7 viktigaste personerna i historien

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag är dum nog att överväga att spelleda en tidsresekampanj. Skurkarnas plan är att mörda de sju personer som mest påverkat världen för att helt förgöra vår tidslinje. Hjältarna ska försöka stoppa dem.

Men vem är viktigast i historien? Vilka sju personer är viktigast världshistorien? Och hur är världen annorlunda om de aldrig fanns?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag funderade på det för ett tag sedan, och tänkte att om man tog bort viktiga personer som Djingis Khan, Wilhelm Erövraren, Adolf Hitler etc. skulle mycket av historien löpt vidare på samma sätt, men med andra personer på de viktiga posterna.

Men hur skulle världen se ut om man plockade bort Christopher Columbus? Han var ensam ansvarig för att göra något extremt korkat som borde ha lett till att han och hans berättning svalt ihjäl mitt ute i havet halvvägs till Indien, men istället ledde det till att Europa erövrade en ny kontinent. Hur lång tid hade det dröjt innan det skett om den idioten fattat hur långt bort Indien egentligen låg?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Muhammed, Marx och Mitokondriska Eva?
Jag hade inte ens funderat över Mitokondriska Eva! Men det är briljant!

Marx är sjukt bra.

Jag har funderat på Muhammed men min tanke är att jag vill gå tidigare om jag vill fucka med religionerna. Varför inte laserpistola Moses liksom?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag funderade på det för ett tag sedan, och tänkte att om man tog bort viktiga personer som Djingis Khan, Wilhelm Erövraren, Adolf Hitler etc. skulle mycket av historien löpt vidare på samma sätt, men med andra personer på de viktiga posterna.

Men hur skulle världen se ut om man plockade bort Christopher Columbus? Han var ensam ansvarig för att göra något extremt korkat som borde ha lett till att han och hans berättning svalt ihjäl mitt ute i havet halvvägs till Indien, men istället ledde det till att Europa erövrade en ny kontinent. Hur lång tid hade det dröjt innan det skett om den idioten fattat hur långt bort Indien egentligen låg?
Ohhh, Columbus är sjukt bra. Han öppnar upp för så mycket annat som påverkar hela världen. Hur skulle Kina utvecklas utan det plötsligt massiva inflödet av silver liksom?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,288
Sokrates och/eller Platon. Konfucius.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Det är ju verkligen supersvårt, men en kul fråga! Min lista har ett otroligt europeiskt perspektiv, och utifrån ett sådant skulle jag nog sätta följande sju personer på listan, utan inbördes ordning:

Aristoteles

Julius Caesar

Karl Marx

Charles Darwin

Jesus

Muhammed

Martin Luther

Kommer säkert ändra mig inom fem minuter 😂 Det var väldigt svårt att bestämma sig för vem av Julius Caesar eller Adolf Hitler som skulle få vara med på listan, det skulle lika gärna kunna vara tvärtom mot hur det nu blev. Sen är det ju även bedrövligt att inte en enda kvinna är med på listan, men det säger väl en del om vilka som skrivit historien...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Gavrilo Princip är nog en kandidat då hans mord på Archduke Franz Ferdinand var utlösande för WW1. Å andra sidan hade antagligen någon annan utfört mordet.

Alexander Flemming för upptäckten av Penicillin.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag börjar med följande trio världsförändrare.

1. Jesus av Nasaret -- oavsett vad man tycker om kristendomen har denna lära format samhällena på fem världsdelar.
2. Alexander den store -- hans överraskande erövring av perserriket vred om den historiska utvecklingen i Mellanöstern och Europa.
3. Gavrilo Princip -- han mördade Österrike-Ungens tronföljare, vilket ledde till två världskrig samt kommunistpartiernas diktaturer i Ryssland och Kina. Stora imperier föll, nya stormakter trädde fram. Utan skotten i Sarajevo skulle 1900-talet tagit en helt annan bana.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
1. Jesus av Nasaret -- oavsett vad man tycker om kristendomen har denna lära format samhällena på fem världsdelar.
Förutsätter iofs att han 1) fanns, 2) var en person snarare än flera, 3) faktiskt själv var drivande för skapandet av religionen.

Det finns ju en del som antyder att det inte riktigt var så individdrivet och enkelt…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Ju tidigare man plockar dem, desto mer hinner de ju påverka, egentligen. Så slumpmässig bonde på 1000-talet före Kristus har ju rimligvis mer påverkan än typ Hitler. Men det är ju ett tråkigt svar. Man kanske kan titta på det geografiskt?

I Europa kan jag föreslå Karl den store (grundade ju typ hela Europa) eller Julius Caesar (hela kejsardömet faller ju på detta). Marx, såklart, men frågan är om inte en liknande rörelse hade uppkommit ändå?

I Östasien kunde man plocka Konfucius eller Qin Shihuang. För att ändra Kinas moderna historia finns det ett gäng personer att välja mellan. Jag skulle nog gärna välja Sun Yat-sen eller Chiang Kai-shek snarare än Mao.

Muhammed känns ju givet för Mellanöstern. Där har vi verkligen ett exempel på en man som gjorde en enorm skillnad som antagligen inte hänt utan honom.

För Amerika är det ju givet Columbus. Pratar vi om en faktisk amerikansk person så är det svårare. Tyvärr blir det väl någon jänkarpresident i så fall. Kennedy? Lincoln? Eh, visstja …

Siddharta Gautama för Indien och Sydostasien. Eller ja, kanske påverkas inte Indien så mycket, men många kringliggande länder. Ghandi för Indien specifikt. Indien är ju ändå en rätt stor del av världsbefolkningen, så de kanske förtjänar ett eget mord?

Afrika är svårt. Det känns inte som att det finns en enskild person som är ansvarig för kolonisationen, och så länge den finns kvar så slår den ju ut effekten hos de flesta enskilda personer. Vilken enskild person har mest påverkat Afrikas historia? Jag har ingen aning. Personer som Mandela eller kung Leopold tänker man ju på, men de känns rätt lokala.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Afrika är svårt. Det känns inte som att det finns en enskild person som är ansvarig för kolonisationen, och så länge den finns kvar så slår den ju ut effekten hos de flesta enskilda personer. Vilken enskild person har mest påverkat Afrikas historia? Jag har ingen aning. Personer som Mandela eller kung Leopold tänker man ju på, men de känns rätt lokala.
Hannibal är kanske ett alternativ här?

EDIT: Fast han kanske snarare var bosatt i Afrika mer än påverkade Afrika nu när jag tänker efter...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ju tidigare man plockar dem, desto mer hinner de ju påverka, egentligen. Så slumpmässig bonde på 1000-talet före Kristus har ju rimligvis mer påverkan än typ Hitler. Men det är ju ett tråkigt svar. Man kanske kan titta på det geografiskt?

I Europa kan jag föreslå Karl den store (grundade ju typ hela Europa) eller Julius Caesar (hela kejsardömet faller ju på detta). Marx, såklart, men frågan är om inte en liknande rörelse hade uppkommit ändå?

I Östasien kunde man plocka Konfucius eller Qin Shihuang. För att ändra Kinas moderna historia finns det ett gäng personer att välja mellan. Jag skulle nog gärna välja Sun Yat-sen eller Chiang Kai-shek snarare än Mao.

Muhammed känns ju givet för Mellanöstern. Där har vi verkligen ett exempel på en man som gjorde en enorm skillnad som antagligen inte hänt utan honom.

För Amerika är det ju givet Columbus. Pratar vi om en faktisk amerikansk person så är det svårare. Tyvärr blir det väl någon jänkarpresident i så fall. Kennedy? Lincoln? Eh, visstja …

Siddharta Gautama för Indien och Sydostasien. Eller ja, kanske påverkas inte Indien så mycket, men många kringliggande länder. Ghandi för Indien specifikt. Indien är ju ändå en rätt stor del av världsbefolkningen, så de kanske förtjänar ett eget mord?

Afrika är svårt. Det känns inte som att det finns en enskild person som är ansvarig för kolonisationen, och så länge den finns kvar så slår den ju ut effekten hos de flesta enskilda personer. Vilken enskild person har mest påverkat Afrikas historia? Jag har ingen aning. Personer som Mandela eller kung Leopold tänker man ju på, men de känns rätt lokala.
Jag älskar den här geografiska uppdelningen! Det är absolut så jag ska göra det.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
För få uppfinnare/forskare

1) Aristoteles. En anfader till vetenskaplig empiri.
2) Alexander Flemming. Uppfann penicillin. Före det var många sjukdomar som vi idag betraktar som triviala dödliga.
3) Fritz Haber och Carl Bosch. Uppfann en process som framställer ammoniak. Användes för att framställa sprängämnen i tyskland under första världskriget, och är en viktig komponent i konstgödsel. Utan konstgödsel hade vi inte kunnat föda i närheten av de 7.8 miljarder människor som lever på jorden idag.
4) Någon bakom manhattanprojektet. svårt att välja ut en nyckelperson, men varför inte Oppenheimer?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Florence Nightingale kan kanske vara en kandidat för hur hon reformerade sjukvården i England (och även internationellt) vilket minskade dödligheten hos de sårade.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
John F Kennedy, Olof Palme, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Abraham Lincoln, John Lennon, Franz Ferdinand ... oh wait...
 
Top