Nekromanti "All Warfare is based on Deception" - Sun Tzu

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Thermight said:
Grejen är att det inte går att dela in informationen i vad som är "suspekt" eller "inte suspekt".
Nix, eftersom du och jag inte har någon chans alls att bedöma någon informations trovärdighet överhuvudtaget så går det inte, nej.

Thermight said:
Och de som inte tror på autktoriteter utan själva försöker ta reda på fakta.
...fast de flesta som gör så brukar dels helt enkelt välja andra auktoriteter att tro på (se själv vilken kavalkad av namn du åberopat), dels förr eller senare själva bli auktoriteter inom just konspirationskretsar.

Thermight said:
Sakem är att hela vår kultur är byggt på irrationell propaganda. Ser du någon reklam som inte är byggt på irrationalitet och spelar på människans lägsta drifter? Några löpsedlar? (Undantag: Det finns rationell(instrumentell reklam i t.ex. vissa datorannonser som utgår efter mätbar prestanda)
...fast samma kulturellqa produktion påverkar ju även de som sitter i chefsposition.

Återigen vill du gärna se en plan, ett mönster, som inte finns. Vi vill gärna tro att individer driver historien och att det finns mönster, men det finns inte en chans i helvete att du kan ha fått tag på tillräckligt mycket verifierbar information för att kunna säga säkert att det finns en enda stor konspiration. Det finns inget av det som hänt som inte kan förklaras med människans "dumhet" och inkompetens.


Thermight said:
Det som krank påvisar, att människan skapar sin värlsbild och har inbygt i sitt medvetande förmågan att förmedvetet skapa mönster, är också någonting som medvetet kan användas för att manipulera massan. Vad är det för 'regler 'som avgör hur begreppsapparaterna och hur människans värlsbild skapas? Jag bygger min uppfattning på empirismen-rationalismen-Kant, Freud, Jung, Mytforskaren Joseph Campbell. Lippman-termen 'stereotyp'...
Där har du också auktoriteter...


Du kommer aldrig att nå några vettiga slutsatser om det här om du inte slutar med att börja med svaren. Sluta anta att du har svar, sluta anta att det går att få svar, sluta anta att någon annan har svar.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Varför tror jag, att just jag har fått en klarsyn angående konspirationen?

jag har en personlig historia av ifrågasättande:
-Min mor var alkoholist mytoman, ljög för andra och för sig själv utan att själv veta om det.

-Alltid varit kritisk till skolundervisningen:
Jag i skolan:Man frågar någon annans frågor, och svarar med andra personers svar.
Idag: När jag ser skolböcker från gymnasiet, har jobbat i skola, har varit läxhjälpare på fritiden.

Senare år: Jag har varit superintresserad av att lösa vad det är som är kärnan till mitt ifrågasättande. Jag har medvetet försökt isolera mig. leva som en munk i flera år, och plugga på egen hand, just för att inte tras med i 'grupptänk'(se socialpsykologiska experiment jag länkat till). Nietzsches Zarathustra, eller vilken annan mystiker som helst.

Man kan säga att jag medvetet försök forska i min egen kulturella programmering i flera år, i samband med en viss typ av personlighet och uppväxt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Thermight said:
Varför tror jag, att just jag har fått en klarsyn angående konspirationen?

jag har en personlig historia av ifrågasättande:
-Min mor var alkoholist mytoman, ljög för andra och för sig själv utan att själv veta om det.

-Alltid varit kritisk till skolundervisningen:
Jag i skolan:Man frågar någon annans frågor, och svarar med andra personers svar.
Idag: När jag ser skolböcker från gymnasiet, har jobbat i skola, har varit läxhjälpare på fritiden.

Senare år: Jag har varit superintresserad av att lösa vad det är som är kärnan till mitt ifrågasättande. Jag har medvetet försökt isolera mig. leva som en munk i flera år, och plugga på egen hand, just för att inte tras med i 'grupptänk'(se socialpsykologiska experiment jag länkat till). Nietzsches Zarathustra, eller vilken annan mystiker som helst.

Man kan säga att jag medvetet försök forska i min egen kulturella programmering i flera år, i samband med en viss typ av personlighet och uppväxt.
Jag har inte pratat om grupptänk. Du är en produkt av din personliga historia, dvs din kulturella programmering. Den kulturella programmeringen är inte skapad av någon priogrammerare, utan är helt enkelt det sätt ens omgivande kultur programmerar en.

Sedan måste jag fråga mig: Vad har fått dig att sluta vara kritisk? För när du går med på en massa konspirationsteorier måste du väl gå med på att man måste vara ganska okritisk för att göra just detta?

Problemet med att forska i sin kulturella programmering är att det är ganska svårt att undersöka ett system man är en del av - alla dina verktyg för att undersöka din kulturella programmering kommer från din kulturella programmering, liksom.

Och att plugga innebär alltid kulturell programmering. Det går inte att skriva texter som är Objektivt Sanna mer än det går att säga saker som är det. All information du någonsin fått är "kontaminerad" av personerna som förmedlat den och dessutom av dina egna upplevelser och åsikter.

Därför är det i mina ögon något naivt att hävda sig ha kommit fram till några större sanningar om världens beskaffenhet. Det enda rimliga är att fortsätta förhålla sig kritisk, både till media och till konspirationsteoretikerna.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Men allt du räknar upp som mina "auktoriteter", det var sådant som jag läst för flera år sedan!

Det var en för mig en personlig erfarenhet som ändrade min uppfattning! Konstrasten riksdagshuset vs. Fotbolls-EM.

Men om du läser propagandans historia ser du att det är satt i system att påverka allmänhetens världsuppfattning, och att det är testat och fungerat i verkligheten. Med propagandaisternas egna ord. Det finns helt grundläggande experiment i socialpsykologi, det har funnits ett propaganda-informations institut som var tvunget att läggas ner efter inhemska propagandaisters påtryckningar.

Men det spelar ingen roll hur mycket jag försöker argumentera här, för jag kommer antagligen inte kunna övertala någon här på forumet, eftersom ni inte känner mig och inte har ett sådant förtroende för mig, och att jag inte har haft tid/plats/möjlighet att bygga upp argumentationen. Jag jobbar på det!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, när du luskat ut vilka de ansvariga är så kan du väl be dem att stoppa den globala uppvärmningen? Dessutom skulle jag gärna vilja ha receptet på någon form god kaka (och med "kaka" så menar jag inte torra små smulbitar utan wienerbröd, chocklad och så vidare) som man kan äta mycket utan av att bli fet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Om du bara ser till att springa en halvmara varje dag sà kan du mumsa mànga kakor. Vad gäller hemliga organisationer, undrar jag bara vad är poängen med allt det där som termiten räknar upp. Vad tjänar de pà att pyssla med sàdana saker?
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Ja, det är ens omgivande kultur som programmerar en. Det finns praktiska experiment i omprogrammering: Hjärntvätt (se Aldous Huxley länkarna), Sekter som får en helt annan världsuppfattning än de utanför e.t.c.

Jag tror mig fortfarande vara lika 'kritisk' som alltid, men vissa saker blir så tydliga att det är ingen praktisk anledning att förneka, jag är inte 'kritisk' åt att jag har 10 fingrar och 10 tår. Eller att 1+1=2.
Jag tycker att konspirationen har blivit så synlig för mig att jag omöjligt kan vara 'kritisk'.

Diskurs: Det är en helt annan diskussion, men människans hjärna är egentligen inte gjord för att tänka 'kritiskt'. Det är ett prefreudianskt-upplysningstidstids-ThomasJefferson idéal som går via freudianismen, 'postmoderna filosofer' och går åt det hållet via konceptet "det öppna samhället" mot det som behandlas i länken på min signatur "cyberpunk som idéoligi".

Jag är också 'övertygad' på att det går att komma utanför sin kulturella+inte minst biologiska programmering, sina 'verktyg'. Psykoser, LSD, Zenmeditation e.t.c. behandlar den typen av gränsland där man går utanför de 'verktyg' & kulturella programmering du nämner.

Jag ser inte något som jag pluggad som det 'Objektivt Sanna'. Jag mäter efter hur teorierna om propaganda och masspåverkan används i praktiken, med propagandakonstens skapares egna experimentresultat.
Om några propagandamakare medvetet arbetar ut en plan för att få ett land av pacifister för att bli krigshetsare, testar i praktiken, och det fungerade punkt och pricka efter planeringen, så är det de referenser jag går efter. Att ifrågasätta detta 'faktum' är för mig att förneka deduktiv vetenskaplig process över hudud taget.

Det handlar inte om massmedia vs. konspirationsteoretiker. Utan mer om propagandans historia, männen bakom och deras kopplingar till t.ex. näringslivets & politikens toppar.

Adam Curtis har försökt sammanfatta den moderna propagandans historia i 4 entimmarsavsnitt i serien "The century of self" finns på Video Google. Noam Chomsky har gjort sammanfattningar. Propagandamakarnas egna böcker finns på nätet, tankar av Adolf Hitler om masspåverkan finns i BNWR.

Men jag förväntar mig inte att nån ska tro på det jag skriver. Jag tror det kanske kräver en viss typ sinnestillstånd. Det jag tog upp om dramaturgiska modellen, är kopplat till hur människans hjärna uppfattar tiden, och hur rädslor och spänningar genast slår ut det rationella tänkandet.(läs Adolf Hitler)

Och jag tror att det är för att jag under en lång tid befunnit mig i ett sinnesillstånd av 'hopplöshet' och utan referensramar till världen runtomkring mig, vilket har gjort att den underliggande irrationella rädslan som finns i människans (o)medvetande(som förvränger mönsterbyggande medvetandet) tillfälligt stannat hos mig.

Diskurs 2:
Egentligen ser jag det som att det gentligen inte finns någonting inom människan förutom rädsla och uppfattningen av separation från omgivningen.

Semi-diskurs 2b:
From "Mind is a Myth": "A U.G. sampler:
making love is war; cause-and-effect is the shibboleth of confused minds; yoga and health foods destroy the body; the body and not the soul is immortal; there is no communism in Russia, no freedom in America, and no spirituality in India; service to mankind is utter selfishness; Jesus was another misguided Jew; and the Buddha was a crackpot; mutual terror, not love, will save mankind; attending church and going to the bar for a drink are identical; there is nothing inside you but fear; communication is impossible between human beings; God, Love, Happiness, the unconscious, death, reincarnation and the soul are non-existent figments of our rich imagination; Freud is the fraud of the 20th century, while J. Krishnamurti is its greatest phoney."
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Det värsta är att jag tror att de medvetet kan ha hittat på orsakerna till det globala uppvärmningen, att det kan vara en bluff alltihopa. Klimatet har blivit varmare för att solen blivit varmare, polerna på mars har oxo smält.

Först hittade de på kriget mot en osynlig fiende(terrorismen) för att ta ifrån oss våra mänskliga rättigheter och införa diktatur. Sedan hittar de på miljöhotet precis lägligt till att 'terrorhotet' försvunnit för att nu kunna hitta på en ny fiende: Mänskligheten själv. För att ha ursäkt när massutrotningen av mänskligheten börjar. Inflationen som visar på direktsändning just nu, petrodollarns kollaps då saddam ville börja sälja olja med euro, den globala matkrisen det varnas om på tv just nu, Aldous Huxley som berättar att Brave new World inte är baserat på ficion utan vad som diskuterats under Bilderbergsgruppen.

Kina som experimentsverkstad och förebild inför den nya världsordningen. Världens största bankchefter Rotschid, Rockefellers, JPMorgans på Ayn Rands begravning. Atlas Shrugged handlar om en värdselit som isolerar sig och ser till att världens motor stannar och en världskollaps av ekonomin.
Organhandeln från kina till japan,europa,usa.
Utnämnandet av detta århundrade som Biologins årkundrade..
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Herr Nils said:
"Vad tjänar de pà att pyssla med sàdana saker? "

Nej precis håll huvudet lågt, gör som de säger och fundera inte så mycket. Även skygglappar värmer när det blåser kalt där ute. Som sagt var tänk rätt inte stort, eller vad det nu står utan för ett av landets namnkunnigaste lärosäten.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka rätt är större.

Ewige Blumenkraft.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
-Vad de tjänar på att pyssla med sådana saker?

-Vad har alla krig, imperier, erövringar, tyranner tjänat till?

Kolla upp mina länkar.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
"Att tänka fritt är stort.
Att tänka rätt är större."

Ser jag som totalt nonsens. Det är de som befinner sig i maktposition som avgör vad som är rätt. I över 1500 år har endas blind tro på kyrkans auktoritet varit 'rätt'.

Att påvisa att jorden inte är platt har varit straffbart med döden.

Nietzsche och Foucault tar upp resonemanget....
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Historiska myter

Okej, jag brukar hålla käft i sådana här trådar, men nu måste jag hugga.

Att påvisa att jorden inte är platt har varit straffbart med döden.
När och var anser du att detta förhållande rådde?

/tobias
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Nu drar jag på Bananrepublikfest! Häng med den som kan!

http://stoppafralagen.nu/node/19

Gurgeh:
Jag kan ha fel(blandat ihop något) jag kan ha menat att det varit straffbart med döden att hävda att jorden inte är universums centrum, och att jorden kretsar runt solen, kolla upp astronomins historia vs, kyrkliga autktoriteten vet ja...

Måste dra, hörs!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hmm, men dà àterstàr ju bara den stora fràgan. Hur gör man för att fà gà med?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kefka said:
Hmm, men dà àterstàr ju bara den stora fràgan. Hur gör man för att fà gà med?
Enligt Principia Discordia så går det ut på att lägga några dollar i en gammal ciggar låda och sedan gräva ned den i trädgården. Sen kontaktar Illuminati dig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Intressant att du haft en sådan stark upplevelse / aha-känsla. Sådant är alltid kul att ha (tills dess att man blivit cynisk nog för att vara immun).

Du rabblar namn och källor i strid takt, men det visar som krank säger att du bara väljer dina källor. Din förmåga som individ att döma källor är ytterst begränsad. Man kan inte ha en tankevärld utan att förlita sig på informationsauktoriteter. Så du kommer nog finna det svårt att övertyga folk att dina källor är bättre än andras.

Det kommer alltid finnas folk som föredrar att tro på etablerade källor, och andra som av olika skäl föredrar att tro på subversiva/alternativa/nytänkande källor. Övervikt åt något håll har man alltid, vilket i sig bara visar på att ens bedömningsgrund inte är "ren" (sannolikt skulle de mest "sanna" källorna var mer slumpmässigt fördelade över spektrat etablerad/subversiv).

Att du blivit konspirationsteoretiker tycker jag dock är synd. Det handlar så mycket om en stark kultur av att övertyga varandra, knappast en bra grogrund för konstruktivt ifrågasättande. Att saker hänger ihop - oftast mycket mer än de flesta tror - är oerhört fascinerande. Jag älskar själv att trava igenom Wikipedia och läsa om allehanda mysterier, samband och konspirationer. Men jag tror, som många andra här, att sambanden snarast är ett bevis på hur komplext det mänskliga samhället är, snarare än på någon slags designfilosofi hos antingen ett mäktigt fåtal eller en Gud.

Kort sagt, du kommer kunna hitta ett samband mellan varje given entitet i vår värld, och ofta kommer sambandet kännas tätare än vad du förväntade dig ("Va, inte trodde jag att Al-Qaida hade sådana kopplingar till Sven-Ingvars!"). Det är en del av spänningen med det hela. Jag läser om Bilderberg-gruppen och fascineras av hur den binder samman saker i världen, men jag tror inte ett uns på att den deltar i någon systematiserad styrning av världen. Det är ett symptom, inte en orsak, till hur världen ser ut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Helt OT

Alltså...snälla...citera inte Sun Tzu på -engelska-. Eftersom hans uttalanden från början lär ha varit på antik kinesiska, är det enbart försvarbart att översätta dem till det språk man talar i det aktuella sammanhanget. Dvs svenska i den här tråden. Nu vet jag med mig att jag själv är tokanglifierad och slänger in engelska ord mest hela tiden, men det är en helt annan sak - då citerar jag inte någon.

- Ymir, var tvungen
 
Top