Nekromanti [10M01] §6 Val av styrelseordförande och kassör

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Föreslår att vi prioriterar en kassör med god erfarenhet i ämnet. Detta för att slippa "inlärningskurvan".

Har vi några med tidigare erfarenhet som kassör eller ekonomisk redovisning?

Det jag söker i en ordförande är:
* Tidigare meriter i ledarskap och föreningsvana
* God närvaro på internet (skall alltså inte åka till Alaska för att jaga björn i 100 dagar)
* Jag värdesätter också en ordförande som står utanför redaktionen framför en ordförande som är medlem av redaktion (rött namn).
Varför? Dels tror jag det gagnar både redaktionen och föreningen att den skall ses som "obunden". Skulle en redaktionsmedlem sitta på en ordförandepost så kan det uppstå situationer där denne sitter på dubbla stolar.
Ta det här med ekonomiskt stöd till hemsidan som ett exempel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag tycker att det låter som väldigt vettiga och rimliga synpunkter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Tycker också att det verkar rimligt. Jag övervägde att kandidera, men dels vet jag hur lite tid jag har, och dessutom kommer jag nog att fortsätta vara engagerad ändå i styrelse och förening i stort.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Persson säger kloka saker, jag står bakom honom i detta.

Persson: kan du tänka dig att kandidera till ordförandeposten?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vitulv said:
Persson säger kloka saker, jag står bakom honom i detta.

Persson: kan du tänka dig att kandidera till ordförandeposten?
Hmm. Jag är öppen för att kandidera. Ska äta mig en stek och skriva på min hemtenta så ger jag ett bestämt svar senare under dagen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
Vitulv said:
Persson säger kloka saker, jag står bakom honom i detta.

Persson: kan du tänka dig att kandidera till ordförandeposten?
Hmm. Jag är öppen för att kandidera. Ska äta mig en stek och skriva på min hemtenta så ger jag ett bestämt svar senare under dagen.
Ja, Persson vore ett bra val.

(Men för att avlägsna honom från redaktionen så skulle jag vilja tillägga att han är en pisspotta!)

Andra namn på min lista är Vicotnik och Gurgeh. Jag skulle vilja höra vad de har att säga också.

solvebring skulle kunna vara en utmärkt kassör. Noggrann, ordentlig och företagssam.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring skulle kunna vara en utmärkt kassör. Noggrann, ordentlig och företagssam.
Tackar nej till det uppdraget. Dels för att jag känner mig obekväm med ansvaret och dels för att jag har nog ändå för tillfället. Ekonomi och räkenskaper är dessutom en svag sida hos mig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet av att vara styrelseordförande då jag inte varit engagerad föreningsliv tidigare. Så jag avböjer från att ställa upp som kandidat till ordförandeposten.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Persson said:
Vitulv said:
Persson säger kloka saker, jag står bakom honom i detta.

Persson: kan du tänka dig att kandidera till ordförandeposten?
Hmm. Jag är öppen för att kandidera. Ska äta mig en stek och skriva på min hemtenta så ger jag ett bestämt svar senare under dagen.
Så där. Steken var god och hemtentan går bra. (Skriver om könsrollerna i Njals Saga)
Jag lovade att återkomma under kvällen och gör självfallet det:
Jag ställer upp i valet till ordförande.

Har vi några som tror sig ha kompetensen att vara kassör? Ni behöver inte ha en examen från Handelshögskolan men tidigare erfarenheter är en fördel. Helt enkelt för att slippa inlärningskurvan av att lära sig uppdragets innebörd.

Känner någon av följande personer att de skulle kunna agera kassör:
Vitulv
Vicotnik
Gurgeh
Dante
Krank
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Persson said:
Persson said:
Vitulv said:
Persson säger kloka saker, jag står bakom honom i detta.

Persson: kan du tänka dig att kandidera till ordförandeposten?
Hmm. Jag är öppen för att kandidera. Ska äta mig en stek och skriva på min hemtenta så ger jag ett bestämt svar senare under dagen.
Så där. Steken var god och hemtentan går bra. (Skriver om könsrollerna i Njals Saga)
Jag lovade att återkomma under kvällen och gör självfallet det:
Jag ställer upp i valet till ordförande.

Har vi några som tror sig ha kompetensen att vara kassör? Ni behöver inte ha en examen från Handelshögskolan men tidigare erfarenheter är en fördel. Helt enkelt för att slippa inlärningskurvan av att lära sig uppdragets innebörd.

Känner någon av följande personer att de skulle kunna agera kassör:
Vitulv
Vicotnik
Gurgeh
Dante
Krank
Jag lever efter devisen "varför ha pengar imorgon om jag kan bränna allt nu?" och vägrar dessutom att ta ut minneslappar vid bankomaten bara för att jag tycker det är skönare att inte ha riktigt koll.

Så nej, det är nog ingen bra idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ingen tid. Sorry.

Jag vill egentligen, men det är helt wenkelt för mycket att hålla reda på just nu. Måste lära mig säga nej, och jag börjar här och nu =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Andra namn på min lista är Vicotnik och Gurgeh. Jag skulle vilja höra vad de har att säga också.
Jag skulle i teorin kunna tänka mig att vara ordförande. I praktiken föredrar jag att ställa mig bakom Perssons kandidatur.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag kan absolut ingenting om bokföring, eller redovisning, eller ekonomi. Dessutom tror jag att man måste större inkomster än utgifter, till skillnad från alla som hanterar pengar professionellt. Så kassör vill jag definitivt inte bli.

/tobias
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Ingen tid. Sorry.

Jag vill egentligen, men det är helt wenkelt för mycket att hålla reda på just nu. Måste lära mig säga nej, och jag börjar här och nu =)
Så du säger nej? ;-)

(kom igen nu säg JA!)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Kassör

Alltså, att vara en kassör för en mindre förening är definitivt inte raketforskning. Det handlar i grunden om att föra in inkomster i en stapel med blåa siffror och utgifter i en stapel med röda siffror - något som en enklast gör i en excelmall. Uppdraget utöver det är att se till att den totala summan inte hamnar på minus och att kunna redogöra för föreningens ekonomi på styrelse- och medlemsmöten. Sedan administrerar en ett bankkonto, vilket inte är mer avancerat än att betala sina räkningar.

För större utgifter krävs styrelse- eller medlemsbeslut, och det ska "alltid" finnas kvitton och syftesförklaring för varje utgift (undantaget vore typ att ha köpt ett par frimärken för att kunna skicka ett protokoll för underskrift - det uppenbaras ju på forumet om något sådant skulle behövas).

Så nu försöker vi igen. Jag föreslår:

Vicotnik
Pilzeman
Dante
Arfert
Zorbeltuss
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Kassör

Bearnie said:
Alltså, att vara en kassör för en mindre förening är definitivt inte raketforskning. Det handlar i grunden om att föra in inkomster i en stapel med blåa siffror och utgifter i en stapel med röda siffror - något som en enklast gör i en excelmall. Uppdraget utöver det är att se till att den totala summan inte hamnar på minus och att kunna redogöra för föreningens ekonomi på styrelse- och medlemsmöten. Sedan administrerar en ett bankkonto, vilket inte är mer avancerat än att betala sina räkningar.

För större utgifter krävs styrelse- eller medlemsbeslut, och det ska "alltid" finnas kvitton och syftesförklaring för varje utgift (undantaget vore typ att ha köpt ett par frimärken för att kunna skicka ett protokoll för underskrift - det uppenbaras ju på forumet om något sådant skulle behövas).

Så nu försöker vi igen. Jag föreslår:

Vicotnik
Pilzeman
Dante
Arfert
Zorbeltuss
(svarta siffor/röda siffror - blåa siffor är så 1995)
Ja precis och att kunna följa en budget.
Vet man att sätta upp rutiner och att vara sjävgående så är man rätt person för jobbet. Är ni den på spelmötet som gärna sorterar tärningar och dylikt så är ni perfekt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Dessutom... we're in this to learn!

Styrelsen och medlemmarna finns naturligtvis till för att hjälpa och stödja sin nyblivna kassör. Vid osäkerhet går det att vända sig till detta forum eller medlemsforumet.

Därför tror jag inte att tidigare kassörsvana är dödsnödvändigt. We're in this to learn!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kassör

Persson said:
(svarta siffor/röda siffror - blåa siffor är så 1995)
Ha! Du hänger ju inte med i svängarna, märker jag. Blått är på väg tillbaka. Våren -11 kommer det vara lika inne som Reebok var -97!

Vet man att sätta upp rutiner och att vara sjävgående så är man rätt person för jobbet. Är ni den på spelmötet som gärna sorterar tärningar och dylikt så är ni perfekt.
Klockren liknelse.

Vi borde definitivt börja likna varje föreningspost vid en spelartyp. Först då kan vi på allvar dra nytta av vad vi redan känner till om varandra: "Nej nej, du är alldeles för mycket munshkin för att passa som revisor - grottröjare hör hemma i valberedningen!"

Typ.
 
Top