Varulv [ABDitC] Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Tavlan såklart!

Nja det var lite skoj MEN jag uppmanar alla glada att klicka på ”Search” längst upp till höger och skriv in ”Basenanji” i rutan By: Member
Tryck på blåa Search: å vipps så får ni upp Basses inlägg från senaste å vidare äldre poster. 👍

Vad kan vi se då?

- Jag läser av en Basse som precis som mig påstår sig ha svårt med upplägget å vad som är bäst att göra i spelet.
Min analys: Basse försöker inte gräva sig ner och pröva ideer och förslag mer än att typ det här är kört.
- När jag läser Basses poster om oss andra så är det väldigt sparsmakat och halvmjäkigt över lag om typ alla, visst han hyllar (smörar) för Vimes nån gång och gnäller på mig (sorry Basse).
Min analys: Inget egentligt försök att med rejält bett försöka hitta en ulv.

Med tanke på att Basse i anmälningstråden glatt basunerade ut att nu skulle det bli full fart i Varulvsmatchen så läser jag helt av en paralyserad Ulv som mer glider med i kaoset så gott det går.

Kolla av det ni själva och tex @Vimes : visst känns inte Basse igen som en frejdig Badass Marine alls på detta uppdrag.

Vore roligt om jag hade rätt: att Tavelgate skulle vara Bassegrejjen denna gång: i så fall så blir det nästa julklapp😇
Ok, Sidd. Det här är inte så pjåkigt. Jag ger kanske inte jättemycket för att Basse var pepp och tjo och tjim i anmälningstråden och sen varit lite avslagen i spel. Att peppa och härja i anmälningstråden är ju mer eller mindre standard nu, och jag känner igen mig i lite analysis paralysis när spelet väl startade. Inte så konstigt tycker jag.

Jag tycker när jag kollar enskilda Basse-inlägg att det ser rätt byboigt ut, men om man ser till helheten tycker jag nog att din beskriving klingar bekant: "sparsmakat och halvmjäkigt"...

@Basenanji! Kan du inte göra någon sån här: "jag vill helst rösta ut ... och ... av de här anledningarna. Jag vill inte rösta ut ..., men kan tänka mig att rösta ut ... om inte bättre alternativ finns"?

Ett skrapt ställningstagande alltså.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
@LegoIvar! Kan du kolla lite på dina inlägg från R1 och redogöra för hur du resonerade under första rundan?
Ja det kan jag, men kanske inte så bra. Skrev mycket mellan genrepsomgångar, skolavslutningar och under promenader.
Inlägg 131 och 136 hade jag nog inte skivit nu då jag nu har en bättre förståelse för hur jag ska spela bra, det här rä mitt första seriösa varvulvsspel.
Inlgg 179 håller jag fortfarande med om, gick och la mig halv 10 och sentry-planena förändrades senare.
Inlägg 274 var en objektiv kommentar.
Inlägg 276 var nybörjarokunskap i kombination med nybörjarförsiktighet.
280 och 282 var att jag trodde att RasmusL hade tänkt fel.
287 håller jag fast på eftersom det var innan impertigo outade sin roll, och RasmusL pressade mycket på att jag skulle skriva mina förklaringar utan en egen förklaring.
346 panikbytte röst från impertigo och såg en lucka att ta ut min eviga fiende, RasmusL. Kanske inte var ett helt bra drag, men det var många andra (bla Anthrox) som också gjorde det.
346 och 365: Småkommentarer.
Jag spelade inte särskillt bra i R1 men hoppas på att spela bättre framöver.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Tavelhistorien då?

Jomen det är ett ganska bra råd menar jag: "ulvar röstar inte på andra ulvar".

Såklart att en spexig ulv som jag eller RasmusL kan stöka till det och köra en flamboyant stil, men vanligast är väl att ulvarna spelar försiktigt och beräknande.

Jag tror att det trots allt är klokast att utgå från att ulvar skonar varandra så långt det är möjligt i alla fall.
Precis - det var bara så lustigt att just du skrev det.
Det är ett generellt bra råd👍
Men på min tavla skulle det stå ”Ulvar röstar inte på andra ulvar - förutom Basse då”.

Det är mer helheten dock som jag fastnat för.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
@Anthrox : varför gjorde du upp en plan i R1 som du sen kaosade när det närmade sig deadline vilket resulterade i att RasmusL (typ den enda som fattat att det var viktigt med sentryn) åkte?
(Rasmus var först med att fatta att sentry var viktig, inte den enda. Jag fokuserade på en annan grej då eftersom jag missförstått en sak i reglerna)

Jag har förklarat det här flera gånger nu, och det är väl förankrat i litt spel; jag såg hela tiden Rasmus som röd. I princip nästan från första post, när han ville gå och göra egna saker utan att prata igenom det med byn. Jag har jättesvårt för när folk tar egna initiativ på det sättet i en gruppaktivitet (mycket kontrollbehov :D) och om något så ska ju byn vara samspelta. Det ansåg jag aldrig att Rasmus var. Jag frågade flera gånger om varför det var så viktigt med att han hade eldkastaren, försökte styra om så att någon annan fick den istället, men fick absolut inget svar på det från honom. Jag fick heller inte så jättemycket respons på att låsa siaren till en kritisk position så att ulvarna inte kunde nattmörda, så jag tröttnade för en stund och lämnade spelet.
När jag loggade in igen såg allt ut som kaos. Ingen verkade ha koll på något alls och ni rusade runt som yra höns hela bunten typ. Jag var extremt osäker på om det ens var så att folk hade gått för att göra i ordning sentryn, för allt var så rörigt. Bland annat på grund av att Rasmus verksde vägra att gå någon annanstans än för att fixa eldkastare, du skrev något jiddrigt meddelande om att sentryn inte kunde laddas och jag hade dålig koll på vilka som redan hade sagt att de skulle gå någonstans. Så därför ville jag dubbelkontrollera, förnom vi råkar klantarschla oss ut ur spelet redan runda ett för att ingen fattade hur ett rum försvagades så är det ju bara att packa och gå hem. Problemet var att det var typ en timme kvar och alla sannolikt inte var närvarande. Jag blev stressad, tog kommando och försökte lösa det så rätt det kunde bli. Huvudsaken var att sentryn blev fixad. Jag hade önskat att Impe fått en eldkastare med (för det hade kunnat skydda honom lite från ulvarna), men en kan inte få allt.
Det var en kombination av stress, lågflygare, dålig hjärnkapacitet pga värmen, luddigt spelande och ett komplicerat system.

Sen dess har jag jobbat för att försöka reparera situationen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Basenanji! Kan du inte göra någon sån här: "jag vill helst rösta ut ... och ... av de här anledningarna. Jag vill inte rösta ut ..., men kan tänka mig att rösta ut ... om inte bättre alternativ finns"?
Jag vill helst rösta ut Andersson och Octagonal. Därefter LegoIvar.
Andersson vill jag rösta ut pga röstmönstret R1, låg aktivitet, ingen som helst röst i R2, få inlägg som handlar om hur byn ska vinna.

Octagonal vill jag rösta ut för sent inträde i R1, för stickiga och defensiva poster och för att han är slug som ulv.

LegoIvar vill jag rösta ut för att han spelar försiktigt, men ändå ksn klämma ur sig vass analys när det behövs (?!) och för röstmönstret i R1. Han känns också litegrand som en "patch-bybo", du som kan lingot i Starcraft. (Att vara en "patch-protoss/zerg/terran" är något dåligt, en spelare som bara kan följa en inövad plan (patch) utan att egentligen vara särskilt skicklig. LegoIvar är förstås bättre än så, mem hand sprl känns lite fjärrstyrt och kontrollerat på något vis.

Jag vill inte rösta ut Sidd, Vimes eller Anthrox.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det är ett generellt bra råd👍
Men på min tavla skulle det stå ”Ulvar röstar inte på andra ulvar - förutom Basse då”.
Det är förstås bra att vi är vaksamma, men Sifds Basse-paranoia är dålig för byn.

Kom igen Sidd, släpp det här nu.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Du förstås då Basse försökt
Ja, självklart kan jag det (även om jag är osäker på syftet, eftersom det handlade om dig och basse).
Men inte just nu, är på väg till beachen en sväng för att kyla ner mig
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
(Rasmus var först med att fatta att sentry var viktig, inte den enda. Jag fokuserade på en annan grej då eftersom jag missförstått en sak i reglerna)

Jag har förklarat det här flera gånger nu, och det är väl förankrat i litt spel; jag såg hela tiden Rasmus som röd. I princip nästan från första post, när han ville gå och göra egna saker utan att prata igenom det med byn. Jag har jättesvårt för när folk tar egna initiativ på det sättet i en gruppaktivitet (mycket kontrollbehov :D) och om något så ska ju byn vara samspelta. Det ansåg jag aldrig att Rasmus var. Jag frågade flera gånger om varför det var så viktigt med att han hade eldkastaren, försökte styra om så att någon annan fick den istället, men fick absolut inget svar på det från honom. Jag fick heller inte så jättemycket respons på att låsa siaren till en kritisk position så att ulvarna inte kunde nattmörda, så jag tröttnade för en stund och lämnade spelet.
När jag loggade in igen såg allt ut som kaos. Ingen verkade ha koll på något alls och ni rusade runt som yra höns hela bunten typ. Jag var extremt osäker på om det ens var så att folk hade gått för att göra i ordning sentryn, för allt var så rörigt. Bland annat på grund av att Rasmus verksde vägra att gå någon annanstans än för att fixa eldkastare, du skrev något jiddrigt meddelande om att sentryn inte kunde laddas och jag hade dålig koll på vilka som redan hade sagt att de skulle gå någonstans. Så därför ville jag dubbelkontrollera, förnom vi råkar klantarschla oss ut ur spelet redan runda ett för att ingen fattade hur ett rum försvagades så är det ju bara att packa och gå hem. Problemet var att det var typ en timme kvar och alla sannolikt inte var närvarande. Jag blev stressad, tog kommando och försökte lösa det så rätt det kunde bli. Huvudsaken var att sentryn blev fixad. Jag hade önskat att Impe fått en eldkastare med (för det hade kunnat skydda honom lite från ulvarna), men en kan inte få allt.
Det var en kombination av stress, lågflygare, dålig hjärnkapacitet pga värmen, luddigt spelande och ett komplicerat system.

Sen dess har jag jobbat för att försöka reparera situationen.
Tackar för bra funderingar👍
Jag ser det likadant.
Jag fattade inte ”brädspelet” å sökte i ett par poster desperat få koll på vart folk skulle gå och göra (med kartan och spelares initialer).
Det blev för mig ännu snurrigare när det i mina ögon såg ut som att du lagt upp en bra plan och sen när det närmade sig deadline skulle byta positioner/personer: jag tex hade ju skrivit att jag skulle ladda Sentryn men så satte du en annan på den uppgiften så jag blev förvirrad å tappade helheten.
Jag håller med om att samarbete är prio1 för byn och gillar inte när RasmusL och Vimes ville göra egna påhitt.
Rasmus lilla gnabb med Legovar tänkte jag var ett vanligt Rasmus-spel: jag tyckte dock Legolvar reagerade för mycket Vilket vi nu kan ta med oss.
I alla fall bra att du reder ut det.

Jag måste välja att se dig som grön tillsvidare även fast förlåt men detta strålande jobb du gör för att få hela partyt att överleva (brädspelet) på nått sett faktiskt gör dig till bybo eller varulv.

Ser du nån plan som gör att Ulvarna inte klarar att ta oss härifrån så är det nog bra att redogöra då jag gissar att du ligger risigt till för nattmord.
Finns det så behöver vi jobba mot en sån👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
En liten reflektion:

Konstigt det här med Varulvsspel där alla alltid får skäll för att de röstar på nån som inte är med i matchen och ändå så ser vi det hända hela tiden.

Jag har aldrig haft problem med att rösta ut inaktiva (tex Xyas) och senast Impetigo och har heller inga problem med att Andersson denna runda får kyla ned sig hos Reaktorn.
I mina ögon så hjälper frånvaron verkligen inte byn.
Skulle inte förvåna om @Andersson outar Siare nu helt plötsligt så blir det en till härligt kaosig kväll.
Wy not? Så här lugnt kan vi väl inte ha det på en Alienattackerad rymdbas @fjodorsenuba!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det värsta skulle väl vara om Andersson är siare, glömmer bort att delta och missar deadline, blir utröstad varpå inget sieri kan utnyttjas. I R4 när allt står på spel claimar en ulv sieriet och så vinner de på det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det värsta skulle väl vara om Andersson är siare, glömmer bort att delta och missar deadline, blir utröstad varpå inget sieri kan utnyttjas. I R4 när allt står på spel claimar en ulv sieriet och så vinner de på det.
Hur sannolikt tycker du att det här scenariot är, Basse?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Det värsta skulle väl vara om Andersson är siare, glömmer bort att delta och missar deadline, blir utröstad varpå inget sieri kan utnyttjas. I R4 när allt står på spel claimar en ulv sieriet och så vinner de på det.
Men alla kommer ju veta att han är siare eftersom man får veta rollen på dödade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Hur sannolikt tycker du att det här scenariot är, Basse?
Inte särskilt. Men jag gillar när siaren och väktaren går ut sisådär tio-tolv poster in i R1.

Men det är jag det.

#ingenisimagenalls
 
Top