Nekromanti "All Warfare is based on Deception" - Sun Tzu

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
18 Juni 2008 var en dag som förändrade mitt liv.
Jag har haft reklam & propaganda(pr) bland mina största intressen i fem år eller så.
Tilsammans med intresse för freudianism, socialpsykologi, och idéhistoria.

Det var kontrasten mellan att ha stått och demonstrerat utanför riksdagshuset på morgonen(riktigt bra talare!), till senare samma dag hänga på krogen och hänga med fotbolls-EM-folk. Det var kontrasten som fick sladden i bakhuvudet att lossna.:

Över 90%(vilt gissat) av alla invånare i sverige är helt omedvetna(hjärntvättade) och har ingen koll på någonting över huvud taget. Svenskar är världens kanske mest godtrogna folk, samtidigt som jag tror att vi är relativt välinformerade...

Sladden ramlade loss från ur bakhuvudet.

Det är verkligen MÖJLIGT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments
http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

De senaste veckorna har jag hittat helt sjuka saker. Jag har varit inne på konspirationssidor/filmer förut, utan att riktigt kunnat ta det på allvar då jag inte lyckats bryta de mentala hindren och tänka kritiskt, och kanske till större del att jag inte fattat att det hade gått så långt inom sverige och EU redan.
(delarna av pusslet):

FRA Lagen
"Eu vill koppla bloggarna"
Anti-Counterfeiting Trade Agreement
Lisbon treaty = EU Takeover
Lisbon Treaty introduces EU-wide death penalty
PKU Registret //upplåsning av DNA register...
Federal Reserve System
Iraq Conspiracy
Council on Foreign Relations
Bilderberg group
Georgia Guidestones
Matkrisen det varnas om i tidningarna.
Ron Paul & Economic Collapse & Atlas Shrugged
Kina får mängder av utmärkelser från bl.a. FN
Organ Harvesting in China's Labor Camps
Rasbiologi & Transhumanism

Skull and bones
Bohemian Grove
Digital Angel & Global Information Grid
New World Order
Illuminati

Alex Jones
David Icke
John Perkins
John Todd
Noam Chomsky: propagandans historia & mediekontroll

Jag är nu helt förändrad och jag ser konspirationen som större och värre än vad jag kunde fantisera om... Jag tror nu på 'ungefär alla' konspirationsteorier(men är fortfarande lite tveksam till reptilmännen...)

Aldous Huxley hade släkt som var med och startade Bilderbergsbruppen. "Brave New World" alltså baserat på information från insidan.
Inte så konstigt att jag tyckte "Brave New World Revisited" var så bra och kunde varit skriven idag fast den är från 1958):

http://www.archive.org/details/AldousHuxley-TheUltimateRevolution
http://www.huxley.net/bnw-revisited/index.html

-Från och med nu, är det en strid under kniven varje dag!
(Citat från en snubbe med megafon utanför riksdagshuset)

Tips på en svensk blogg att klicka vidare från:
http://rickfalkvinge.se/

sida:
www.vaken.se
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Lite övriga klipp att fundera över:

Mona Sahlin frågas Bilderbergmötet 1996:
http://www.youtube.com/watch?v=TSLpFCZAThQ

Bush, Kerry, Dick Cheney, Barrack Obama, and Brad Pitt cousins:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=23566897

Student Attacked by police for asking Kerry a question:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=24864163

END OF NATIONS - EU Takeover & the Lisbon Treaty:
http://www.youtube.com/watch?v=9p9VC_P3Gf8
http://www.youtube.com/watch?v=LjiqZqCFQ2Q
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Såhär:

Jag älskar konspirationsteorier. Jag hade en period då jag också höll på som du gör nu...

Däremot har jag kommit till insikt om att det inte hänger ihop. Alls. Det finns ingen Grand Master Plan, inga Illuminati som styr alltihop bakom kluisserna. Det finns ingen centralstyrning. Det finns bara massor av människor som agerar i enlighet med sin kulturella programmering; det gäller både de med makt, och de utan. Jag tror inte att saker och ting är resultatet av en Stor Ond Plan - det skulle antyda att det fanns kompetenta människor därute, och det ser jag som en synvilla skapad ur min egen vilja att se mönster överallt.

Vi människor vill gärna se mönster. Minst hälften av de mönster du tycker dig se, ser du för att du vill se dem. Vi skapar, till viss del, vår egen värld.

Det centrala i konspirationstänkande är att man inte ska lite på någon; nå, om man nu verkligen ska gå efter det, så går det verkligen inte att lite på varenda stolle med en kamera och internettillgång heller. Jag är helt övertygad om att 99% av konspirationsyioutubeklippen är tokbluff. Det finns ingen anledning att lite på dem mer än vad man litar på aftonbladet, DN eller en Ding Ding Värld.


Kort sagt: Ta ett steg tillbaks från dina upptäckter, och inse att visst - det finns människor med mer makt, öppen eller dold, än andra - men mönstren, de finns bara i vår fantasi. Människor är hjärntvättade/kulturellt programmerade till att vara intellektuella hösäckar inte för att det finns en Stor Ond Plan, utan för att kapitalismen tjänar storkovan på att ha en välutbildad men politiskt apatisk befolkning. Det är kortsiktigt tänkande, och ofta är det inte ens tänkande överhuvudtaget, utan bara mekanismer inbyggda i systemet. Och Systemet, det har inte byggts av någon - det har byggts av varje människa som levde innan oss, com en enorm amöbaliknande varelse som kommit ur miljoner års evolution.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Oliver Stone sa nåt i den här stilen... att konspirationer är nåt postitivt, man kan ju alltid "skjuta de där jävlarna", om inte annat... sen insåg han att det inte FANNS några konspirationer, och blev deppig, eftersom allt genast blev så mycket mer komplicerat.

För att världen ser ut som det gör för att den är fylld med en massa mer eller mindre förvirrade människor med sina egna agendor, inget annat...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Arfert said:
För att världen ser ut som det gör för att den är fylld med en massa mer eller mindre förvirrade människor med sina egna agendor, inget annat...
Absolut.

Fast däremot är det bara dumt att blunda för att vissa människor har större möjlighet att influera andra människor, och att vissa av dessa sett fördelen av att jobba ihop. Så visst finns det konspirationer - de är bara inte så kompetenta, eller så centraliserade, som man kan tro.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mm, konspriationer finns såklart, men antagligen berör de bara en handfull personer som är konspiratörerna, och sen ett antal "hangarounds" som mer eller mindre handlar i god tro (eller blundar för saker), men inte vet vad det handlar om, som Watergate.

vi kan nog Illuminati, tempelriddare och SPECTRE, liksom.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
krank said:
Däremot har jag kommit till insikt om att det inte hänger ihop. Alls. Det finns ingen Grand Master Plan, inga Illuminati som styr alltihop bakom kluisserna. Det finns ingen centralstyrning.
Gosse, du spelar INJK i händerna med uttalande som det där! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Arfert said:
mm, konspriationer finns såklart, men antagligen berör de bara en handfull personer som är konspiratörerna, och sen ett antal "hangarounds" som mer eller mindre handlar i god tro (eller blundar för saker), men inte vet vad det handlar om, som Watergate.

vi kan nog Illuminati, tempelriddare och SPECTRE, liksom.
Mjao, alltså, Illuminati fanns ju, och vad jag förstått är det ganska väletablerat att de ändå hade visst inflytande - innan de upplöstes av kronan, då. På samma sätt kan man se grejer som Bilderbergergruppen - nog fan tror jag att de grabbarna får ganska mycket gjort. Och då är de inte ens hemliga med sin existens. Men däremot är de inte ensamma om att försöka ändra samhället. Och så blir allt kaos =)
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Krank jag skulle nästan kunna skriva EXAKT det du skrev, fast vända på resonemanget.

Jag har alltid varit skeptisk till konspirationsteorier men har nu vänt om totalt.

Jag har alltid sett det som att det är blinda opersonliga krafter som styr, att vårat betéende är styrt av kulturell programmering.

Men det är just därför det finns hemliga initiationsriter och ritualer hos så gott som alla kyrkor, sekter, militärer, hemliga sällskap. (Freemasons, Bohemian Grove etc.). Om du läser om hjärntvättingsexperiment i t.ex. Brave new world revisited, fanns nog kapitel i Prometheus Rising också... Liknande principer uppstår av t.ex. Stockholms-syndromet. Jag menar att de har satt det i system att omprogrammera sig själva kulturellt.

Det där om att man inte ska lita på någon, det blir för mig en helt annan diskussion som bygger på alla postmoderna franska filosofer Claude Lévi-Strauss, Jacques Derrida, Jean Baudrillard, Guy Debord & Michel Foucault. Operation mindfuck.
= Author och Authority är samma sak.
Att experimentera med sin egen kulturella programmering.

Om man uttrycker det som: "så går det verkligen inte att lite på varenda stolle med en kamera och internettillgång heller" så har du redan dömt ut dem på förhand då de inte passar in i det mönster av världen man hade innan och det sorteras förmedvetet bort.

"Det finns ingen anledning att lite på dem mer än vad man litar på aftonbladet, DN eller en Ding Ding Värld."

Nej det är just det som är grejen! ast 95% av befolkningen litar på "aftonbladet, DN eller en Ding Ding Värld" utan att ifrågasätta.

Det räcker med att kolla upp Saker som har med 9/11 ätt göra, att det är en total bluff jag är 99,9% säker på att det var amerikanerna själva som gjorde det. Det finns så måna källor att tillgå till så att det inte ens tjänar till att redovisa dem här, för det är inte grejen, utan att 95% av befolkningen är helt ointresserade av att undersöka.

Jo bilderbergsgruppen har varit hemliga, det är för att de aslöjades på 80 talet som de erkände att de fanns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Thermight said:
Det där om att man inte ska lita på någon, det blir för mig en helt annan diskussion som bygger på alla postmoderna franska filosofer Claude Lévi-Strauss, Jacques Derrida, Jean Baudrillard, Guy Debord & Michel Foucault. Operation mindfuck.
= Author och Authority är samma sak.
Att experimentera med sin egen kulturella programmering.
Asså, citera inte Illuminatus Trilogy med mig, jag spenderade tre fucking år med att vara discordian och OM:a alla i min närhet... Som sagt, jag har redan gått från skepsis, till konspirationstöänkande, och vidare till fullständig skepsis.

Thermight said:
Om man uttrycker det som: "så går det verkligen inte att lite på varenda stolle med en kamera och internettillgång heller" så har du redan dömt ut dem på förhand då de inte passar in i det mönster av världen man hade innan och det sorteras förmedvetet bort.
Du missförstår. Jag litar inte på någon. Inklusive dagstidningar och TV. Jag dömer inte den ena gruppen mer än den andra. Jag bibehåller helt enkelt en hälsosam skepcis mot all inkommande information, oavsett källa.



Thermight said:
"Det finns ingen anledning att lite på dem mer än vad man litar på aftonbladet, DN eller en Ding Ding Värld."

Nej det är just det som är grejen! ast 95% av befolkningen litar på "aftonbladet, DN eller en Ding Ding Värld" utan att ifrågasätta.

Det räcker med att kolla upp Saker som har med 9/11 ätt göra, att det är en total bluff jag är 99,9% säker på att det var amerikanerna själva som gjorde det. Det finns så måna källor att tillgå till så att det inte ens tjänar till att redovisa dem här, för det är inte grejen, utan att 95% av befolkningen är helt ointresserade av att undersöka.
Grejen är den att det inte finns någon anledning att bestämma sig för vem man trodde "gjorde det", eftersom allt du har är andra- och tredjehandskällor. Jag har t.ex ingen åsikt om 9/11, eftersom jag inte anser att jag har tillräcklig information. Vad mer är, så anser jag att du inte har det heller. Ingen av oss vet vad som hände 9/11. vad vi kan göra är att bibehålla en hälsosam skepsis mot samtliga parter.

Det finns ingen anledning att lita på auktoriteter eller media. Det finns ingen anledning att lita på konspirationsteoretikerna heller. Att försöka hitta mönster i det man inte kan överblicka är väldigt mänskligt. Finns det inga mönster, så uppfinner man dem.

Jag kan inte överblicka världen. Du kan inte överblicka världen. Och att bygga slutsatser utan egentlig information är bara meningslöst.

Medveten osäkerhet är det enda sunda i en värld där allt är desinformation.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Min allmänna inställning kan sammanfattas av Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity". Konspirationstänkande grundar sig i samma tänkande som försöker placera Djävulen bakom allt dåligt som händer i världen -- ett ständigt sökande efter en yttre, monolitisk faktor att skylla saker på, i stället för en acceptans av människans kapacitet att på helt egen hand göra dumheter.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag har egentligen inte läst mer RAW än Prometheus Rising...


"Jag har t.ex ingen åsikt om 9/11, eftersom jag inte anser att jag har tillräcklig information. Vad mer är, så anser jag att du inte har det heller. Ingen av oss vet vad som hände 9/11. vad vi kan göra är att bibehålla en hälsosam skepsis mot samtliga parter."

Om jag ska följa ditt resonemang, eftersom du kategorisk underkäner alla källor till information. Ett citat jag hörde om juridiken i antika rom, så var det första som frågades när ett brott begicks var "Who befits", när man skulle försöka finna den skyldiga. I en rättegån samlar man sedan på sig information och dömer efter vad som verkar mest övertygande. Och av den information jag samlat är jag till 99% säker på att 9/11 var självförvållat.

Men egentligen är det lönlöst att argumentera, så jag undrar, hur länge sedan var det som du var konspirationsintresserad?

Jag tycker det skulle vara intressant om du började om igen på ett nytt varv.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Men åh! Människan är korkad!

Men grejen är att det har satts i system att utnyttja människors stupitity. Luckor människans medvetande.

Kolla upp Gustave Le Bon, Walter Lippmann, Edward Bernays och Adolf Hitler. Propagandans historia i masskommunikaitionens tidsålder.

Adolf Hitler lyckades ta makten över 80 miljoner tyskar. Han har själv skrivit om hur hans propaganda fungerar, han visste hur människor fungarade.

Tror du Nazityskland uppstod av en slump?? Kolla upp om Hitlers historia..måste gå ock käka..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Thermight said:
Om jag ska följa ditt resonemang, eftersom du kategorisk underkäner alla källor till information. Ett citat jag hörde om juridiken i antika rom, så var det första som frågades när ett brott begicks var "Who befits", när man skulle försöka finna den skyldiga. I en rättegån samlar man sedan på sig information och dömer efter vad som verkar mest övertygande. Och av den information jag samlat är jag till 99% säker på att 9/11 var självförvållat.
Och hur vet vi vilka som tjänade mest, om alla informationskällor är suspekta?

Nej, just det.

Thermight said:
Men egentligen är det lönlöst att argumentera, så jag undrar, hur länge sedan var det som du var konspirationsintresserad?
Det var väl ett par-tre år sedan. Jag var 23, det minns jag.

Thermight said:
Jag tycker det skulle vara intressant om du började om igen på ett nytt varv.
You can never go back... Seriöst, jag har förändrats intresse- och världssynsmässigt hela mitt liv, och än har inte cirkeln slutit sig. Jag tror mer på att gå vidare mot nya, okända vägar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Thermight said:
Men åh! Människan är korkad!
Japp. Felet du gör är att anta att det skulle finnas människor som inte är "korkade".

Thermight said:
Kolla upp Gustave Le Bon, Walter Lippmann, Edward Bernays och Adolf Hitler. Propagandans historia i masskommunikaitionens tidsålder.

Adolf Hitler lyckades ta makten över 80 miljoner tyskar. Han har själv skrivit om hur hans propaganda fungerar, han visste hur människor fungarade.



Tror du Nazityskland uppstod av en slump?? Kolla upp om Hitlers historia..måste gå ock käka..

Det finns ingen som tror att nazityskland uppstod av en "slump". Däremot var det inte så förvånande, med tanke på versaillefördraget och diverse politiska strömningar i europa just då. Hitler var ju en produkt av sin samtid, trots allt, och tiden var alldeles precis rätt just då.



Folk behöver inte vara korkade för att vara mottagliga för kulturell programmering; både du och jag är kulturellt programmerade att agera precis som vi gör just nu. Vi är produkter av vår historia. Det gör mig till en gräslig liten determinist, men så ser jag det.

Sedan finns det vissa som programmerats av sin historia till att agera "centralpunkter" genom att ha mer makt än andra. Det tycker jag illa om, men det är inte deras fel. De gör också bara vad deras programmering, deras värderingar, säger åt dem att göra.



Klart det finns konspirationer - men det finns inget Illuminati, det finns ingen Grand Master Plan, det finns ingen centralstyrning i konspirerandet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om det finns en GMP (Grand Master Plan) så är den fett dålig och ineffektiv; och de där rymdödlorna ställer uppenbarligen till med klart mindre besvär än de i V.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eksem said:
Om det finns en GMP (Grand Master Plan) så är den fett dålig och ineffektiv; och de där rymdödlorna ställer uppenbarligen till med klart mindre besvär än de i V.
När jag läste om ödlorna i först inlägget så släppte all min tvivel om att inlägget inte var ett skämt.

Jag hade visst fel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad i hela friden har Falkvinge med saken att göra? Bunta inte ihop honom med dina konspirationsteoretiker.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Krank: Om att informationen är "suspekt":

Grejen är att det inte går att dela in informationen i vad som är "suspekt" eller "inte suspekt".

Det är de som sitter i makten, de som människor reflexmässigt, förmedvetet ser som flockledare/auktoriteters & flockens/konformitetens information.

Och de som inte tror på autktoriteter utan själva försöker ta reda på fakta.

Sakem är att hela vår kultur är byggt på irrationell propaganda. Ser du någon reklam som inte är byggt på irrationalitet och spelar på människans lägsta drifter? Några löpsedlar? (Undantag: Det finns rationell(instrumentell reklam i t.ex. vissa datorannonser som utgår efter mätbar prestanda)

Hela våran dramaturgiska modell (från Aristoteles) är byggt på att skapa obalans/spänning. Och det slår ut det rationella tänkanded. Hur tror du att någon över huvud taget kan beröras/leva sig in i, eller tycka att det är intressant att läsa fiction-bok eller se en spelfilm? När man vet att det inte är på riktigt?

Det som krank påvisar, att människan skapar sin värlsbild och har inbygt i sitt medvetande förmågan att förmedvetet skapa mönster, är också någonting som medvetet kan användas för att manipulera massan. Vad är det för 'regler 'som avgör hur begreppsapparaterna och hur människans värlsbild skapas? Jag bygger min uppfattning på empirismen-rationalismen-Kant, Freud, Jung, Mytforskaren Joseph Campbell. Lippman-termen 'stereotyp'...

Jag ser det som att konspirationen har blivit så stor att den reflexmässigt förnekas då den skiljer sig såpass mycket jämfört med den världsbild vi matats med.

Att jag blandar in Falkninge, är att han uppmärksammade saker som händer i USA, saker som reflexmässigt viftas bort som endast "konspirationsteorier" sysslar med. t.ex.
http://rickfalkvinge.se/2007/07/20/usa-ar-pa-vag-att-bli-fjarde-riket/
Grejen är att jag (tycker mig ha) upptäkt att det inte är någon gräns mellan 'konspirationsteorierna' och det som är accepterat av 'allmänheten'. Skillnaden är vad som exponeras av massmedia och vad som inte gör det. (Även om det är opersonliga krafter som styr massmedia. Så finns det folk som vet hur människans hjärna fungerar och hur man ska hjärntvätta&kontrollera massan)

För informationen är inte mer eller mindre 'suspekt' utan den finns på samma ställen, och är av samma typ som all annan information.:

Lisbon treaty dokumentet
Vita husets hemsida

Freud, Bernays & Propagandans historia.

Allt finns helt öppet. Det går inte att kategorisera som 'suspekt' eller 'mindre suspekt'
 
Top