A6 utmaningen!

JÄVLAR VAD COOLT!

Synd att vykort har blivit så enormt dyra nuförtiden. Det hade ju ju varit en grej att göra ett spel/äventyrsutbyte där alla skickar vykort till varandra. Man har ju 1,5 A6 till hands.

(I min vilda ungdom gjorde jag print exchanges med fotografer världen över, så jag skickade ett foto till dem och de skickade till mig. Det var jätteskoj att få bilder i posten då och då.)
Om du är intresserad kan jag skicka ett ex. 🙂

Postkortsrollspel och -moduler är nästan för ballt för att vara sant.

Print on demand taken to a new level.
Ja, jag leker lite med tanken att man skulle kunna trycka upp pregen-karaktärer på andra vykort, med mycket enkel genomgång av regelmekaniken på baksidan så skulle man kunna göra ett starterset på typ 4-6st vykort, redo att skicka ut till folk. Det kräver dock att det är ett spel med väldigt slimmad motor.

Last edited:
Improv, brädspels-struktur.

Man följer linjerna mellan cirklarna och använder det som står för att svara på/fortsätta/inleda nytt.

Man får inte vända (nästa gång det är ens tur) och gå tillbaka samma väg man nyss gått, utan måste gå någon av de andra tillgängliga först.

Använd markörer för att hålla reda på vart du är.

Attachments

• IMG_2656.jpeg
    IMG_2656.jpeg
    622.8 KB · Views: 11
  • IMG_2655.jpeg
    IMG_2655.jpeg
    468.5 KB · Views: 11
Man följer linjerna mellan cirklarna och använder det som står för att svara på/fortsätta/inleda nytt.
Jag hade gjort en linje som splittas när går från "Ja, men" till dom dom "tre yttre bubblorna". Så att om man går från Ja, men till "Ja" och sedan "Ja, och" och slutligen går tillbaka till "Ja, men" så kan man inte gå tillbaka till just den bubblan igen.

Tilläggsregel: det borde gå att spärra en av de tre linjerna som då går från "ja, men" till dom yttre bubblorna.

Staden som aldrig fanns
Hur jag vill att äventyr ska vara skrivna - där spelledaren ska pyssla och göra sin egen version av äventyret, istället för att behöva läsa och bryta ned saker.

View attachment 28472
Jag gillade den här strukturen, den talade till mig. Det blev på något sätt enkelt för mig att få översikt. I vanliga fall, om jag tänker på äventyr då, så brukar jag tappa fokus efter första paragrafen. Här fick jag på en gång en översikt och en struktur att följa. Känns som jag skulle kunna använda modellen själv och som att den förändrade mitt sätt att se på hur ett scenario kan skrivas. Tack för inspirationen!

Staden som aldrig fanns
Hur jag vill att äventyr ska vara skrivna - där spelledaren ska pyssla och göra sin egen version av äventyret, istället för att behöva läsa och bryta ned saker.

Jag har verkligen ingen aning hur jag skulle använda det där, eller ens var jag skulle börja för att bygga om det till ett äventyr jag kan spelleda.

Eller: det skulle vara i princip exakt lika mycket jobb som att hitta på ett helt eget äventyr från (mer eller mindre) noll.

Men det är som alltid intressant att se hur du tänker!

Jag har verkligen ingen aning hur jag skulle använda det där, eller ens var jag skulle börja för att bygga om det till ett äventyr jag kan spelleda.

Eller: det skulle vara i princip exakt lika mycket jobb som att hitta på ett helt eget äventyr från (mer eller mindre) noll.

Men det är som alltid intressant att se hur du tänker!
Och det här tycker jag är fint. Att nyfiket se hur andra tänker och uppskatta det. Vi behöver mer sånt :gremsmile:

Jag tror det är som med allt, vi måste hitta det som passar oss. Och det roliga när till exempel du, eller Rickard i det här fallet, visar hur de vill ha strukturen när de skriver scenarion/äventyr är att andra kan upptäcka något som fungerar för dem. Något de själva inte haft en tanke på som struktur för att skapa ett fungerande verktyg för sig själv. Det är fint tycker jag när folk kan säga att verktyget passar inte mig, men jag är ändå nyfiken på verktygen som fungerar för dig.

Staden som aldrig fanns

View attachment 28481
Det här känns som det närmaste man kan komma till ett rollspelssudoku. Har tittat på det nu i snart 30 minuter och tror jag fått till en kombination som funkar eventuellt?

Men det är en fantastisk mental träning! Väldigt innovativt och intressant sätt att lägga upp det.

Det här känns som det närmaste man kan komma till ett rollspelssudoku. Har tittat på det nu i snart 30 minuter och tror jag fått till en kombination som funkar eventuellt?

Men det är en fantastisk mental träning! Väldigt innovativt och intressant sätt att lägga upp det.
Jag har väl sett tre olika äventyr med samma utgång (rutorna längst till höger) men jag använder inte alla rutor. Om man tänker sig att bara en av de tre "startrutorna" används finns det inget som säger att man även kan ignorera andra också.

Utmaningens format gör att jag måste kapa mycket. Maktkampspelet. Vad är stadens syfte? Vem är dess grundare? Vad har demonen med detta att göra? Det var så mycket jag fick insinuera (utöver själva genren) att det blev väldigt vagt. Exempelvis den fjärde karaktären: staden i sig.

Men ja, som det är upplagt nu kräver det en hel del tolkning. Demonens otaliga offer? Hur är det annorlunda beroende på om det är drottningen, rådsmedlemmen eller den återuppstådde som bidrar till den händelsen? Vad får detta för resultat senare i äventyret? Egentligen är allt detta en reaktion på ledtrådar på fasta platser, där jag tycker ledtrådar är något man stoppar in på platser, inte skapar händelser/scener. Brandens ursprung - det ska inte spela någon roll vem som dragit in rollpersonerna i det hela och orsakar händelsen; ursprunget är något som kommer att avslöjas.

Tack för att du sade att det tog en halvtimme. Jag siktar att det ska ta under timmen för att skapa något med mina scenarioskrivarstrukturer.

"Rollspels-sudoku"? Det ska jag definitivt ta med mig.

Back