101 konkreta tips till en ny neotrad-SL

42. Räkna inte med att RPna faktiskt kommer genomföra något mer komplicerat än att öppna en olåst dörr, och ibland kan de bli distraherade och glömma att kolla bakom den också. Hemliga dörrar och liknande bör enbart leda till extragrejer, saker som inte behövs för att komma vidare.

43: För allt i världen, håll tempot uppe! Klipp scener hårt, säg till folk att komma på vad de gör nu eller så går vi vidare och låt inte allting stanna upp! SNABBARE!

42. Räkna inte med att RPna faktiskt kommer genomföra något mer komplicerat än att öppna en olåst dörr, och ibland kan de bli distraherade och glömma att kolla bakom den också. Hemliga dörrar och liknande bör enbart leda till extragrejer, saker som inte behövs för att komma vidare.
Se även 35.

39b. Låt spelarna göra misstag. Men. Om spelarna håller på att göra något korkat, bara stäm av lite subtilt så att det inte beror på något missförstånd. Spelarna tror kanske öknen är 20 km bred när du sa 20 mil eller har kanske blandat ihop två pass med varandra och valt att resa genom det som vaktas av en drake, inte det som vaktas av några koboldrar.

39b. Låt spelarna göra misstag. Men. Om spelarna håller på att göra något korkat, bara stäm av lite subtilt så att det inte beror på något missförstånd. Spelarna tror kanske öknen är 20 km bred när du sa 20 mil eller har kanske blandat ihop två pass med varandra och valt att resa genom det som vaktas av en drake, inte det som vaktas av några koboldrar.
39c. Låt spelarna göra misstag. Men. Om spelarna håller på att göra ett misstag som tycks beror på bristande förståelse av reglerna, ta en paus och red ut det. "Jag skär halsen av vakten med min dolk" kan vara en smart idé, men i vissa spelsystem är det svårt att lyckas med en sådan sak. "Jag klättrar upp för stupet" kan vara rätt drag, men i vissa spelsystem är ett misslyckats slag på klättra lika med en garanterad död.

47. Stridsregler gäller just strid. När vapen används utanför strid, är situationen ofta drastiskt annorlunda. Om en RP använder en dolk på någon som sover, exempelvis, kan man ofta strunta i att slå för färdighet eller för skada, och bara direkt säga att personen är död.

Back