1-timmes utmaningen!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Nu börjar tävlingen! Bidragen ska vara postade här i tråden i någon form senast EXAKT kl.14:00. Är de inlämnade ens en minut efter detta är de diskade och utanför tävlan.

De två teman som de tävlande äventyren måste handla om är:

Ljus och Godis

Lycka till! Må den snabbaste och bästa vinna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Bezoz festfixare
Hutten Bezoz ska ställa till banket för att visa sina kusiner hur framgångsrikt hans handelsimperium och vill bjuda på allsköns delikatesser. Bland annat vill han bjuda på glaserade grönlövs-ginx.

Ginxar är små djur som lever i träsken på Hutta, och finns i en uppsjö olika varianter. Den eftertraktade grönlövs-ginxen har däremot till största delen dött ut på grund av alla föroreningar som förgiftat Hutta, men på avlägsna platser växer fortfarande små dungar av grönlövsträd från vilka denna variant får båda sitt namn, sin näring, och sin unika sockersöta smak. För att ytterligare komplicera saker kommer de bara fram på natten. Dagtid ligger de i dvala i träskvattnet och är näst intill omöjliga att upptäcka.

Jobbet är enkelt: samla ihop minst ett dussin grönlövs-ginxar och leverera till Bezoz palats. Belöningen är 1000 krediter för de första dussinet, och 500 till för varje extra dussin utöver det.

Första utmaningen är att få tag på en guide. Rollpersonerna är inte de enda som vill inkasera den här belöningen, men det är få guider som rest så långt ut i träsken och är villiga att bege sig tillbaka dit. Det finns för närvarande bara två guider, Bruxat och Geidi, tillgängliga lokalt. Bruxat sitter i fängelse. Geidi har redan accepterat ett uppdrag från en konkurerande grupp. Han säger att så länge den andra gruppen dyker upp på utsatt tid och plats (östra porten ut ur staden, vid gryningen nästkommande dag) så är han inte villig att acceptera något annat uppdrag istället.

Det är fullt möjligt att bryta eller muta ut Bruxat ur fängelset, varpå denna gladeligen beger sig ut i träsket med rollpersonerna. Om den rivaliserande gruppen på något sätt hindras från att komma till mötesplatsen är Geidi fullt villig att bege sig iväg med rollpersonerna istället. Båda jägarna kan förse gruppen med träskspeeders och de nödvändiga lamporna för nattjakten.

På vägen genom träsket kan rollpersonerna se lite på hull hur en annan grupp som de känner igenom som rivaliserande ginxjägare blir ansatta av en stor träsksnigel som är i färd med att svälja hela deras speeder. Ett antal chemiödlor cirklar runt platsen och jägarna har ingen stans att fly. Ett gemensamt anfall mot snigeln skulle kunna döda den. Att driva bort chemiödlorna skulle ge jägarna en chans att fly tillbaka till den ännu närbelägna staden. Eller bara att köra upp bredvid dem skulle låta dem hoppa över till rollpersonernas speeder. De andra jägarna, i brist på egen speeder, är beredda att samarbeta med rollpersonerna för att öka chanserna att lyckas med ginxjakten, men vill då vara med och dela belöningen på hälften (kan förhandlas ner till en tredjedel).

Färden går vidare genom träsket och efter ett par dagar kommer rollpersonerna fram till ett område där vattnet skiftar färg från gult till grönblått, och små bestånd av grönbladiga träd sticker upp ur de grundare områdena, och det finns även ett antal kobbar och öar helt täkta av gräd och små buskar. Guiden deklarerar att det här är en utmärkt plats för att fånga grönblads-ginxar. Under återstoden av dagen riggas ett antal lampor upp i området för att lysa upp och avslöja ginxarna när de beger sig upp i träden för att äta.

Ginxarna är små och snabba, man kan knockas antingen med ett klubbslag (det finns gott om lämpliga grenar att bryta av och använda som klubbor) eller kan bedövas av ett bedövningsskott från en blaster (En träff räcker, oavsett skada). Varje rollperson och SLP har fyra rundor på sig att nedlägga så många ginxar de kan, innan återstående flyr i panik och försvinner ner under vattnet. Resten av natten går åt till att plocka ihop alla ginxar och packa in dem i burar.

När morgonen kommer och speedern förbereds för avfärd kan rollpersonerna se hur ryggen på en stor, fjällig träskvarelse kröker sig över vattenytan för några sekunder och sen försvinner ner igen; en enorm dragorm har attraherats av tumultet och cirkulerar nu runt klungan av träd och öar. Vattnet är för grunt för den just där, så rollpersonerna har en säker plats att dra sig tillbaka till, men drakormen cirkulerar runt området och väntar på sin chans att slå till. Enda chansen att ta sig därifrån är att döda, skrämma bort, eller lura drakormen. Grönbladsginxar (och eventuella andra djur rollpersonerna kan tänkas ha samlat på sig under resan genom träsket) kan användas som bete. Det krävs något motsvarande ungefär en människokropp för att fånga drakormens intresse, vilket motsvarar 10 grönbladsginxar, eller en chemiölda. Om drakormen lockas bort till motsatt sida av träden finns det en chans att gasa på genom träsket med speeder och lämna det djupare område där drakromen kan röra sig (krävs ett lyckat slag för speeders). Andra sätt som sätter ormen ur spel en längre tid ger gott om tid att fly.

Bezoz major domo tar tacksamt emot alla grönbladsginxar rollpersonerna har, men betalar bara per fulla dussin. Har rollpersonerna tagit jättelång tid på sig är det möjligt att någon annan grupp hunnit före dem tillbaka, i vilket fall de bara får de 500 per dussin de har, utan chans till bonusen för första dussinet.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
PDF:er och kartor och grejer!? Jäklar vad ambitiösa somliga var då XD

Puh, han fixa och lägga till en PDF i sista sekunden!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
De snart dödas ljuva honung​





Detta är et täventyr till coriolis, som utspelar sig på rymdstationen Khaliat Nahal under ”Den ljuva honungens festival”. Smugglar ligan ”De gula” har efter en inbördes uppgörelse bytta inriktning från profit till terrorism. I vanliga fall så använder de rymdsattionens exportprodukter, vaxljus och honungspraliner som täckmantel för att sälja syntetisktopur. Nu har i stället en stor last med bivaxljus apterats med mikrosprängladdningar och praliner förgiftats. Denna last ska skeppas till konsortiets storföretag som länge förtrycket algolska småskaliga odlare och astroid-herdar och kan orsaka massiv förödelse.



Bakgrund

Smugglarligan ”de gula” köper upp syntetopur, de paketerar om detta och skeppar ut det i horizonten tillsammans med honungskakor och bivaxljus

Ligan leds av systrarna Bahar och Gelas. Gelas har förälskat sig i den fagre idealistiske lutspelaren Aram som fyllt henne med henne med drömmar om att krossa konsortiets storföretag.

De båda systrarna hamnar i bråk, det blir en våldsamm uppgörelse, Gelas och hennes förtrogna mördar tre av Bahars förtrogna. Bahar spärras in

Man förbereder dne farliga lasten.

Konsortiets särskilda sektion har länge haft en agent på plasten, Karzan honungskokaren, denne har mest hållit koll så länge systrara endast smugglar droger. Nu får han dock bråttom. Han hyr in en ung barista, Shemal Dazad, att ta ett akut meddelande till sina överordnade

Shemal berättar för sin bror Agri Dazad om vad som hänt, ovetande om att Agri jobbar åt Gelas. Gelas hejdukar låter mörda Shemal och kastar ut kroppen i rymden.



Rollpersoner

Rollpersonerna är häftiga frihandlare som kryssar runt i mörkret mellan stjärnorna i sitt skepp, de drivs av en längtan efter birr och en vilja att hjälpa människor.

En dag stöter de på ett lik som flyter runt i rymden.

Liket:

Skjutet på nära håll i bröstet med en vulcanpistol.

Kängorna och knäna är kletiga avfrusen honung.

Saknar ID Handlingar, men namnet Shemal Dazad står skrivet i hattbandet på pillerburkshatten han bär.

Bär en dold tagg i skon med ett meddelande (”jag begär förstärkning, ”de gula” utgör numera ett realt hot mot, säkerhet, förtjänst och åtskilla hundratals människoliv, tiden är knapp, jag begär förstärkning NU, liv kan fortfarande gå att rädda! /Kharzan, Stationen Kahliat Nahad)

Självklart vill vettiga rymd-handlare lösa situationen



Stationen

Stationen ser ut som en stor leksaksnsurar, pirar spretar ut åt alla håll. Innuti stationen är det ljus, fullt av UV-lampor. Varenda väggyta består av små blomkrukor med blomster i glada färger. Det surrar bin överallt som flyger in och ut ur små hål i väggarna



Platser:

Souken

Stor och sexkantig, fylld av folk, färgglada lyktor, tusentals ljus brinner vid den lilla helgedommen till en rund guldgul krämarstaty. Det är festival! Levande musik. Stånd som säljer honungskakor, karameller, överdrivet konstfärdiga vaxljus och honungsvin. Överallt surra bin. Att skada bin är belagt med böter. Här finns bagerier, cafeer och vanliga tråkiga affärer också. Folk dansar så kaftaner vivlar i kordinerad fyrkaneter. Man spelar dumma spel där man ska plocka upp mynt från skållad honung, dricka honungsvin från folk som häller det från stegar. Vissa försäljare och barn bär bidräkter. I ett hörn spelar Aram luta och försöker uppvigla folk.



Kupan

Gömt under souken, finns den stora kupan. Här håller smugglarna till. Kupan är ingen riktig kupa utan bina har tillåtits göra om oanvända scakt och relläer till kupa. Det ligger ett par centimeter honung på golvet. Alla smugglare har bi-hattar. Här finn rester av gift och sprängämnen. Härifrån hämtas alla honung. Officielt är smugglaran asntällda som biskötare. Eventuellt hålls en mäktig fight här. Vulcankarbiner på kort avstånd, arga rymd-bin, kubikmeter stora tanker med honung som riskerar att brista, små sprängämnesladdningar som ligger och skräpar.



Khaf-huset ”Söta droppar”

Här jobbade kharzan, det är knökfult med folk. Chai sötat med honung. Hans bror går att hitta här om man frågar runt. Brodern kommer att skvallra till smugglarbossen när han får tid. Är ledsen och nervös.



Kharzans bageri

Kharzan är super paranoid. Han vet inte om han smeddelande kom iväg. Han vet at ttiden är knapp. Han har en vibrokniv, en burk med extra arga och stora bin bakom disken, och en liten drönare med en chokpistol. Hna är beredd att fly, har en gravcykel utanför bakdörre. Om han lugnas ned kan han berätta vad han vet. Han vet vart kupan är och vart Bahar och Gelas bor. Han vet att lasten med farliag grejer finns i rymdhamnen

Rymdhamnen.

Här finns den stora konatinern med farligt gods. En handfull biodlar-smuggalr terrorister vaktar kontainerna. Kanske går det att smygga ombord en sprängladdning kanske måste de skutas. Kanske kan Bahar övertala dem att ge upp. Kanske hinnerd just skeppa ut konatinerna så rollpersonern måste rymdpromenare ut och hämta den



Biskötar mästarna Bahars och Gelas hem

en fin lägenhet, tjcoak mattor, duch just innaför dörren. I badrummet sitter Bahar inlåst och handlklovad. Hon vaktas av två bi-skötar-smugglare. Om hon befrias är hon villig att hämnas på sin syster. Men är hon villig att mörda henne?





Upplösning

Kanske stoppas rollpersonerna av smugglarligan/terroristerna

Kanske stoppar rollpersonerna smugglar/ligan terroristern

Kanske blir de vänner med Kharzan

Kanske lägger de vantarna på 2000 bivaxljus med små sprängladdningar i
 
Top