Varulv [ABDitC] Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag kanske är helt jävla dum i hela huvudet, men innebär det här att en xenomorf kommer anfalla var och en av oss varje runda - oavsett var vi befinner oss?

I så fall kommer vi alla behöva ladda om nästa runda?
Så tolkar jag det. Ergo, vi behöver eldkastare en masse.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Det blir svårt att fly dit från andra rum. Kanske inte optimalt?
Men det går att röra sig ändå? Exv, vi låter huvudbyggnaden bli översrpungen i denna rundan. I nästa runda kan vi ändå ta oss från förrådet till verkstaden?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Men det går att röra sig ändå? Exv, vi låter huvudbyggnaden bli översrpungen i denna rundan. I nästa runda kan vi ändå ta oss från förrådet till verkstaden?
Ja ni kan ta er runt basen men om ni inte kan fly till ett intilliggande rum blir ni måltid.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Kul att vara igång! Vad jag ser har infiltratörerna inget incitament att vi ska bli översprungna av xenos om de inte kan se till att det dödar marines i processen, så rumskoordineringen lär inte vara en stor debatt. Och egentligen räcker det att vi i rundan innan vi vill hem återtar alla rummen och sen aktiverar dem right? Vi behöver inte maniskt hålla det territorium vi inte ska använda?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Och vi har elementet av att själva behöva bestämma när skeppet kallas ner. Är det faction reveal on death? Står inget om det va(?) så gissar att vi behöver gå på magkänsla/siande där!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Kul att vara igång! Vad jag ser har infiltratörerna inget incitament att vi ska bli översprungna av xenos om de inte kan se till att det dödar marines i processen, så rumskoordineringen lär inte vara en stor debatt. Och egentligen räcker det att vi i rundan innan vi vill hem återtar alla rummen och sen aktiverar dem right? Vi behöver inte maniskt hålla det territorium vi inte ska använda?
Plattformen kan vi låta springas över, tills det blir dags att ta sig ut (efter att parabolen reparerats), men de andra rummen lär vi behöva varje runda oavsett.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Jag tror att vi ska repatera parabolen först så att vi inte behöver gå in dit när vi ska åka tillbaka, då vi kommer behöva både rensa och sätta upp parabolen. Om jag fixar den nu kan vi ignorera plattformen resten av spelet.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Hmm, insåg nu att jag läst fel på hur älgen funkar. De attackerar alla, varje runda. Det betyder att om en inte har två vapen kommer en bli fastlåst i förrådet för evigt typ. Så alla kommer behöva bygga en eldkastare för att inte ha konstant slut på ammo typ. Men med två vapen kan en ladda om i förrådet och försvara sig den rundan, och nästa runda försvara ett rum med eldkastaren. Och vi behöver skicka en person till varje rum för att försvara det. Det ligger i både bybornas och ulvarnas intresse att folk med två vapen överlever, för annars blir vi älgmat. Så så gröna spelare som möjligt bör få hålla två vapen i handen.

R1 (9 spelare):
1. En person till huvudbyggnaden, för att försvara rummet. Kan då även passa på att stänga av luftförsvaret.
2. En person till plattformen, för att försvara rummet. Kan då även passa på att reparera parabolen.
3. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
4. Tre personer som bygger sig varsin eldkastare.
5. Tre personer som hämtar eldkastarna och går till förrådet för att ladda om dem.

Då är alla rum skyddade R1 och vi har tre vapen som kan skydda rum till R2 utan att behöva ladda om.
Då kan vi sätta i R2 (7 spelare kvar):
1. En eldkastare i huvudbyggnaden för försvar.
2. En eldkastare i plattformen för försvar.
3. En eldkastare i verkstaden för försvar, samt kan bygga en till eldkastare.
4. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
5. En person som hämtar den nybyggda eldkastaren och går tillbaka till förrådet för att ladda om sina två vapen.
6. Två personer i förrådet som laddar om sina pulse rifles.

@fjodorsenuba missförstår jag några regler här? Om en spelare med en eldkastare i handen blir nattmördad, kan vi plocka upp den då?
Jag kan vara frivillig att göra 1) d v s säkra huvudbyggnaden och stänga av luftförsvaret.

Hur tänker du din punkt 4 & 5? Jag tolkar det som att anfallet sker före tillverkningen av vapen i rummet så att alla som är i förrådet kommer att behöva skydda sig med sina pulse rifles som då töms. Och blir det inte två moves att gå från verkstaden, plocka upp eldkastarna, och sedan gå till förrådet?

Din plan saknar dessutom att någon måste måste laga och ladda om sentry gun för annars är alla som inte bygger en eldkastare automatiskt älgmat runda 2.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag kan vara frivillig att göra 1) d v s säkra huvudbyggnaden och stänga av luftförsvaret.

Hur tänker du din punkt 4 & 5? Jag tolkar det som att anfallet sker före tillverkningen av vapen i rummet så att alla som är i förrådet kommer att behöva skydda sig med sina pulse rifles som då töms. Och blir det inte två moves att gå från verkstaden, plocka upp eldkastarna, och sedan gå till förrådet?

Din plan saknar dessutom att någon måste måste laga och ladda om sentry gun för annars är alla som inte bygger en eldkastare automatiskt älgmat runda 2.
Hmm, det är sant, det stod en fasordning i reglerna för hur saker sker. Jag fastnade vid meningen att vi kan göra saker i serie och parallellt med varandra. @fjodorsenuba hur blir det här då? Kan de först skydda verkstaden och förrådet mot älgar, sen gör tre spelare tre eldkastare, som hämtas av tre andra spelare som går och laddar dem i förrådet? Får de då även fulladdade gevär? :)

Och ja, min plan utgick ju från att de som inte hade eldkastare kunde gå till förrådet och ladda om innan älgen kommer, men de kommer ju före tydligen. Så nu är jag osäker på hur spelupplägget fungerar :D Blir vi inte älgmat i R2 hur vi än gör?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Så nu är jag osäker på hur spelupplägget fungerar :D Blir vi inte älgmat i R2 hur vi än gör?
Jag hamnar här också när min lilla trånga hjärna försöker greppa spelet.

T ex

Om vi i R1 försvarar oss mot xenomorpher och R2 laddar om, är vi inte fritt villebråd då i R2?

I så fall måste vi synkronisera så att Sentry gunnen skyddar oss när vi laddar om.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Tänker nog på fel sätt inser jag nu. Fasordningen ska ju givetvis utnyttjas, likaså reglerna. Har du inte ammo så ska du ställa dig i huvudbyggnaden och en person ska ALLTID försvara förrådet. Om jag inte missförstår reglerna (IGEN) så får då personen utan ammo fly till förrådet och kan sen ladda om. Så så länge vi har en person i huvudbyggnaden med ammo och en person i förrådet med ammo kan vi inte bli älgmat? Och personen i förrådet kan tekniskt sett stanna där hela tiden, skjuta med sitt gevär och sen ladda om.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag sitter på jetespennanade studiedagar ("Systematiskt kvalitetsarbete!!!!!!!!1"), och har lite dålig passning på tråden, så någon kan ha noterat det redan, men visst är det såhär:

Ulvarna har i princip inget att vinna på att inte samarbeta med byn vad gäller älg-attackerna och koordinering av traskande och uppgifter under natten, visst? Att de ska lyckas manipulera det för att få bybor att bli älg-dödade känns extremt långsökt så som jag förstår upplägget.

Om det är så föreslår jag att någon/några tar tag i att lägga upp en rationell och vettig plan för hur vi ska agera, och så lirar vi Vanligt Varulvsspel(tm)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag sitter på jetespennanade studiedagar ("Systematiskt kvalitetsarbete!!!!!!!!1"), och har lite dålig passning på tråden, så någon kan ha noterat det redan, men visst är det såhär:

Ulvarna har i princip inget att vinna på att inte samarbeta med byn vad gäller älg-attackerna och koordinering av traskande och uppgifter under natten, visst? Att de ska lyckas manipulera det för att få bybor att bli älg-dödade känns extremt långsökt så som jag förstår upplägget.

Om det är så föreslår jag att någon/några tar tag i att lägga upp en rationell och vettig plan för hur vi ska agera, och så lirar vi Vanligt Varulvsspel(tm)
Till en början är det så, men i senare rundor kan ulvarna få en position där de kan mörda flera bybor i samma runda om vi är oförsiktiga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag är ledsen, men jag fattar inte riktigt hur man bäst spelar för att undvik xenomorph-attacker och säkerställa att vi har tillräckligt med ammoniak, lagar paraboler mm.

Säg vad jag ska göra så gör jag det.
 
Top