Nekromanti "All Warfare is based on Deception" - Sun Tzu

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Helt OT

lite allmänt OT, och inte riktat till nån speciell i tråden, men japanska är förvisso annorlunda uppbyggt än svenskan, men kräver absolut inga omtolkningar för att vara begriplig. Det är ett väldigt logiskt uppbyggt språk.

Och som de mer insatta här säkert vet är japanska och kinesiska inte släkt alls, även om japanska kanji bygger på kinesiska tecken från början.

Har förresten läst nånstans att japanska och FINSKAN är släkt.. fast vet inte om det stämmer
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Helt OT

Japanska och finska är "släkt" men på extremt avlägset håll.

(Folk brukar ju stoltsera med att de vet att finska är släkt med ungerska. Jodå, det är det... lika nära ungerskan som svenska är farsi. :gremwink: Finska och japanska är *ännu* mindre släkt.)

Erik
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag har faktiskt ingen aning om hur många som dött i usa's senaste krige i afghanistan, plus de två irakkrigen och sanktionerna emellan. Tycker jag brukar höra att över en miljon irakier dog under sanktionerna.

Vet heller inte hur många som dör indirekt av kriget till föld av sönderbombad infrasruktur;reningsverk, mattillverkling e.t.c. inte vet man hur länge det kommer fortsätta till heller.

http://www.youtube.com/watch?v=HNWOj_dFSR4
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lingvistik!

Fel. Det finns teorier om att finskan och japanskan är släkt, via den omdiskuterade ural-altaiska språkgruppen. Problemen är flera: de japoniska språken (japanska, ryukyu-språket etc) betraktas allmänt som olika dialekter tillsammans utgörande ett Language Isolate, utan kända släktingar, levande eller döda, men det finns lingvister som tycker sig kunna härleda en hel del element till sibiriska språkgrupper, då särskilt den altaiska. (Ett mer eller mindre avlägset släktskap med koreanskan tycks relativt vedertaget, ett släktskap med Ainu är mer omdiskuterat). Ett eventuellt släktskap med finskan hänger på följande kontroversiella teser:

Japanska är altaiskt, och altaiska språk är en enskild språkgrupp - vilket är högst omdiskuterat.

Japanska är därmed släkt med -uraliska- språk (som finskan) via den än mer omdiskuterade ural-altaiska språkgruppen.

Även om dessa hypoteser inte stämmer, kan japanska och finska fortfarande vara släkt - via de -jävligt- hypotetiska Eurasiatiska och Nostratiska supermegaärkespråkfamiljerna. Men då är det typ på samma nivå som svenska är besläktat med sumeriska, telugu, arabiska och inuktitut.

Mer info finns, såklart, på wikipedia

I vilken mån finska och ungerska är släkt är en fråga om när de finno-permiska språken och de ugriska gick skilda vägar från proto-uraliskan. Företrädare för den finno-ugriska språkgruppen menar att detta skedde relativt sent, och att finska därför är närmare släkt med ungerskan (ugriskt) än med samojediska språk - andra håller inte med.


- Ymir, ville egentligen bli lingvist...
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Helt OT

Tack för infot.

Det blir som en pussel att sitta och tolka och föra ihop tecknen du beskriver så att det ska bli översättningsbart till mitt eget sätt att beskriva världen.

Diskussionen har för mig skapat några intressanta frågor över hur språk fungerar över huvud taget.

Känner mig lite stressad nu för jag är på väg ut, Orden är representander

"I krigsföring finns ingenting emot att ljuga så mycket som möjligt" Kanske jag skulle ha försökt översätta. Men jag tycker det låter som en dålig formulering, och för mig personligen försvinner andemeningen.

Om jag själv skulle skrivit en liknande formulering, efter hur jag själv uppfattar världen, skulle det ligga ganska nära "All warfare is based on deception". Det har att göra med min världsbild och med min uppfattning om hur medvetandet fungerar. Vad jag associerar den översättningen till överrenstämmer närmare till hur jag skulle beskriva mina egna erfarenheter än den mer 'ordagranna' översättningen. Jag måste verkligen gå ut nu, men tack för svaret. Det öppnar för intressanta diskussioner..
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Helt OT

1. Nu är den här tråden förstörd, det ursprungliga ämnet förstördes genom vilseledning. -De teman som diskussionen handlat om har visat sig i praktiken!

2. Jag skulle kunna ha en strategidiskussion som handlar om strategi och upplevelser om kampsportssparring, gatuvåld, propaganda, kroppspråk, fem ringars bok, hur de principer Sun-Tzu tog upp fungerar som stödord för att undersöka dessa ämnen. Men det är en total vilseledning från den ursprungliga riktningen. Det är fruktansvärt egentligen. =(
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har sett massor med siffror figurera, men de högsta brukar ligga nånstans på 650.000 döda inklusive allt (alltså irakier som dödar irakier, vilket numera är det vanligaste dödsorsaken, även enligt de flesta USA-kritiska källor)...

En sjukt hög siffra, iofs med inte miljontals. Men då ska man komma ihåg att de flesta som räknas in där är döda pga att USA öppnade en Pandoras ask fylld med etniska konflikter och rent gangstervåld. Frägan är vem som ska lastas för att irakierna själva är så sugna på att döda varandra.

De som dog direkt pga av irakkriget 2003 (krigshandlingar, av umbäranden, brist på mediciner osv), ligger på mellan 50.000-150.000 beroende på vem man frågar. Också det högt, och det är den siffran som USA kan klandras för, enligt min mening. Ansvaret för att återuppbyggnaden sedan kriget saboterats aktivt av andra grupper med lidande och död som följd får ligga på dem.

Första irakkriget (Kuweit) och Afghanistan räknar jag inte in, då det fanns tydliga anledningar till båda krigen... de handlade ju inte om vapen som inte fanns.. Och antalet döda under sanktionerna är öppet för debatt (finns många motstridiga siffror)... och frågan är om inte Saddam medvetet lät massor dö för att plocka politiska poäng, pengar till medicin med mera fanns ju uppenbarligen, men han brände det på annat dom han tyckte var viktigare.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Första irakkriget (Kuweit) och Afghanistan räknar jag inte in, då det fanns tydliga anledningar till båda krigen..."

Nja, under invasionen av Afghanistan fanns väl inte mycket till casus belli - de trodde att Usama bin Laden gömde sig i grottorna där och att Talibanerna gav honom skydd, och jag har inte sett något som helst bevis för att något av det skulle ha varit sant.
Eller är det jag som har missat nåt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, han påstod sig vara där själv. Och talibanerna sa att de vägrade att lämna ut honom för att de inte ville, inte att de inte KUNDE. Talibanernas svar till USA var att de inte kunde lämna ut Bin ladin eftersom han var deras GÄST, och därför skyldiga att skydda honom.
 
Top