7 viktigaste personerna i historien

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Qin Shi Huang, kejsaren som förenade Kina. Kanske inte någon vi européer brukar tänka så mycket på, men Kina har ju varit fasligt viktig för typ hela världens historia och fram tills förhållandevis nyligen (historiskt sett) så var Kina världsledande när det kom till både vetenskapliga upptäckter och när det kom till viktiga uppfinningar (så som tryckpressen, papper och krut)

Man skulle väll också kunna gör ett rätt starkt case för Buddha.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Qin Shi Huang, kejsaren som förenade Kina. Kanske inte någon vi européer brukar tänka så mycket på, men Kina har ju varit fasligt viktig för typ hela världens historia och fram tills förhållandevis nyligen (historiskt sett) så var Kina världsledande när det kom till både vetenskapliga upptäckter och när det kom till viktiga uppfinningar (så som tryckpressen, papper och krut)

Man skulle väll också kunna gör ett rätt starkt case för Buddha.
jo, men Kina hade nog enats även utan honom. Geografin gör det liksom till en ganska naturlig statsbildning. Hans dynasti var vidare mycket kortlivad och merparten av dess reformer blev fort omkullkastade av konfucianerna.

Buddha är däremot en mycket stark kandidat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
jo, men Kina hade nog enats även utan honom. Geografin gör det liksom till en ganska naturlig statsbildning. Hans dynasti var vidare mycket kortlivad och merparten av dess reformer blev fort omkullkastade av konfucianerna.

Buddha är däremot en mycket stark kandidat.
Mörda Budai. Inga tjocka statyer längre!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ytterligare twist: sista målet är en relativt okänd person i nutid. Ingen förklaring ges varför bovarna kastar in *allt de har* mot hen.
Jag gillar om huvudskurken ger sina hejdukar en lista med sex viktiga historiska personer och den sjunde är hans ex-flickväns nya kille.

Lättaste sättet att klara uppdraget är att döda den nya killen innan han träffar ex-flickvännen. Då blir inte skurken ensam och bitter och kommer aldrig på tanken att mörda en massa historiska personer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Columbus vet jag inte om jag skulle kalla fundamentalt viktig. Det finns indikationer på att baskiska fiskare redan kände till torskbankarna utanför Newfoundland, och upptäckten och kolonisationen av Azorerna hade också visat att det fanns nya saker att upptäcka i väster, även om väl ingen hade anat hur mycket.

Jesus tycker jag också är lite tvivelaktig, för att så många liknande tankar fanns i omlopp vid den tiden. Den tidiga kristendomen var inte den enda universalistiskt orienterade frälsningsläran i östra Medelhavsområdet vid den tiden. Samma sak med buddhismen, som var långt ifrån den enda antibrahminska rörelsen inom den antika hinduismen.

Överlag tycker jag att det säkraste är att först och främst fokusera på personer som gjorde oväntade saker. Alexander och Muhammed är exempel på detta, folk som leder perifera grupper till vidunderliga erövringar. Där kan man tala om ett unikt historiskt inflytande. Om man jämför dem med Julius Caesar? Nja, inte riktigt. Romarriket hade nog expanderat ändå, och i och med detta hade också republikens skrud blivit för trång och ersatts med något annat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
jo, men Kina hade nog enats även utan honom. Geografin gör det liksom till en ganska naturlig statsbildning. Hans dynasti var vidare mycket kortlivad och merparten av dess reformer blev fort omkullkastade av konfucianerna.
Kan inte ett liknande argument göras om Cai Lun*? Enligt Wikipedia: The absence of a practical solution motivated continued experimentation with different materials; Cai's pulp solution proved the most effective. Känns som att det fanns ett sökande efter ett bättre papper och hade inte han kommit på det så hade någon annan gjort det.

"Vetenskapliga" upptäckter i allmänhet är svåra, för förr eller senare kommer ju någon att göra den. Man måste ha något ensamt geni som var före sin tid (Einstein?) eller någon som gör en upptäckt av en slump (Pasteur?).

* Eller, som han eventuellt snarare hette, "Srats Lwin" (efter en snabbkoll på historisk fonologi).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kan inte ett liknande argument göras om Cai Lun*? Enligt Wikipedia: The absence of a practical solution motivated continued experimentation with different materials; Cai's pulp solution proved the most effective. Känns som att det fanns ett sökande efter ett bättre papper och hade inte han kommit på det så hade någon annan gjort det.

"Vetenskapliga" upptäckter i allmänhet är svåra, för förr eller senare kommer ju någon att göra den. Man måste ha något ensamt geni som var före sin tid (Einstein?) eller någon som gör en upptäckt av en slump (Pasteur?).

* Eller, som han eventuellt snarare hette, "Srats Lwin" (efter en snabbkoll på historisk fonologi).
jo, kanske. Jag gillar väl mest att han är med och placeras så högt på Harts lista för att han är en mycket rimlig contender till den etablerade vita europeiska "great men"-historieskrivningen. Det är liksom inte det minsta krystat att trycka in Cai Lun i den typen av historieskrivning, medan de flesta andra försök att göra den mindre vit och manlig faller platt. Men jag är ju egentligen nån form av geografisk och strukturell determinist, som tror väldigt lite på slump och "great men"-historia.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Några av de viktigaste personerna genom historien har vi ju tyvärr ingen aning om vad de hette:

* Personen som kom på hur man gör upp eld
* Personen som uppfann hjulet
* Personen som uppfann pilbågen
* Personen som kom på att man kan använda segel på båtar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Columbus vet jag inte om jag skulle kalla fundamentalt viktig. Det finns indikationer på att baskiska fiskare redan kände till torskbankarna utanför Newfoundland, och upptäckten och kolonisationen av Azorerna hade också visat att det fanns nya saker att upptäcka i väster, även om väl ingen hade anat hur mycket.
Jag tänker på Cortéz och Pizarro, som båda hade stora portioner tur på sin sida i den explosionsartade erövringen av Amerika. La Noche Triste hade nog lätt kunnat sluta i att Cortéz mannar strök med, till exempel. Jag är dock inte säker på om jag vågar argumentera för att ett sådant scenario hade lett till att aztekerna varit bättre förberedda nästa gång conquistadorer dök upp, eller om de varit fullständigt dömda i allafall. Förstå mig rätt - att de blivit erövrade förr eller senare är det givetvis ingen tvekan om. Men om de uthärdat en första anfallsvåg, är det då tänkbart att spanjorerna priorterat ned erövrandet av Mexico, till den grad att indianerna där hann rida ut de värsta sjukdomsepidemierna, och att deras kultur därför i slutändan blev bättre bevarad än den blev i vår värld?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Några av de viktigaste personerna genom historien har vi ju tyvärr ingen aning om vad de hette:

* Personen som kom på hur man gör upp eld
* Personen som uppfann hjulet
* Personen som uppfann pilbågen
* Personen som kom på att man kan använda segel på båtar
* Personen (kvinnan?) som uppfann sjalbarn. Att kunna bära en unge och jobba samtidigt är en förbannat big deal, och jag har hört vissa hävda att det bärselen kan ha varit en av de första mänskliga uppfinningarna.

* Personen som uppfann stigbygeln. Hej alla stäppimperier, riddare, etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Albert Hoffman. Utan honom inga hippies, ingen modern musik, inget Fear and Loathing in Las Vegas, inga uv-reaktiva t-shirtar/leggings med psykedeliska tryck. Världen vore helt enkelt sjukt mycket tråkigare.

Jag tror de har en plott i nån Doom Patrol-serie där de måste åka tillbaka i tiden och stjäla Hoffmans cykel...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alexander Fleming, som uppfann penicillin av en slump. Kanske skulle någon annan råka göra samma "misstag" som Alexander gjorde, men hur hade vår histora utvecklats om penicillin upptäcktes 100 år senare?

John Harrison, som löste longitudproblemet. Ett problem som många av de skarpaste hjärnorna under lång tid försökte hitta en bättre lösning på än att knivhugga en hund (se denna video för en utveckling på hela ämnet) utan att lyckas. Hela sjöfarten torde ha utvecklats i en drastiskt annorlunda riktning om det inte var för hans uppfinning.
 
Top