Nekromanti Advanced Fantasy Expert!

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
Bumpa den!
ääh... Bumpa?

Ytterligare kommentar till det här med Teman på magi(risk för att jag upprepar mig). Man _skulle_ ju kunna ha en regel som gör att man är begränsad till teman i magi och det kan kanske följa med -förslag- på teman. Men inte ens det behövs imo, man kan hitta på sånt själv. Ifall spell-lista medföljer bör man ändå kunna sortera in i kategorier efter egen smak. Sådant varierar ju mycket mellan settings.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Anchorman said:
Jag ska spela första gången idag så jag har inte jättebra koll men här är vad jag skulle vilja se:

Lite saker som balanserar ut det och gör att man kan göra lite andra typer av karaktärer.
Tex skulle jag vilja se att man kunde göra något mer åt barbar hållet, man skulle kunna slänga in förmågor som:

Barbar
Personen är van att slåss utan rustning och får 2extra stridstärningar när den gör så.

2handskämpe
Personen är van att använda tunga vapen och får +2 i skada varje gång han slåss med tvåhandsvapen.

Sen skulle jag vilja se något som gör att man kan slåss med ett vapen i varje hand.


Magi är ju kul, men jag är kluven, ska det vara med så får det göras på rätt sätt och inte bara ta upp ett par sidor och sen inget mer.
Håller med i början. Jag tycker att om man låter Motorik funka för att smyga är det också en grej som "balanserar ut".
Men vad tycker du är rätt sätt när det gäller magi? För min del fär drt gärna bara ta några sidor sen inget mer så länge jag får det jag vill ha(dvs summon/nekromanti-SG och kanske någon slumptabell. Teleport-regler vore kanske inte helt fel heller!). Jag gillar att skriva egna spells, regler behövs bara magi för att inte sabba balansen mellan spelarna (OBS, balansen mellan spelare och monstr kvittar).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jag skulle nog vilja se ett system där du väljer ett fokus(magiskola) och sen köper en nivå i det, istället för att köpa enstaka besvärjelser.

Sen roliga saker som kan hända om man misslyckas med magin och sånt :gremsmile:

Glömde säga förut, men jag skulle gärna se fler vapen, kanske också vapen i andra material och hur det påverkar skadan det gör.
Kanske även en lista på olika magiska vapen(såg att det fanns på hemsidan men kan göras mer.)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men med reglerna i grundboken kan man spela precis så ju. Man köper inga enstaka spells, vad har du fått det ifrån? Man kan egentligen alla spells spelare och SL kan komma på från start, men vill man införa begränsningar är drt fritt fram. Fummeltabeller är kul, men det kan man ju också fixa själv.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag gillade vapen idéerna som jag läste om i någon tråd. Där de alla hade ett sekundärt värde vid vissa situationer. Jag kom inte håg exakt hur de var men jag gillade dem. Det är visserligen inget som hindrar att jag använder dem nu heller.

Balansering av sköld som är alldeles för bra enligt mig. Den ska inte vara bättre än en standard metallrustning tycker jag. Gärna tex liten och stor kanske. Med för och nackdelar. Tvåhandsvapen är inte tillräckligt bra. Kanske ska tvåhandsvapen kunna slå sönder sköldar?

Jag efterfrågar inte sida upp och sida ner med spells, men gärna ett uppslag.

Jag tycker inte boken ska innehålla några byar, städer eller slumptabeller. Jag skulle däremot köpa dem om de utgavs i en annan modul.
Namn som Kampanj! kanske.
Nu skriver jag likt Arne Anka....innan jag tänker.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Jag skulle gärna se utveckling av vinstmarginalen i strid, like so; (ej speltestat, jag har bara spånat på effekter)

Vinstmarginal strid 3+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Slå medvetslös Motståndaren tar ingen skada, men rasar ihop som en säck potatis.
Nackdel: kan närsomhelst vakna upp igen

2. Avväpning Med en skicklig manöver avväpnas motståndaren. Slå ingen skada.
Nackdel: chans att motståndaren omedelbart kan plocka upp vapnet (5+).

3. Krossa sköld Med ett kraftigt slag krossas motståndarens sköld (alt skärs spännena av och
skölden faller till marken). Alla fördelar av sköld försvinner efterföljande
rundor. Slå ingen skada.

4. Skräckslå Anfallarens fruktansvärda skicklighet/vildsinthet etc skrämmer slag på
motståndaren, som tvingas slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är anfallarens
Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik. Slå ingen
skada. Kan bara användas en gång per motståndare.

5. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

6. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på en angränsande motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

Specialare

7. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

8. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.

Vinstmarginal strid 5+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Lemlästning Med ett kraftfullt anfall avskiljer eller krossar anfallaren valfri lem för
motståndaren (ej huvud, se nedan). Motståndaren försatt ur stridbart skick,
övriga effekter är upp till SL (överlevnad osv).
Nackdel: den sprattlande och skrikande motståndaren hindrar anfallaren som
bara kan försvara sig nästa runda.

2. Halshuggning Huvudet avskiljs spektakulärt från kroppen, eller splittras. Slå ingen
skada, motståndaren är stendöd.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda.
Anfallaren får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom
två meter.

3. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.

4. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på två angränsande motståndare.

5. Psykologisk Anfallaren gör speciellt smärtsam skada, en serie skickliga utfall eller skär av
förnedring remmar till rustning eller dylikt. Slå normal skada mot motstånadren, men på
grund av anfallarens överlägsna skicklighet eller våldsamhet tvingas
motståndaren och hans allierade i närheten slå ett skräckslag med anfallarens
Närvaro som svårighetsgrad. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i
panik.

6. Delad i två Ett kraftfullt anfall som klyver motståndaren i två delar, alt krossar motståndaren
fullständigt. Slå ingen skada, motståndaren stendöd. Motståndarens allierade blir
panikslagna av slakten och måste slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är
anfallarens Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda. Hän
får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom två meter.

Specialare

8. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

9. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Stormflare said:
Jag skulle gärna se utveckling av vinstmarginalen i strid, like so; (ej speltestat, jag har bara spånat på effekter)

Vinstmarginal strid 3+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Slå medvetslös Motståndaren tar ingen skada, men rasar ihop som en säck potatis.
Nackdel: kan närsomhelst vakna upp igen

2. Avväpning Med en skicklig manöver avväpnas motståndaren. Slå ingen skada.
Nackdel: chans att motståndaren omedelbart kan plocka upp vapnet (5+).

3. Krossa sköld Med ett kraftigt slag krossas motståndarens sköld (alt skärs spännena av och
skölden faller till marken). Alla fördelar av sköld försvinner efterföljande
rundor. Slå ingen skada.

4. Skräckslå Anfallarens fruktansvärda skicklighet/vildsinthet etc skrämmer slag på
motståndaren, som tvingas slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är anfallarens
Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik. Slå ingen
skada. Kan bara användas en gång per motståndare.

5. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

6. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på en angränsande motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

Specialare

7. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

8. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.

Vinstmarginal strid 5+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Lemlästning Med ett kraftfullt anfall avskiljer eller krossar anfallaren valfri lem för
motståndaren (ej huvud, se nedan). Motståndaren försatt ur stridbart skick,
övriga effekter är upp till SL (överlevnad osv).
Nackdel: den sprattlande och skrikande motståndaren hindrar anfallaren som
bara kan försvara sig nästa runda.

2. Halshuggning Huvudet avskiljs spektakulärt från kroppen, eller splittras. Slå ingen
skada, motståndaren är stendöd.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda.
Anfallaren får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom
två meter.

3. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.

4. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på två angränsande motståndare.

5. Psykologisk Anfallaren gör speciellt smärtsam skada, en serie skickliga utfall eller skär av
förnedring remmar till rustning eller dylikt. Slå normal skada mot motstånadren, men på
grund av anfallarens överlägsna skicklighet eller våldsamhet tvingas
motståndaren och hans allierade i närheten slå ett skräckslag med anfallarens
Närvaro som svårighetsgrad. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i
panik.

6. Delad i två Ett kraftfullt anfall som klyver motståndaren i två delar, alt krossar motståndaren
fullständigt. Slå ingen skada, motståndaren stendöd. Motståndarens allierade blir
panikslagna av slakten och måste slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är
anfallarens Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda. Hän
får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom två meter.

Specialare

8. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

9. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.
Detta är awesome :gremlaugh: kanske balansen behöver justeras bara (det är ju till stor del därför man har regler imo). Det här+två-vapen-regler+Barbarförmågan skulle jag tycka vore grymt i en stridsdel!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag skulle jättegärna vilja ha ett förflyttningssystem som mycket mer baseras på rustning och karaktärens storlek snarare än stats. Pathfinder gör det enkelt och bra imo, och det kör vi med, fast vi tolkar om 5 feet till en dryg meter ungefär(=1ruta).
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
En nyfiken undran bara...när i tiden kan man få se modulen i affären? Finns det någon tidsplan på det. Jag är förbannat sugen på den då Fantasy är mitt absoluta favoritspel just nu :gremsmile:
//Brokk
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brokk said:
En nyfiken undran bara...när i tiden kan man få se modulen i affären? Finns det någon tidsplan på det. Jag är förbannat sugen på den då Fantasy är mitt absoluta favoritspel just nu :gremsmile:
//Brokk
Tidigast till jul. Mycket material som ska in och bearbetas, illustrationer ska göras, och annat finns i pipen också. Jag har begränsat med tid. Och ork. Är inte frisk längre.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Tråkigt att du inte är frisk. Hälsan är ju viktigast. Jag var mest nyfiken på när i tiden den skulle komma. Jag håller tummarna till jul då :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brokk said:
Tråkigt att du inte är frisk. Hälsan är ju viktigast. Jag var mest nyfiken på när i tiden den skulle komma. Jag håller tummarna till jul då :gremsmile:
Har ju inte vart i så bra skick i 2,5 år nu, sen stroken. Dagsform påverkar min tidsplanering.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Arfert said:
Har ju inte vart i så bra skick i 2,5 år nu, sen stroken. Dagsform påverkar min tidsplanering.
Tråkigt att höra, men du gör ett förbannat bra jobb med Fantasy!, bara så att du vet. Får nog kolla in SAGA när det kommer.
Och hoppas att du tillfrisknar från sviterna av stroken.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jobba inte för hårt, arfert. Din hälsa är första prio. och det vore synd om du blev tvungen att ställa in fantasy-projektet för att det blir för stressigt.
 
Top