Nekromanti Alver: Sångarns ätter - förhandskommentar

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: April april, såklart!

Jag måste erkänna att jag var halvvägs igenom tidernas förhandssågning innan jag insåg vilket datum det var...

Tyvärr sparade jag inte texten, men om nån smörar för Ymir kanske han kan gräva fram den ur sina digra loggar.

/Joel
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Visst, feedback från sina läsare är ju nånting man ska undvika om den inte är odelat positiv.
Vad mer precist i din förutfattade mening om vad jag skulle kunna tänkas skriva för något anser du vara feedback? Vad hos dig gör att du ens har ett behov att kommentera något sådant?

Du signerade dig själv som en desillusionerad cynist, vilket jag inte kan säga annat än att jag instämmer i utifrån de inlägg jag läst från dig hittills. Tror du verkligen att dessa egenskaper gör dig kvalificerad för feedback i min ögon?

Sebastian - anser att det är upp till var och en om man vill vara en resurs eller ej
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Okej, byt feedback mot kritik. Eller se det som hänvisning till tidigare feedback på tidigare alster.

Missförstå mig rätt, jag hoppas du gör alver till en skitbra modul. Ditt eget magnum opus, The Eon-modul to end all Eon-moduls, One modul to rule them all.. etc. Men eftersom jag inte är särskilt imponerad av det du skrivit hittills känns det lite som att hoppas på att Kvarnby IK ska vinna allsvenskan. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel.

Därför blir jag irriterad när din spontana reaktion framstod som (jag ber om ursäkt om jag missförstod) "Om folk inte gillar det jag skriver tänker jag minsann inte lyssna på dem!".
Och jag blir irriterad för att jag tycker att även den bäste av författare borde ta sig tid att lyssna på kritik.

Och jag tänker upprepa att jag står för mitt tidigare inlägg. Min första reaktion var "Aaargh, nu har ljusetsriddare överträffat sig själv! (i negativ bemärkelse)". Min andra reaktion var "Har Hjalle rökt crack som hyllar den här skiten!?" och min tredje var "Vänta nu, vad är det för datum?". Som aprilskämt var Hjalles inlägg smått genialiskt, eftersom det (i mina ögon) var en träffsäker parodi på någonting du skulle kunna skriva (på en dålig med hjärnblödning kanske :gremwink: ). Överdriven förvisso, men jag kände att jag kunde dra paralleller mellan bitar av Hjalles text och många av de bitarna jag inte gillat i dina tidigare texter. Så Hjalles text var verkligen lyckad som en nidbild, eller en elak karikatyr, av en "typisk" ljusetsriddare-text, åtminstone i mina ögon (och sannolikt i flera andras med tanke på hur många som gick på det).

Men visst, tycker du att jag är dryg, elak och orättvis så för all del, täpp till truten på mig.
Allt som krävs är en jävligt bra modul.

Fram tills dess tänker jag fortsätta vara din motiverande nagel i ögat. :gremwink:

/Joel - "Om du inte hatar mig, gör jag inte mitt jobb."
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Därför blir jag irriterad när din spontana reaktion framstod som (jag ber om ursäkt om jag missförstod) "Om folk inte gillar det jag skriver tänker jag minsann inte lyssna på dem!".
Vad jag skrev var adresserat till dig. Jag har för länge sen gett upp hoppet om att få dig att gilla något jag skriver. Du gillar inte mina idéer och jag finner sällan att jag gillat dina. Vi verkar helt enkelt ha ganska kontrasterande åsikter om hur spelvärlden skall arta sig (alver med rundsköldar - nej tack liksom!) .
Hade du skrivit något material så är jag därför ganska säker på att jag hade ogillat det likt du ogillat det jag skrivit. Därmed inte sagt att jag därför hade uttryckt det på samma okonstruktiva sätt som du brukar göra...

Så för att vara tydlig: Ja, jag skiter ganska ordentligt i vad du säger då jag mycket sällan funnit det att vara till någon hjälp och mest tagit onödig energi (till skillnad från många andra personers inlägg här).
Att lyssna till dig är således något som står i opposition till vad som är mitt mål, vilket i det här fallet är att skriva färdigt boken. Således blir det ett val baserat på ren logik att inte ödsla energi på dina åsikter.

Och jag blir irriterad för att jag tycker att även den bäste av författare borde ta sig tid att lyssna på kritik.
900+ inlägg här på Eonforumet och ett troget läsande av forumets alla poster säger att jag är rätt intresserad av vad forumiterna har för åsikter. Känner du att du behöver dementera den saken vidare?

Men visst, tycker du att jag är dryg, elak och orättvis så för all del, täpp till truten på mig.
Du misstolkar mig. Jag finner helt enkelt att du kommer med oanvändbar kritik. OM du vill att jag skall lyssna så får du ta och imponera bättre, för om du fortsätter som du har gjort hittills så kommer du uppenbarligen ingen vart!

Fram tills dess tänker jag fortsätta vara din motiverande nagel i ögat.
Om du tror att du motiverar så är du ute på hal is. Dina inlägg är oftast så cyniska och okonstruktiva att jag mest suckar åt dem och tänker att det kanske finns något bättre att göra än att förspilla sin tid här...

"Om du inte hatar mig, gör jag inte mitt jobb."
Så du behöver hat för att bli motiverad? Låt mig gissa att du tagit din föreställning av vad som funkar bäst för dig och applicerat den på din omgivning (eller i det här fallet mig)? Klassiskt misstag - för vet du vad? Din bild av det hela är inte verkligenheten!
Således om du vill motivera någon annan bör du först ta reda på vad som motiverar eller ej. Din cynism, eller vad man skall kalla det, verkar inte fungera särskilt bra på mig - kanske hög tid o testa något annat då? OM du nu verkligen vill påverka på ett positivt sätt det vill säga - vad vet jag du kanske bara har ett behov att hävda dig genom att rata ned på sånt som andra har skrivit?

Sebastian - som nog tyvärr blivit lite smittad av cynism idag
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad är det för fel på alver med rundsköldar? Det borde ju funka oavsett hur klyschiga alver man vill ha; om de så ska vara Tolkien-Noldor rakt av. Kolla på de fantastiskt eleganta och ornamenterade rundsköldarna araberna använde i hundratals år, eller de stiliga rundsköldarna som makedonernas hypaspistai använde under hellenismen. Jag hittar inga jättebra bildexempel på rak arm, men se tex här och här. Sedan ser jag inte varför alver inte skulle kunna använda helt vanliga, simpla rundsköldar av vikingasnitt heller för den delen, förstås.

- Ymir, undrar
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det är en ren fråga om tycke och smak för min del. Rundsköldar känns konceptmässigt oalviskt i min mening och därför kommer jag inte ta med dem, i synnerhet då dessutom dvärgarna använder sådana frekvent.
Du vill inte att mûhadinerna skall vara ett klassiskt klichigt arabfolk och det är också en fråga om tycke och smak. Skulle du ändra uppfattning kring det bara för att jag länkade bilder på coola klassiska araber?

Sebastian - förklarar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rundsköldar känns konceptmässigt oalviskt i min mening
Det är just den uppfattningen jag försöker utmana, bara. Jag tycker inte det är försvarbart att hålla fast vid klichéer enkom för deras egen skull. De klyschor som är försvarbara och värda att behållas, är det av en anledning. Se tex här hur jag en gång argumenterade för vilka aspekter hos typiska alver som är värda att ta tillvara och inte.

Och om du gav mig tillräckligt koola idéer skulle jag självfallet kunna ändra uppfattning om mûhadinerna, ja. Om jag -inte- tyckte att idéerna var tillräckligt koola, skulle jag presentera argument för varför så var fallet.

- Ymir, lite törstig
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Jag har för länge sen gett upp hoppet om att få dig att gilla något jag skriver."

Jag får det intrycket att många fler än bara Pendragon delar hans uppfattning(ar) om dina alster här på forumet, mig själv inräknad. Att döma av t.ex. de övervägande negativa reaktionerna hos alla andra som gick på Hjalles aprilskämt och så tror jag, som sagt, att vi är rätt många som vill ha mer pseudo-realism...

No personal offence, du helt klart en bättre författare än mig själv men jag anser att det du hittills skrivit ofta varit alltför "high" och "o-Eonskt" för min och därmed min spelvärlds smak.
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Saxat ur Encyklopedia Mundana:

wrnu: Ett stort torg i Tiban där det är stor kommers och saker diskuteras ofta. Men då tiraker är den dominerande folkgruppen utmynnar det vanligen i bråk, förolämpningar och våldsamheter.

en tirak om någon...

/F - som ser fram emot nya alvboken
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
/F - som ser fram emot nya alvboken

Det gör jag också. Det skall bli spännande att se hur alverna har utvecklats.
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Jag får det intrycket att många fler än bara Pendragon delar hans uppfattning(ar) om dina alster här på forumet, mig själv inräknad. Att döma av t.ex. de övervägande negativa reaktionerna hos alla andra som gick på Hjalles aprilskämt och så tror jag, som sagt, att vi är rätt många som vill ha mer pseudo-realism...
Å andra sidan finns vi som gillar hans alster skarpt.

Egenetligen förstår jag inte allt gnäll om att eon inte längre passar sig för grisodling. Ser det mest som att då behöver man inte så mycket nya moduler, det räcker med någon landsmodul och grundreglerna. Personligen gillar jag eon för att de erbjuder möjligheter att köra både high och jäkligt grisigt, men om ALLT som utkommer endast är inriktat på low-key så finns inte den möjligheten kvar.

/F
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Egenetligen förstår jag inte allt gnäll om att eon inte längre passar sig för grisodling."

Eon lämpar sig naturligtvis fortfarande väl för grisodling (annars skulle jag inte spela det ÖHT) men jag ser att den utvecklingen av rollspelet som skett på senare tid i alltför stor utsträckning har varit för inriktad på high fantasy.

Somliga gillar det, andra hatar det - så är det oundvikligen alltid med alla förändringar. I det här fallet hör jag hör till de senare nämnda...
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Håller med om att utvecklingen på senare tid inriktat sig mer på det högstämda, dock tror jag att orsaken till det ligger hos vilka ämnen den senare utgivningen tagit upp. Exempelvis är drakar liksom inget fenomen som passar sig för grisodlande.
Några av artiklarna till Fenix har ju på senare tid varit mer jordnära (tex "Trollbane"). Tror att modulen Misslor inte kommer ha särskilt mycket att erbjuda high-fantasyspelare.

När det gäller den kommande alvmodulen så förstår jag att anti-förändringslägret blir oroliga, men att utgå från att den kommer vara alldeles för episk, bara för att samma författare skrivit exempelvis Drakar är en aning förhastat. Att döma ut någonting förhand är i princip alltid trångsynt och ganska dumt. Att dessutom göra det i på det ganska hånfullt sarkastiska sätt som givit sig till känna i den här tråden (dock inte dina inlägg Marukusu) är mest smaklöst.

/F
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har inget emot att Eon blir mer episkt - hey, jag är personligt ansvarig för att kamorferna utvecklades från slumpmässiga ödlemän till Eons kanske mest superlativa ras. Hela den utvecklingen föddes dock ur en enda enkel iakttagelse - kamorferna hade högre Psyke än något annat folkslag i Mundana. Jag tänkte således 'vänta nu...hur kan de vara så jävla anonyma, om de är -övernaturligt- intelligenta hela högen?', och satte igång att göra något spektakulärt och storslaget av det. Grejen är dock, jag anser att resultatet ligger i linje med -hur- sådan storslagenhet bör hanteras i Eon: det är ödesmättat, mystiskt, och relativt subtilt på sina sätt. Kamorferna gavs komplexa och nyanserade personligheter och agendor, jag tänkte noggrant igenom hur deras kultur och deras språk fungerade. De klichéer som eventuellt finns där, finns där av en anledning.

Jämför Legender och Hemligheter med hemlighetskapitlen i Alver eller Dvärgar. De senare är stämningsfulla, mystiska, och inspirerande, medan L&H avslöjar alla detaljer på ett sätt som inte känns remotely trovärdigt givet att skeendena ägde rum för tiotusen år sedan; och dessa detaljer är klyschiga på ett -dåligt- sätt - det finns ingen anledning till klyschorna, ingen tanke bakom, de är där bara för 'att det ska vara så'. Det är under sådana förhållanden som high fantasy blir dålig, slentrian och lökig, och så vill jag inte ha Eon.

Jag anser att Ljusetsriddare generellt har gjort ett ganska bra jobb med att förvalta high fantasy i Eon - beskrivningen av eonerna och så i Drakar är tex vida överlägsen allt i den vägen i L&H, och Drakar överhuvudtaget är en av de bättre Eonmodulerna på senare år. Jag och han byggde vidare väldigt intressanta grejer på relationen mellan kamorferna och ödlefolket. Däremot kan jag känna ibland att samme skribent håller fast lite för hårt vid klichéer för deras egen skull, och är det något i hans skrivande jag vill kritisera, är det just det.

- Ymir, tror på high & low som kombo
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Stöder Ymir i allt han skrev...

... och mitt "Jaa tack alla go'a gudar!" var inte pga att det var Ljusetsriddare som var författaren, utan snarare pga av att jag vet med mig att det finns de som har andra åsikter än mig (~ ganska pro high-fantasy, men med realism, dvs det ska kännas vettigt). Således tycker jag att det var fel vända det lyckade skämtet till en personlig attack (huruvida detta var meningen med det spelar för mig ingen roll), något som detta forum borde vara fritt från. Detta om att hålla forumet fritt från personliga attacker vänder sig (såklart) även till Ljusetsriddare...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Stöder Ymir i allt han skrev...

Således tycker jag att det var fel vända det lyckade skämtet till en personlig attack (huruvida detta var meningen med det spelar för mig ingen roll), något som detta forum borde vara fritt från.
Vem har vänt skämtet till en personlig attack? Även om jag personligen tyckte skämtet var ganska fånigt och på gränsen till FÖR sarkastiskt/förlöjligande (det finns exemplevis en anledning till att professionell media sällan aprilskämtar om personer) så ser jag inget i den här tråden som har ifrågasatt skämtets natur. Således undrar jag vad du menar?

Detta om att hålla forumet fritt från personliga attacker vänder sig (såklart) även till Ljusetsriddare...
Och med det menar du?
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Stöder Ymir i allt han skrev...

Jag pratar om din och Pendragons "konversation" då jag anser att sådant inte hör hemma på forumet då det knappast kan kallas konstruktivt.Sen är jag ingen moderator och har ingen bestämmanderätt men anledningen till att jag kom in på det var att jag kände mig tvungen att försäkra mig om att inte ett spontant svar från min sida (visserligen sent, men likväl) misstogs. Om detta var onödigt och väckte ilska så ber jag om ursäkt för detta, men står likväl fast vid min åsikt.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Stöder Ymir i allt han skrev...

Jag pratar om din och Pendragons "konversation" då jag anser att sådant inte hör hemma på forumet då det knappast kan kallas konstruktivt.
Hur underligt det än kanske må låta för dig så håller jag med. En av sakerna jag försökte ge uttryck för var ju just att jag själv ofta uppelver min och Pendragons konversationer som okonstruktiva. Normalt har jag försökt att bemöta detta med ett visst mått av "professionell trevlighet" men den här tråden är ett rätt bra exempel på när jag inte orkat upprätthålla någon sådan.
Men visst håller jag med dig - okonstruktiva diskussioner hör inte hemma här!

Om detta var onödigt och väckte ilska så ber jag om ursäkt för detta, men står likväl fast vid min åsikt.
No hard feeling från min sida. Bara undrade vad du menade!


Sebastian - skrivsugen
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Stöder Ymir i allt han skrev...

"Hur underligt det än kanske må låta för dig så håller jag med. En av sakerna jag försökte ge uttryck för var ju just att jag själv ofta uppelver min och Pendragons konversationer som okonstruktiva. Normalt har jag försökt att bemöta detta med ett visst mått av 'professionell trevlighet' men den här tråden är ett rätt bra exempel på när jag inte orkat upprätthålla någon sådan.
Men visst håller jag med dig - okonstruktiva diskussioner hör inte hemma här!"


Om du menar dig ha vunnit någon moralisk seger kan jag inte hålla med dig. Okonstruktiv eller ej, så är det min privata uppfattning att ni båda (du och Pendragon) under viss tid varit lika goda kålsupare i att lägga diskussionsnivån där den nu är. "Proffessionell trevlighet" har jag inte sett så mycket av från något håll.

Lycka till med det fortsatta skrivandet. Att folk yttrar sig om resultatet är ett tecken på att de bryr sig, och det är inget att pissa på. Mitt råd är att du lär dig ta all form av kritik på ett bättre sätt; finner du denna så okonstruktiv, bättre då att rycka på axlarna och syssla med annat.
 
Top