Nekromanti #1/09 - Ulvriketartikeln

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
En enkel fråga - varför var denna artikel märkt som att den skulle ha med Mutant att göra? Den kändes mest som ett forum för Petter Bengtsson att visa hur bra han och hans polare är som inte spelar BRP-spel längre...
Sorry, men din kommentar som du öppnade tråden med lät ordentligt spydig. Det var inte den mest välformulerade konstruktiva kritik jag har sett.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
King in Yellow said:
Så det är fel att som läsare öppet få kritisera en artikel?
Absolut inte (jag är ju den siste som skulle hävda något sådant). Men man ska gärna ha något konstruktivt att bidra med också, och helst en saklig grund för sin kritik. Det verkar som om det är gamla personliga bråk som spökar här. För minst halva intervjun berör ju direkt Mutantmodulen i fråga, och vad är då problemet med att artikeln påstås handla om Mutant?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Genesis said:
När det gäller Mutant specifikt så skall Järnringen ha gigantiskt beröm för sin ypperliga färdighet i världsbyggande. De har lyckats bättre än kanske någon annan med att måla upp en inspirerande och fascinerande värld. Av den anledningen skulle jag mycket väl ha kunnat gjort som Måns, och skrivit en modul till spelet medan jag ojade mig över regelsystemet.
Mutant är rätt unikt i det att det har en sa rollspelsvänlig värld samtidigt som det lider av ett regelsystem som inte passar denna fantastiska värld (min subjektiva asikt, ok?). Sa jag förstar Mans frustration, men denna typ av öppen kritik ser inte bra ut. Jag skulle inte vilja ha nàgon i mitt (fiktiva) förlag som uppvisar sadan illojalitet och i princip säger "köp inte vara produkter", oavsett hur bra skribenten är. Sadan intern kritik borde skötas just internt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det är skillnad på kritik och påhopp. Det är min invändning mot trådstartaren. Och det är ju också så andra upplever det.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Bengt Petter said:
Det är skillnad på kritik och påhopp. Det är min invändning mot trådstartaren. Och det är ju också så andra upplever det.
Eh, ja? Pahopp är självklart illa, och eftersom ni andra snackar om det bryr jag min inte om att ge mig in i en diskussion där jag har inget att tillföra.

Jag svarade pà Genesis, där han säger att han ocksa skulle gjort en Sarah Palin, medan jag menar att det inte är OK, även om Mans har rätt i sakfragan.

Tydligare nu?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Grog said:
Jag svarade pà Genesis, där han säger att han ocksa skulle gjort en Sarah Palin, medan jag menar att det inte är OK, även om Mans har rätt i sakfragan.

Tydligare nu?
Jag syftade inte alls på ditt inlägg. Den ende jag stör mig på är den för mig helt obekante trådstartaren som inleder med ett påhopp.

Vad jag däremot tycker är kul är att texten väcker reaktioner. Måns tycker saker som kan upplevas som kontroversiella. Det tycker jag faktiskt är ett tecken på att intervjun fungerar. Jag skulle gärna se mer kontroversiellt rollspelsmaterial över huvud taget!

Rollspel (även utgivningen) handlar ju mycket om kompisgäng. Det tror jag ibland skapar grupptryck som gör att få vågar sticka ut. Måns gör det och det tror jag är bra för branschen.

Tycker för övrigt att Genesis säger kloka saker om BRP.

Dock hade jag i JFAB:s förläggarroll också blivit lite fundersam över Måns synpunkter. Men det är en helt annan fråga.
 

King in Yellow

Veteran
Joined
4 Oct 2005
Messages
12
Location
Carcosa
BP: Sen har väl du en lite kluven roll med din artikel? Man skulle kunna tolka det som ett försök till att spela djävulens advokat, då du har kommunicerat med Paradox om att ta över Mutant-licensen och då göra om regelsystemet?

Edit: Och jag är Jurij 1138 på JFABs forum
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
King in Yellow said:
BP: Sen har väl du en lite kluven roll med din artikel? Man skulle kunna tolka det som ett försök till att spela djävulens advokat, då du har kommunicerat med Paradox om att ta över Mutant-licensen och då göra om regelsystemet?

Edit: Och jag är Jurij 1138 på JFABs forum
Ge dig. Jag sysslar inte med såna konspirationer. Du verkar verkligen vara ute efter mig. Jag fattar inte varför.

Och skulle jag ta över regelsystemet skulle jag definitivt behålla huvudparten av BRP-systemet, allt annat vore en dålig affärsidé. Jag fattar inte varför du betvivlar att jag är uppriktigt intresserad av hur Måns har tänkt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
[Mod] Flyttad deltråd

Den långa deltråden om vilket regelsystem som passar i Mutant återfinns numera här.

/tobias
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Efter att ha läst artikeln:

För tusan, det är en samling siffror, inte någons mamma. Vi måste kunna kritisera och hävda att "det system vi använder hjälper oss skapa bättre resultat vid spelbordet än det spelet kommer med/du spelar" utan att det skall framstå som ett personligt påhopp. Varför inte istället tänka "koolt, undrans vad det är som inte fungerar för dom..." och kolla upp vad det är de gjort för att lösa det hela? Och är man inte sugen på det, eller efter man gjort det och idiotförklarat personerna i fråga, så får man väl helt enkelt muttra om hippieindierollspel och fortsätta räkna vindhastig och meter till målet innan man slår sin T100 (eller återgå till att räkna dramapoäng och beundrarbrev och muttra och galna detaljistiska regler om det är omvänt).

Men fortfarande: Att någon tycker att det spel han/hon spelar är bättre än det du spelar är inte ett personligt påhopp, utan bara han/hon som säger "jag får ut mer av det här än det du sysslar med".
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
ChristofferL said:
Men fortfarande: Att någon tycker att det spel han/hon spelar är bättre än det du spelar är inte ett personligt påhopp, utan bara han/hon som säger "jag får ut mer av det här än det du sysslar med".
Ja, det är ju huvudet på spiken. Jag ser tex inte ner på folk som gillar maträtter som jag ogillar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag ser ner på kockar som säger sig ogilla det de står och serverar.

Skillnad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
CapnZapp said:
Jag ser ner på kockar som säger sig ogilla det de står och serverar.

Skillnad.
Om du ser någon sådan kock, så kör ner honom i grytan. Är det mig du menar så säg det rakt ut och förklara vad du menar. Jag tänker inte bli förbannad än, men antingen uttrycker du dig väldigt klumpig eller så har jag all anledning att bli det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Nej, det är inte dig jag menade, Måns.

Jag svarade på ChristofferL och framförallt Bengt Petter, vars liknelse jag ville påpeka inte funkar här.

(Jag kör "rak" visning av forumet - om mitt inlägg visas som svar på dina inlägg ber jag om ursäkt)

Men jag vidhåller att den ursprunglige postaren har en poäng (även om jag inte stödjer hans sätt uttrycka detta på)!

Att uttala sig i egenskap av Mutantförfattare och säga "Om man vill vidareutveckla rollspel så bör man lämna BRP bakom sig. Vi kan det nu." (om du inte blivit felciterad) tycker jag är dålig stil.

Din åsikt är din sak, men att snacka ner ett älskat spel när liket knappt stelnat är helt enkelt okänsligt. Jag förstår helt enkelt om folk inte uppskattar att du sablar ner deras favoritsystem - och att du t.o.m. gör det i en officiell Mutantintervju. (Detta sista kan jag dock förstå du inte hade något att säga till om)

Hade artikeln vinklats som en personlig intervju med Måns Broman (som först i i brödtexten i förbigående nämns som medförfattare till Mutantprodukter) hade nog iallafall jag uppfattat saken annorlunda.

Det är ju givetvis inte din personliga åsikt saken gäller. Utan att artikeln överrumplar läsaren med en (säkerligen väldigt sällsynt, jag har inte läst Fenix särskilt länge) negativ bild av Mutant och dess regler.

Vill du fortfarande bli förbannad?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Din åsikt är din sak, men att snacka ner ett älskat spel när liket knappt stelnat är helt enkelt okänsligt. Jag förstår helt enkelt om folk inte uppskattar att du sablar ner deras favoritsystem
Folk är alldeles för känsliga. Fanboyism bör inte uppmuntras.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
CapnZapp said:
Din åsikt är din sak, men att snacka ner ett älskat spel när liket knappt stelnat är helt enkelt okänsligt. Jag förstår helt enkelt om folk inte uppskattar att du sablar ner deras favoritsystem
Som sagt, det är rollspel som det talas om, inte någons mamma. Man måste kunna skilja på det. Vi spelar rollspel på olika sätt, uppskattar olika spelstilar och vi måste kunna tala om det öppet utan att någon blir upprörd. Att tala om likstelhet gör inte saken bättre. Folk kan älska Mutant bäst de vill, men de måste inse att man begår inte en hemsk handling och förgriper sig på ära/oskuld/släktnamn/vad det nu kan vara bara för att man säger att det finns något bortanför BRP som man finner mer tilltalande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
CapnZapp said:
Hade artikeln vinklats som en personlig intervju med Måns Broman (som först i i brödtexten i förbigående nämns som medförfattare till Mutantprodukter) hade nog iallafall jag uppfattat saken annorlunda.
Jag kan inte se hur du på kan se intervjun som något annat än en personlig intervju. Det är tolkning som saknar helt stöd i artikeln.

CapnZapp said:
Vill du fortfarande bli förbannad?
Nej, jag blir bara trött. Lägg ner eller hitta något nytt att gnälla över.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Måns said:
Jag kan inte se hur du på kan se intervjun som något annat än en personlig intervju.
Det tog lite tid men nu förstår jag plötsligt titeln, ulven är både du och U-DEK. Riktigt fyndigt faktiskt och helt i linje med tidigare dubbeltydiga mutanttitlar!
 
Top