Ahsokatråden

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
En sak jag inte hänger med på är hur Thrawn skulle kunna hota hela galaxen? Han har ett skepp. Det borde väl räcka med en mindre grupp republikanska skepp för att döda Thrawn? Såvida de inte tänker köra en Rise of the Skywalker och introducera en hel flotta med massa soldater från ingenstans?

Eller är tanken att det ska bli någon slags Francos spanien, där en massa folk som utger sig för att vara lojala till republiken vänder på klacken när Thrawn dyker upp? Det är det som antyds tidigare i säsongen iallafall, när de griper en massa folk på det där skrotlagret.
Ja? Thrawn är ju Star Wars motsvarighet till Napoleon, så återvänder han till Galaxen så har man garanterat en sjunde koalitionskriget event på gång där det gamla gardet flockas till hans fana. Och the New Republic är en bra mycket svagare allians än anti-franska koalitionen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Ja? Thrawn är ju Star Wars motsvarighet till Napoleon, så återvänder han till Galaxen så har man garanterat en sjunde koalitionskriget event på gång där det gamla gardet flockas till hans fana. Och the New Republic är en bra mycket svagare allians än anti-franska koalitionen.
Napoleons USP var ju å andra sidan världens första massmobiliserade arme
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Napoleons USP var ju å andra sidan världens första massmobiliserade arme
Det och artilleri. Men det finns ju fortfarande en mängd star destroyers i mer eller mindre bra skick i nya republikens boneyards, skepp som inte har hamnat på slaktbänken än.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Och med lite ansträngning kan man hitta 1000 såna här och säkert många fler och mer katastrofala plot holes och inkonsistenser i världens interna logik. Som också har att göra med att de som skapar SW inte riktigt litar på att skapa nya karaktärer som engagerar så man återanvänder sådant som redan är etablerat (Skywalker, robotarna osv. osv.) så därför är någon sådan central karaktär närvarande vid VARJE. AVGÖRANDE. TILLFÄLLE. I. GALAXEN. LÅNGT. LÅNGT. BORTA!
Jag tycker det är märkligt att Disney inte använt sina mid-quels för att introducera nya stories och karaktärer som de i teorin kan göra mer tv av framåt. Öppna upp. Istället känns det som varje ny tv-serie sluter universar mer och mer. Tänk om Kenobi-serien öht inte berört leia eller vader, utan låtit obi dra runt på nya äventyr.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En sak jag inte hänger med på är hur Thrawn skulle kunna hota hela galaxen? Han har ett skepp. Det borde väl räcka med en mindre grupp republikanska skepp för att döda Thrawn? Såvida de inte tänker köra en Rise of the Skywalker och introducera en hel flotta med massa soldater från ingenstans?

Eller är tanken att det ska bli någon slags Francos spanien, där en massa folk som utger sig för att vara lojala till republiken vänder på klacken när Thrawn dyker upp? Det är det som antyds tidigare i säsongen iallafall, när de griper en massa folk på det där skrotlagret.
Ja, det finns massa anhängare till det gamla imperiet i galaxen. Dessutom så syns det i förra säsongen av Mandalorian att flera Grand Moff väntar på att Thrawn skall återkomma. Så vi får väl anta att helheten är någon sorts "Imperial Remnant" som i böckerna? Det är mitt antagande iallafall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Alltså jag utgår från att han kommer att leda en Arme av Odöda från en Annan Galax, vilket är 5/5 som koncept vad mig anbelangar. Men kan falla helt på utförandet (grön CGI. RoTK jag tittar på dig...)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Problemet är anspråket att det finns en sammanhängande canon.
Jo. Sen är jag verkligen inte emot en sammanhållen kanon som idé. Det är bara det att SW anno 2010 (?) var en ovanligt dålig bas och som sagt nog hade mått bättre av att gå i en annan riktning.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag tycker det är märkligt att Disney inte använt sina mid-quels för att introducera nya stories och karaktärer som de i teorin kan göra mer tv av framåt. Öppna upp. Istället känns det som varje ny tv-serie sluter universar mer och mer. Tänk om Kenobi-serien öht inte berört leia eller vader, utan låtit obi dra runt på nya äventyr.
Problemet med Star Wars är att det i teorin ska vara enormt, enormt stort, men i praktiken är det skitlitet. Typ tre planeter och samma par dussin personer som åker runt hela galaxen. Att det är samma X-wing pilot här som i de andra serierna får mig att tycka att världen är skitliten, tex.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Och the New Republic är en bra mycket svagare allians än anti-franska koalitionen.
Om anti-franska koalitionen hade haft tillgång till överljushastighetstravel så hade Napoleon landstigit i södra Frankrike 08:13 på morgonen och varit död 08:14 på morgonen, innan han hunnit organisera några trupper.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Om anti-franska koalitionen hade haft tillgång till överljushastighetstravel så hade Napoleon landstigit i södra Frankrike 08:13 på morgonen och varit död 08:14 på morgonen, innan han hunnit organisera några trupper.
För i starwars så har det ju aldrig existerar guerillastyrkor eller pirater med sina egna capital ships. :rolleyes:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
För i starwars så har det ju aldrig existerar guerillastyrkor eller pirater med sina egna capital ships. :rolleyes:
Självklart, men hur många av de piraterna har ansetts vara hot mot hela galaxens säkerhet snarare än perifiria problem? Förstår inte riktigt idén med smilien. Är du sur för att vi tänker olika?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Självklart, men hur många av de piraterna har ansetts vara hot mot hela galaxens säkerhet snarare än perifiria problem? Förstår inte riktigt idén med smilien. Är du sur för att vi tänker olika?
Så rebellalliansen ansågs inte vara ett hot mot hela galaxens säkerhet?

Och smilien är för att jag rullar på ögonen när du konstant ignorerar settingens interna logik för att den inte passar dig.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ezra är en Jedi. Om han inte vill bli hittad av en bunt stormtroopers så blir han inte hittad av en bunt stormtroopers. Kraften kommer att varna honom.

Thrawn använder klassiska Jedi-hunting tekniker. Ensam är Ezra i princip omöjlig att hitta eller att döda (försöker de spåra ner honom kommer han att försvinna som rök), medans Sabine är en helt annan femma. Sabine är lättare att spåra, har inte förmågan att dölja sig för en force adept i Baylan Skolls kaliber och Ezras personliga koppling till Sabine gör att han vill träffa henne. När det väl kommer till en fajt så ger Sabines närvaro chansen att Thrawns underhuggare kan tvinga Ezra att göra något dumt för att skydda henne.

P.S: Dessutom så har Thrawns planer alltid flera lager. Det är möjligt att han inte är sådär förtjust i Baylan Skolls närvaro (han är ett legitimt hot och en osäker faktor i den mest noggranna av planer). Ezra&Sabine vs Skoll&Hati är två problem som distraherar varandra. Oavsett vem som vinner så förlorar Thrawn inget förutom några få patsies, medans om Skoll&Hati lyckas så sitter Thrawn i en mycket bättre sits än om han hade varit negativ till deras planer
Du har säkert rätt. Problemet är att i min värld (= ganska ytlig SW-kunskap) så är inte en Jedi omöjlig att hitta. Tycker att Obi-Wan föll för en hel del enkla trick i sin serie, Luke kunde inte förvarna rebellerna på Hoth osv.

Så om serieskaparna hade velat förmedla de motivationer och tankar som du beskriver, så borde de ha antytt/sått dem.
Men jag kanske är för kritisk, jag vet bara att om jag hade en ärkefiende-Jedi så skulle jag inte ge honom en jedi/mandalorian-allierad som dessutom sitter inne med information om var jag är och att han har tre dagar på sig att hitta mig och mitt skepp, annars blir han för evigt strandsatt in a galaxy far far away.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Så rebellalliansen ansågs inte vara ett hot mot hela galaxens säkerhet?

Och smilien är för att jag rullar på ögonen när du konstant ignorerar settingens interna logik för att den inte passar dig.
Jag har inga problem med logiken i det - det var din liknelse som var kass bara.

Om du inte fixar att snacka Star Wars utan att vara tjurig rekommender jag ett glas vatten och en promenad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Apropå att skurkarna är den bästa anledningen att se serien...

View attachment 14106
Shin Hati är grymt cool och har karisma. Nu menar jag inte enbart kvinnlig sexuell skönhet(vilket hon definitivt har), hon har också det där extra som verkligen gör att jag vill veta mer om hennes historia etc. Samma sak kan sägas om Baylan Skoll(minus sexuell utstrålning då gällande mina egna personliga preferense) som har en otrolig närvaro i varje scen han är med i. Jag tycker verkligen de har lyckats med att skapa intressanta karaktärer som jag bryr mig om i Ahsok, även om jag inte är världens största fan av Sabine. Sabine hade varit häftigare om hon inte börjat fäktas med ljussabel utan gått helt mandalorian istället. Och ja, jag har sett Rebels och vet att hon en gång hade The Darksaber och även tränades att använda den.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alltså jag utgår från att han kommer att leda en Arme av Odöda från en Annan Galax, vilket är 5/5 som koncept vad mig anbelangar. Men kan falla helt på utförandet (grön CGI. RoTK jag tittar på dig...)
Ja, att delvis använda night-troopers blandat med vandöda häxor tycks vara givet. Dock så vinner man inga galaktiska krig med enbart det. Som jag nämnt innan så ser man ett samtal mellan Moff Gideon och en hel grupp med Moff och Grand-Moff personer där bland annat Gilad Pellaeon ingår. Och de verkar alla utom Gideon vilja vänta på Thrawns återkomst innan de visar den nya republiken vilka stridskrafter de faktiskt besitter.

Så nog tror jag att det lär bli bra mycket mer än vandöda som strider på Thrawns sida.

I en helt annan fråga gällande Ahsoka, vad tror ni är det som alla är så rädda för på valmassgravsplaneten? Jag gissar vilt nu samtidigt som jag kanske har för höga förväntningar, men det vore grymt om det som Baylan Skoll känner kallar på honom vore Abaloth! Det skulle förklara varför the great Witch-Kingdom of Dathomir gick under då de lekte med krafter ingen bör leka med. Det skulle också förklara hela poängen med att öppna upp en ny galax då det vore ett perfekt fängelse att låsa in Abaloth i om Celestials-familjen från Mortis inte ville att hon någonsin skulle kunna återvända. Jag vet att Abaloth inte är canon än, men det är trots allt Filoni som står bakom serien och jag skulle inte bli förvånad om han introducerade Abaloth som ett hot mot Star Wars-galaxen om Baylan släpper henne fri.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag är 100% övertygad om att det är Supreme Leader Snoke.
Jag har faktiskt gått och grubblat på ett tag om de har intresse av att nysta lite i sequelsna. Snoke är en tanke, en annan tanke är att efter Thrawns maktövertagande misslyckades så börjar återstående grupperingar bilda det som kommer att bli the first order, etc.
 
Top