Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.Arfert said:Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Mukwa said:Din länk visar för övrigt på ett kunskapsförakt hos Björklund och den visar just den poäng jag gjorde av att Björklund inte har läst en enda forskningsrapport. Att vara för katederundervisning är som att påstå att jorden är platt, nämligen.
Arfert said:Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
Arfert said:Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
Mukwa said:Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.Arfert said:Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Björklund införde att lärare får rätt att beslagta elevers egendom - en rätt endast polis haft tidigare.
Han har även propagerat för skoluniform och menar att vuxna måste ges redskap för att ta tillbaka makten i skolan.
Björklund har också sagt att han inte tycker att det är fel att slå en elev med minst 6 knytnävsslag i ansiktet. Hittar inte klippet nu, men jag ska återkomma med den eftersom du uppenbarligen tvivlar.
Totte said:Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
krank said:Totte said:Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
Nej tack.
//Krank, gymnasielärare.
Totte said:Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.Sven-Göran said:Totte said:Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Först lite kritik mot begrepp. Läraren i svensk skola har inte förlorat sin auktoritet, däremot har läraren förhoppningsvis blivit mindre auktoritär vilket är en god utveckling i mina ögon.
Sven-Göran said:Samtliga av de ting som jag såg förespråkas i ditt inlägg är sådant jag skulle vilja lägga hos den auktoritära läraren. En lärare med auktoritet ska i grunden inte behöva dessa metoder då eleverna självmant i förtroende till läraren valt denne som legitim ledare, därav skillnaden mellan den auktoritära läraren och läraren med auktoritet.
När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
Totte said:OK, så du tycker att det är OK med 11-åringar som hoppas på bänkerna och skriver fula ord, spelar musik med sina mobiler och stör undervisningen, konstig inställning för att vara en lärare.
Totte said:Anledningen till att så många barn nu diagnosticeras med och blir taggade som så kallade "bokstavsbarn" är att den nya fria pedagogiken inte alls passar dessa barn.
Totte said:Dessa barn behöver strikta regler, ordning och diciplin, tydliga instruktioner.
Totte said:Dagens "googleskola" fungerar för de självgående eleverna men inte alls för dessa barn.
Sven-Göran said:När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
Totte said:Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.
Totte said:Skolan handlar väl även om att de elever som vill lära sig skall få den möjligheten och inte behöva utstå konstant 90+ db vrål, skrik och musik så de inte kan uppfatta vad läraren säger. Hur bra är det när halva skoldagen, varje dag går åt att försöka få så pass mycket ordning i klassen att undervisning kan bedrivas? Jag pratar inte om enbart katederundervisning, men försök ha grupparbetet eller självstudier men en vandringsorkester i klassrummet.
Nä du. Så är det dessvärre inte. Det är ett väldigt skevt försvar. Jag ska gräva lite till så får du se debatten i dess helhet. Panelen (inklusive Björklund) får se inslaget där det konstateras att läraren har slagit eleven med 3-4 knytnävsslag i ansiktet. När Björklund får frågan vad hans kommentarer på det är eller dylikt så säger han helt ordagrant (det är ju för bövelen med i länken jag postade):Arfert said:Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
Vår kära utbildningsminister said:"När läraren säger till 'Avbryt snöbollskriget' eller vad det nu var, och eleverna bara struntar i det, liksom fortsätter och lyder inte vad lärarna säger överhuvudtaget, och till sist går han in och försöker bryta och hamnar i slagsmål. Jag har svårt att se att läraren har gjort fel."
Nej. Jag vill att "B" ska sluta figurera i svensk politik och att hans efterträdare ska vara god, fatta goda beslut, törsta för kunskap, se till offret och inte förövaren i sådana här diskussioner och framförallt inte vara så lumpenskadad att hen inte ser skillnad på svensk skola och svensk militär. Elever är inte i skolan för att lyda. Elever ska inte stå raka i ryggen vid någon morgoninspektion. Elever ska ifrågasätta och tänka själv. Det får man inte lära sig i det militära, men det finns en plats där man får lära sig det här - och det är i skolan.Arfert said:Men vill man läsa Bibeln som fan, javisst. Du vill ju att B ska vara "ond".
Nej. Det finns inte två möjliga tolkningar. Björklund tycker att den misshandlade eleven får stå sitt kast och att läraren som misshandlade agerade helt enligt boken. 3-4 knytnävsslag är alltså helt okej om en elev inte lyder en lärare. Det här är vad Björklund de facto har sagt att han själv tycker. 3-4 knytnävsslag i ansiktet för att inte lyda lärarna är vad som krävs för att kuva elever. Du har för fan fått länken.Det finns två möjliga tolkningar:
1. B tyckte det var ok att bryta snöbollskriget.
2. B tycker det är OK med misshandel.
Ja, för du har "läst böcker" och jag har bara ogrundade åsikter om förstahandskällan i ämnet... Du använder en retorik just nu som gör att jag tvingas välja mellan DINA två uppspaltade alternativ, och om jag väljer det som du tror att jag ska välja så är det för att jag vill att det ska vara så. Du visar tydligt att du inte tar till dig fakta överhuvudtaget, Arfert. Länken finns där. Debatten går att få tag på, och när jag har fått tag på den ska jag skicka den till dig, för just nu är du helt oemottaglig inför andras åsikter och tvingas använda usla grejer som det här:Vilket är det mest troliga han menade?
Om du tror B, fråga dig varför du tyckte det var mest sannolikt. Svaret är nog "för att jag vill det".
Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Mukwa said:Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Jag är nämligen av den uppfattningen att elever klarar sig bättre om de inte misshandlas eller är rädda för att misshandlas av sina lärare. Jag vet att det är en känslig fråga och att det finns några som inte håller med mig i det påståendet. Kalla mig radikal i min pedagogik, det har ändå bara gått 56 år sedan aga förbjöds som undervisningsmetod, så mina idéer kan kännas nymodiga. Men jag står ändå för att jag helst ser att Sveriges utbildningsminister försöker motverka lärarnas misshandel av eleverna snarare än att hetsa till barnaga.