Varulv [ABDitC] Spelet är slut

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Sorry @Basenanji
måste jag lyfta @Sidd - hur chefigt är det inte att bara drälla in lite sådär från sidan och i förbigående claima siar-rollen så nonchalant att det knappt märks?
Kul att du har så höga tankar om mig @Vimes och @Anthrox - tackar.
Har väntat lite väl länge nu efter spel och det verkar alltså som att det tydligen är tvek på vad som hände där med min första post.
Lite som ett KarlBertilJonsson-läge att jag typ gottat mig i er syn på läget men känner inte att hedern riktigt går att stå för.

Så här var läget:
Spelstart - Jag är tokstressad på jobbet - Tittar in på lunchen och läser Fjoddes första fluffstycke - Slår upp mitt personliga PM och skriver av min första titel med Korpral å Bad ass osv - detta slänger jag in som en klämcheck startpost för att visa deltagande så att byn inte ska tycka jag lågflyger - stressar sen vidare på jobbet : alltså jag visste jag var Korpral men hade ingen aning om att jag var Siaren😵

Efter jobb läser jag igenom HELA @fjodorsenuba startinlägg och lite tappar hakan av skam när han preciserat att Korpral är SIARE - ridå -
Jag PMade Fjodde om att jag hoppades han räknat på spelbalansen OCH usla mig.

Det blev ju lite sen att mer mest chilla runt då jag tänkte att jag kommer Väktas första rundan och sen nattmördas i R2.
Mitt öde var beseglat och på nått konstigt sätt så kändes det skönt.
Ingen röstade eller jagade mig som brukligt och jag kunde tokfeldryghänga på både Vimes i R1 och Basse i R2 utan att få så mycket skit som jag egentligen förtjänade för det.
Alla visste (trodde jag) att idioten är ju som vanligt ute och cyklar MEN det är vår bybofåne så låt han va!

Som sagt så kräver jag att bli nominerad till Varulvsgalan i en ny kategori typ ”Årets Sämsta post” eller i alla fall ett hedersomnämnande i frågan!

Jag var typ nästan lack för att jag inte blev nattmördad först och när jag blev det så kändes det som att jag mer gjorde byn en tjänst.

Med ett sånt Bad ass uselt startinlägg så förtjänade jag inte att vara kvar så länge som jag fick.

Sorry byn / Korpral Sidd
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Sorry @Basenanji

Kul att du har så höga tankar om mig @Vimes och @Anthrox - tackar.
Har väntat lite väl länge nu efter spel och det verkar alltså som att det tydligen är tvek på vad som hände där med min första post.
Lite som ett KarlBertilJonsson-läge att jag typ gottat mig i er syn på läget men känner inte att hedern riktigt går att stå för.

Så här var läget:
Spelstart - Jag är tokstressad på jobbet - Tittar in på lunchen och läser Fjoddes första fluffstycke - Slår upp mitt personliga PM och skriver av min första titel med Korpral å Bad ass osv - detta slänger jag in som en klämcheck startpost för att visa deltagande så att byn inte ska tycka jag lågflyger - stressar sen vidare på jobbet : alltså jag visste jag var Korpral men hade ingen aning om att jag var Siaren😵

Efter jobb läser jag igenom HELA @fjodorsenuba startinlägg och lite tappar hakan av skam när han preciserat att Korpral är SIARE - ridå -
Jag PMade Fjodde om att jag hoppades han räknat på spelbalansen OCH usla mig.

Det blev ju lite sen att mer mest chilla runt då jag tänkte att jag kommer Väktas första rundan och sen nattmördas i R2.
Mitt öde var beseglat och på nått konstigt sätt så kändes det skönt.
Ingen röstade eller jagade mig som brukligt och jag kunde tokfeldryghänga på både Vimes i R1 och Basse i R2 utan att få så mycket skit som jag egentligen förtjänade för det.
Alla visste (trodde jag) att idioten är ju som vanligt ute och cyklar MEN det är vår bybofåne så låt han va!

Som sagt så kräver jag att bli nominerad till Varulvsgalan i en ny kategori typ ”Årets Sämsta post” eller i alla fall ett hedersomnämnande i frågan!

Jag var typ nästan lack för att jag inte blev nattmördad först och när jag blev det så kändes det som att jag mer gjorde byn en tjänst.

Med ett sånt Bad ass uselt startinlägg så förtjänade jag inte att vara kvar så länge som jag fick.

Sorry byn / Korpral Sidd
Haha, det här gör det ju om möjligt ÄNNU bättre!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Byn var bra, bortsett från utröstningen av @RasmusL som jag verkligen inte förstod mig på.
Jag kollade lite nu vad det faktiskt var som hände där (det är bra att analysera misstag har jag hört).
Var det verkligen så konstigt att Rasmus åkte där?

Först låg de flesta röster på Impe, pga inaktivitetsdrevet. Jag hade min på Rasmus pga eldkastaren och du och Octa låg på varandra pga bråk.
Sen outade Impe väktare.
Jag loggade in, såg att ingen verkade bry sig och blev typ förbannad över att ingen flyttade sina röster. Jag bad om att folk skulle flytta, spel roll vart. Två ulvar ser opportune moment och "hjälper" byn genom att flytta sina röster till Rasmus. Rasmus har då tre röster på sig, samt att jag ligger med röst där som försöker driva spelet i slutet på rundan. Enkel draghjälp alltså för att Basse och Sidd också ska hamna där.
Men det som egentligen förseglar ödet där är ju att varken Rasmus eller Vimes är inne och försvarar Rasmus.

Så det var ju inte dåligt spelat av byn. Det var bra manipulerat av ulvarna. Vi hade behövt ett andra drev där, men fick inget. Klart som fan att den som ligger med aktiv spelare + två ulröster med en timme kvar på rundan kommer åka. Sen blev det ju inte heller bättre av att jag blev helt hysterisk och antagligen förstörde hela drevet genom att lägga allt fokus på vart folk skulle gå.

Jag menar, vad fanns det egentligen för alternativ där? Det enda andra alternativet hade ju varit Vimes istället.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Jag kollade lite nu vad det faktiskt var som hände där (det är bra att analysera misstag har jag hört).
Var det verkligen så konstigt att Rasmus åkte där?

Först låg de flesta röster på Impe, pga inaktivitetsdrevet. Jag hade min på Rasmus pga eldkastaren och du och Octa låg på varandra pga bråk.
Sen outade Impe väktare.
Jag loggade in, såg att ingen verkade bry sig och blev typ förbannad över att ingen flyttade sina röster. Jag bad om att folk skulle flytta, spel roll vart. Två ulvar ser opportune moment och "hjälper" byn genom att flytta sina röster till Rasmus. Rasmus har då tre röster på sig, samt att jag ligger med röst där som försöker driva spelet i slutet på rundan. Enkel draghjälp alltså för att Basse och Sidd också ska hamna där.
Men det som egentligen förseglar ödet där är ju att varken Rasmus eller Vimes är inne och försvarar Rasmus.

Så det var ju inte dåligt spelat av byn. Det var bra manipulerat av ulvarna. Vi hade behövt ett andra drev där, men fick inget. Klart som fan att den som ligger med aktiv spelare + två ulröster med en timme kvar på rundan kommer åka. Sen blev det ju inte heller bättre av att jag blev helt hysterisk och antagligen förstörde hela drevet genom att lägga allt fokus på vart folk skulle gå.

Jag menar, vad fanns det egentligen för alternativ där? Det enda andra alternativet hade ju varit Vimes istället.
Ja R1 är oftast mycket av lotteri.
Bra belysning av läget där och då.
I mina ögon så tyckte jag som du att jag inte gillade att Rasmus ”gjorde som han själv ville” med att springa och fixa Eldkastare istället för att lyssna på dig Anthrox som försökte få ihop ett samarbete.
Sen så tyckte jag annars att Rasmus spelade grönt i skuggboxningen mot LegoIvar och förvånades över Legos överdrivna reaktion på Rasmus röst.
Dock tänkte vi nog de flesta att vi har överseende med en ny spelare på plan.
Jag klev endast på för att jag faktiskt satt tokstressad i bilen med mobilen precis vid deadline och inte hade nån koll på röstsammanställningen och bara slängde in en snabb för att att det inte skulle vara risk för lika röster nånstans.
Ännu ett bybouselt drag från mig i R1.
Rolig insikt med Varulvsspel att alla indicier och ”smarta” gräv kan vara så åt fanders tokfel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jag kollade lite nu vad det faktiskt var som hände där (det är bra att analysera misstag har jag hört).
Var det verkligen så konstigt att Rasmus åkte där?

Först låg de flesta röster på Impe, pga inaktivitetsdrevet. Jag hade min på Rasmus pga eldkastaren och du och Octa låg på varandra pga bråk.
Sen outade Impe väktare.
Jag loggade in, såg att ingen verkade bry sig och blev typ förbannad över att ingen flyttade sina röster. Jag bad om att folk skulle flytta, spel roll vart. Två ulvar ser opportune moment och "hjälper" byn genom att flytta sina röster till Rasmus. Rasmus har då tre röster på sig, samt att jag ligger med röst där som försöker driva spelet i slutet på rundan. Enkel draghjälp alltså för att Basse och Sidd också ska hamna där.
Men det som egentligen förseglar ödet där är ju att varken Rasmus eller Vimes är inne och försvarar Rasmus.

Så det var ju inte dåligt spelat av byn. Det var bra manipulerat av ulvarna. Vi hade behövt ett andra drev där, men fick inget. Klart som fan att den som ligger med aktiv spelare + två ulröster med en timme kvar på rundan kommer åka. Sen blev det ju inte heller bättre av att jag blev helt hysterisk och antagligen förstörde hela drevet genom att lägga allt fokus på vart folk skulle gå.

Jag menar, vad fanns det egentligen för alternativ där? Det enda andra alternativet hade ju varit Vimes istället.
Nä, du har rätt. Jag menar bara att byn inte hade skött det strategiska spelet i R1. Det är bra att arbeta fram flera vettiga alternativ och det är inte så intressant att rösta på inaktiva (även om det förstås är så att byn inte kan acceptera inaktivitet heller). Mycket fokus lades på brädspelet i R1, och det var förstås nödvändigt, men det stal en hel del fokus från varulvsjakten.

Å det sjunde så var ju Anderssons och LegoIvars Rasmus-röster inte helt oviktiga för att de skulle bli identifierade som ulvar sedan... Så det var kanske en omedveten s.k. "honningsfälla" ...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag kollade lite nu vad det faktiskt var som hände där (det är bra att analysera misstag har jag hört).
Var det verkligen så konstigt att Rasmus åkte där?

Först låg de flesta röster på Impe, pga inaktivitetsdrevet. Jag hade min på Rasmus pga eldkastaren och du och Octa låg på varandra pga bråk.
Sen outade Impe väktare.
Jag loggade in, såg att ingen verkade bry sig och blev typ förbannad över att ingen flyttade sina röster. Jag bad om att folk skulle flytta, spel roll vart. Två ulvar ser opportune moment och "hjälper" byn genom att flytta sina röster till Rasmus. Rasmus har då tre röster på sig, samt att jag ligger med röst där som försöker driva spelet i slutet på rundan. Enkel draghjälp alltså för att Basse och Sidd också ska hamna där.
Men det som egentligen förseglar ödet där är ju att varken Rasmus eller Vimes är inne och försvarar Rasmus.

Så det var ju inte dåligt spelat av byn. Det var bra manipulerat av ulvarna. Vi hade behövt ett andra drev där, men fick inget. Klart som fan att den som ligger med aktiv spelare + två ulröster med en timme kvar på rundan kommer åka. Sen blev det ju inte heller bättre av att jag blev helt hysterisk och antagligen förstörde hela drevet genom att lägga allt fokus på vart folk skulle gå.

Jag menar, vad fanns det egentligen för alternativ där? Det enda andra alternativet hade ju varit Vimes istället.
Legolvar var ju mitt alternativ ;)

Men nej, R1 är ju roulette, så det är inte konstigt att det blev som det blev. Jag är dock fortsatt av åsikten att vi var chill att göra lite whatevs (maxa eldkastare t ex) så länge vi fick upp sentry i förrådet. Min läsning av dig där och då var grön, men OMGUS ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ja R1 är oftast mycket av lotteri.
Bra belysning av läget där och då.
I mina ögon så tyckte jag som du att jag inte gillade att Rasmus ”gjorde som han själv ville” med att springa och fixa Eldkastare istället för att lyssna på dig Anthrox som försökte få ihop ett samarbete.
Sen så tyckte jag annars att Rasmus spelade grönt i skuggboxningen mot LegoIvar och förvånades över Legos överdrivna reaktion på Rasmus röst.
Dock tänkte vi nog de flesta att vi har överseende med en ny spelare på plan.
Jag klev endast på för att jag faktiskt satt tokstressad i bilen med mobilen precis vid deadline och inte hade nån koll på röstsammanställningen och bara slängde in en snabb för att att det inte skulle vara risk för lika röster nånstans.
Ännu ett bybouselt drag från mig i R1.
Rolig insikt med Varulvsspel att alla indicier och ”smarta” gräv kan vara så åt fanders tokfel.
Det var inte uselt, taktiskt rätt skulle jag säga i det läget iom oavgjort =förlust!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag ska försöka hålla tillbaka mitt kontrollbehov i framtida spel :D
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Tack för alla fina ord!

Tänkte också att jag skulle slänga in mina tankar i det hela.

Först ut så var tanken att försöka hålla det till ett "vanligt" ulvspelande och mindre fluff denna gång. Dock ville jag ha något för byn att gräva i R1 som faktistk var konkret och inte var frånvaro endast. Där av tanken med "brädspelet". Om byn bara var passiv skulle de förlora pga tidsbrist eller ännu värre på grund av aktivt fel val eller sabotage av infiltratörerna. Det var också ett skäl till varför nattmordet skedde sist för annars skulle infiltratörerna kunna plocka ut en nyckelhandling och sabba både för sig själva och byn lite för mycket.

Det var tyvärr viktat lite för mycket till byns fördel och min tanke på 10 spelare var att ha en till infiltratör, just för att hålla paranoian uppe så länge som möjligt. Kanske borde ha skippat en av väktare/siare för balansens skull. Så stort tack till @Sidd som hjälpte mig balansera upp det lite ;)

Sen måste jag säga att både byn och ulvarna kämpade på och kudos till @LegoIvar som fick kliva in som ny och ulv i detta spel. Hoppas du fått blodad tand :sneaky:

Jag ska fortsätta klura på ett nytt scenario men jag lutar lite åt att gå på spåret varulvar och Aliens som någon föreslog...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Kul med eftersnack!

Några tankar:

Jag var ganska säker på att Sidd smulade sin roll och blev inte jätteförvånad när han claimade. Men roligt missförstånd @Sidd och jag tycker att du är chefig hursomhelst!

Tyvärr blev kombon brädspel+varulvsspel för svår för mig. Jag är en sån som gärna nöter öppningar i schack för att på det tusende försöket sätta matt enligt plan. Eller grinda ("grajnda") i Starcraft: har nog spelat närmare 12000 matcher där (utan att ha blivit nämnvärt bättre än platinum). Men att snabbt förstå hur ett brädspel fungerar går bara inte. Det tar tid för mig att lära mig, helt enkelt. Skönt då att andra skötte den uppgiften briljant @Anthrox !

Det här var ett dåligt parti från min sida brädspel eller ej. Jag röstade inte på Rasmus för att han var särskilt ulvig, utan för att rädda Impetigo. Men jag tvivlade en hel del på Impetigos oskuld: att vara väktare OCH missa spelstart OCH inte skriva en massa när man väl kommer in i spel blir i min trånga hjärna ytterst suspekt beteende.
Hursomhelst var Rasmus oskyldig och ett dåligt val. Och jag antar att livet kom emellan för Impetigo.

Sedan ville jag typ inte rösta ut LegoIvar vilket var kasst. Du spelade bra @LegoIvar ! Imponerande mtp att det var första partiet! Jag var också bergsäker på att Octa var ulv och hade verkligen inte fantasi nog att förstå att sista rundan var "byborna vs spelet".

Det jag kan trösta mig med var att vi i byn ändå vann. Det är ju ett lagspel! 😎
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Just det, har glömt att fråga:
I anmälningstråden så stod det "A glorious day in the corps", men under spelet var akronymen ABDitC.

Vad stod B:et för?

@fjodorsenuba
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Haha, just ja, jag hade glömt att det hade ett annat namn innan och utgick från att det var "Another Bloody" istället för "A Glorious" xD
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Alltså, det är jävligt baller att i princip rätt ut säga "Jag är siaren" i sin FÖRSTA post och sen ändå få folk att vara tveksamma till om det var en smulning eller om det var typiskt Sidd-kaos. Jag tyckte det var fantastiskt när jag väl upptäckte det (vilket var långt efter att det skrivits).

Apropå det så är jag ju dock nyfiken på när @Andersson och @LegoIvar listade ut att Sidd var siaren?
Sidd skrev att han var korpral i sitt första inlägg, Sedan förstärktes det när han började fråga Vimes om han var android (vilket visade sig inte ha någon betydelse men ändå).
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Hur gick ert resonemang kring att mörda Impe? Det tiltade mig rätt rejält att ni gjorde :D (och ännu mer att Impe inte skyddade sig :p)
Vi hann ju inte snacka så mycket p g a sent claim och jag satt och parallellspelade en riktig gonzodel av "Sju porträtt av Elvira Wallin" så tankeverksamheten var inte på topp.

Jag tänkte att det finns en ganska stor chans att Impe inte skyddar sig själv (antingen glömmer han draget, tar någon annan eftersom standarddraget är att skydda sig själv eller skyddar Sidd ifall han också fattade att han var siare). MEN om han faktiskt skulle ha väktat sig själv så skulle det blivit ordentligt kaos nästa runda eftersom frågan då kommit varför han överlever vilket hade ökar våra chanser att klara sig. Vi hade då i R2 vetat vilka båda powerrollerna var och vilken av dem som var skyddad.
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Sidd skrev att han var korpral i sitt första inlägg, Sedan förstärktes det när han började fråga Vimes om han var android (vilket visade sig inte ha någon betydelse men ändå).
Så här nu i eftertankens tider så är det intressant det här med Powerroller och hur de ska användas.
När är det tex bra att Outa?

Nu blev det ett ofrivilligt test av tesen att det kanske tom är likabra bäst att som Siare Outa direkt när byn vet att det finns en hemlig Väktare i spel.
Byn får en grön spelare direkt i R1 och i R2 så har byn 2 gröna i spel.
Om det är få spelare totalt så är det en bra fördel för byn att spelare kan gröna sig.
Är det ”en spretig” spelare som kan gröna sig kanske det tom är ännu bättre för byn.

Ergo på ren ”magkänsla” gjorde jag som vanligt rätt👍

Håller mina funderingar?
Har jag utvecklat Varulvsspelandet så till den grad att SL måste tänka på detta för balansen🤩?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jag är ju team tidig outning sedan gammalt och tycker det finns en poäng med att claima tidigt (i varje fall som siare) i mindre spel. Du har ju en förmåga att bli misstänkt också Sidd, så för din del finns det ytterligare fördelar för byn.
 
Top