Varulv [ABDitC] Runda 1

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Story
Ni har alla blivit skickade till LV-1447 för att säkra en anläggning som skickat ut en nödsignal. Löjtnant fjodorsenuba håller i genomgången på flygdäcket. Ni står alla och mår rätt illa efter ni kommit ur kryostasen, men känslan lägger sig snabbt när löjtnanten ryter till.

God morgon soldater! Idag så ska ni få använda ert bravado och gnugga era geniknölar för att säkra anläggningen på planeten. Någon har aktiverat nödsignalen på LV-1447 men vi har inte fått någon ytterligare kommunikation om vad som hänt. Vi kommer droppa in i 4 grupper och det är er uppgift att söka igenom anläggningen ta reda på varför det skickades ut en nödsignal. Säkert så är det någon klantig tekniker som kommit åt nödsignalen och vi kan dricka öl till kvällen. Se till att inte göra något dumt nu så vi alla kommer hem igen. Bara för att ni är helt gröna är det ingen ursäkt att slappa. Ladda vapnen och förbered er för avgång. Verkställ!

Ni plockar på er er utrustning och inser att den är sprillans ny och direkt ur förrådet så ni saknar förbands- eller gradbeteckningar på era rustningar.

Under inflygningen slå börjar larmet gå och ni märker att skeppen kränger vilt fram och tillbaka. "Håll i er där bak, luftförsvaret är fortfarande aktivt så vi släpper er utanför anläggnigen" vrålar piloten över radiolänken. Ni blir alla avsläppta utanför anläggningen i den täta djungeln. Skyttlarna försvinner uppåt i atmosfären och tillslut så hör ni inte längre dånet från motorerna. Efter ett par kilometer genom den varma djungeln så bryter in er i anläggningen. Över radion hör ni hur löjtnanten koordinerar grupperna runt om i anläggningen. "Spår av eldstrid i huvudbyggnaden, konstiga skador på golv och tak men inga kolonister" rapporterar grupp Bravo. "Landningsplattformen är i gott skick men parabolen ser ut att ha blåst ned" rapporterar grupp Charlie. Delta svetsar upp dörren in till förrådet och rapporterar att "det verkar vara fullt med förnödigheter och ammunition". Alfa hitta en trasig UA 571-C Automated Sentry Gun i verkstaden men ser inga spår av kolonister. Massor av dataskivor ligger utspridda i huvudbyggnaden och det sitter bilder på konstiga ägg uppsatta på en whiteboard tavla.

Plötsligt så ropar löjtnanten att alla ska ta sig till reaktorn då han får upp kolonisternas spårsändare där. Grupperna samlas och gör ett gemensamt inbrytande i reaktorn från huvudbyggnaden. Väl där inne möts ni av ett stort antal xenomorpher som anfaller er från alla håll. Ni gick rakt in i en fälla! Löjtnanten beordrar en reträtt men hinner själv inte undan och försvinner skrikandes i det blinkande röda ljuset i reaktorrummet.

Ni kämpar er ut från från reaktorn och omgrupperar i huvudbyggnaden och förseglar dörren till reaktorn genom att svetsa igen den. Xenomporherna verkar inte kunna ta sig genom dörren och ni hinner hämta andan något. Plötsligt tjuter något larm och ni ser på skärmen att reaktorn kommer får härdsmälta inom 4h om ni inte ventilerar den. Ni borde kunna krypa i servicetunneln dit men man måste upp öppna ventilerna för hand. Det skulle vara ett självmordsuppdrag med alla xenomorpher där, men ni dör alla om reakorn får en härdsmälta och exploderar. Ni ser er omkring och känner inte igen någon från er grundutbildning och ni har inget högre befäl kvar. Det känns som att det är dags att kalla ned skytteln så ni kan återvända till skeppet igen.

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg eller kopiera text eller bilder från PM.
3: Martin3's verktyg kommer vara den officella röstlängden. Bara röster som skrivs i fetstil med @ kommer räknas; exempel Röst: @ fjodorsenuba
4: Stäng av visningsläget på forumet innan spelet börjar för att slippa PM-gate igen. Fråga om ni vill ha hjälp med detta.
5: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler.
6: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda.

Förutsättningar:
Det finns infiltratörer (ulvar) som vill ta med sig hemliga forskningsresultat tillbaka till sin arbetgivare. Kan varje runda nattmörda en Marine (bybo).
Det finns en Sergant (väktare) som kan skydda från nattmord, får inte väkta samma person 2 gånger i rad. Skickas i PM innan rundans slut.
Det finns en Korpral (siare) som kan upptäcka om någon är infiltratör eller ej. Skickas i PM innan rundans slut.

Varje runda måste man rösta att någon kyler av reaktorn (utröstning) blir det oavgjort så exploderar reaktorn och det är Game over man! (dvs alla förlorar).
Infiltratörerna kommer kyla av reaktorn om de blir utröstade.

Varje runda skickar du in vart du går till för rum och vilken handling du gör, svara på ditt roll PM. Om du inte gör det i tid slumpas du till ett rum.
Om flera väljer "placera ut UA 571-C Automated Sentry Gun" så blir resultatet det rum som har flest röster, vid lika slumpas det.

Xenomorpherna:
Xenomorpher kommer anfalla alla varje runda. Ett oskyddat rum tas över av xenomorpher men kan återtas genom att motanfalla och rensa rummet. Om du inte har ett laddat vapen att skydda dig med så måste du fly från rummet (du väljer vart). Du kan inte fly till ett rum som är övertaget. Kan du inte fly till ett angränsande rum dör du. Om du flyr eller dör utför du inte rumsaktiviteten. Det räcker att någon är i rummet för att skydda det.

Vapen:
- M41A Pulserifle med granattillsats. Skyddar dig själv från en xenomorphattack. Kräver omladdning.
- UA 571-C Automated Sentry Gun. Skyddar samtliga i samma rum från xenomorphattacker och de behöver inte använda sina personliga vapen. Är trasig från början och måste repareras. Den måste också laddas om och placeras ut. Kräver omladdning.
- Hemmabyggd elkastare. Skyddar dig själv från en xenomorphattack. Måste laddas när den byggts. Kräver omladdning.

Vinstkriterier:
Marines vinner om de dödat alla infiltratörerna och har kallat ned skytteln.
Infiltratörerna vinner om de är lika många som Marines och kallat ner skytteln.
Alla förlorar om reaktorn sprängs.

Roll PM
- Du är en badass Marine (bybo). Du dricker napalm och pissar eld! Du har en M41A Pulse Rifle med granattillsats.
- Du är en Infiltratör (ulv) och du måste få med dig den hemliga forskningen och röja alla eventuella vittnen (Marines/bybor). Som infiltratör kan du koordinera ett nattmord med eventuella andra infiltratörer i PM med mig, jag skapar gruppen. Du har en M41A Pulse Rifle med granattillsats.

Faser sker i följande ordning
1. Kyla ned reaktorn (utröstning)
2. Skydda ett rum (om det blir anfallet)
3. Använda rummet (om det inte är övertaget)
4. Återta ett rum (går ej att använda denna runda)
5. Infiltratörerna nattmördar / Sergant och Korpral förmågor används

Rum:
Förråd: Ladda om alla vapen du bär på eller ladda om UA 571-C Automated Sentry Gun
Huvudbyggnad: Placera ut er UA 571-C Automated Sentry Gun i ett rum eller stänga av luftförsvaret
Verkstad: Tillverka en eldkastare eller reparera UA 571-C Automated Sentry Gun
Plattform: Reparera parabolen eller kalla ned skytteln
Reaktorn: Ventilera reaktorn så den inte överhettas (ej möjlig att gå till och behöver ej skyddas)

Rumsaktiviteter kan ske i serie och parallellt till fördel för spelarna. Ni kan både ladda om och reparera UA 571-C Automated Sentry Gun om ni har tillräckligt med folk som utför aktiviteterna.
ABDitC.jpg

Runda 1 tar slut 21.00 13/6
Runda 2 börjar när alla PM är utskickade (troligtvis runt 22.00 13/6) och avslutas 15/6 kl 21.00.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Mjahopp, tänker att jag kommer ta täten till verkstaden och laga automattornet. Någon som följer med?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
En fråga @fjodorsenuba - Möjligen har jag läst slarvigt, men i huvudbyggnaden kan man stänga av luftförsvaret. Vad fyller det för spelteknisk funktion?
Rimligtvis är det något vi måste göra för att kunna kalla ner skytteln?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Mjahopp, tänker att jag kommer ta täten till verkstaden och laga automattornet. Någon som följer med?
Någon kan bygga eldkastaren (och så ha två laddade vapen i händerna?) samtidigt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@fjodorsenuba behöver infiltratöterna göra något speciellt i något specifikt rum för att stjäla forskningsdata? Eller är det bara fluff?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
En fråga @fjodorsenuba - Möjligen har jag läst slarvigt, men i huvudbyggnaden kan man stänga av luftförsvaret. Vad fyller det för spelteknisk funktion?
I vilken ordning ni gör det i spelar egentligen ingen roll utan bara att skeppet ska vara nedkallat (och parabolen behöver då vara reparerad) och luftförsvaret avstängt för att det ska kunna landa och hämta er.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Gött att vi är igång! Jag har inte 768 möten, men i alla fall tre tentor att rätta, ett rum att flytta ut och ett betygsmöte. Plus att vi ska träffa vår fack-kontakt på SULF. Men det här ska gå bra, jag är med så mycket jag hinner och orkar.

Jag tycker att vi borde diskutera hur eldkastaren och sentrygunnen ska användas så bra som möjligt. Visst borde man kunna hitta någon optimal stratgei så att sentry gunenn kan anvöndas för att den som laddar om sitt vapen inte ska dö (el dyl)? This game calls for an @Impetigo !

Sedan vill ju jag helst fokusera på vanligt j***a varulvsspel och mest diskutera vad folk säger och hur de beter sig. Ulvar röstar inte på andra ulvar, är min devis som hänger ovanför spisen hemma.

Röst: @Impetigo

Du är misstänkt så länge du är tyst i det här härliga spelet av Fjodor!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Kom på nu på väg till jobbet att det ju är varulvsdags igen och kul ska det bli!

Inte hunnit läsa igenom startposten ordentligt och jobbar tyvärr inte vid nån dator så kommer således knappt delta under dagen men återkommer ikväll.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Gött att vi är igång! Jag har inte 768 möten, men i alla fall tre tentor att rätta, ett rum att flytta ut och ett betygsmöte. Plus att vi ska träffa vår fack-kontakt på SULF. Men det här ska gå bra, jag är med så mycket jag hinner och orkar.

Jag tycker att vi borde diskutera hur eldkastaren och sentrygunnen ska användas så bra som möjligt. Visst borde man kunna hitta någon optimal stratgei så att sentry gunenn kan anvöndas för att den som laddar om sitt vapen inte ska dö (el dyl)? This game calls for an @Impetigo !

Sedan vill ju jag helst fokusera på vanligt j***a varulvsspel och mest diskutera vad folk säger och hur de beter sig. Ulvar röstar inte på andra ulvar, är min devis som hänger ovanför spisen hemma.

Röst: @Impetigo

Du är misstänkt så länge du är tyst i det här härliga spelet av Fjodor!
Oavsett hur de ska användas måste de ju ändå repareras, så R1 känns lite no-brainer för en del saker. Vi reparerar tornet och eldkastaren, fixar parabolen och skyddar alla rum från xenomorpherna. Det är ju först i nästa runda som vi kanske behöver en strategi mot själva spelet, eftersom alla har fulladdad vapen. Sen beror det väl på hur många som saknar ammo som avgör strategin för att hantera älgarna.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Förtydligande:
Ni kan tillverka mer än en eldkastare. Dock finns bara en UA 571-C Automated Sentry Gun.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@fjodorsenuba Det räcker med att vi har EN person med ett laddat vapen i ett rum för att det ska vara skyddat mot älgen va?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hmm, insåg nu att jag läst fel på hur älgen funkar. De attackerar alla, varje runda. Det betyder att om en inte har två vapen kommer en bli fastlåst i förrådet för evigt typ. Så alla kommer behöva bygga en eldkastare för att inte ha konstant slut på ammo typ. Men med två vapen kan en ladda om i förrådet och försvara sig den rundan, och nästa runda försvara ett rum med eldkastaren. Och vi behöver skicka en person till varje rum för att försvara det. Det ligger i både bybornas och ulvarnas intresse att folk med två vapen överlever, för annars blir vi älgmat. Så så gröna spelare som möjligt bör få hålla två vapen i handen.

R1 (9 spelare):
1. En person till huvudbyggnaden, för att försvara rummet. Kan då även passa på att stänga av luftförsvaret.
2. En person till plattformen, för att försvara rummet. Kan då även passa på att reparera parabolen.
3. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
4. Tre personer som bygger sig varsin eldkastare.
5. Tre personer som hämtar eldkastarna och går till förrådet för att ladda om dem.

Då är alla rum skyddade R1 och vi har tre vapen som kan skydda rum till R2 utan att behöva ladda om.
Då kan vi sätta i R2 (7 spelare kvar):
1. En eldkastare i huvudbyggnaden för försvar.
2. En eldkastare i plattformen för försvar.
3. En eldkastare i verkstaden för försvar, samt kan bygga en till eldkastare.
4. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
5. En person som hämtar den nybyggda eldkastaren och går tillbaka till förrådet för att ladda om sina två vapen.
6. Två personer i förrådet som laddar om sina pulse rifles.

@fjodorsenuba missförstår jag några regler här? Om en spelare med en eldkastare i handen blir nattmördad, kan vi plocka upp den då?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@fjodorsenuba also, om huvudbyggnaden är övertagen av älgen, kan vi då inte längre röra oss om vi inte tar den tillbaka?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,372
Xenomorpher kommer anfalla alla varje runda
Jag kanske är helt jävla dum i hela huvudet, men innebär det här att en xenomorf kommer anfalla var och en av oss varje runda - oavsett var vi befinner oss?

I så fall kommer vi alla behöva ladda om nästa runda?
 
Top