AI för soloäventyr

Min personligen största problematik kring Ai handlar om att jag själv vill lära mig och bli bättre på att utöva fantasi. Så på samma sätt som jag inte längre minns några telefonnummer för att de alla finns i min mobil så vill jag inte börja förlita mig på att söka i en LLM för att hitta inspiration eller göra listor på saker. Det känns som att det skulle göra att jag har trubbiga knivar i lådan över tid.
Jag kan verkligen förstå den känslan. Har samma problem med minnet. Sedan så har jag inte samma ork och energi att skapa som förr. Och då blir en llm ett stöd.

Mendet är viktigt att ha respekt för olika hsr olika behov. Jag. Har nog aldrig varit en bra spelledare som Dante, så för mig blir en llm en möjlighet att lyfta spelet lite för mina spelare.

Alltså Ai kommer att revolutionera rollspel inom en inte allt för lång framtid. Just nu är det nog för dyrt för företag som wizards eller mindre företag att lära upp en llm. Men om 2 till 5 år så har nog kostnaden kommit ner så mycket att mindre företag kan skapa egna modeller.
Jag tror tvärtom att kostnaderna kommer att komma ifatt Ai och att användandet i framtiden kommer att vara förbehållet stora företag och institutioner.

Jag tror tvärtom att kostnaderna kommer att komma ifatt Ai och att användandet i framtiden kommer att vara förbehållet stora företag och institutioner.
Kanske, detfinns absolut en miljöpåverkan. Men grafikkort utvecklas, de blir strömeffektivare så fortsätter utvecklingen som nu så bli ai förr eller senare mer allmänt tillgängligt.

...göra listor på saker.
Just det här är ett av typexemplen som jag gärna skulle kunna låta AI sammanställa. Det säger jag som "AI-hatare" i både stort och smått.

Det är rätt drygt om jag ska bläddra i 10 böcker för att hitta 4 listor som jag sen ska använda i kombination för att slumpa saker man kan hitta i ett värdshus-kök drivet av dvärgar. Att då få en LMM att spotta ur sig 250 exempel på pryttel och skicka till skrivaren är ju rätt smutt i jämförelse.
Grundfrågan måste nånstans vara vad det ger och vad det tar att lägga lång tid på smådetaljer som listskrivande, vilket kanske inte driver spelandet eller inspirationen framåt i paritet med insatsen. Åtminstone gäller det för mig som har begränsad tid och ork som jag hellre lägger på att skriva mina äventyr för hand, rita kartor och dricka te.
Förutom att slåss med katterna som ska sno mina tärningar hela tiden!

Kanske, detfinns absolut en miljöpåverkan. Men grafikkort utvecklas, de blir strömeffektivare så fortsätter utvecklingen som nu så bli ai förr eller senare mer allmänt tillgängligt.
Lite OT, men redan idag ser vi försämring för konsumenter när stora chiptillverkare slutar tillverka ram-minnen för hemma-marknaden och att Vattenfall inte godkänner utökad effektkapacitet för datacenters i mellan-Sverige. Produktionskapaciteten för el hänger inte med på global nivå vad gäller någon del av energisektorn och AI-användandet är ledande i ökad energihunger. Sen går kräver alla andra sektorer även de ökat effektuttag, då klimatomställningen, elektrifiering av fordonsflottan och den gröna industiomställningen kräver långt mer än vi producerar globalt idag.
Så det ser rätt mörkt ut med framtida tillgänglighet för AI om användandet ska vara rimligt för en privat slutkonsument. I det kapitalistiska vågspelet så tar marknaden in det på karusellerna som dom förlorar på gungorna, vilket gör att vi sakta men säkert betalar allt mer för att leva.

Men visst, det är ju skapligt billigt med en enkel skärm som går att ladda billligt hemma och lägga krutet på att betala för en bra AI-tjänst, men det kanske inte är det vi vill ha som hobbymänniskor vare sig idag eller om 5 år.

Rätta mig om jag har fel, men kompetenta hemmadatorer har väl snarare gått upp i energikonsumtion de senaste decennierna?

Detta är bara en parentes för att skicka in en tanke i debatten och jag lämnar det där. Det blir lite av en Fejsbook-diskussion av det hela ser jag nu innan jag klickar på skicka-knappen, men väl så.

Det är rätt drygt om jag ska bläddra i 10 böcker för att hitta 4 listor som jag sen ska använda i kombination för att slumpa saker man kan hitta i ett värdshus-kök drivet av dvärgar. Att då få en LMM att spotta ur sig 250 exempel på pryttel och skicka till skrivaren är ju rätt smutt i jämförelse.
Och det är det jag inte håller med om, sett ur min egna utvecklings perspektiv. Att lite tvinga sig själv att vara kreativ och inte falla tillbaka på "ork" tror jag är en skitviktig del av den egna motivationen.

Det jag skapat själv kommer dessutom bli mer anpassat till mina behov.

Folk har en helt tokig missuppfattning om hur mycket el det går åt till AI. Enligt uppgifterna jag hittade får du bokstavligen flera miljoner ord AI-chat för en 1 kWh el (som alltså kostar ett par kronor). Och ändå måste de minsann sabotera varenda AI-tråd med att komma dragande med det! Kan ni på riktigt inte låta någon diskutera vad de faktiskt vill diskutera?

Ditt AI-chatrollspelande har en fullständigt försumbar miljöpåverkan. Din resa till spelsessionen är ljusår mycket värre.

Har du testat betalversioner? För när jag använder betalversionen när jag programmerar kommer den ihåg kod som är borttagen. Detta efter flera veckor.
Ja.

Det finns förstås möjliga lösningar för det här, som att AI:n refererar tillbaka till och söker i sin egen output, och eventuellt är något sådant implementerat. Och när jag säger ”några timmar” menar jag längd av text under AI-driver rollspel, inte tid - tiden löper inte ut alls, det är minnet för textlängd som gör.

Antagligen skulle det här vara rätt enkelt att fixa med antingen en dedikerad AI-rollspelslösning eller, antagligen rimligare, ett skal på en AI som ansträngde sig för att komma ihåg saker.

Det stora problemet med AI i dagens tillstånd är det usla minnet. Den kommer att glömma bort vad den började med inom någon timme, och fabulera fritt om du hänvisar till det.

Det finns lösningar som försöker göra något åt det, antingen med en persistent minnessammanfattning eller med avancerade lösningar som Silly Tavern (som är en lokal installation som måste sättas upp för att anropa ett API). Man kan också göra saker som att manuellt sammanfatta och med jämna mellanrum ladda upp sammanfattningsfilen.

Kort: Det funkar OK på kort sikt. Sedan går allt sönder när minnet löper ut, om du inte har någon mer komplex lösning.
Jag har ett retrieval augmented generation-system, med konversationshistoria, där man kan växla LLM, och kan mata grundmaterial från vilken grundtext som helst (t.ex. regler och äventyr). Det borde gå att bygga ut. Det som saknas är system för att hantera rollpersonen. Det behövs också en dialog hanterare som kan styra så att man byter spår och introducerar händelser som tar handlingen framåt. Jag skulle också göra en del extraktion ur äventyret som ska spelas som stöd för dialoghantering och och conversation (plot, tidslinje (som event graph), SLP-karaktärer). Ja, som ni ser saknas det ganska mycket för att få det att funka...

Jag har ett retrieval augmented generation-system, med konversationshistoria, där man kan växla LLM, och kan mata grundmaterial från vilken grundtext som helst (t.ex. regler och äventyr). Det borde gå att bygga ut. Det som saknas är system för att hantera rollpersonen. Det behövs också en dialog hanterare som kan styra så att man byter spår och introducerar händelser som tar handlingen framåt. Jag skulle också göra en del extraktion ur äventyret som ska spelas som stöd för dialoghantering och och conversation (plot, tidslinje (som event graph), SLP-karaktärer). Ja, som ni ser saknas det ganska mycket för att få det att funka...
Ett av de enklare sätten att göra det på är att med jämna mellanrum (innan AIn glömmer bort saker) be den sammanfatta vad som hände och sedan ladda upp det som en fil. Det skapar en sorts artificiellt minne av viktigare saker. Den kommer fortfarande att glömma bort det som inte står i sammanfattningen, men det är förhoppningsvis mindre viktiga saker.

På motsvarande vid kan du själv underhålla ett rollformulär och ladda upp det då och då.

Man önskar att den skulle klara det på egen hand, och det finns de som försöker med det.

Vill man gå all-in och har tillgång till ett AI-API finns Silly Tavern.

Till annat som AI tenderar att ha problem med är att faktiskt ta fasta beslut, vilket är ett problem som spelledare. Man får göra en del saker annorlunda med AI, som att be den faktiskt ta beslut (”be decisive”) och inte bara vela, att inte pusha på den kring vad man vill lyckas med (eftersom den kommer att gå med på vad du vill, så det är ditt eget ansvar att inte förstöra din upplevelse), att kanske komma med förslag på saker som skulle kunna hända, att påminna den om saker när den tappat dem, att vara beredd att omskapa ett svar om det blivit för tokigt, och så vidare.

En av de allra tydligaste sakerna är att den är sjukt dålig på att förstå att bara för att X vet något, så vet inte Y och Z det automatiskt också. Om din rollperson tänker något inombords, kommer alla i omgivningen att börja prata om det. Det är en AI-quirk.

Back