RECENSION 2300AD

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,585
Location
Rissne
Fattar verkligen inte denna tolkningen. “Fokus” på strid, hur?

Kriget mot kafers är ju centralt i den publicerade kampanjen, som Kafer Dawn är tänkt som avstamp för. Men reglerna har ju ingen åsikt om vilka rollpersoner som rullas fram, var i galaxen de huserar, eller vilka de jobbar för. Tvärtom rentav.
Fokuset som i det jag här såg av den centrala kampanjen, som jag utgår från att grundtanken är att man spelar.

Klart man kan spela något helt annat, om man vill. Men jag utgår från det material jag sett i den här tråden. Om SL hittar på eget material som fokuserar just den lokala spelgruppens kampanj på något annat än strid så är det ju SL som inte fokuserar på strid – inte spelet självt som gör det.

Jag ser här alltså äventyr och publicerade kampanjer som del av "spelet", ska sägas. I mina ögon en betydligt viktigare än t.ex. stridssystemet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,632
Location
Uppsala
Jag ser här alltså äventyr och publicerade kampanjer som del av "spelet", ska sägas. I mina ögon en betydligt viktigare än t.ex. stridssystemet.
Det är det väl säkerligen, för de flesta. Och definitivt ur GDWs perspektiv sett som produkt. De ville ju sälja böcker!

Men till saken hör ju att spelet även har system för att skapa världar, nya SLPs, skriva scenarier, etc. Det finns ju ett avstamp i tema om utforskande--om en "high frontier" i galaxen--som genomsyrar alltihop. Inklusive texterna om de olika rymdvarelserna och hemligheterna de ruvar på och som spelet uttalat skriver att ni kan göra till en kampanj.

Det är ju skithäftiga grejer, som knappast motsägs av ett 48-sidigt häfte med tre korta äventyr. Tycker det känns som en extremt snäv tolkning att det skulle finnas ett fokus på strid.
 
Top