terje
xenomorf mystiker
I England Upturn'd till LotFP finns alignments baserade på fraktionerna i inbördeskriget: Royalist vs Republican och Cavalier vs Roundhead.
Det går (självklart) utmärkt att spela utan alignments.Och vad skulle det få för intressanta effekter på rollspelandet?
Jag funderade på det en kort stund i början, är personligen ganska förtjust i den modellen, men det beskriver mig som person, inte hur jag kan tänkas agera i en given (typ av) situation. Andra halvan av fundamentala attributionsfelet ("...mitt handlande just nu är ett resultat av situationen och inte min personlighet") gör mig även fundersam. Big 5 kommer från personlighetspsykologin men jag tror mer på att hämta idéer ifrån socialpsykologin. Personlighetspsykologin kan nog ge lite för abstrakta "värden", socialpsykologin skulle kunna ge mer konkreta saker som spelaren kan relatera till enklare och agera på/enligt.Då är kanske Big Five ett alternativ?
openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious)
conscientiousness (efficient/organized vs. extravagant/careless)
extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved)
agreeableness (friendly/compassionate vs. critical/rational)
neuroticism (sensitive/nervous vs. resilient/confident)
På den här sidan diskuteras socialpsykologen Shalom Schwartz värderingssystem i relation till D&D:s alignmentsystem, vilket kan vara värt att läsa. De olika värderingarna han tar upp hade kunnat fungera som en grund för ett alternativt system.
Lustigt nog försökte DnD4 göra något liknande, d.v.s. en 5-gradig 1-dimensionell skala istället för den klassiska 3*3 2-dimensionella:I WFRP1 så hade de aligmentskalan Law - Good - Neutral - Evil - Chaos.
Man kan väl tänka sig sju skalor?I shenmo-rollspelet jag filar på alldeles för sällan vill jag simulera en buddhistisk världsbild, och designade därför en åttagradig alignment-skala med tre axlar, där man får qi-kraftpoäng baserat på hur extremt åt ena sidan av skalan man är, men stympad sukha/dukha (positiva respektive negativa karmapoäng, en slags narrativa resurser) av att befinna sig på ytterlighetspositionerna:
The Three Poisons and Three Virtues
Ignorance * * * * * * * * Wisdom
Attachment * * * * * * * * Generosity
Aversion * * * * * * * * Compassion
Jag kommer nog göra om det här systemet, för V5 har fått mig att sluta tro på poäng-bokföring. Men det är iaf ett exempel på alignments baserade på något helt annat än ett västerländskt paradigm.
Mycket intressant.På den här sidan diskuteras socialpsykologen Shalom Schwartz värderingssystem i relation till D&D:s alignmentsystem, vilket kan vara värt att läsa. De olika värderingarna han tar upp hade kunnat fungera som en grund för ett alternativt system.
#2. Jag tror inte att de tordes plocka bort alignment. [...] Jag tycker att DnD5 plockat bort alignment betydligt mer - och jag misstänker att alignment inte kommer att finnas med i DnD6.
Yupp,13 separata skalor baserade på värderingar:Har inte Pendragon något sådant?
Har inte Pendragon något sådant?
Det är väl detta jag är ute efter.I övrigt anser jag att @CapnZapp har rätt; det bästa alternativet till alignment är inget alignment. Vill jag spela grottröj behöver jag det inte. Vill jag spela modern story-DnD vill jag ha något mer sofistikerat.
Vill jag spela grottröj behöver jag det inte. Vill jag spela modern story-DnD vill jag ha något mer sofistikerat.
Skuggan eller vad det heter från AiME?Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Anledningen är uppenbar: "law" var impopulär, mesig och abstrakt.Detta fanns även i WFRP1 men försvann i senare upplagor. Det byggde dock på en rätt tydlig världsordning som styrdes av just motpolerna
Lag<->Kaos
Anledningen är uppenbar: "law" var impopulär, mesig och abstrakt.
"mesig" ??!!?? "Law" i WFRP1 var allt annat än mesigt. Det är alignmentet för fanatiska häxjägare som är beredda och mer än villiga att bränna alla misstänkta kaos-anhängare på bål. Och skulle några oskyldiga stryka med när de rensar ut kaosanhängarna så är det ju olyckligt, men lite spill måste man räkna med. Absolut inte mesigt - och inte särskilt trevligt heller.
Särskilt abstrakt var det inte heller - inte mer så än övriga alignments åtminstone.