folk bland alver, gärna med betoningen på vanliga arbetare, bönder osv, kanske tom utslagna alver - det är ofta som man i fantasy ger alver och andra raser än människor något slags magiskt skimmer där det aldrig finns några fattiga, maten hamnar på bordet som av ett trollslag osv. Så, om alvisk underklass betonades skulle det bli en bra brytning mot standardbilden av alver. En alvisk Che Guevara, kanske? :gremgrin:

Mvh / Phelan
 
Top