Alltså... den här podden är inte så bra. Trettio minuter fick jag hoppa in innan de började prata om Game of thrones (snacka om click-bait title!) sen börjar han klaga på att serien är fylld med flator? Wat? Finns där en enda homosexuell kvinna i den Tv-serien? Jag tror jag har sett två som är bi.
Jag har inte läst böckerna men serien följer jag nära.Och snackar om knivar som körs upp i vaginor? Inte heller riktigt sett det i serien och min pojkvän som lusläst böckerna och kan inte dra sig till minnes om något sådant.
Låter som en riktig moral-tant som klagar för att de tycker det är så våldsamt och blodigt och "naket". Nakenheten här är ju inte värre än vad man kan se in en reklamfilm för duschtvål. Game of Thrones är ju ganska lightweight i nakenhet och våld jämfört med tillexempel
Borgia Faith and fear. Där är de nakna kropparna inte från män och kvinnor som skulle vara fotomodeller och våldet är brutalare.
Att anklaga George R.R. Martin för att "runka till incest-scenerna" är ju en lite skum slutsats. Det är ju som att anklaga alla författare eller filmskapare för att älska våldtäckt eller udda sexuella böjelser bara för att man har med det i sin skapelse. Vad är steget efter det? Gör man en action-film så är man en våldsam person? Gör en film där en karaktär misshandlar sin hustru manusförfattaren till en person som gillar hustru-misshandlare?
Har man problem med George R.R. Martins värld för att "den är för snuskig och för våldsam" så finns det alternativ, som Sagan om Ringen eller Xena Krigarprinsessan.
Har man däremot problem med hur extremt dåligt serien
porträtterar våldtäckt är det en annan sak. Tillexempel att Cersi inte reagerar överhuvudtaget på att ha blivit våldtagen i sin relation med Jamie. Att Gillie vill ha sex med Sam efter att ha blivit utsatt för våldtäcktsförsök.
Att alla våldtäckter är på kvinnor när verkligheten, speciellt i krig, inte ser ut så.
Lite citat från wikipedia:
Despite the popular perception that rape during conflict is primarily targeted against women, these figures show that sexual violence committed against men is not a marginal occurrence. The lack of awareness for the magnitude of the rape of men during conflict relates to chronic underreporting. Although the physical and psychological repercussions from rape are similar for women and men, male victims tend to demonstrate an even greater reluctance to report their suffering to their families or the authorities.
Samt
for example, 76% of male political prisoners in 1980s El Salvador and 80% of concentration camp inmates in Sarajevo reported being raped or sexually tortured.
Och avslutningsvis
If the army entered the town by force, mass rape of both women or youths regardless of gender was among the punitive measures that might be taken by Greek, Persian, or Roman troops.
Nä det här var kass. Kass clickbait faktiskt. One out of five.
Brutalt men sorry.