Skarpskytten
D&D-smurf
Hmm, man han la då till det där med neutralitet. Poulsons hjälte är för Lag, Moorcokcs är för Neutralitet.Efter att ha sökt runt lite på nätet så verkar det som om Moorcock lånade idén med Lag vs Kaos från Anderson.
Hmm, man han la då till det där med neutralitet. Poulsons hjälte är för Lag, Moorcokcs är för Neutralitet.Efter att ha sökt runt lite på nätet så verkar det som om Moorcock lånade idén med Lag vs Kaos från Anderson.
Fast Michael Moorcook har personligen sagt att han tog idén från Zoroastrisk mytologi. Han borde ju veta.Efter att ha sökt runt lite på nätet så verkar det som om Moorcock lånade idén med Lag vs Kaos från Anderson.
Det finns några monster med alignment "Neutral (evil)" eller "Neutral (good)" och lite andra parentes-varianter somGjorde den det? Jag minns att vi var väldigt förvirrade av AC10 och att det stod "Advanced" vid loggan, men det var mer material till vårt favoritspel så varför skåda givet monster i munnen?
Fanns det inte något monster som var Neutral Evil där?
Tänk vad minnet är bra 45 år senare.
Das Schwarze Auge.Så nu blir den stora frågan vad Poul Anderson tog sin inspiration från.
Mytologi gissningsvis.Okej. Det uttalandet jag tänkte var ju många årtionden tidigare. Men det är väl troligt att han, i varierande grad, tagit inspiration från båda.
Så nu blir den stora frågan vad Poul Anderson tog sin inspiration från.
Jag skulle nog säga att de kanske inte ser som "goda" i betydelsen barmhärtiga, snälla och liknande. Däremot klär de nog sitt beteende i en mängd ursäktande världsbilder. "Det duger inte att dalta med folk," säger de, "ska man få dem att göra rätt behöver man använda rädsla. Att låta oduglingar ha något att säga till om är att bjuda in till oordning, bättre med folk som vet vad de gör och har förtjänat sin plats. Ja, man behöver vassa armbågar för att komma någon vart. Jag är inte sämre än någon annan på toppen. Gnäll inte om du inte själv givit dig in i det. Vadå, det skulle kunna vara annorlunda? Hur naiv är du? Om man inte tar i med hårda nypor blir det kaos, förstår du väl. Vi kan inte kosta på oss svaghet och oenighet! Och tro fan att man är dugligare om man är från en bra familj än om man fått harva på åkern hela barndomen, politik lär man sig inte i en handvändning."Jag har funderat på en sak: en individ som är lawful-evil ur något slags utanförperspektiv borde väl se sig själv som lawful-good? Dennes många grymma gärningar är ju för "den goda sakens skull". Saurons genomreglerade Mordor-samhälle är fruktansvärt brutalt, men Sauron verkar anse sig stå för det "rätta", för "en ny bra ordning".
Det är därför jag inte har dessa begrepp "in game", enbart som metataggar.Jag har funderat på en sak: en individ som är lawful-evil ur något slags utanförperspektiv borde väl se sig själv som lawful-good? Dennes många grymma gärningar är ju för "den goda sakens skull". Saurons genomreglerade Mordor-samhälle är fruktansvärt brutalt, men Sauron verkar anse sig stå för det "rätta", för "en ny bra ordning".
Jag har lite svårt att förstå hur du menar - att mitt resonemang leder till något postmodernt. Och jag gillar inte postmodernism alls, så det stör mig lite om jag argumenterar i sådan riktning utan att förstå detJag tycker bara att det så lätt glider in i ett postmodernt och "nurture"-tankesätt. Är det synd om de svaga kobolderna? Absolut. Är de en produkt av strukturer i samhället, av sin uppväxt, etc? Säkert, med vår världs logik i bakgrunden i alla fall. Går det att spela så? Ja, men då tar en ju bort den enda spelning point som särskiljer DnD från alla andra genetiska fantasyspel. Med ett postmodernt angreppssätt så ser jag inget skäl att spela i DnD-universat.
Dels tror jag inte att alla onda individer ska förstås som att de ser sig själva som goda. Alla gör inte sitt bästa.Jag har funderat på en sak: en individ som är lawful-evil ur något slags utanförperspektiv borde väl se sig själv som lawful-good? Dennes många grymma gärningar är ju för "den goda sakens skull". Saurons genomreglerade Mordor-samhälle är fruktansvärt brutalt, men Sauron verkar anse sig stå för det "rätta", för "en ny bra ordning".
Jag tycker den är så …gjord. Man kan göra annat kul istället. Tänkte tex på det här alternativa livsåskådningssytemet som @Svarte Faraonen pulade med härförleden. Istället för traditionell västerländskt ont-gott kunde man köra med moralen i de fornnordiska sagorna eller köra dem genom ett medeltida kinesiskt filter istället. Det tror jag hade kunnat bli riktigt intressant.Jag tycker också att god-ond-prylen är en unik sak med D&D som jag tycker man kan uppskatta snarare än gnälla på.
Visst - men det är också enkelt (sure, visar denna tråden hur enkelt det är). Jag har inga alls problem med att man kör att alternativt alignmentsystem i en kampanj, absolut inte. För mig är Alignment inte ett speciellt viktigt fält på rollformuläret.. så det kvittar liksom. Men jag håller med om att det är något som funnits i D&D och som är D&D, och för min del får det gärna finnas kvar.Jag tycker den är så …gjord. Man kan göra annat kul istället. Tänkte tex på det här alternativa livsåskådningssytemet som @Svarte Faraonen pulade med härförleden. Istället för traditionell västerländskt ont-gott kunde man köra med moralen i de fornnordiska sagorna eller köra dem genom ett medeltida kinesiskt filter istället. Det tror jag hade kunnat bli riktigt intressant.
Jag kan leva utan det, men om man ska ha med det får det gärna vara nedtonat som i BECMI eller 5e. Men gärna bra (eller i alla fall okej) beskrivet, som i 3e.Visst - men det är också enkelt (sure, visar denna tråden hur enkelt det är). Jag har inga alls problem med att man kör att alternativt alignmentsystem i en kampanj, absolut inte. För mig är Alignment inte ett speciellt viktigt fält på rollformuläret.. så det kvittar liksom. Men jag håller med om att det är något som funnits i D&D och som är D&D, och för min del får det gärna finnas kvar.
Jag ska läsa Alignments i 3e innan jag går och lägger mig!Jag kan leva utan det, men om man ska ha med det får det gärna vara nedtonat som i BECMI eller 5e. Men gärna bra (eller i alla fall okej) beskrivet, som i 3e.
Den är ju rätt tydligt i de fornnordiska sagorna, t ex, som jag förstår det.Kampen mellan Lag och Kaos går tillbaka till proto-indo-européerna och sumererna, till den grad att tyska akademiker gav den ett namn - Chaoskampf.
Däremot skulle jag nog säga att åtskillnaderna mellan dem -- det skapelsevänliga och skapelsefientliga -- i stort sett har suddats ut i nuvarande D&D. Robin Hood (i hans icke-aristokratiska tolkningar), Jack Sparrow och Kung Markatta är har inte mycket gemensamt med Utgårda-Loke eller Typhon, men skulle sannolikt placera sig som "kaotiska" i fråga om D&D-alignment.Kampen mellan Lag och Kaos går tillbaka till proto-indo-européerna och sumererna, till den grad att tyska akademiker gav den ett namn - Chaoskampf.
Sant - det är mycket mer av det hos Moorcock, och Greg Stafford lyfte det rakt av till RuneQuest (där Kaos är anti-existens och oredan hanteras av Disorder i stället). WHFRP har också det Moorcockianska rakt av.Däremot skulle jag nog säga att åtskillnaderna mellan dem -- det skapelsevänliga och skapelsefientliga -- i stort sett har suddats ut i nuvarande D&D.