Nekromanti [10M01] §6 Val av styrelseordförande och kassör

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
JA §6 Val av styrelseordförande Persson

JA.

(och för att förtydliga till protokollet så är det alltså Marcus Persson ni väljer till ordförande. Tror inte att kungs accepterar forumpseudonymer som namn :gremsmile: )
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kassör

Bobby Magikern said:
Okej, finns det någon kvarvarande som känner för att bli kassör?
Kom igen, utmana er själva nu! Ansvar är kul och utvecklande.

Dante, Zorbeltuss och Arfert har blivit tillfrågade i tråden men inte svarat, utöver dem undrar jag om Johan K eller Bobby Magikern kan tänka sig vara kassör.

Det kanske finns fördomar om att kassörsposten skulle vara tråkigt, men i sådana fall kan jag intyga att det är den inte!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Kassör

Jag tycker det är extra olämpligt att någon i redaktionen blir kassör i föreningen, så jag avböjer emfatiskt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: JA

Jag tackar för att mötet givet mig förtroendet att bli ordförande. Jag lovar att med nöd och flit göra mitt bästa för att vår förening ska fungera som bra som möjligt.
Nu ligger uppgiften i att finna en kassör och jag ber därför Arfert överväga det och andra som redan sagt nej att omvärdera sitt beslut. Om ni har några frågor på uppdraget eller känner er osäkra över något så lovar jag att göra mitt yttersta för att hjälpa er med detta.
 
G

Guest

Guest
Re: Kassör

Missade mitt eget namn i listan...
Jag måste dock avböja då jag tyvärr har dålig erfarenhet av att vara kassör samt att jag för tillfället redan är det i en annan förening (på en trepersons styrelse kan man inte säga nej till en sådan sak tyvärr).

/Evert
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Kassör

Zorbeltuss said:
Missade mitt eget namn i listan...
Jag måste dock avböja då jag tyvärr har dålig erfarenhet av att vara kassör samt att jag för tillfället redan är det i en annan förening (på en trepersons styrelse kan man inte säga nej till en sådan sak tyvärr).

/Evert
Dåliga erfarenheter är något man ska lära av inte fly från. Kom igen nu Z du fixar det!
 
G

Guest

Guest
Re: Kassör

Persson said:
Dåliga erfarenheter är något man ska lära av inte fly från. Kom igen nu Z du fixar det!
Tror ändå jag får avböja... om jag fortfarande är med i nästa styrelse och det fortfarande är relevant då så kan jag nog tänka mig det... nu är jag ju redan kassör i en uppstartsförening, men frånochmed mitten av januari kommer jag vara fri från den posten.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kassör

Dante said:
Jag tycker det är <span style="font-weight: bold;">extra </span>olämpligt att någon i redaktionen blir kassör i föreningen, så jag <span style="font-weight: bold;">avböjer</span> emfatiskt.
Alltså, det tycks finnas många farhågor kring förhållandet mellan förening och site, men det mesta är osakligt och för mig är det ren lyxproblematik just nu. Fokus borde ligga på att skaffa oss en så stark organisation.

När vi väl fått igång detta på allvar tycker jag vi kan börja bry oss. Jag håller inte med om ditt resonemang överhuvudtaget.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Kassör

Då avböjer jag helt enkelt utan annan motivering än att jag skulle göra ett horribelt kasst jobb, dårå.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Kassör

Bearnie said:
Dante said:
Jag tycker det är <span style="font-weight: bold;">extra </span>olämpligt att någon i redaktionen blir kassör i föreningen, så jag <span style="font-weight: bold;">avböjer</span> emfatiskt.
Alltså, det tycks finnas många farhågor kring förhållandet mellan förening och site, men det mesta är osakligt och för mig är det ren lyxproblematik just nu. Fokus borde ligga på att skaffa oss en så stark organisation.

Jag måste ärligt talat hålla med dig. Det har blivit ett lyxproblem för oss. Hellre dubbla roller än ingen roll alls.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Kassör

Det verkar ganska tydligt att ingen gärna vill inneha kassörsposten.

I såna lägen brukar jag anmäla mig bara för att ingen annan gör det – och så blir jag sittande med ett ansvar jag egentligen inte vill ha/är dålig på att hantera/inte hinner med.

Vis av erfarenheten tänker jag inte göra så denna gång.

Men jag ser gärna att någon annan gör det. Vi måste nämligen ha en kassör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Kassör

Dante said:
I såna lägen brukar jag anmäla mig bara för att ingen annan gör det – och så blir jag sittande med ett ansvar jag egentligen inte vill ha/är dålig på att hantera/inte hinner med.

Vis av erfarenheten tänker jag inte göra så denna gång.
Lustigt nog är det precis så jag brukar göra också. och det är precis så jag tänker. Just nu ligger jag i riskzonen av att ha tagit på mig för mycket redan - jag jonglerar lite väl just nu, helt enkelt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kassör

krank said:
Dante said:
I såna lägen brukar jag anmäla mig <span style="font-weight: bold;">bara för att ingen annan gör det</span> – och så blir jag sittande med ett ansvar jag egentligen inte vill ha/är dålig på att hantera/inte hinner med.

Vis av erfarenheten tänker jag <span style="font-weight: bold;">inte </span>göra så denna gång.
Lustigt nog är det <span style="font-weight: bold;">precis </span>så jag brukar göra också. och det är <span style="font-weight: bold;">precis </span>så jag tänker. Just nu ligger jag i riskzonen av att ha tagit på mig för mycket redan - jag jonglerar lite väl just nu, helt enkelt.
Jag förstår precis vad ni menar. Därför tänker jag erbjuda mig att vara medarbetare till vem som än blir kassör - jag ser det helt enkelt inte som speciellt betungande att administrera ett konto och upprätthålla ett Google spreadsheet med bokföring tillsammans med någon. Jag kan inte ha det yttersta ansvaret, eftersom jag inte ingår i styrelsen, men om den ansvarige vill samarbeta eller delegera de praktiska/administrativa bitarna så ställer jag upp.

Kassören har förtroendet att delegera uppgifter så länge denne behåller sig kontrollen och det yttersta ansvaret, vilket inte kommer vara några problem. Det ansvaret kan ni ta ställning till, och jag är fullkomligt övertygad att alla i styrelsen är kapabla att ta det - så sluta skriva ner er själva.

Vi kan handskas med 200 sidor långa regelböcker och vi kan hantera rollformulär med 20-30 sekundära värden, men vi skulle inte klara av att lägga till och dra ifrån från 1 värde, enligt en "regelbok" som kan sammanfattas på en A5? Kom igen nu, jag tror vi behöver ladda av det här ansvaret lite. Ni kan alla klara det galant, och det enda vi behöver är en person som kan ställa upp och göra det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kassör

Med en kassör så kan föreningen registrera sig hos Sverok, ansöka om bidrag och på allvar komma igång med sin verksamhet.

Utan en kassör kommer styreslens arbete lamslås fram till det att ett nytt årsmöte kan ersätta den. Vi förlorar under tiden vår tid, energi och intresse.

Styrelsen har allt att vinna på att utse en kassör, och allt att förlora på att inte göra det. Givet hur enkelt ansvaret är, att tillsammans med mig och Persson hålla ett öga på föreningens ekonomi, så är mycket få ursäkter godtagbara - alla klarar detta.

Nu tycker jag att alla styrelseledamöter ska rannsaka sig själva. Sluta tävla om vem som vill det här minst. Ni representerar en förening med 40 medlemmar. Ni är tolv stycken som alla accepterade uppdraget som styrelseledamot, så börja ta ansvar.

Uppehåll inte vår dyrbara mötestid med att leverera bortförklaringar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kassör

Jag är verkligen rädd för att syssla med pengar som inte är mina. Tja, jag tror alla förstår varför det är en lite olustig känsla. Jag känner mig inte hemma på det jag ger mig in på. Med andra ord är det osäkerheten på mig själv att ansvara för detta som får mig att verkligen hålla tillbaka.

... Men, kan ingen annan som är säkrare på uppdraget ändå gå med på att ta det, så tar jag det jämte att agera kontaktperson. För det här är löjligt och jag vill verkligen kunna skicka in de där pappren snart och få föreningen att rulla. Så, jag låter helgen passera. Dyker ingen med ekonomiskt bättre självförtroende upp i mitt ställe så tar jag posten, och litar på att Bearnie håller sitt ord på att hjälpa mig i det fallet.
 
Top