(… det här med) Kampanj och äventyr

Och kampanj för mig är när flera situationer kedjar in i varandra.

Ja, typ så. När ett scenario kommer till ett naturligt avslut och spelet fortsätter ändå.
Ibland är det rollpersonen som är den enda kopplingen, exempelvis i en Shadowrun-kampanj där varje scenario är ett nytt jobb med en ny uppdragsgivare.
Ibland länkas äventyren samman till exempel när något rollpersonerna gjorde i förra scenariot skapar en situation de behöver hantera i nästa scenario.
Båda dessa är kampanjer.

När man spelar med färdigt material kan en enskild bok vara ett äventyr som inte blir en kampanj. Som Shadows over Bögenhafen till WFRP1. Men möjligheten fanns att fortsätta med materialet till Enemy Within och då övergick äventyret till att ingå i en kampanj.

En enskild bok kan också vara en kampanj. Tex Darkening of Mirkwood.

Jag håller med om att det inte är antalet sessioner som är det avgörande.

Känner igen mig i frustrationen. Man måste inte beskriva varje måltid i detalj och man behöver inte prata med alla SLP när man fått agerbara ledtrådar från den första. Det är inte nödvändigt att fråga alla butiksägare om deras familjehistoria eller be dem redogöra för vad de tycker om varje enskild bybo. Jag har hört från en kompis att det kan gå till så :D

Man måste inte.

Men man får, om man tycker det är roligt =)

Jag förstår att det finns många därute som vill ha ett högre tempo, och det är okej. Men för min del älskar jag spelmöten som t.ex. till 90% består av att rollpersonerna diskuterar ledtrådarna de samlat hittills, vad de ska göra härnäst… samt dagens middag och korsord.

Jag har i mitt egna spelande (inte skrivande) gått över till att prata om Episoder och Säsonger när jag pratar om kampanjer.
Episod
En episod är ett speltillfälle. Enkelt.
Det börjar och slutar när vi börjar respektive slutar spela vid just det tillfället. Oavsett om vi spelar i 90 minuter eller 8 timmar (vilket vi aldrig gör sedan vi fyllde 16...).
Optimalt händer det saker där som för berättelsen vi berättar framåt. Det är inte nödvändigt att man når något stort och viktigt mål eller att man avslutar med en fet cliffhanger, men det är ju roligare om det sker så. E
fterföljande episoder inkluderar (på olika sätt) konsekvenserna av tidigare episoder. Precis som de flesta moderna dramatiska tv-serier gör.
Säsong
En säsong är flera episoder, som når något slags slut.
Säsong 1 kanske började med kaoset när alla rollpersonerna gick från levande till att bli levande döda och tar slut när de har hittat en plats i de levande dödas samhälle och allt känns stabilt igen, eller så börjar den vid värdshuset lugna brasa och tar slut när man besegrat bandithövdingen och allt blir än mer oreda när man hittar tecken på att byäldsten verkar ha legat bakom banditattackerna.
En säsong kan vara 2 - många episoder.
En ny säsong kan fortsätta ganska direkt efter att den förra avslutades eller hoppa i tid och plats (vilket också är sant för episoder, men kan komma mer naturligt mellan säsonger), men en ny säsong bör ha något nytt tema, nya konflikter, nya utmaningar.

Kampanj
En kampanj med detta tänk blir en eller flera säsonger. Men det skulle också kunna betyda den gemensamma kontinuiteten. För att jämföra med TV-serier och film så betyder det att man skulle kunna kalla hela Agents of SHIELD för en kampanj, men det är också möjligt att kalla hela MCU för en kampanj. Oavsett hur många rollpersoner och spelare som bytts ut på vägen. Men att skilja på dessa två känns inte lika viktigt.

One shot betyder för mig ett (kort) äventyr, oavsett hur många tillfällen man tar på sig att spela igenom det. "One shot" i det här sammanhanget är att man har ett gäng (förskrivna?) RP som är "förbrukade" efter äventyret. Och att man "testkör" ett system eller en setting utan ambition att spela vidare.

Sen kan jag 100% köpa ambitionen att göra det i en sittning. Det låter bra och stringent. Men för mig är det inte "en sittning" som avses med "one shot".

När slutar ett äventyr att vara äventyr och blir en kampanj? Är det mängden sidospår, är det antalet spelmöten, är det när samma grupp gör mer än ett äventyr, eller vad är en kampanj egentligen?

Jag skulle säg att det är lite knepigt men såhär tänker jag:
Ett äventyr är inte en kampanj, men två eller fler med samma rollpersoner är en kampanj. Det tycker jag är allt som krävs, men...
...det finns ju kampanjäventyr som jag tycker är äventyr så långa att de ger samma känsla som en medellång kampanj eller längre. (I just detta inlägg 10+ spelmöten om ungefär 5 timmar.) Men...
samtidigt finns det ju väldigt korta äventyr. Rekordet i min grupp är ett skämtäventyr som tog 15 minuter, medan de kortaste seriösa äventyren vi kört tog 5 timmar för två äventyr. Kampanjen de ingick i var tre äventyr på 2 spelmöten. Jag skulle ha svårt att kalla ett äventyr som hade 10 äventyr men tog 5 spelmöten för ett kampanjäventyr.

Så det blir lite känsla och inte en solklar definition för mig.

(Står på sidan att oneshot inte betyder ett spelmöte, utan ett äventyr som spelas med tanken att det inte ska vara en del av en kampanj. Förr i tiden i detta land skulle jag sagt att scenario är den korta typ av äventyr som är tänkta att klaras i en sittning, som konventsscenarion.)

Back