Nekromanti Alver: Sångarns ätter - förhandskommentar

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nu börjar datumet då den efterlängdade alvmodulen släpps närma sig på allvar. Efter att ha läst igenom mitt korrekturexemplar vill jag säga något, som en liten aptitretare som kanske kan få det att vattnas lite i smaklökarna.

Det känns som om Eon tar ett nytt steg i och med Ljusetsriddares alster. Det som för tolv år sedan började som orealistisk grisodling, har i Alver utvecklats till hyperrealistisk high fantasy.

I princip varenda by i Sunari är beskriven i detalj känns det som, och det är inga dåliga grejer. Sebastian har tänkt på allt - jordbruksproduktionen (med inte allt för mycket regler till dock, endast fyra förvisso ganska fullmatade sidor) tar ganska stort utrymme, bland annat med en halv sida äventyrsuppslag där spelarna gestaltar thismbönder som tvingas ta strid då utomstående kiriyaalver upptäcker en starkt hallucinogen blomma på deras marker.

Samtidigt är epiken ständigt närvarande. I varje alvisk familj är det alltid en som skolas i stridskonst av en gammal mästare, och skickas ut att leta de artefakter som man betalar in som skatt till sanarialverna. Det låter lite fånigt, men jag skulle vilja se den rollspelare som inte dreglar sig fördärvad över några av de grymma stridskonster som tas upp som exempel på vad man kan lära sig. Flera nya tekniker beskrivs, allt ifrån Drakklor som man utför med två vapen och som har karaktärsdraget Heder som inlärningsslag, till Den skrattande björnen, i grund och botten en ganska uppboastad variant av någon slags Stridsvrål-Uppresning-hybrid.

Boken är full av episka äventyrsuppslag, och de mörka hemligheterna vimlar överallt. Bland annat finns en detalj om pyaralverna med som jag tror kommer att kasta omkull mycket av det vi tidigare har trott om Mörkret, men jag ska inte avslöja för mycket. Ödesmättnad genomsyrar boken, liksom spelskaparens kärlek till alver - den kanske lite smutsiga bild av alver som getts tidigare blir ganska bortsopad, här är alverna åter de ädla, upphöjda varelser som de bör vara i varje seriöst fantasyrollspel.

Det finns ett par detaljer i boken som jag ska erkänna att jag inte gillar så mycket, då de skändar lite av den bild man haft av Mundana sen tidigare - tirakerna visar sig ha haft en mycket "ondare" roll i Mörkret än tidigare till exempel - men på det hela taget är boken djärvt och modigt skriven, med ett helt nytt sätt att presentera svensk fantasy på. Den luddiga sagostämning som följt med DoDT kommer nog att hamna i skuggan rejält för Ljusetsriddares "detaljism-epik".

-Hjalle, hoppas att alla andra ska bli lika förtjusta som han.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
den kanske lite smutsiga bild av alver som getts tidigare blir ganska bortsopad, här är alverna åter de ädla, upphöjda varelser som de bör vara i varje seriöst fantasyrollspel.
Det är, enligt mig, faktiskt lite tråkigt. Det som gjorde eons alver riktigt intressanta var deras (iofs väldigt idiotiska i vissa fall) syn på vissa saker och deras innebördes relationer.

Få saker är lika korkade som början på alv/dvärg krigen.

tirakerna visar sig ha haft en mycket "ondare" roll i Mörkret än tidigare till exempel
Lite samma sak här faktiskt. Äntligen ett spel med onda varelser som faktiskt är onda men samtidigt också överlevare... Bara de inte görs helt genomruttna så kan det dock fungera riktigt bra.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"en på det hela taget är boken djärvt och modigt skriven, med ett helt nytt sätt att presentera svensk fantasy på."

Menar du att den svenska fantasyn efter den här boken börjar närma sig den etablerade amerikanska DnD-fantasyn eller vad?

Särskilt nyskapande tycker jag inte att det låter med "episka, goda alver" och "onda orcher".
Nä bevare mig väl. Det blir nog till att dra fram censureringspennan när jag väl sätter tänderna i den här boken. Jag får ta och skriva ner alla idéer till reaktionära förändringar i Mundana som jag har.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Personligen tycker jag det här låter riktigt tråkigt. Även om det Eon Jag vill spela fått sig ett par rejäla törnar och käftsmällar med åren tycker jag fortfarande man kan skönja en smutsig och otrevlig verklighet där någonstans mellan Drakar och Thalamur.

Menar du verkligen allvar med orden "den kanske lite smutsiga bild av alver som getts tidigare blir ganska bortsopad, här är alverna åter de ädla, upphöjda varelser som de bör vara i varje seriöst fantasyrollspel."?

Jag hade hoppats på att få se mer av alvernas "mänskliga" sida, om uttrycket ursäktas. Det som beskrivs här lutar betänkligt åt standardfantasyalv 1a. Har dessutom Tiraker blivit orcher på riktigt och inte bara som en framväst dvärgasvordom kommer jag bli ledsen i ögat.


EDIT: Vänta lite.....första april! Det måste vara ett aprilskämt, eller hur?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vänta lite.....första april! Det måste vara ett aprilskämt, eller hur?"

Jävligt awkward för mig i sånt fall, jag har försökt vara cool och uppmärksam hela dagen.

Shiiit vad jag hatar 1:a april.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Som du beskriver det låter det som om EON plockas sönder, bi för bit, och drivs närmre tolvårsfantasyn med standardfantasyalver 1a (om jag får låna uttrycket), orker och Barbarer med tolvhandssvärd :gremfrown:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hoppas på första april-skämt

Hoppas verkligen inte alverboken ser ut på detta sätt.
Blir säkert isåfall en stor besvikelse till att läsa och penna och sax måste nog fram i tunga mått för att redigera och censurera.

Mindre world of darkness möter DnD i mitt eon snälla :gremsuck:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Tycker synd om den stackarn som skriver boken om det enda svar han får är det här. Låt mig bara beskina att ingen av oss ännu uttalat oss om den färdiga boken, som vi givetvis inte sett, så den kan mycket väl bli alldeles skitbra trots den något negativa bild som dessa previews har gett. Så jobba på så hoppas vi på att få se en expanderad, genomtänkt och alldeles superb ny alverbok, som tar till vara det arv det bygger på istället för att retardera till en mainstream tolkien-tolkning.

Mina bästa lyckönskningar till författaren: jag hoppas och tror :gremlaugh:

Jag hoppas och tror :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det som avslöjade det som aprilskämt var att Hjalle tyckte att det var bra, inte att ljusetsriddare inte skulle skriva nåt sånt... :gremtongue:

/Joel - desillusionerad cyniker
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
April april, såklart!

Se Pendragons svar för närmre kommentarer... Nåja. :gremsmile:

-Hjalle, Den skrattande björnen.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Måste bara fråga om detta också var ett skämt
Nu börjar datumet då den efterlängdade alvmodulen släpps närma sig på allvar.
Är det det så blir jag ledsen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänkte väll...

Schees..
Tänkte väll att det var nått med april här ja... Men som sagt, jag köppte det här ganska hårt får jag erkänna.. :gremsmirk:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Oj, det där lät ju som en mycket intressant bok - den skulle jag köpa direkt!


/Sebastian - tackar för alla de bra tipsen nu med massa inspiration att skriva vidare
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det som avslöjade det som aprilskämt var att Hjalle tyckte att det var bra, inte att ljusetsriddare inte skulle skriva nåt sånt...

/Joel - desillusionerad cyniker
Tack för att du påminde mig om vad det är som gör det här forumet till en plats som inte värd att besöka!

/Sebastian - som nu sparar en massa tid
 
Top