[大禍時 2089] Färdigheter och Rollpersoner

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Insåg att det fattades en del färdigheter så var tvungen att utvidga listan lite. Mekaniken är samma som i T2000 och Blade Runner. Du har värde från D till A som motsvarar:
A - 1T12
B - 1T10
C - 1T8
D - 1T6

För att lyckas med något måste du få minst 6. Så på 1T6 är enbart 6:an en framgång. På en T10 är såldes 6-10 framgångar. Du kan få fler framgångar. De visas genom symboler på tärningar. Detta gäller båda spelen men som jag har förstått det så har Blade Runner-tärningarna färre framgångar på sina. Men jag kan ha fel här. Iaf, i T2000 innebär exempelvis en 12:a 3st framgångar. Dessa kan omvandlas till effekter, ffa i eldstrid. Alla tärningar har också en kritisk miss, på 1:or. Du har värde både i din GE och eventuellt även i färdighet. Isf rullar du två tärningar, annars bara en för ditt GE. Beroende på om du är SLUM, NORM eller ELIT får du olika värden och poäng att sätta ut. I gengäld får du som NORM tillgång till cybertech och företagsperks medan du som SLUM får tillgång till UAC (Unauthorized Cybernetics). Det är förbjuden cybertech, ofta militär sådan som har kopierats eller stulits från bolagen (zaibatsus).

Det finns även Robot och Mutant. Dessa är kan vara NORM eller SLUM, beroende på mutationer och status. De har tillgång till mutationer (fysiska eller mentala) eller roboteknik (vilket är snarlikt cyberteknik men med skillnaden att en robot är en logisk analyserande dator utan hjärna och nervbanor).

Jag har försökt göra alla Grundegenskaper+Färdigheter coola, så det finns inga dumpstats.

ULTRA
  • Close Combat
  • Force
  • Heavy Weapons
  • Mechanized Armour/Exo
  • Stamina
NEURO
  • Driving
  • Mobility
  • Observation
  • Ranged Combat
  • Stealth
SMART
  • Education
  • Hardware
  • Medical Aid
  • Software
  • Survival
ANIMA
  • Command
  • Connections
  • Manipulation
  • Netrunning
  • Street Smart
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Är det inte overlap mellan Mechanized Armour, Driving och Hardware?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Är det inte overlap mellan Mechanized Armour, Driving och Hardware?
En aning, men jag har egentligen inget emot overlap. Precis som IRL kan man i allmänhet närma sig problem från olika håll. Men såhär har jag tänkt:

Mechanized Armour - Att hantera pansar som stärker din fysiska prestanda.
Driving - Framföra fordon av olika slag
Hardware - Att hacka, bygga och laga teknologi
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Mechanized Armour - Att hantera pansar som stärker din fysiska prestanda.
Driving - Framföra fordon av olika slag
Hardware - Att hacka, bygga och laga teknologi
Skapar inte ordet Mechanized här en association till ”Mekaniserat” som i t.ex
”Mekaniserat infanteri” (d.v.s motoriserat)?

Hur ställer du dig till ordet Kinetic som i läran om kroppars rörelse och dynamik? Kinetic Armour har en najs Mutant2089:ish/Anime-feel känner jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Skapar inte ordet Mechanized här en association till ”Mekaniserat” som i t.ex
”Mekaniserat infanteri” (d.v.s motoriserat)?

Hur ställer du dig till ordet Kinetic som i läran om kroppars rörelse och dynamik? Kinetic Armour har en najs Mutant2089:ish/Anime-feel känner jag.
Jo, det låter coolt. Min tanke var att det skulle förkortas till mechas vilket ju funkar bättre med tanke på genren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Alla tärningar har också en kritisk miss, på 1:or. [...] Isf rullar du två tärningar, annars bara en för ditt GE.
Det är säkrast att det inte räcker med en etta, för då kommer man att fumla oftare när man har färdigheten!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jo, det låter coolt. Min tanke var att det skulle förkortas till mechas vilket ju funkar bättre med tanke på genren.
Pratar vi Power Armour eller jätterobotar här?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Om vi pratar power armour och man lägger full pott på det har man den tillgången i spel eller är tanken egentligen inte att spelare skall ha så coola pryttlar från början?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Om vi pratar power armour och man lägger full pott på det har man den tillgången i spel eller är tanken egentligen inte att spelare skall ha så coola pryttlar från början?
Det vill du bra gärna veta va!? Tänker att det är militär illegal utrustning som man har använt i sin tid vid något hårt förband, men inget man lär starta spel med. Men skulle du ha en sån i slummen kan det ju bli spännande! Varje gäng värt sitt salt kommer försöka sno den!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Det vill du bra gärna veta va!? Tänker att det är militär illegal utrustning som man har använt i sin tid vid något hårt förband, men inget man lär starta spel med. Men skulle du ha en sån i slummen kan det ju bli spännande! Varje gäng värt sitt salt kommer försöka sno den!
Det kan väl också vara kul om det finns mer elementära man kan använda, som ett retrofittat exoskelett som en power loader? Inte något som hör hemma på ett slagfält, men varje bit hjälper i slummen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Precis det är därför jag inte kommer lägga något på den färdigheten och den blir oviktig
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det kan väl också vara kul om det finns mer elementära man kan använda, som ett retrofittat exoskelett som en power loader? Inte något som hör hemma på ett slagfält, men varje bit hjälper i slummen.
Precis detta!

Heter inte färdigheten bara "Exo"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det kan väl också vara kul om det finns mer elementära man kan använda, som ett retrofittat exoskelett som en power loader? Inte något som hör hemma på ett slagfält, men varje bit hjälper i slummen.
Ja, precis. Det är ju något som används i fysiskt krävande jobb. Sådan utrustning finns naturligvis överallt.
 
Top