Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Maapans Tempel
Till: Drakar och Demoner Retro
Av: Jörgen Karlsson

Dude, om killen heter Kralak Löftesbrytaren bör ni kanske bara inte släppa in honom på Hogwarts?

Så vår kille Kralak dog för 400 år sedan i ett av de där fältslagen där män och alver och alla möjliga enas mot den mörka herren. Kralak var dock en riktigt dålig kille och en riktigt bra magiker så man begravde honom, byggde ett tempel till en god gud ovanpå hans grav och sedan genomför man en ritual vart hundrade år så att han inte skulle komma tillbaks som odöd. Och sedan fuckade man upp genom att inte skriva ner det så 400 år senare har man glömt det och Kralak vaknar i källaren som templet inte ens vet att de har. Den goda guden de valde var tyvärr Maapan som är guden av pacifism, fruktbarhet, vin och att vara rasistisk mot dvärgarna. Så istället för heliga krigare som vakter har vi ett gäng rasistiska pacifister som antagligen dricker för mycket när saker blir jobbiga.

I alla fall, man ska hitta vägen ner i den hemliga källaren och sedan dungeon crawla den och antingen genomföra ritualen eller knivhugga Kralak tills han är död igen.

Jag tycker att Maapan är super festlig som en ganska shitty god gud och det här är ett ok dungeon crawl.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Skeppskungens skatt
Till: Drakar och Demoner Retro
Av: Jörgen Karlsson

Det här är ett pulp äventyr som börjar med jakten på en hemlig ö och slutar med att karaktärerna hittar ett gömt gorillafolk. Man har alltså en hemlig ö med skatter, sitt eget skepp att röra sig runt med, gorillafolkets hemliga stad, dungeons, monster och saker att utforska. Det påminner lite om Island of the Unknown på ett bra sätt.

4 av 5. Gillar du Pulp av typen med gorillamän är det här din grej.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n268111 said:
Scenario: Jungfruholmen
Till: Drakar och Demoner Retro
Av: Jörgen Karlsson

Du, om en far och dotter från en liten fiskeby tillsynes utan anledning åker ut till en fruktansvärt hemsökt ö och de andra byborna i den lilla fiskebyn vill att jag ska rädda dem (eftersom de är för rädda för att göra det) förväntar jag mig vissa saker från dem. Som att jag inte ska behöver köpa en fucking båt för att kunna ta mig till ön! Låna ut en om ni vill ha tillbaks folk, ok? Också, om en JÄTTEBLÄCKFISK bor precis utanför er hamn precis där jag måste ro förbi så får ni gärna berätta den saken för mig!

I alla fall, byborna tror det bor en odöd adelsdam som blev mördad där ute efter att hon blivit mördad på ön men det egentliga problemet är fisklingar. Fisklingarna är Deepones typ, fast utan rasismen. Ett problem med den här tvisten är att det finns andra odöda på ön i form av random sjömän, men det är mest en detalj eftersom de uppenbart inte är baronessan.

Man hittar i alla fall Fisklingarnas grotta och att de mördat pappan och tagit dottern som gisslan. Det här är en väldigt Gygax grotta där Fisklingarnas har barn som försöker fly från en och grejer. Direkta pluspoäng för den ovanligt stora Fisklingen som omedelbart tar en mänsklig sköld om han blir hotad, jag älskar den detaljen.

Sedan slåss man mot boss Fisklingen som har en cool treudd och sedan åker man tillbaks till fastlandet.

3 av 5.
Till byns försvar så kan de ju ha berättat om bläckfisken för 3 grupper före som alla bara sagt "inte en chans" och dragit vidare då :)

Betala för båten va nog att ta i dock.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
.113;n268115 said:
Till byns försvar så kan de ju ha berättat om bläckfisken för 3 grupper före som alla bara sagt "inte en chans" och dragit vidare då :)

Betala för båten va nog att ta i dock.
Okej, det känns som en vettig anledning att inte berätta för äventyrarna :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jag har precis (30 minuter sedan) opererats i munnen så jag kanske är lite grinig. Så om du tycker jag är onödigt hård de kommande recensionerna kan det vara därför.

Scenario: De Grå Fiskarna
Till: Götterdämmerung
Av: Jörgen Karlsson

Jag är obekväm med att kabalister framstår som läskiga trollkarlar och att det finns en bild på dem bredvid en golem som jag tycker är på gränsen till ren antisemitism. Författaren skriver i introt att hans intentioner inte är att svartmåla det judiska folket men jag tycker inte att han lyckas. Jag tänker inte sätta ett betyg på det här scenariot. Det jag tycker är olämpligt med det överröstar alla möjliga bra saker som också delvis finns här. Men det är en smakfråga till skillnad från de scenarion där jag gett ett lågt betyg av liknande anledningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Ruud van Visserwijks mystiska dödsfall
Till: Götterdämmerung
Av: Jörgen Karlsson

Det här är ett äventyr som känns väldigt mycket som The Call of Cthulhu, original novellen alltså och inte rollspelet. Det känns också lite som Solomon Kane. Ett ockult mysterium i Europa leder spelarna på en vild jakt till Afrika. Alltihop centrerat runt en fruktansvärd spindeldemon.

Det är bra, men det är inte särskilt politiskt korrekt. Har du inget emot Solomon Kane kommer det här vara fine. Men det är en sak att tänka på.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Fågelskogens främling
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Franz Ung

Ett magiskt super troll som är från en ras troll alla tror är utdöda har återvänt. Med magiska instrument håller han på att plåga en människoby efter att länge mest gett sig efter pysslingar (som bor i små söta smurf-hus). Karaktärerna kommer till byn och blir involverade i att försöka hitta tre försvunna bybor, de som varit utsatta nog att super trollet kunnat kidnappa dem och göra test så att hans magi ska fungera fullt ut på människor.

Så här skriver du bybor som jag vill hjälpa förresten, de har kul personligheter, är lätta att komma ihåg och de agerar vettigt dessutom. Jag gillar händelserna som äger rum (och mestadels drabbar) byn medan man är där och generellt hur enkelt men svårt att knäcka mysteriet är och stämningen hela äventyret förmedlar.

4 av 5. Riktigt bra fantasy med mycket Trudvang känsla!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Spöket på Tingeltang
Till: Drakar och Demoner (Trudvang är settingen)
Av: Jörgen Karlsson

Det här scenariot måste ha något fel på pdf:en som gör att sidorna kommer i fel ordning vilket gör det mer än lite frustrerande att läsa. Det har dock inget med scenariot att göra egentligen så jag kommer inte ge minus i betyget för det. Men stör sådant dig så vet du nu om det.

Det här scenariot är fucking crazy. Så, en snubbe som äger en borg upptäckte att hans fru var otrogen mot honom för ett år sedan. Så han lät mura in henne i en vägg och lät henne dö där! Han anställer karaktärerna för att hennes spöke har hemsökt honom, han har skaffat en trollkarl som kan lösa det hela men de behöver mankorablod (tydligen bra för allt har nu flera äventyr lärt mig ;) ) och spindelsvampar. Killen hon låg med är dömd till döden men har lyckats fly och är nu en bandit i skogen (som man kan få extra pengar för att slå ihjäl eller fånga).

Sedan börjar jakten på ingredienserna som går via en trollpacka (som i hemlighet är kär i banditen) till en sjöjungfru med sidospår för banditen, troll, vatten monster, pussel och fler andra saker. Vid slutet är en dungeon, en Mantikora, jättespindlar som har svamp växande på ryggen man behöver och sedan att återvända till killen som hyrde en så att han kan bli spökfri.

Hittar man banditen kan han berätta en alternativ historia om vad som hänt... Men den gör inte adelsmannen som hur en mer eller mindre sympatisk. Han är ett absolut monster oavsett vilket. Och någonstans är det den absoluta amoraliteten som gör det här äventyret så bra. Det finns random shit att lösa för pengar, på vägen är den helt galna, sagofyllda Trudvangsvärlden... Och äventyrarna fucking bryr sig inte! De är här för pengarna och antas fullt beredda att jobba för en kille som mördade sin mycket yngre fru på det mest fruktansvärda sätt för att hon var otrogen mot honom.

5 av 5. Jag vill spelleda det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Vargtimmen
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Franz Ung


Så vi är i Osthem och presenteras med historien om ett par magiker som förföljts pågrund av sina förmågor, far och son. När de ska avrättas för sin magi och sonen sticks ner av soldater förvandlas pappan, Worge, till en enorm varg och löper amok. När alla soldaterna är döda stannar Worge i vargform och utser sig själv till härskare över ett område land kallat Lummskogen.

Det är dock inte huvudhandlingen. Istället handlar den om att karaktärerna måste sammarbeta med viltjägare för att döda Worge Och att viltjägarna sedan förråder karaktärerna och måste jagas ner och dödas.

Jag hade hellre sett ett äventyr om att den lokala härskaren nu är enorm varg som är omöjlig att döda och att man måste göra upp den lokala politiken kring det! Kanske kan äventyrarna försöka bli värvade och få positioner i den nya vargregeringen? Kanske kan man försöka hjälpa andra magiker.

3 av 5, bra men idéerna här är så bra att de skulle kunna vara mer gjort med dem.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
För statistikens skull vill jag göra allom känt att jag (= Olav Nygård) också låg bakom ett-poängaren Slottet. Så det ska ligga mig till last i snittbetyget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Tre solar;n268184 said:
För statistikens skull vill jag göra allom känt att jag (= Olav Nygård) också låg bakom ett-poängaren Slottet. Så det ska ligga mig till last i snittbetyget.
Ah, visste inte det var du. Jag har typ noll koll på vem någon är bortom deras forum namn dock.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vi kommer hoppa över två scenarion eftersom vi redan har recenserat dem och de är dubbletter som redan har blivit uppladdade tidigare. Dessa är Carnags återkomst och Skogshäxan.

Scenario: Svartgom
Till: Drakar och Demoner Trudvang 1.0
Av: Jörgen Karlsson

Det här är en uppföljare till Snösaga, som jag inte har läst, och handlar om att skurken därifrån som har stulit vindarna och låst in dem i en säck. Äventyrarna är alver och måste ge sig av för att befria vindarna och riva skurkens isfort.

Jag är alltid lite tveksam till den här typen av låt oss spela ut en påhittad kulturs hjältesaga. Men det här är väldigt tydligt Kalevala inspirerat och det gör det bättre.

Överlag... Helt ok. Gillar du culture gaming och Trudvangs alver är det här en högre poäng för dig. 3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Stenhjärta
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Jörgen "Klaatu" Karlsson, Ziox, Roboman, Sofie, Mjödskägge,Tordyveln, Sangrim, Morningstar, Finskkulsprutta, Artur, Zire, Odd, Tzeta, Aukerjii, Grimgal, _Savant_, Bjornir, Norian, Faffi, Rafner, Nidhögg, Murgrim, Elorion Svart, Sunilor, JK, Warulf, Drutter, Vildhjarta, Doomerus, Djingo och Knyte.

Det här är första delen i kampanjen om ödesprofetiorna där vi tidigare har recenserat del 2. Men det här är mycket mer än det, det här är en megadungeon byggd med samma struktur som Vildhjärta med en random lista man rullar på för att komma till olika möten i det enorma övergivna dvärgrike som är dungeonen. Den är superhäftig! Mötena är alla genomtänkta, trots många författare är tonen sammanhållen och man märker en husstil. Allt är inte av högsta kvalité men i ett projekt av den här storleken är det inte möjligt. Strukturen gör att det här är mycket lättare att spelleda och förbereda än en vanlig megadungeon som är ett jätteprojekt att plugga in.

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vi hoppar över Drakskugga eftersom vi redan har recenserat det scenariot då det varit postat tidigare på biblioteket.

Scenario: Mardröm
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Jörgen "Klaatu" Karlsson, Trollkjeft, Vigor Rosenblad, Bonestone, Knyte, Roboman, Adde, Vagabond, Igelkottaälvan, JK

Det här är del 3 i kampanjen om Ödesprofetiorna. Karaktärerna ger sig av på jakt efter en magisk lergök som kan transportera spelaren till flera olika dimensioner ochndiskutera ett väldigt speciellt troll. Det finns nämligen ett Runtroll som bär runt på en av de ödesrunor som scenariot handlar om.

Det här är en stor roadtrip kampanj av typen som får mig att tänka på the enemy within eller andra kampanjer från WFRP. Den är mycket mindre uppdelad än del 1 och 2 i kampanjen och det verkar vara från erfarenhet från de två första delarna.

Det är inte alltid helt klart vart karaktärerna är påväg och medan man har ett övergripande mål så är det inte alltid helt klart vart man är påväg medan man sysslar med små och/eller sidouppdrag på vägen. Men det är resan som är poängen här, inte målet.

Jag är helt enkelt väldigt imponerad och medan det här inte helt är min grej så är det fantastiskt att det här finns som ett scenario. 5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Vårkristalen
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Franz Ung

Ett skogsrå har förtrollat en adelsman till att tro att hon är hans dotter och han försöker gifta bort henne med en bra friare. Hon är ute efter detta för att kunna skaffa sig ett adligt barn och öka sin makt. Hon har därför skickat alla tre friarna på jakt efter en magisk blomma för att kunna välja den skickligaste och starkaste av dem som far till hennes barn. Spelarkaraktärerna blir involverade när de finner en av friarna skjuten av en av de andra.

Risken är att spelarna aldrig ens förstår att det finns ett skogsrå involverat i det här scenariot och då är det ganska tråkigt. Men förstår de vad som pågår är det plötsligt mycket roligare.... Jag vet inte om det är en bra design att scenariot kan vara tråkigt om spelarna försöker vara följsamma... Men annars är det det så....

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Sommarstämman
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Av: Franz Ung

Vart 14e år har alla skogsvarelserna en marknad för att fira gången de alla slog sig samman mot en gemensam fiende. På marknaden råder absolut vapenvila och alver, dvärgar, troll, skogsrå, vättar och andra existerar tillsammans i harmoni. Spelarna kommer till marknaden av en slump i sitt vandrande och område bestämmer sig för att stanna så äger det här äventyret rum. På marknaden har också karaktärerna chansen att bli spådda, hyra in djur som hantlangare, köpa saker från alla folkslagen, sälja färgen i sina ögon eller gå på en strippklubb med ett dansande skogsrå. Allt det här är småkul och en bra marknad är viktig för att karaktärer ska kunna köpa ny utrustning för sina äventyrspengar.

Och sedan går alltihop åt helvetet med det här äventyret. För vad som händer sedan är att någon så klart bryter vapenvilan och mördar marknadsledaren. En spelarkaraktär ser mördaren springa bakom ett tält men om spelaren väljer att förfölja karaktären är mördaren helt borta men mordvapnet ligger kvar. Detta gör att karaktären blir gripen och missar nästan hela resten av äventyret.

Det här är mycket värre än att hela gruppen blir tillfångatagen ens. Spelledaren ska mer eller mindre peka på en spelare och säga "du får inte vara med på ett par timmar nu". Det är skräp. Det finns heller ingen plan för vad som händer om spelarkaraktärer som ska bli gripen går "Ingen här får skada någon, men det skiter jag i!" och slåss tillbaks mot de som försöker gripa henom. Det finns en "om det här orsakar sura miner hos den utsatte kan du göra det mot en NPC istället" rad men den är så nedlåtande skriven och så uppenbart inte vad som är tänkt att det inte hjälper.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Ödesbarn
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Författare: Johan J Jonsson och Jörgen Karlsson

Det här är första delen av tre i en kampanj kallad Askhöst. Kampanjen ska handla om uppbyggandet av en utpost och här läggs grunden till det. Den här första delen är egentligen 4 scenario som är upplagda som akter i en historia.

Det jag mest kan jämföra det här med är ett kolonisationen av Nordamerika narrativ där karaktärerna är del i en grupp nybyggare. Författarna verkar dock vara medvetna om fallgroparna med den typen av narrativ och ser till att undvika dem.

Medan det finns en masa direkta hot och saker att ordna med så är det här primärt en intrig och mysteriekampanj där det finns frågor om varför projektet egentligen startats och om alla runt karaktärerna.

Mycket är dock inte definierat i kampanjen och spelledaren är förväntad att hitta på helt egna kapitel mellan de som presenteras i boken.

3 av 5. Det är en väldigt speciell spelstil som kräver mycket från spelledaren, men läggs den ansträngningen ner kan detta bli väldigt bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Scenario: Träskmonstrets tribut
Till: Drakar och Demoner
Författare: Jörgen Karlsson

Så det här är The Lottery fast med ett träskmonster och en våldtäkts-trollkarl.

Scenario handlar om en liten by som för 20 år sedan fuckade över en trollkarl som räddade dem från en massa troll. Han hämnas genom att varje år ta kontroll över ett träskmonster och krävs en tribut i form av pengar och en kvinna mellan 15 och 20 från byn. Byborna vet inte om att trollkarlen finns utan tror det är träskmonstret de offrar folk till.

Spelarkaraktärerna kommer till byn när de håller lotteriet om vem som ska offras. De hyrs in för att stoppa det hela, men träskmonstren är rälsat omöjliga att besegra så istället måste karaktärerna hyra en jätte som utpressade dem på hästar när de var påväg till stan. Efter det lyckas en av kvinnorna trollkarlen hållit fångna fly och man ger sig av för att rädda resten.

Jag tycker det är lite smaklöst att skurken i det här scenariot är en trollkarl som kidnappar och våldtar folk. Det finns inte heller någon anledning till att det skulle behöva vara hans motivation eller att han bara skulle kidnappa kvinnor. Varför inte ha en trollkarl som kidnappar unga människor för att stjäla deras ungdom eller något. Men även bortom detta är det här rälsat och en massa sidor grejer händer till synes endast för att irritera spelarkaraktärerna.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Och med det har jag läst och recenserat alla scenarion som finns på Scenariobiblioteket. Det har varit kul och jag har läst väldigt många bra scenario, även om jag läst några jag inte är så förtjust i. Jag kan konstatera att vi har väldigt många duktiga författare inom hobbyn oavsett vilka spel de föredrar av skriva till. Jag tror också jag har lärt mig saker om scenariokonstruktion som jag kommer ta med mig inför framtiden.

Jag kommer återvända till det här projektet så fort ett nytt scenario läggs upp på Scenariobiblioteket. Och jag skickade in ett eget nytt scenario precis innan jag började den här tråden, så även om jag inte kommer recensera det kommer nya saker dyka upp där snart. :)

Hoppas den här tråden har gett er lite trevlig läsning :) Vill ni diskutera något i den eller kommentera på något så kör hårt! Jag ser fram emot att se slutstatistiken själv i alla fall :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,311
Location
Kullavik
PlaceringSkribentSnittbetygAntal äventyrTotal poäng
01Tomas Arfert4,00520
02Olav Nygård3,75415
03Robert Jonsson3,67622
04Gunnar Söderberg3,33930
05Jonas Larsson3,25413
06Krister Sundelin3,13825
07Mikael Sundvall3,00721
08Mikael Börjesson3,00412
09Jörgen Karlsson2,813290
10Henrik Rindlöw2,6738
11Franz Ung2,60513
12Anna Westerling1,6735
13Tobias Wrigstad1,641118

Ett högst imponerande arbete av God45 och väldigt rolig läsning. Som kommentar till statistiken så har Tomas Arfert återtagit förstaplatsen (tack vare Olavs ärliga påpekande om äventyret Slottet). Fortfarande bara en kvinna på topplistan (och fem totalt av 63 identifierbara skribenter). Har också valt att inte lägga till personer med alias i listan. Vill också påpeka att Jörgen Karlsson är den klart mest produktiva skribenten (även om poängsättningen är ganska ojämn för honom och där hade det varit intressant att se äventyren kronologiskt för att titta på trend och ev. utveckling).
 
Top