Varulv [ABDitC] Runda 4

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Såhär tänker jag:

Denna runda: vi röstar ut X och låter plattformen bli övertagen. Z och jag laddar om i förrådet.

Nästa runda: vi röstar ut Y. Z tar tillbaka plattformen.

Sista rundan: vi röstar ut Z, jag kallar hem skytteln.

---

I det osannolika scenariot att Z är ulv är det enda han kan göra att sabotera hela klabbet genom att rösta på mig och vi får oavgjort. Annars vinner vi.

---

Invändningar?
Kvar i spel är alltså Vimes, X, Z och Y. Vi behöver bestämma vem av er som är vem också.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag frågade ju Fjodor i slutet på R3 och han sa att ingen blir nattmördad om vi röstar ut sista ulven.

Älskar hur paranoida ni är dock <3

@Vimes räknade på det nu och jag tror vi blir en runda för sent för det, sentryn måste laddas (-1 spelare). Alla måste ladda gevär (-1 spelare). Någon måste ta tillbaka plattformen (-1 spelare). Någon måste kalla hem skytteln (-1 spelare).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Tja den här typen av diskussioner gör att jag misstänker att Vimes trots allt ÄR Android eller något.

Någon sorts "Den Tredje Fraktionen" helt enkelt.

Mig kvittar det lika om Bishop vinner spelet, bara inte ulvarna gör det.
Det här är ju bara nonsens, vi kan ju inte ha med spelregler som ingen känner till.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Dock så vinner vi ju inte av att kalla ner skytteln om det finns en ulv kvar, så då är det ju bara att rösta ut någon nästa runda som gäller.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Dock så vinner vi ju inte av att kalla ner skytteln om det finns en ulv kvar, så då är det ju bara att rösta ut någon nästa runda som gäller.
Nej. Är det en ulv kvar och vi kallar ner skytteln samtidigt som vi hänger en bybi vinner ulvarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Ulvarna vinner vid lika om brädspelet är löst. Hänger vi en bybo och de nattmördar är det väl 1-1 nästa runda och alltså ulv-vinst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
@Anthrox här får du en tankenöt att knäcka:

Rent hypotetiskt säger vi att du är den sista ulven. Hur borde byn agera för att undvika förlust?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
@Anthrox här får du en tankenöt att knäcka:

Rent hypotetiskt säger vi att du är den sista ulven. Hur borde byn agera för att undvika förlust?
Om jag är sista ulven är ni körda, det är bara jag som kan agera denna rundan och antingen ladda sentryn så ni andra kan agera (men då hinner ni inte kalla ner skytteln) eller om jag kallar ner skytteln (och då kan ingen mer agera i spelet).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Tror ni verkligen att det finns en ulv till?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Nu har jag räknat igenom det. Och det stämmer ju: om Anthrox är den enda med ammo kan byn inte vinna om han är "den tredje ulven".

Så alternativen är alltså:
1) lita till att anthrox är god och kalla ner skytteln
2) rösta ut anthrox och ta oavgjort

Om vi väljer 1 behöver vi bestämma oss för vem som är mest sannolik som potentiell tredje ulv av Octa och Basse.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Alltså, i min värld så är ju den enda vägen till en ulvvinst är om Basse har gått igenom det här spelet som den slugaste ulven i mannaminne och då är vi tillbaka vid om ulven gjort The Grand Master Plan of a Criminal Genious (TM). Och jag köper inte riktigt att Basse skulle maskinerat en ulvaseger på det sättet, samtidigt som han har svårt att förstå hur spelupplägget fungerar. Och spelar så lågflygande under R1 art han riskerar att åka ut.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
En sådan plan hade dessutom fallerat ifall byn bestämt sig för att agera annorlunda och tex gjort färdigt skytteln så snabbt som möjligt. Basse har inte varit inblandad i hur spelet planerats alls och kan således inte ha styrt en ulvaseger mot det här resultatet.

Den enda som kan ha gjort det är jag, men som Vimes sa så kan ni inte vinna om jag är ulv.

Jag vet ju att jag är en badass marine, så i min värld är det ju solklart. Vi röstar ut Octa och jag kallar hem skytteln så vinner vi.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Dock så vinner vi ju inte av att kalla ner skytteln om det finns en ulv kvar, så då är det ju bara att rösta ut någon nästa runda som gäller.
Jag tänker att om vi röstar ut Octagpnal nu, kallar ner skytteln så har vi vunnit?
 
Top