7 viktigaste personerna i historien

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,349
[QUOTE ="koraq, post: 1074756, member: 8152"]
Det är intressant att se vilka personer som folk nämner. Jag tror definitivt man ska ge tidseran och de socioekonmiska strukturerna tung betydelse. Skotten i Sarajevo hade lika gärna kunnat vara skotten i Brno eller nåt sånt. Vissa saker hade skett utan personerna.

Men, buddhan är bra och mitokondrie Eva också.
[/QUOTE]

Jag vet inte... Som sagt. Cappa Martin Luther och reformationen händer ändå, men på ett annat sätt. Historien är inte bara strukturer, den är kaos och egenheter också. Skotten i Brno händer 1-2 år senare och plötsligt är diplomatin lite snabbare, eller den militärtekologiska utvecklingen tagit ett lite annat språng. Förskjut 1VK med 1-2 år och ryska revolutionen utvecklas på ett annat sätt. Små förändringar ger stora konsekvenser.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,997
Med resonemanget att det är någon som dramatiskt och oväntat och i hög utsträckning personligen sätter historien åt annat håll:

Themistokles (utan Themistokles faller Grekland till perserna och den västerländska civilisationen blir aldrig av)
Alexander den Store
Kejsar Konstantin (mycket viktigare än Jesus eller Paulus för Europas kristnade och sätter upp Bysans för att överleva tusen år till)
Muhammed
Djinghiz Khan
Lenin
Mao Zedong

Rent kaosteoretisk ligger Gavrilo Princip bra till också - det är total slump att han lyckas, det fanns verkligen ingen garanti för att det skulle bli ett världskrig i vilket fall, och (faktisk) kommunism, fascism och Andra världskriget kommer rätt ur det.

Varför inga filosofer, vetenskapsmän, eller upptäckare? För att det nästan alltid ligger i luften och hänt ändå. Utan Columbus hade Amerika upptäckts inom några årtionden ändå, utan Darwin blir det Wallace eller någon annan, utan Newton eller Einstein upptäcks samma sak av en annan forskare något senare, och så vidare.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Mao Zedong
Han är faktiskt en bra kandidat. Kommunisterna hade kanske vunnit även utan Mao, men det stora språnget och kulturrevolutionen var rakt av hans personliga hittepå. Vill man förhindra att kommunisterna vinner inbördeskriget är nog Zhou Enlai en bättre person att döda, men det är inte en gatanterad framgång. Eller Marx, då.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ramses II, kanske? Eller Henrik Sjöfararen, om det inte behöver vara en afrikan (utan honom dröjer koloniseringen betydligt längre).
Jag skulle säga "Mörda Abdallah ibn Yasin", grundaren och den spirituella ledaren för Almoraviderna.

Mördar man honom så förändrar man den muslimska maktbalansen i väst rejält. Taifa prinsarna blir regionalt mäktigare och det är möjligt at Al Andalus fortsätter att existera. Utan Abdallah så skapas inte den regionala makt vars konflikt är början till slutet för Ghana imperiet, vilket gör att det är möjligt att det skapas en stabil afrikansk stormakt (istället för Mali och Songhai som båda var mer instabila institutioner).

Det hade också varit en stor skillnad för västra islam när det gäller inriktningen. Almoraviderna representerar en ultrakonservativ inriktning, medans både Ghana och Taifa var mer toleranta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Bismarck kan också vara en bra kandidat. Kanske hade Tyskland förenats ändå, men Preussens dominerande position i projektet känns som att den var frukten av Bismarcks personliga kamp. Hur hade världskrigen sett ut i en värld utan Bismarck?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,997
Bismarck kan också vara en bra kandidat.
Jag tar hellre Karl den Store, i så fall (som var en av mina bubblare) - konceptet om det tyska kejsardömet varar i mer än 1000 år, och fortsätter in i andra och tredje riket.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag tar hellre Karl den Store, i så fall (som var en av mina bubblare) - konceptet om det tyska kejsardömet varar i mer än 1000 år, och fortsätter in i andra och tredje riket.
Ja. Dessutom, om man får tro QI (min konstanta källa till tvivelaktiga triviafakta), så är i princip alla idag levande européer släkt med Karl den store, så man får rätt mycket på köpet. Men som sagt, med det argumentet är ju det bästa att offa slumpvis vald Homo Erectus.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Mörda rätt person inom den kejserliga byråkratin så att Zheng Hes resor hade fortsatt på 1400-talet även efter dennes död och rundat Godahoppsudden, för att 1442 nå Portugal. Kolonialismen ställd på huvudet.

Röjt Robert Lee ur vägen så att Sydstaterna fokuserat på en defensiv strategi istället för att försöka nå kostsamma segrar på slagfältet.

Den här typen av idealism är kul, men som flera påpekat sällan nog påverkat riktningen.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
561
Location
Uppsala
Quoting koraq:
Det är intressant att se vilka personer som folk nämner. Jag tror definitivt man ska ge tidseran och de socioekonmiska strukturerna tung betydelse. Skotten i Sarajevo hade lika gärna kunnat vara skotten i Brno eller nåt sånt. Vissa saker hade skett utan personerna.

Men, buddhan är bra och mitokondrie Eva också.
Jag vet inte... Som sagt. Cappa Martin Luther och reformationen händer ändå, men på ett annat sätt. Historien är inte bara strukturer, den är kaos och egenheter också. Skotten i Brno händer 1-2 år senare och plötsligt är diplomatin lite snabbare, eller den militärtekologiska utvecklingen tagit ett lite annat språng. Förskjut 1VK med 1-2 år och ryska revolutionen utvecklas på ett annat sätt. Små förändringar ger stora konsekvenser.
[/QUOTE]

Det var väl det jag for efter, ja.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Vasilij Archipov, andre befälhavare motsatte sig att avlossa en kärnvapenbestyckad torped under Kubakrisen medan överga två befäl ville avlossa. Kunde startat tredje världskriget. Där har vi kaos.
Vi har också Stanislav Petrov som inte följde rutinerna vid ett larm om kärnvapenattack mot Sovjet och istället drog den korrekta slutsatsen att det var ett datorfel.

 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
SL: "Ert uppdrag är alltså att stoppa gruppen som tänker resa tillbaka i tiden och mörda världshistoriens sju viktigaste personer."
Spelare: "Är de på väg just nu?"
SL: "Upplysningarna ni har är att de för tillfället sitter i sin underjordiska bunker och försöker bli överens om vilka som är världshistoriens viktigaste personer, om de ska ha ett eurocentriskt urval, om Jesus från Nasaret verkligen funnits och varför det inte verkar finnas några kvinnor att välja på."
Spelare 1: "Då föreslår jag att vi gräver oss ner under bunkern och spränger den med en tretons sprängladdning. Om vi handgräver och börjar 5 km därifrån borde vi undgå upptäckt. Bomben kan vi göra av gödningsmedel som vi får tag i genom att förskingra några kilo från en bondgård varje år."
Spelare 2: "Det där ju hur lång tid som helst. Tänk om de hinner ge sig iväg?"
Spelare 1: "Men SL sa ju..."
 
Top