Hur kommer det sig att man Netrunnar med vad som verkar vara Social-grundegenskapen? Jag hade gissat Neuro, i alla fall utifrån de typiska beskrivningarna i litteraturen.
Hur kommer det sig att man Netrunnar med vad som verkar vara Social-grundegenskapen? Jag hade gissat Neuro, i alla fall utifrån de typiska beskrivningarna i litteraturen.
Bra poäng tycker jag. Behövs ens ANIMA som koncept här? Något mer åt Wits kanske?
Det hade ju varit den rationella uppdelningen. Men jag vill åt det där filosofiska som vi inte sällan hittar i cyberpunken. Blade Runner, Ghost in the Shell...
Det tycks krävas en själ för att navigera bland mikroströmmar och datakristaller.
Ah, litet Bliss Stage (som väl i sin tur hämtar från anime där du verkar köra din mech mest med emotioner...)?
PSI
Hur tänker du dig dem?
Status?
Kan man både vara psi, och ha cybernetik?
Folk är såklart rädda för dem, och de går inte ut med att de är PSI. De kommer vara kraftfulla och fruktade. Och kan skaffa sig cybernetik men inte under chargen. De får skaffa det i spel.
Är det ett sådant där ”cybernetics eat your soul”-spel (som t.ex. Shadowrun är, och som jag personligen tycker är litet trött), eller är det lika fritt fram för psimutanter som för andra?
Nä, som sagt kan de skaffa det i spel. Men av balansskäl får de inte under chargen.
”cybernetics eat your soul” vet jag inte riktigt vad det innebär men ja, kroppen kommer till slut reagera om du byter ut för mycket i din kropp, eller ffa kopplar om din hjärna för mycket.
Det är tanken att du på något vis blir mindre och mindre "mänsklig" ju mer cybernetik du stoppar in, som att t.ex. cybernetik äter upp din Essence i Shadowrun (så att det inte funkar att vara magiker och ha cybernetik, till exempel). Om det bara är utmanande för hälsan i allmänhet är det en helt annan sak, det känns bara rimligt.
![]()
Cybernetics Eat Your Soul - TV Tropes
In many popular cyberpunk Tabletop Games, cybernetic implants cause "humanity loss", reducing your social traits and essentially making cyberware into a form of Body Horror. Too many implants may reduce your character to catatonia or (far more …tvtropes.org
Ah, ok. Det är bara utmanande för hälsan.
Kommer man få välja psimutationer eller slås de fram slumpmässigt?
Psimutanter är alltså mer människolika än mutanter?
Är mutanter inte framavlade experiment av de största företagen? Att de är relativt nya.
Utan de har funnits jämnt.
Insåg att det fattades en del färdigheter så var tvungen att utvidga listan lite. Mekaniken är samma som i T2000 och Blade Runner. Du har värde från D till A som motsvarar:
A - 1T12
B - 1T10
C - 1T8
D - 1T6
För att lyckas med något måste du få minst 6. Så på 1T6 är enbart 6:an en framgång. På en T10 är såldes 6-10 framgångar. Du kan få fler framgångar. De visas genom symboler på tärningar. Detta gäller båda spelen men som jag har förstått det så har Blade Runner-tärningarna färre framgångar på sina. Men jag kan ha fel här. Iaf, i T2000 innebär exempelvis en 12:a 3st framgångar.
Liten kommentar - tärningarna i T2K och Blade Runner är samma. 1-5: fail, 6-9: en success, 10-12: två successes.