AI för soloäventyr

Jag testade att göra en rp i eon iv mha Gemini. Var tvungen att använda provarianten för att det skulle fungera, men det fungerade utmärkt! Kunde läsa tabeller, ställa frågor vid val mm. Problemet med gratisvarianten var hur mycket du kunde använda gratis per dag, så det behövdes flera dagar för att göra alla stegen (att få modellen att slumpa fram en komplett rp utifrån reglerna gick med en dagsranson pro) och den glömde vissa saker mellan sessionerna men gick att påminna den om detta genom att be den läsa igenom promptfönstret från början. Den lyckades också dugligt med att få ut resultatet i något som liknade rollformuläret via LaTeX kod.

Noob här. När ni pratar solorollspel med AI, har AI:n då matats med ngt regelsystem och tillämpar det sedan för spelaren (slå för hoppa etc) eller är det mer av en friformig diskussion/story som utvecklas efterhand, där regler inte spelar så stor roll? Är ’storyn’ förskapad och inmatad t ex skulle säg Spindelkonungens Pyramid kunna användas?

Jag hade tyckte att det vore jättekul att få testa men precis som @JohanL skriver så har chatGPT kasst minne vilket gör att det lätt skulle bli knasigt i spelandet. Vet inte om det skulle bli bättre om man började betala för sig. 250pix (give or take?) i månaden är kanske inga större summor men ändå, det är pengar som går åt.

@Badmojo, jag frågade chatGPT om den skulle kunna agera som spelledare om jag gav den alla regler den skulle behöva. Fick till svars att det var fullt möjligt. "Ladda upp regelsystemet så kör vi!"

Back