Nekromanti #1/09 - Ulvriketartikeln

King in Yellow

Veteran
Joined
4 Oct 2005
Messages
12
Location
Carcosa
En enkel fråga - varför var denna artikel märkt som att den skulle ha med Mutant att göra? Den kändes mest som ett forum för Petter Bengtsson att visa hur bra han och hans polare är som inte spelar BRP-spel längre...

Gör om - gör rätt
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Näe... Vilken trist kommentar. Jag hyser faktiskt ett helt uppriktigt intresse för hur man kan utveckla BRP. Och Mutant är som bekant ett BRP-spel. Författarna av Ulvriket-böckerna har uppenbarligen velat utveckla detta. Jag hävdar att det finns ett nyhetsvärde i att ett av landets största rollspel väljer en ny väg.

Tänk om - tänk nytt!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag vill påstå KiY har en poäng, även om jag på inget sätt vill försvara det klumpiga sättet poängen framfördes på.

Klart man får lov att bli orolig och nervös när en av författarna säger saker som "Om man vill vidareutveckla rollspel så bör man lämna BRP bakom sig. Vi kan det nu."

Måns Broman framställs/framställer sig i allmänhet som begränsad av regelsystemet, snarare än den positiva snurr du BP vill få det, att han "utvecklat" det. Det är svårt att tolka ovanstående utsaga på annat sätt än att vi som älskar Mutant och BRP är outvecklade, och bör byta spelsystem.

Detta tycker jag är vad som är den verkligt trista kommentaren...

Jag hoppas därför MB besöker rollspel.nu och kan kommentera själv. :gremsmile:
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Dilandau said:
Skitbra intervju, tycker jag. Mycket intressanta resonemang -- och intressant med en spelskapare som inte gillar det regelsystem som han skriver för.
Snarare att det under flera år av arbete dök upp spel och idéer som gav smak på att pröva nya vägar under skrivandet. Dessutom, texten för DEK (som intervjun i huvudsak rör, inte DLM), var färdigställd nära ett år före den nådde handeln. Den långa produktionstiden gav utrymme för än fler funderingar att växa till och ta form.

Å andra sidan är det inte så konstigt. Hobbyn utvecklas ständigt. Vilka aktiva utövare och skribenter påverkas inte av det? Skulle jag börja om idag från scratch skulle texter se annorlunda ut. Jag vågar gissa att detsamma gäller för de flesta (alla?) aktiva skribenter på det här forumet. Måns är knappast ett undantag. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Intressant intervju, men det är inte ofta man ser en modulskapare så totalt dissa det spel han skriver för. :gremgrin:

Jag hade gärna läst mer om modulerna i fråga... men jag äger ju dem, så det löser ju sig.

Personligen hade jag även gillat mer om hur BRP kan utvecklas, inte.. "dags att gå vidare". Jag gillar ju som bekant BRP, och Mutant är intimt förknippat med det i Sverige. Nåt som jag tycker man ska bygga vidare på. BRPs enkelhet och smidighet är en del av Mutants framgång.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det låter som en intressant artikel. Jag skall se till att köpa mitt första ex av Fenix, tror jag.

Måns Broman postar ordentligt på rollspel.nu, så han borde dyka upp här snart för en kommentar. Min egen syn på saken är att det vore underbart om Sverige kunde gå vidare från BRP en gång för alla. Man skulle kunna designa ett nytt system från grunden som har många likheter med BRP, eftersom BRP i många detaljer är vettigt. Rickard Elimääs "Matiné" försöker ju med detta. BRP lider av att det hittades på i en tid då tänket kring designmål och spelsätt inte riktigt utvecklats ordentligt. Så, BRP har många poänger, men är ogenomtänkt i grunden. Det har byggts upp och reviderats ett otal gånger istället för att byggas med ett klart syfte från början. Det är min åsikt.

När det gäller Mutant specifikt så skall Järnringen ha gigantiskt beröm för sin ypperliga färdighet i världsbyggande. De har lyckats bättre än kanske någon annan med att måla upp en inspirerande och fascinerande värld. Av den anledningen skulle jag mycket väl ha kunnat gjort som Måns, och skrivit en modul till spelet medan jag ojade mig över regelsystemet.

Jag sitter ju själv och spelleder Den Längsta Marschen nu, och älskar idéerna men ojar mig över regelsystemet (som jag har fått modifiera något) och över rälsningen. Jag tror att Coriolis är den sista generationen svenska rollspel med ogenomtänkta regelsystem (baserat på vad jag hört; jag har inte läst det själv). Neotech verkar ju ha tänkt om från början i och med Neotech 4, och Riotminds är ute ur leken, så jag tror att om Järnringen någon gång sätter igång ännu en ny produktlinje så får de svårt att komma undan med den typen av system de hade i M:UA.

Ursäkter om jag drar iväg tråden på ett annat syfte, men syftet var för mig oklart från början.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, jag hade själv mina dubier när det gällde Coriolis. men efter att ha testat det i actual play på SSK så tycker jag att systemet fungerar... problemet med spelet är snarare bristen på kampanj... Och det går ju att rätta till.

Tror inte heller att man kan räkna ut Riotminds heller så snabbt...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
CapnZapp said:
Klart man får lov att bli orolig och nervös när en av författarna säger saker som "Om man vill vidareutveckla rollspel så bör man lämna BRP bakom sig. Vi kan det nu."
Orolig och nervös? Är man inte lite väl instabil då?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
King in Yellow said:
En enkel fråga - varför var denna artikel märkt som att den skulle ha med Mutant att göra? Den kändes mest som ett forum för Petter Bengtsson att visa hur bra han och hans polare är som inte spelar BRP-spel längre...

Gör om - gör rätt
Återvänd genast till http://80talsspel.blogspot.com/ och stanna där. Där går det bra att gnälla över allt nytt, farligt och obegripligt som sker inom hobbyn. :gremsmile:

(och nu kanske den bloggen får några besökare med? :gremwink: )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
CapnZapp said:
Detta tycker jag är vad som är den verkligt trista kommentaren...

Jag hoppas därför MB besöker rollspel.nu och kan kommentera själv. :gremsmile:
Jag har inget att tillägga, mer än att du läser in saker i texten helt utan grund.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Det var inte meningen att dra in dig eller din blogg i det här. Jag ber om ursäkt för det. For what its worth så var min avsikt att mitt inlägg skulle lätta upp stämningen i en ganska trist tråd.

Men som sagt, du har inget med det här att göra och jag ber om ursäkt. Det kom ut fel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Och för att i min värld så bildar du och KiY ett radarpar som alltid ställer upp för varandra och delar uppfattningar om allt. Det är nog inget som folk som inte hängt på mutant.nus chat i några år känner till. Därför blir mitt inlägg ännu mer obegripligt här. Jag borde ha tänkt mig för.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
1. BRP är ett gammalt och beprövat system. Det tilltalar många för att det är enkelt och på många sätt smidigt att använda. En genialisk konstruktion på många sätt. Det betyder inte att det också kan finnas andra lika bra eller bättre system. Jag fattar faktiskt inte hur detta kan upplevas som så oerhört provocerande.
2. BRP har som sagt funnits länge. Därför anser jag att det är intressant hur man kan utveckla systemet. Borde inte heller vara provocerande.

Men mest anmärkningsvärt i mina ögon är faktiskt hur man kan välja att starta en tråd bara för att tala om hur illa man tycker om en intervju i Fenix. Nu har ju dock diskussionen innehållit flera intressanta och positiva inlägg, men ändå...
 

King in Yellow

Veteran
Joined
4 Oct 2005
Messages
12
Location
Carcosa
Bengt Petter said:
Men mest anmärkningsvärt i mina ögon är faktiskt hur man kan välja att starta en tråd bara för att tala om hur illa man tycker om en intervju i Fenix.
Så det är fel att som läsare öppet få kritisera en artikel? Är det för att du är allsmäktig eller för att du är ofelbar? :gremwink:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det var bara sättet du gjorde det på. Vad har jag gjort för att förtjäna ditt oerhörda förakt?

Man behöver inte vara otrevlig för att man är kritisk.
 

King in Yellow

Veteran
Joined
4 Oct 2005
Messages
12
Location
Carcosa
Bengt Petter said:
Det var bara sättet du gjorde det på. Vad har jag gjort för att förtjäna ditt oerhörda förakt?
Oj! Var kommer det från? Jag har väl aldrig på något sätt påstått eller agerat som att jag föraktar dig? Att jag inte håller med dig eller öppet ogillar dina idéer är en helt annan sak. Är det inte OK att kritisera eller ogilla det du skriver?

Edit: För att citera "en annan person jag ofta samtalar med (ej P Lex) "Att påstå att det jag gör är bättre än det ni gör smakar och luktar illa. Låt ANDRA bestämma om det du gör är bra."
 
Top