Alternativ till alignment

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Någon postade den här kartan och det fick mig att tänka på alignment.



Vad skulle hända om man bytte ut GOOD-EVIL eller LAWFUL-CHAOTIC mot GAL-TAN?
Man kan även tänka sig att man är aligned till olika saker:
- Fotbollslag : Djurgården, AIK, Hammarby,...
- Musiksmak : Dansband, Disco, Doom,...
- Politik : Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet,...

Vilka är era mest innovativa och fantasifulla förslag till att ersätta den gamla trötta alignment-kartan?
Och vad skulle det få för intressanta effekter på rollspelandet?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Intressant karta! Kraftig övervikt av skånska kommuner bland de renodlade brun utan sol (TAN)-kommunerna. Likaså många Norrlandskommuner långt till vänster... Jag hade inte koll på att Hufvudstaden ligger så nära Miljöpartiet. Och Vellinge och Danderyd off the scale att strunta i allt bara skatten sänks!

(On topic har jag inget att tillföra annat än att inget aligmentsystem är bättre än varje alignmentsystem...)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,614
Location
Göteborg
Jag har väldigt svårt att förstå hur det går ihop att vara libertariansk och ekonomiskt vänster …

Men: Här är ett alternativ. Sätt värden i nedanstående sex skalor. Alternativt prioritera dem?

1613583521446.png

Vore ju kul att se någon som prioriterar helighet/renhet samt rättvisa, men inte omtanke eller frihet, och mellanmjölk på auktoritet och lojalitet, till exempel.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag har väldigt svårt att förstå hur det går ihop att vara libertariansk och ekonomiskt vänster …
Diagrammet har två axlar. Höger-vänster mappar ekonomisk fördelning, medan Upp-Ner mappar social fördelning. Då blir det lättare hur en stad som Umeå kan kombinera ekonomisk vänster med kulturell "höger", för att uttrycka sig slarvigt.

Måste jag svara mer ingående utan att alls vara insatt i ämnet, skulle jag säga ledtråden ligger i vad Wikipedia beskriver som "Skiljelinjen handlar i detta system inte om fördelningspolitik, utan om sociala och kulturella värden."

"L" i GAL betyder alltså inte att man är för en nattväktarstat med laissez faire-kapitalism. Alltså inte den passiva frihet som i praktiken innebär att strunta i människor. Utan mer en "aktiv frihet" som låter folk leva grönt, alternativt och lite som de själva vill.

Motsatsen här är ju inte fördelningspolitik. Utan motsatsen är TAN, dvs folk som är rädda för och hatar människor som inte är som dem, exempelvis utlänningar, homosexuella, och intellektuella.

Men jag är alltså ingen expert.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Alltså, för mig är libertarianism ett ganska snävt begrepp som syftar på en eller ett par rörelser ganska långt ut på högerkanten, och någon form av tanke runt nattväktarstat är nog en del av den, även om den inte behöver vara uteslutande ekonomisk.

Jag undrar om inte "frihetlig" är ett bättre begrepp? Lite bredare och nog närmare vad som åsyftas?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet är alltså "alternativ till alignment", inte "vad tycker olika politiska grupper".

Så diskutera gärna det förra, och inte det senare.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
För att föreslå alternativ anser jag att vi först måste definiera vad syftet med "alignmentskalan" är. Jag har aldrig begripit mig på den, bland annat för att jag aldrig har spelat D&D, men som jag tolkar den så är det en reglifiering av rollpersonens moraliska kompass/personlighet kopplad till situationer då värderingar och moral utmanas. Det vill säga hur individen kan antas bete sig när en gammal tiggargubbe blir rånad av några rika ynglingar som är ute efter lite "kul". Det har ganska liten koppling till hur rollpersonen anser att världen är beskaffad och hur samhället styrs/fungerar (vilket i min mening kartan ovan anger). Det betyder att en ersättning behöver ge ledtrådar till det förra snarare än det senare.

Ökar eller minskar mitt intresse av att hjälpa ynglingarna i deras trakasserier av gubben om jag är sportintresserad och hejar på ett visst fotbollslag? Samma sak gäller musiksmak. Däremot om rollpersonen är aktiv/identifierar sig med en viss subkultur kan detta påverka ("vi ställer upp för rödhåriga").

Spelvärlden har också betydelse, jag tycker inte "chaotic good" möjligen passar i Shadowrun, men i en fantasyvärld passar det mycket bättre. Antagligen för att "alignment" i grunden implicerar någon form av gudagiven moral. (Eller?)

Jag tycker det blir mer intressant att hämta inspiration ifrån socialpsykologin, då särskilt hur kulturer påverkar, lite mer i linje med @Genesis' bild. Är rollpersonen t.ex. kollektivistisk eller individualistisk? (Jmfr. asiatiska kulturer där kollektivet ofta sätts över den enskilda individens välbefinnande vs. de västerländska som är tvärt om.) Jag experimenterade en gång med en Western-rollperson som hade externt kontrolllocus (eng. external locus of control), men det fungerade väldigt dåligt eftersom denne i praktiken passiviserades och såg ingen anledning att följa äventyret, han var bara ett offer för omständigheterna. När alternativ diskuteras behövs det diskuteras om alla kombinationerna av värden skapar ett driv hos rollpersonen eller om denne passiviseras.

Summa sumarum: som jag ser det är syftet med systemet att ge gruppen (inkl. den egna spelaren och SL) en indikation om hur rollpersonen kan tänkas agera i en viss situation relativt parterna i situationen ("samhället" kan vara en part), men en politisk skala till exempel ger en indikation om hur personen skulle vilja att samhället styrs. Det är rätt få som ringer polisen och berättar om ett pågående inbrott hos grannen på grund av sin politiska övertygelse, snarare en stark rättspatos eller en känsla att "vi grannar skyddar varandras egendom".

Vilket för mig in på en möjlig axel till i modellen, utöver kollektivistisk/individualistisk: empati. Finns det en motsats på empatiskalan eller är det bara en skala från 0 till 100?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,614
Location
Göteborg
Summa sumarum: som jag ser det är syftet med systemet att ge gruppen (inkl. den egna spelaren och SL) en indikation om hur rollpersonen kan tänkas agera i en viss situation relativt parterna i situationen ("samhället" kan vara en part)
Då är kanske Big Five ett alternativ?

openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious)
conscientiousness (efficient/organized vs. extravagant/careless)
extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved)
agreeableness (friendly/compassionate vs. critical/rational)
neuroticism (sensitive/nervous vs. resilient/confident)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Jag gillar moral plånboken! Du orkar bara bry dig om Charisma modifier antal saker per dag på ett moraliskt plan. När du inte har fler saker du orkar bry dig om kan du bara bete dig på sätten som gynnad dig själv eller som är socialt minst jobbiga. Det är därför fula människor är ondare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,614
Location
Göteborg
Nå't japanskt rollspel jag läste om hade reaction rolls för rollpersonerna. Alltså när du möter någon ny person, slå för att de vad du tycker om dem. Det kan man ju anpassa rätt snyggt med olika tabeller för olika rollpersoner.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I shenmo-rollspelet jag filar på alldeles för sällan vill jag simulera en buddhistisk världsbild, och designade därför en åttagradig alignment-skala med tre axlar, där man får qi-kraftpoäng baserat på hur extremt åt ena sidan av skalan man är, men stympad sukha/dukha (positiva respektive negativa karmapoäng, en slags narrativa resurser) av att befinna sig på ytterlighetspositionerna:

The Three Poisons and Three Virtues
Ignorance * * * * * * * * Wisdom
Attachment * * * * * * * * Generosity
Aversion * * * * * * * * Compassion

Jag kommer nog göra om det här systemet, för V5 har fått mig att sluta tro på poäng-bokföring. Men det är iaf ett exempel på alignments baserade på något helt annat än ett västerländskt paradigm.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Till nåt slags historiskt spel hade man kunnat göra humoralpatologiska alignments: flegmatisk, kolerisk , melankolisk eller sangvinisk.

Eller varför inte ett kroppstyps-alignment-system? Pyknisk, atletisk, eller leptosom. Det vore helt hysteriskt tvivelaktigt. Jag är redan lite kär i idén.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
White Wolfs diverse spel älskade olika typer av fyndiga, tematiska alignments. Jag skriver kanske mer om det senare, det förtjänar en grundlig utforskning, men just nu kan räcka med ett exempel från Werewolf:

Varulvarna fick olika egenskaper, och förväntade roller i samhället, baserat på vilken månfas de var födda i. Jag minns inte alla utantill, men krigarna var ahroun, fullmånen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag tycker Chaos, Law och Unaligned hade varit cool - tillbaka till den ursprungliga treskalan och sedan göra den mer Moorcock. Alignment som lojalitet till kosmiska krafter
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tycker Chaos, Law och Unaligned hade varit cool - tillbaka till den ursprungliga treskalan och sedan göra den mer Moorcock. Alignment som lojalitet till kosmiska krafter
Detta fanns även i WFRP1 men försvann i senare upplagor. Det byggde dock på en rätt tydlig världsordning som styrdes av just motpolerna
Lag<->Kaos
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Detta fanns även i WFRP1 men försvann i senare upplagor. Det byggde dock på en rätt tydlig världsordning som styrdes av just motpolerna
Lag<->Kaos
I WFRP1 så hade de aligmentskalan Law - Good - Neutral - Evil - Chaos. Law och Chaos var fanatiska extremist alignments som alla normala människor undvek. Inte så olikt Moorcock där ett kraftigt övertag av endera Chaos eller Law är en Väldigt Dålig Idé.
En stor del av "charmen" i Warhammer universat (både Warhammer Fantasy och WH40K) är att det inte finns någon egentlig motpol til Kaos.
Det finns Kaos och Kaosmakterna, och det finns den normala världen. Den normala världen är ganska rökt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
I WFRP1 så hade de aligmentskalan Law - Good - Neutral - Evil - Chaos. Law och Chaos var fanatiska extremist alignments som alla normala människor undvek. Inte så olikt Moorcock där ett kraftigt övertag av endera Chaos eller Law är en Väldigt Dålig Idé.
En stor del av "charmen" i Warhammer universat (både Warhammer Fantasy och WH40K) är att det inte finns någon egentlig motpol til Kaos.
Det finns Kaos och Kaosmakterna, och det finns den normala världen. Den normala världen är ganska rökt.
Sant, motpolen finns men är sorgligt chanslös. Wfrp 1är Cthulu fantasy där allt redan är kört. RP har bara inte fattat det än.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
I Pendragon har karaktärer ett antal motsatspar: gridig/givmild, förlåtande/hämndlysten etc. Och passioner av olika styrka, som ”Hat mot saxare”.

I RuneQuest har detta utökats med olika grad av drag mot Runor som står för abstrakta begrepp och element som ”rörelse”, ”jord” etc.
 
Top