Alien Earth

Endast sett avsnitt 1, men kluven om jag orkar fortsätta. Är ett fan, men diplomatiskt sagt gillade jag inte Prometheuskalaset.

Spontana intryck är att första halvtimmen var väldigt lovande förutom några mindre missar*, men när "barnen" ska skickas in för att lösa hela krashen tappade jag en hel del intresse. Har väldigt svårt att förstå varför de måste vara barn och jag tycker mig även märka att även skådespelarna har lite svårt att förstå det också, vilket syns i skådespeleriet. Uppenbarligen anser regissören/manusförfattarna att detta är viktigt av någon anledning, men hittills är det största som gör mig lite avigt inställd.

*Missarna är enligt mig:
1. de gör det klassiska skräckfelet Guillermo del Torro gör i slutet av varje film men här sker det inom de första 5-10 min istället. Dels att de helt öppet visar Alien så att hela det okända och skrämmande med den förstörs, dels visar de direkt på att Alien är begränsad på ett försvagande sett när den inte tar sig genom "golvet" i skeppet. Dock, bryter de detta senare i serien kan det vara ok, men för mig är skräck när det sker saker som är bortom det som är känt och man förväntar sig;
2. de som går in i kraschen, visst att de är soldater, men de gör det med dragna vapen? In i ett lägenhetskomplex med massa skadade människor och det första de tänker på är att skjuta ihjäl folk - inte hjälpa dem? Hjärndött och en total korr-läsningsmiss.
3. Att det måste vara "kids" som går in i andrioderna... Varför? För mig är Alien seriöst och ödesmättat. Här blir det mer Hunger Games än Blade Runner, även om den sistnämna uppenbarligen är en inspiration. Andra saker som påminner mig om serien i dagsläget är Dr Moreaus Ö.
4. Jag gillade inte "hybrid"-människan. Kändes som den inte alls platsade in teknologiskt bland annat vi sett i Alienuniversumet - förutom om det inte är "alien"-teknologi.

”Fästingarna” påminde mig om Land of the Lost med Will Ferrell, om någon sett scenen.

Får smälta och se om man mäktar med.

Back