Nekromanti Agents of S.H.I.E.L.D?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag hittar ingen tråd om serien, så om det finns en: Sue me.

För de som inte vet vad jag snackar om: En av fördelarna med att mannen som gör kanske de bästa fantastik-tvserierna i världen, Joss Whedon, blev inblandad i Avengers och hela MArvelsoppan är att han nu kunde toppa sin redan digra lista med bra serier (Buffy, Firefly, Dollhouse) med en som bygger på Marvelorganisationen S.H.I.E.L.D.

När jag skriver det här har jag just sett de två första avsnitten, och känner för att prata lite om mina intryck.

Jag vet att jag har noll auktoritet, men jag ber er att spoilermärka era inlägg om ni pratar om handling i specifika avsnitt. Snälla?

Nå; spoilerfria saker först:
- Seriens specialeffekter är... acceptabla. Det är inte direkt Avengers, men inte direkt... öh, Warehouse 13 heller. Fatta mig inte fel nu, jag gillar Warehouse 13, men CGI-effekterna är inte snygga.
- Serien har "that new-whedon-series-smell" fortfarande; den har inte riktigt landat ännu. Förståeligt, två avsnitt in. Men jag gillar dynamiken.
- Jag gillar könsfördelningen; två forskare (en man, en kvinna), två combattyper (en man, en kvinna) och två övriga (en man, en kvinna). Ingen av dem känns direkt krystad, de fyller sin egen nisch i teamet.

Jag gillade att de körde superkrafter redan i avsnitt 1; en bra attention-grabber. Storyn där var också najs; lade upp för en säsong av intressanta konflikter och grejer. Etablerade större problem och organisationer samtidigt som den berättade en rätt schysst story. Whedon kan sin skit.

Avsnitt två var rätt... meh, om jag ska vara ärlig. Kanske är det för att jag automatiskt tycker att djungler, rebeller, inkatempel och sydamerikansk polis är aptrista som storyelement? Och Coulsons gamla flamma med världens sämsta accent. Did not feel the love; skådespeleriet var inte på topp.

Gillade detaljen i templet när det var viktigt för Fitz att sätta ner oktokoptrarna i rätt fack. Jag har full förståelse.

Som ursäkt för att få teamet att jobba ihop och som sätt att introducera det här med avsnitt som kanske inte handlar om folk med superkrafter var det väl okej.

Sam Jacksons lilla besök i slutet var också... ganska "meh". Det var väl okej, men lite over the top. Kändes inte som att Jackson fick det bästa materialet att jobba med direkt, manusmässigt.

EDIT: Jag vill komplettera med ett citat från mannen själv:

Joss Whedon said:
I think, ultimately, gun to my head, TV is the place. Being able to spend years with a character, to really develop them, to understand them, to challenge the actor, to learn from the actor, to work with a team of writers -- that experience is so fulfilling. The idea of putting something out there and letting it grow is really exciting.
Jag hoppas att serien tar fart ordentligt och att han verkligen får möjligheten att göra just det. För det är det han i mina ögon gör bäst. Det och skriva dialoger...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag älskar Avengers filmen och Whedons tidigare grejer... Men jag är inte imponerad. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Also, vad är grejen med att han är tillbaks? Är han en LMD eller inte? För om han är det så är det bullshit. Och jag vet hur mycket Whedon älskade den super dumma Buffy roboten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
God45 said:
Also, vad är grejen med att han är tillbaks? Är han en LMD eller inte? För om han är det så är det bullshit. Och jag vet hur mycket Whedon älskade den super dumma Buffy roboten.

I dunno. Min gissning är helt enkelt klon med överförda minnen. Tänker mig att det blir awesome, dock.

Å andra sidan gillade jag Buffyboten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Klon är jag ok med. Magisk återupplivnings grej är jag ok med. Jag är till och med ok med om det är en Agent Coulson robot. Men om de kör att det är en LMD (Life model decoy från serierna, robotar som Nick Fury styr) och det egentligen är Nick Fury som styr den så är det bullshit.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Agent Coleson

Killen har uppenbart dött och blivit återupplivad på något sätt. Men hur? Hans automatiska "Tahiti, It's a magical place" är så uppenbart ett tecken på att någon har slarvig fyllt i mellanrummet och att han egentligen inte har några minnen av Tahiti. Marvel har dock, som de flesta superhjälte universum, femtielva sätt att få tillbaka folk från döden. Han kan vara en memory-printad klon, en Living Model Decoy (SHIELD gillar sådana), återupplivad genom magi av t.ex. Scarlet Witch...eller ett par olika andra möjligheter

Och sen en icke-spoiler (för vi vet ju vad Joss Whedons specialitet är), vem av våra karaktärer kommer att dö (absolut senast i säsong 3)? Jag gissar en av forskarna. Tjejen troligtvis. Eller kanske hackern.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
God45 said:
Klon är jag ok med. Magisk återupplivnings grej är jag ok med. Jag är till och med ok med om det är en Agent Coulson robot. Men om de kör att det är en LMD (Life model decoy från serierna, robotar som Nick Fury styr) och det egentligen är Nick Fury som styr den så är det bullshit.

*axelryck* Jag känner att jag har viss fördel av att egentligen helt sakna relation till Avengers/SHIELD utöver filmerna. Jag läser ju typ bara X-titlar (och inte ens dem är jag ikapp med; har just nått början av 90-talet, precis innan Claremont sticker. X-tinction Agenda...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Cybot said:
Och sen en icke-spoiler (för vi vet ju vad Joss Whedons specialitet är), vem av våra karaktärer kommer att dö (absolut senast i säsong 3)? Jag gissar en av forskarna. Tjejen troligtvis. Eller kanske hackern.
Jag sitter och hoppas att han åtminstone ska hålla sig ifrån tjejerna; illa nog att de tre ur Buffygänget eller närstående whitehats* som dör alla är kvinnor. Women in Refrigerators känns som lite på tvärs med Whedons annars ganska feministiska grej.

*Spoiler:
Miss Calendar för att motivera Giles, Tara för att motivera Willow att bli en ond häxa, och Buffys mamma för att ge Buffy mindre att leva för typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Massiv Angel spoiler! Varning!

Han dödar ju hela gruppen i Angel så han kanske gör så den här gången? Serien leder upp till en av filmerna och sedan dör alla och så löser Avengers det i filmen (Avengers 3?)

Föresten, hur lång tid tror ni det tar tills de får en supermänniska i gruppen? För det finns väldigt få anledningar till att inte ha det in-universe. De kan ju redan boosta folk så att de får åtminstone små krafter. Magi finns och mutanterna skall väll börja dyka upp snart?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
God45 said:
Föresten, hur lång tid tror ni det tar tills de får en supermänniska i gruppen? För det finns väldigt få anledningar till att inte ha det in-universe. De kan ju redan boosta folk så att de får åtminstone små krafter. Magi finns och mutanterna skall väll börja dyka upp snart?
Jag hoppas att de håller power creep nere, och kör jordnära ett tag. Precis som i en lång, bra rollspelskampanj behöver man inte ha bråttom med såna grejer. För min del behöver de aldrig skaffa någon som har det; att ignorera c:a 99% av resten av Marvel-universat är nog en skitbra idé.

Mer realistiskt tror jag det dröjer max till säsong 2.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har inte sett den ennu, men jag och krank brukar ha fullständigt motsatt smak om film och TV-serier.
Eftersom krank inte går fullständigt bananas över serien tror jag att jag ska ge den en chans. :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag har bara sett första avsnittet, och ja ganska medioker start.
Tror den här serien kommer få svårt att hitta sin egen identitet vid sidan om filmerna.
När jag såg avsnittet förväntade jag mig någon cameo någonstans men det skedde inte.
Antagligen vill de att man ska ha fullt fokus på agenterna vilket är helt ok men då tror jag vi behöver lite starkare karaktärer i första avsnittet kändes dem ganska platta.

Och så lite spoilers då:

Angående. Coulson, de sa ju att de fejkade hans död för att ena Avengers, jag tänkte direkt nåt Romeo och Julia medel. Han sa ju att han var död i typ 40sekunder.
Sen måste jag kommentera Coulsons bil i slutet, var det bara jag som tyckte den var sjukt malplacerad? Kändes som något från tillbaka till framtiden
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är inte imponerad... Jag gillar karaktärerna och dialogen är hyfsad. Men "äventyren" är riktigt sugiga hittills. Känns som mcgyver eller nåt. Känns så menlöst och tycks bara kopplat i utkanten till en hint åt en metaplot. Typ mäktig organisation som gör shit och är hemliga. Sen gillar jag inte att Caulzon är så jävla god. Shield är väl ingen organisation som går runt och säljer fucking kakor till folk utan en hemlig, stentuff, våldsam spionorganisation typ. Men Caulson tycker att "varje liv är superviktigt".

Sen så stör jag mig på att det hittills inte funnits någon med superkrafter. I marvel kryllar det ju med såna freaks...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Anchorman said:
Jag har bara sett första avsnittet, och ja ganska medioker start.
Tror den här serien kommer få svårt att hitta sin egen identitet vid sidan om filmerna.
När jag såg avsnittet förväntade jag mig någon cameo någonstans men det skedde inte.
Antagligen vill de att man ska ha fullt fokus på agenterna vilket är helt ok men då tror jag vi behöver lite starkare karaktärer i första avsnittet kändes dem ganska platta.

Och så lite spoilers då:

Angående. Coulson, de sa ju att de fejkade hans död för att ena Avengers, jag tänkte direkt nåt Romeo och Julia medel. Han sa ju att han var död i typ 40sekunder.
Sen måste jag kommentera Coulsons bil i slutet, var det bara jag som tyckte den var sjukt malplacerad? Kändes som något från tillbaka till framtiden

Bilen är rakt av från serierna så den är en Cameo/referens mest tror jag.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Att nästan alla i gänget är typ 22 stör mig. Det känns mer som Interns of Shield.

Men det går ju att titta på, till skillnad från Dollhouse där jag var tvungen att tvinga mig igenom många av avsnitten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Att nästan alla i gänget är typ 22 stör mig.
Jag vet inte Ming-Na Wen (eller Chun-li från Van Damme filmen) är 50 och Clark Gregg är 51 så alla är inte jätte unga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
God45 said:
Att nästan alla i gänget är typ 22 stör mig.
Jag vet inte Ming-Na Wen (eller Chun-li från Van Damme filmen) är 50 och Clark Gregg är 51 så alla är inte jätte unga.
Dessutom hängde de ju en ganska fin lampskärm på den grejen i avsnitt två, när hon whatshername pratade om Coulsons medelålderskris; att han omger sig med väldigt unga agenter...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Anchorman said:
När jag såg avsnittet förväntade jag mig någon cameo någonstans men det skedde inte.
Jag förstår om du inte blir imponerad, men Agent Hill (Cobie Smulders) förstod jag var tänkt som "stjärnkvaliteten"... Man måste ju inse att TV-serien inte har råd med Ironman, Black Widow eller ens Loki.

Möjligen någon av de töffigaste plastkillarna som Thor eller Hawkeye (som, baserat på karaktärens coolhet, borde vara gratis...)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
1) Joss Wheadon skriver underbar dialog med härliga, geekiga och social ej perfekta människor. Tänker följa Shield tack vare detta.

2) Deckare i en superhjältevärld är ett coolt koncept. Tyvärr är det redan för mycket superhjälte och för lite deckare. Shieldagenternas skills är i gränslandet till superkrafter och det kommer koka över. Jag hade hellre sett typ Law and Order i en värld med Bruce Banner än Buffy i en värld med Hulk. Kommer slumra mig igenom actionscenerna och titta upp från paddan vid utläggningarna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag antar att den får points for diversity, men jag tyckte den började ganska...tråkigt. Att spendera hela första avsnittet med att samla ihop possen var...segt. Och jag känner mig inte alltför intresserad av karaktärerna, snarare kändes de rätt genuint ospännande, men det behöver väl bara tid att växa.

Är frestad att jämföra med 'Arrow', alltså Green Arrow-tv-serien, som jag också såg första avsnittet av samma dag. Medan 'Agents of S.H.I.E.L.D' säkert kommer visa sig ha högre produktionsvärden och bättre manusförfattare etc, så startade Arrow direkt med att etablera en massa olösta mysterier och för serien centrala konflikter, och det gjorde en mycket mera hooked.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag kom just på att de kan ha med Victoria Hand i den här serien, vilket hade varit grym! :gremsmile: Men sedan kom jag på att de kanske har med Sharon Carter och det är skit.

Seriöst, blir Sharon Carter en återkommande karaktär kommer jag sluta se på den här serien. Men de har redan Robin (vad heter hon på riktigt?) som Maria Hill så de kanske inte tar in någon extra...
 
Top