[大禍時 2089] Färdigheter och Rollpersoner

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
En svag knackning på den bit plastic som utgör dörren till min simpla bostad fick mig att reagera. En av Harriets tiggarungar stod utanför med en uppsträckt liten skitig hand.
- Mister, mister jag har info Saltneck Brigade och Saracusa Tigers har gått ihop och är på väg hit för att sno ditt stash. Moggerz har lite inflytande här mister.
Jag log och gav ungen en klimp. Kopplade fast autoinjektorn och kände berusningen komma. Rädsla, adrenalin, svart lotus och efedrin. Kröp in i min mecha. Öppnade vapenskåpet och plockade varsamt ner gatlingen som jag stal från Harshima förra året. Bandväskan med de tolvtusen patronerna spände jag fast på ryggen.

Nä Björn, det känns som om du fuskat under skapandet av den här karaktären. Aldrig att jag skulle gett dig en gatling och en power armour.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Hur kommer det sig att man Netrunnar med vad som verkar vara Social-grundegenskapen? Jag hade gissat Neuro, i alla fall utifrån de typiska beskrivningarna i litteraturen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Hur kommer det sig att man Netrunnar med vad som verkar vara Social-grundegenskapen? Jag hade gissat Neuro, i alla fall utifrån de typiska beskrivningarna i litteraturen.
Ja, det är dels en balansfråga. Att lägga Ranged Combat och Netrunning under samma tycker jag inte funkar. Men det finns även något mystiskt och närmast ockult med cyberspace. Det tycks krävas en själ för att navigera bland mikroströmmar och datakristaller. Ingen vet riktigt hur eller varför Cyberkosmos funkar. Vill man vara mer vetenskaplig så är hjärnan så oerhört komplex så det handlar inte i det här fallet om motorik eller rationalitet. Det handlar om hur man, kanske på något slags omedvetet plan, kan få sina synapser att visualisera cyberkosmos och lyckas få dig att agera i den. Kanske är det ett mått på din hjärnas elasticitet? Vi har ju PSI-mutanter, som kan vara natural born cyberspacers.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Hur kommer det sig att man Netrunnar med vad som verkar vara Social-grundegenskapen? Jag hade gissat Neuro, i alla fall utifrån de typiska beskrivningarna i litteraturen.
Bra poäng tycker jag. Behövs ens ANIMA som koncept här? Något mer åt Wits kanske?

Förslag:

ULTRA - Styrka, Fysik, atletisk

NEURO - Smidighet, balans, hand to eye

FOCUS - Mental skärpa, koncentration, intelligens. Ersätter SMARTS

SAVVY
-Kvicktänkthet, fattning, social förmåga, reaktionsförmåga. Ersätter ANIMA

Med samma split av färdigheter :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Det hade ju varit den rationella uppdelningen. Men jag vill åt det där filosofiska som vi inte sällan hittar i cyberpunken. Blade Runner, Ghost in the Shell...
Japp, full förståelse. Då skall det ju vara ANIMA :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Det tycks krävas en själ för att navigera bland mikroströmmar och datakristaller.
Ah, litet Bliss Stage (som väl i sin tur hämtar från anime där du verkar köra din mech mest med emotioner...)?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
PSI
Hur tänker du dig dem?
Status?
Kan man både vara psi, och ha cybernetik?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
PSI
Hur tänker du dig dem?
Status?
Kan man både vara psi, och ha cybernetik?
Folk är såklart rädda för dem, och de går inte ut med att de är PSI. De kommer vara kraftfulla och fruktade. Och kan skaffa sig cybernetik men inte under chargen. De får skaffa det i spel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Folk är såklart rädda för dem, och de går inte ut med att de är PSI. De kommer vara kraftfulla och fruktade. Och kan skaffa sig cybernetik men inte under chargen. De får skaffa det i spel.
Är det ett sådant där ”cybernetics eat your soul”-spel (som t.ex. Shadowrun är, och som jag personligen tycker är litet trött), eller är det lika fritt fram för psimutanter som för andra?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Är det ett sådant där ”cybernetics eat your soul”-spel (som t.ex. Shadowrun är, och som jag personligen tycker är litet trött), eller är det lika fritt fram för psimutanter som för andra?
Nä, som sagt kan de skaffa det i spel. Men av balansskäl får de inte under chargen.
”cybernetics eat your soul” vet jag inte riktigt vad det innebär men ja, kroppen kommer till slut reagera om du byter ut för mycket i din kropp, eller ffa kopplar om din hjärna för mycket.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Nä, som sagt kan de skaffa det i spel. Men av balansskäl får de inte under chargen.
”cybernetics eat your soul” vet jag inte riktigt vad det innebär men ja, kroppen kommer till slut reagera om du byter ut för mycket i din kropp, eller ffa kopplar om din hjärna för mycket.
Det är tanken att du på något vis blir mindre och mindre "mänsklig" ju mer cybernetik du stoppar in, som att t.ex. cybernetik äter upp din Essence i Shadowrun (så att det inte funkar att vara magiker och ha cybernetik, till exempel). Om det bara är utmanande för hälsan i allmänhet är det en helt annan sak, det känns bara rimligt.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Det är tanken att du på något vis blir mindre och mindre "mänsklig" ju mer cybernetik du stoppar in, som att t.ex. cybernetik äter upp din Essence i Shadowrun (så att det inte funkar att vara magiker och ha cybernetik, till exempel). Om det bara är utmanande för hälsan i allmänhet är det en helt annan sak, det känns bara rimligt.

Ah, ok. Det är bara utmanande för hälsan.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Kommer man få välja psimutationer eller slås de fram slumpmässigt?
Psimutanter är alltså mer människolika än mutanter?
Är mutanter inte framavlade experiment av de största företagen? Att de är relativt nya.
Utan de har funnits jämnt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Kommer man få välja psimutationer eller slås de fram slumpmässigt?
Det blir en tabell men man kan ju välja om man vill.

Psimutanter är alltså mer människolika än mutanter?
De flesta är nog det, ja.

Är mutanter inte framavlade experiment av de största företagen? Att de är relativt nya.
Utan de har funnits jämnt.
Vi kan höra vad GeneTech CMO sir Hwang de Vries har att säga:

"Givetvis har vi full kontroll över mutantpopulationen. Det var ju vi som skapade dem. Genom etiska experiment på frivilliga havande, barn och foster kunde vi realisera vår mångåriga forskning. Och resultatet blev över förväntan! Tack vare genetiska förstärkningar kunde våra anställda utgöra mer avancerade kritiska arbetsuppgifter. Till allas glädje!

Att det skulle leva klaner av mutanter utanför odlingsmarkerna och återvinningsanläggningarna är såklart nonsens. Våra enheter patrullerar området och har full kontroll.

Det finns inget att oroa sig över.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Kul projekt!

Insåg att det fattades en del färdigheter så var tvungen att utvidga listan lite. Mekaniken är samma som i T2000 och Blade Runner. Du har värde från D till A som motsvarar:
A - 1T12
B - 1T10
C - 1T8
D - 1T6

För att lyckas med något måste du få minst 6. Så på 1T6 är enbart 6:an en framgång. På en T10 är såldes 6-10 framgångar. Du kan få fler framgångar. De visas genom symboler på tärningar. Detta gäller båda spelen men som jag har förstått det så har Blade Runner-tärningarna färre framgångar på sina. Men jag kan ha fel här. Iaf, i T2000 innebär exempelvis en 12:a 3st framgångar.
Liten kommentar - tärningarna i T2K och Blade Runner är samma. 1-5: fail, 6-9: en success, 10-12: två successes.
 
Top