Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tyr och Spider

Jag har en teori, den är inte vattentät men kanske, kanske kan vi plocka fram mer info senare som antingen omkullkastar det jag tänker eller styrker det. Hur som helst.

Mitt rykte är att: det finns spelare som inte har en förmåga.

Anledningen till att jag har tryckt på det här så länge var att jag ville se hur det fördelade sig över startfältet med förmågorna och nu när en klar majoritet har outat att de har förmåga (även om en del kanske ljuger) tror jag att vi kan fiska fram något ur de som outat att de inte har någon förmåga. Jag tror INTE att alla som saknar förmåga är ulvar, men jag tror att det är en stabil ledtråd och något vi bör diskutera vidare. Om den som saknar förmåga dessutom återfinns i Shredders rogue så är det i mina ögon klart rödande.

Som sagt tror jag inte att det här är ett vattentätt alibi att ha en förmåga, en del av ulvarna borde rimligtvis ha det också men eftersom det fördelade sig såhär tror jag inte som Nässe att det är ett jättestort problem att säga att man har en förmåga. Det hade varit värre om fältet sett ut tvärt om. Återigen, den andra sidan av det här myntet är såklart att ulvarna gått ihop och sagt att de har förmågor allihop och på så sätt nu lyckats ringa in vilka utav byborna som har förmågor och det är ju olyckligt i så fall men jag tror att det är en liten chans.

Jag har nu två frågor på det här:

Basse, varför sneakade du din outning in i arket och inte öppet i tråden?
Vem av, om någon, Spider och Tyr ljuger och har egentligen inte en förmåga?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Nässe said:
Vimes said:
Nässe! Varför är det dumt att outa huruvida man hade en förmåga eller inte. Kan du påminna mig?
Det här

Om Brynolfs rykte stämmer så har vi en enda chans att vinna spelet- via en persons förmåga. Den henen vill vi inte att de/ ni ska ha ihjäl.
Alright.

Jag kollade lite hur du snackat om förmågor tidigare. Såhär reagerade du på Brynolfs outning:

Nässe said:
Brynolfs rykte är extremt intressant. Jag tycker att vi håller inne på våra krafter, så länge.
Efter att Tjavva ville ha ett ja/nej från alla skrev du såhär:

Nässe said:
Vad säger du om Brynolfs rykte om att vår enda chans att se om det är en ulv eller en bybo som vi röstar ut är beroende av någons förmåga.

Tycker du fortfarande att det är en bra idé att outa vem som har förmågor? Vad sägs om att vi ritar måltavlor på våra ryggar?

Brynolf said:
Mitt rykte: Vi får inte veta fraktion på dem vi röstar ut, men det finns folk som har det som förmåga.
Jag kommer inte outa ngt om min förmåga.
Du rör dig konsekvent kring "vi" "våra" och "min" precis som om du hade en förmåga. Sen outar du alltså, efter påtryckningar, att du inte har en. Det är en scum tell. Punkt och utropstecken.

Du må mena att du pratade om byn i största allmänhet eller om din "förmågestatus" (som i huruvida du har en förmåga eller inte) men ändå scum tell. Vi har fångat ulvar på sådana här språkliga missar tidigare.

Innan Brynolf outade sitt rykte skrev du såhär om förmågor:

Nässes andra inlägg said:
Tror på outning av info. Siare brukar ändå inte spela någon roll.
Här är alltså powerroller mindre viktiga. Men det var ju å andra sidan innan Brynolf outat sitt rykte.

Men sen skriver du, ganska mycket senare, såhär angående att jag ville dreva efter förmåga:

Nässe said:
(och kastar dessutom in att Förmågor ska outas, vilket ju verkar helt.. mongo)
Tidigare hade du inga problem med att sälja ut siaren alltså, men jag var plötsligt mongo för att jag ville dreva efter folks förmågor. Detta är alltså långt innan Brynolf outar.

Så, ditt agerande kring det här med förmågor är inte helt konsekvent.

En annan sak som är intressant är att du argumenterar för att Spider ljuger om sitt rykte för att spelet är orimligt svårt om rykten kan vara falska. Men samtidigt tror köper du alltså Brynolfs rykte, som ju helt ärligt gör spelet ännu svårare än Spiders om det stämmer. Inte bara det, du tolkar dessutom Brynolfs rykte som att det bara finns en (1) spelare med förmåga att se fraktionen på den som åker ut. Och tror ändå på det!

Du är inkonsekvent. För mig är du ett alternativ att rösta ut. Och hey! du har ju ingen förmåga, så du kan ju inte vara den här henen som vi måste ha i spel för att vinna!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tyr och Spider

Okay.

Om namn
Larsson: Det finns en spelare som inte har ett namn
Laowai: Det går inte att fälla ulvarna med hjälp av namnen
Xyas: Mitt rykte, om det nu stæmmer, gør gællande att det kan vara negativt om vissa personer får reda på vem vissa andra ær. Jag tror inte ett total-outande av namnen ær en så bra ide just nu.
Cassius: Hjältarna saknar namn

Larsson! Säger ditt rykte att det ENDAST finns en person som saknar namn?

Laowai: Kan du formulera om vad din information säger? Den hintar åt en ganska vid mening, lite som att den motbevisar Cassius grej men att den också betyder att namnen helt saknar betydelse i sökandet efter ulvarna. Och det känns lite galet... <.<

Om DTF?
Basenanji: Hjältarna är 4+1
K.K: En snubbe har eget intresse i spelet.

Millers:
Lu-kaazh: Det finns inte mer än en miller i spel
Recca: (Intygar att det inte kan finnas mer än en miller i spelet enligt hennes rykte också).

Det vi kan kontatera hittills är att det finns en jäkla massa info om namn. För mycket?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tyr och Spider

LJSLarsson said:
Såg att Tyr outat HiTech. Nu har jag mycket starka skäl att tro att han är grön och Spider röd.
Jag uppskattar att någon ser på mig som grön, men vad baserar du detta på?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tyr och Spider

Tjavva said:
Mitt rykte är att: det finns spelare som inte har en förmåga.
Excuse me what?

Den här infon är ju fullständigt värdelös. Du konstaterar något som framgår i tråden, du har drivit frågan som om det här betytt någonting. Jag var övertygad om att informationen du satt på var att någon av ulvarna saknade förmåga. Men som det ser ut nu är den på riktigt värdelös.

Sorry, men alltså... Det finns folk med förmågor? Det är ju ingen anledning att dreva ut om folk har förmågor eller ej lika lite som konstaterandet att det finns folk utan förmågor är en anledning att dreva ut att det finns folk utan förmågor.

Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Recca said:
Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Ja, det här var väl kanske inte riktigt den smoking gun jag hade hoppats på :gremsmile:

Bortkastat har det inte varit dock, även om jag har väldigt svårt att se hur Tjavvas rykte ska gå att använda till något alls i det här spelet. Hade inte Tjavva varit så grön i övrigt hade jag nog misstänkt att ryktet bara var påhittat.

Nåväl, jag vill mena att det har gett något ändå. Just nu scum tells på Nässe. Och senare i spelet kanske utvecklingen från Tjavvas outningspropå och framåt kommer vara jätteintressant för oss att kolla på. Det viktiga är ju inte att producera information som är relevant för stunden, utan huvudsaken är att producera information i tråden över huvud taget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Recca said:
Vimes said:
Vimes om Nässe
Skarpt, Vimes. Riktigt bra resonerat.

Röst: Nässe
Ja, jag hakar på mitt eget drev tror jag. Rösten på Arvidos/anth känns överspelad.

Röst: Nässe
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tyr och Spider

Recca said:
Vimes said:
Vimes om Nässe
Skarpt, Vimes. Riktigt bra resonerat.
Medhåll, jag har haft ping på Nässe sedan den tvivelaktiga entrén. Men inte något som höjt honom över andra. Nu seglade han upp som en riktigt bra kandidat.

Röst: Nässe

Min ordföranderöst ligger kvar på Vimes.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Tyr och Spider

Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Vimes om Nässe
Skarpt, Vimes. Riktigt bra resonerat.

Röst: Nässe
Ja, jag hakar på mitt eget drev tror jag. Rösten på Arvidos/anth känns överspelad.

Röst: Nässe
som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Nässe har känts lurig ett tag nu.
Jag gillar ditt resonemang vimes.

Röst: Nässe
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Tyr said:
Nässe said:
Om Brynolfs rykte stämmer så har vi en enda chans att vinna spelet- via en persons förmåga. Den henen vill vi inte att de/ ni ska ha ihjäl.
Brynolf skriver "folk", dvs minst 2. Om den här förmågan ska vara rimlig så måste det nästan finnas fler än så. Men det skadar väl inte att vara försiktiga, så outa det om ni vill eller om ni blir tvingade till det.
Sen slog det mig att Nässes tankegång här har ytterligare en avgrundslikt logisk lucka.

OM det var så att bara en (1) person fick veta fraktionen på den som röstades ut. Hur skulle vi göra då? Hen skulle ju omöjligt kunna berätta i R2 vem vi röstade ut i R1 för hen skulle ju bli nästa nattmordsoffer direkt. Hur tänkte Nässe att det skulle fungera egentligen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Jaha. Bagged 'n tagged alltså. Nu blir det kaffe. (Och så kanske jag ska skriva lite uppsats också? Det vore på tiden.)

PS. Nässe, när du kommer tillbaka och ser att flera vill hänga dig: försök att inte skriva ett passivt-aggressivt försvar utan försök reda ut hur du har tänkt egentligen, för vi fattar inte det. DS.
PPS. Det här med "min förmåga" kan du släppa också. Det spelar ingen roll vad du skriver där. Det är en scum tell. Det kan vara så att det inte betyder något också, men det finns liksom inget att diskutera där. Fokusera på ditt resnoemang kring Brynolfs och Spiders outningar och hur du egentligen tänkt dig kring förmågorna. Tjing! DS.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tyr och Spider

Vimes said:
Recca said:
Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Ja, det här var väl kanske inte riktigt den smoking gun jag hade hoppats på :gremsmile:

Bortkastat har det inte varit dock, även om jag har väldigt svårt att se hur Tjavvas rykte ska gå att använda till något alls i det här spelet. Hade inte Tjavva varit så grön i övrigt hade jag nog misstänkt att ryktet bara var påhittat.

Nåväl, jag vill mena att det har gett något ändå. Just nu scum tells på Nässe. Och senare i spelet kanske utvecklingen från Tjavvas outningspropå och framåt kommer vara jätteintressant för oss att kolla på. Det viktiga är ju inte att producera information som är relevant för stunden, utan huvudsaken är att producera information i tråden över huvud taget.
Det ENDA som det här gett info-mässigt är att vi nog kan konstatera med extremt stor sannolikhet att Tjavvas information tillhör den SANNA informationen.

Det här ger bara något om 50% av ryktena faktiskt är sanna.

Men jag vill tro på just den biten av information som Spider släppt - det säger dock inte något om huruvida Spider är ulv eller bybo.

Men om det ska gå att använda måste det vara så att det är exakt 50% av ryktena som är sanna. Och att det skulle vara så känns rimligt för att vi i byn då kan pyssla ihop med hjälp av uteslutningsmetoden vilka rykten som är sanna och vilka som är falska.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Tyr och Spider

Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Vimes om Nässe
Skarpt, Vimes. Riktigt bra resonerat.

Röst: Nässe
Ja, jag hakar på mitt eget drev tror jag. Rösten på Arvidos/anth känns överspelad.

Röst: Nässe
Håller med om det vimes skriver, nässe verkar jävligt skum. Läser på mer ikväll, men sålänge: Röst: Nässe

Recca: min förmåga är formulerad att namnen kommer inte att avslöja hjältarna. Ej direkt citat då det är verboten, men så nära jag kan komma i princip.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tyr och Spider

Recca said:
Tjavva said:
Mitt rykte är att: det finns spelare som inte har en förmåga.
Excuse me what?

Den här infon är ju fullständigt värdelös. Du konstaterar något som framgår i tråden, du har drivit frågan som om det här betytt någonting. Jag var övertygad om att informationen du satt på var att någon av ulvarna saknade förmåga. Men som det ser ut nu är den på riktigt värdelös.

Sorry, men alltså... Det finns folk med förmågor? Det är ju ingen anledning att dreva ut om folk har förmågor eller ej lika lite som konstaterandet att det finns folk utan förmågor är en anledning att dreva ut att det finns folk utan förmågor.

Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Jag har svarat på det. Jag skrev: Anledningen till att jag hållit på det här är...
Och sen har jag hela tiden varit noga med att påpeka att det kan vara värdelöst men att jag ändå ville kolla upp det.

Och jag tycker inte det är värdelöst. Jag ville se hur förmågorna fördelade sig över startfältet utan att skriva ut att det finns ett rykte som säger att det finns de som saknar förmåga. Om jag saknade förmåga och folk började prata om sina förmågor skulle jag bli kallsvettig och misstänka att folk skulle peka med hela handen på mig eftersom jag inte har en förmåga och därför skulle jag ljuga. Om det däremot finns ett outat rykte som säger att det finns folk som saknar det, ja då är det ju mer safe att outa att man saknar. Fram till dess att Laowai outade kunde det ju sitta folk framför sina datorer och tänka. "Jag har ingen förmåga, shit!" Det här satte lite press på dem som nu uppgett att de saknar förmåga för de kanske, precis som du, trodde att jag satt på ett rykte som sa: Alla utan förmåga är ulvar! Eller något liknande smaskigt.

Men sorry, det här är som det är och jag ville se hur det fördelades utan att hinta om att vetskapen om avsaknaden av förmåga faktiskt finns i startfältet.
Dessutom är det ett så basic rykte att om alla hade sagt att de hade förmåga hade jag blivit skitmisstänksam. Därför outade jag ganska tidigt efter att jag börjat tjata om det här, för att se om alla sa som mig eller vågade stå för sina avvikande stats.

Det pressade framför allt Nässe som ni devar nu. Han verkar tro att det finns mer i det här med förmågor kontra inga förmågor.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Tyr och Spider

Spider Jerusalem said:
som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Nässe har känts lurig ett tag nu.
Jag gillar ditt resonemang vimes.

Röst: Nässe
Hurra, Spider har en åsikt! Nästan iallafall. Dethär är nästan ett scum tell ...

Nåja, Nässe har jag varit på länge. Lätt surmulenhet när man kritiserat honom är roligt, få se vad ett drev ger.
Röst: Nässe

Så har jag ombetts outa grejer. Visst.

Jag har en förmåga

Mitt rykte kommer jag inte outa nu, men oroa er inte. Det kommer innan rundan är slut. Varför detta? Jo, om mitt rykte är sant har vi en lite chans att plocka ulvar på det. För det säger nämligen något om litet grann om hur ulvarnas förmågor är designade. Jaja, antagligen totalt värdelöst. Men det hjälper oss inte mindre om jag outar i slutet än nu, så det så.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Tyr och Spider

Laowai said:
Recca: min förmåga är formulerad att namnen kommer inte att avslöja hjältarna. Ej direkt citat då det är verboten, men så nära jag kan komma i princip.
Men kan det inte bara betyda att ulvarna har alias? Att de inte heter "Raphael" "Leonardo" och "Botticelli" liksom?

Det här med sant/falskt är inte så binärt som folk (naturvetare, tekniker och annat pack) tror.

:gremwink:

Kaffe!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tyr och Spider

Tjavva said:
Recca said:
Tjavva said:
Mitt rykte är att: det finns spelare som inte har en förmåga.
Excuse me what?

Den här infon är ju fullständigt värdelös. Du konstaterar något som framgår i tråden, du har drivit frågan som om det här betytt någonting. Jag var övertygad om att informationen du satt på var att någon av ulvarna saknade förmåga. Men som det ser ut nu är den på riktigt värdelös.

Sorry, men alltså... Det finns folk med förmågor? Det är ju ingen anledning att dreva ut om folk har förmågor eller ej lika lite som konstaterandet att det finns folk utan förmågor är en anledning att dreva ut att det finns folk utan förmågor.

Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Jag har svarat på det. Jag skrev: Anledningen till att jag hållit på det här är...
Och sen har jag hela tiden varit noga med att påpeka att det kan vara värdelöst men att jag ändå ville kolla upp det.

Och jag tycker inte det är värdelöst. Jag ville se hur förmågorna fördelade sig över startfältet utan att skriva ut att det finns ett rykte som säger att det finns de som saknar förmåga. Om jag saknade förmåga och folk började prata om sina förmågor skulle jag bli kallsvettig och misstänka att folk skulle peka med hela handen på mig eftersom jag inte har en förmåga och därför skulle jag ljuga. Om det däremot finns ett outat rykte som säger att det finns folk som saknar det, ja då är det ju mer safe att outa att man saknar. Fram till dess att Laowai outade kunde det ju sitta folk framför sina datorer och tänka. "Jag har ingen förmåga, shit!" Det här satte lite press på dem som nu uppgett att de saknar förmåga för de kanske, precis som du, trodde att jag satt på ett rykte som sa: Alla utan förmåga är ulvar! Eller något liknande smaskigt.

Men sorry, det här är som det är och jag ville se hur det fördelades utan att hinta om att vetskapen om avsaknaden av förmåga faktiskt finns i startfältet.
Dessutom är det ett så basic rykte att om alla hade sagt att de hade förmåga hade jag blivit skitmisstänksam. Därför outade jag ganska tidigt efter att jag börjat tjata om det här, för att se om alla sa som mig eller vågade stå för sina avvikande stats.

Det pressade framför allt Nässe som ni devar nu. Han verkar tro att det finns mer i det här med förmågor kontra inga förmågor.
Ahaaa.. Du tänkte så. :gremsmile:

Smart. Förlåt att jag aggroade på dig. Det var ju helt fantastiskt egentligen. Du använde din egentligen värdelösa förmåga för att sätta press på ulvar!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tyr och Spider

Recca said:
Tjavva said:
Recca said:
Tjavva said:
Mitt rykte är att: det finns spelare som inte har en förmåga.
Excuse me what?

Den här infon är ju fullständigt värdelös. Du konstaterar något som framgår i tråden, du har drivit frågan som om det här betytt någonting. Jag var övertygad om att informationen du satt på var att någon av ulvarna saknade förmåga. Men som det ser ut nu är den på riktigt värdelös.

Sorry, men alltså... Det finns folk med förmågor? Det är ju ingen anledning att dreva ut om folk har förmågor eller ej lika lite som konstaterandet att det finns folk utan förmågor är en anledning att dreva ut att det finns folk utan förmågor.

Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Jag har svarat på det. Jag skrev: Anledningen till att jag hållit på det här är...
Och sen har jag hela tiden varit noga med att påpeka att det kan vara värdelöst men att jag ändå ville kolla upp det.

Och jag tycker inte det är värdelöst. Jag ville se hur förmågorna fördelade sig över startfältet utan att skriva ut att det finns ett rykte som säger att det finns de som saknar förmåga. Om jag saknade förmåga och folk började prata om sina förmågor skulle jag bli kallsvettig och misstänka att folk skulle peka med hela handen på mig eftersom jag inte har en förmåga och därför skulle jag ljuga. Om det däremot finns ett outat rykte som säger att det finns folk som saknar det, ja då är det ju mer safe att outa att man saknar. Fram till dess att Laowai outade kunde det ju sitta folk framför sina datorer och tänka. "Jag har ingen förmåga, shit!" Det här satte lite press på dem som nu uppgett att de saknar förmåga för de kanske, precis som du, trodde att jag satt på ett rykte som sa: Alla utan förmåga är ulvar! Eller något liknande smaskigt.

Men sorry, det här är som det är och jag ville se hur det fördelades utan att hinta om att vetskapen om avsaknaden av förmåga faktiskt finns i startfältet.
Dessutom är det ett så basic rykte att om alla hade sagt att de hade förmåga hade jag blivit skitmisstänksam. Därför outade jag ganska tidigt efter att jag börjat tjata om det här, för att se om alla sa som mig eller vågade stå för sina avvikande stats.

Det pressade framför allt Nässe som ni devar nu. Han verkar tro att det finns mer i det här med förmågor kontra inga förmågor.
Ahaaa.. Du tänkte så. :gremsmile:

Smart. Förlåt att jag aggroade på dig. Det var ju helt fantastiskt egentligen. Du använde din egentligen värdelösa förmåga för att sätta press på ulvar!
Sorry, rykte, menade jag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tyr och Spider

Vimes said:
Recca said:
Tjavva. Förklaring? Du har precis slösat byns tid i ett halvt dygn! Vafan..
Ja, det här var väl kanske inte riktigt den smoking gun jag hade hoppats på :gremsmile:

Bortkastat har det inte varit dock, även om jag har väldigt svårt att se hur Tjavvas rykte ska gå att använda till något alls i det här spelet. Hade inte Tjavva varit så grön i övrigt hade jag nog misstänkt att ryktet bara var påhittat.

Nåväl, jag vill mena att det har gett något ändå. Just nu scum tells på Nässe. Och senare i spelet kanske utvecklingen från Tjavvas outningspropå och framåt kommer vara jätteintressant för oss att kolla på. Det viktiga är ju inte att producera information som är relevant för stunden, utan huvudsaken är att producera information i tråden över huvud taget.
Jag misstänker att hennes rykte tjänar ett syfte, att det är en fälla för byn. Om förmågan outas utan eftertanke så har ulvarna en chans att slingra undan. Så jag tror att 1) ryktet är sant 2) Tjavva är bybo och 3) jag tror inte ulvarna sitter inne på någon gratis information om byn.
 
Top