Ibland blir jag anfallen av rollspelsrelaterade idéer, mer eller mindre genomförbara, och de vill inte släppa taget innan jag åtminstone gjort ett försök att rådda lite i dem.
Härom dagen hände det igen, och "66 själar" föddes. Eller ja, det kanske blir 100 själar i slutänden, vad vet jag.
Grundidén är:
Det känns som att någon redan måste ha gjort det här. Men vem? Och blev det bra? Har nån testat?
Till ovanstående idé har jag hittills fogat följande:
Jag har börjat på en lista över yrken som personerna ska ha. Sedan tänker jag att jag bygger en namnlista med god representation av olika ursprung, kön och så vidare.
Härom dagen hände det igen, och "66 själar" föddes. Eller ja, det kanske blir 100 själar i slutänden, vad vet jag.
Grundidén är:
- Rollpersonerna får ett uppdrag av en mystisk uppdragsgivare (eller skapas kanske rentav av uppdragsgivaren för ändamålet): Utför handling X på 66 specifika, namngivna individer.
- Handling X kan egentligen vara vad som helst som inte är trivialt. Just nu är tanken att man ska få personerna att först skriva under ett kontrakt där de ger upp sin själ, och därefter dö.
- Spelarna får en lista med de 66 personerna. Varje person har i princip bara ett namn och ett yrke (eller, i vissa fall, koncept). Varje "scenario" börjar med att spelarna väljer ett mål.
- SL improviserar utifrån måltavlans yrke/koncept omständigheter och miljö, och låter hinder och annat växa fram. Det gör inte så mycket om det blir stereotypt och självklart; spelare hittar alltid sätt att vara kreativa. Det är i mötet mellan den udda Handling X och måltavlans situation och person som utmaningen och spelet växer fram.
- Det gör inte så mycket ifall man blir klar snabbt med ett mål för att SL inte kom på tillräckligt kluriga hinder. Det finns ju 65 kvar…
Det känns som att någon redan måste ha gjort det här. Men vem? Och blev det bra? Har nån testat?
Till ovanstående idé har jag hittills fogat följande:
- Det är trivialt att skapa egna tabeller för ganska mycket – om man vill variera sig mycket geografiskt t.ex. så kan ju vem som helst göra enkla geografi-slumptabeller. Och därmed behöver dessa tabeller inte medfölja spelet/kampanjen. Men man kan säkert bygga små supplement =)
- Jag har dock en idé om att låta alla mål vara "dåliga människor" på något sätt. Antingen har SL en hemlig lista med vad var och en av de 66 är dålig på, eller så får hen slumpa ur en lista.
- En tanke kan vara att låta spelarna ställa en fråga till registret, som filtrerar eller klumpar ihop baserat på saker som inte står i det. "Finns det några som bor nära varandra?" (SL slumpar 3-4 stycken ur listan, väljer en stad).
- Varje mål efter det första kan man ge någon form av relation till 1–3 av de som redan är avklarade, så befolkar man världen och skapar en känsla av connectedness.
- The Competition: Om man inte är tillräckligt diskret så kommer The Competition att börja utreda det man håller på med; komma en på spåren och gradvis eskalera. De börjar dyka upp och vara i vägen, erbjuda extra svårighetsgrad. Fortsätter man vara odiskret blir de mäktigare och farligare tills man till slut inte har någon chans mot dem. Enda sättet att deeskalera är att lyckas sköta jobbet diskret trots deras närvaro; då tappar de "alert level" efter ett tag.
- Jag undrar vem man jobbar för. Och vilka The Competition är. Just nu är jag lite sugen på att rollpersonerna inte vet från början. Jag tror att ens chef är en gud. Ingen snodd från något existerande pantheon, sånt är tråkigt. Och inget lovecraftskt. Men märkligt, bortomjordiskt, absolut. Och The Competition är såklart andra gudar i samma pantheon. Jag tänker att det behövs en flerstegsraket av metaplot som håller kampanjen intressant över längre tid, att man steg för steg får veta mer om vad som faktiskt pågår eller så.
- Kanske är en andel av ens mål "plants". Övernaturliga varelser som planterats som honeytraps. De måste man besegra snarare än övertyga. Men det är svårt att veta på förhand ifall målet är ett vanligt mål eller inte.
Jag har börjat på en lista över yrken som personerna ska ha. Sedan tänker jag att jag bygger en namnlista med god representation av olika ursprung, kön och så vidare.