(… det här med) Kampanj och äventyr

Ordet ”One” är bokstavligt talat det fösta ordet i termen! Det betyder absolut en session! Om man inte kan hålla det till en session har man misslyckats med att spela ett One shot! Det är slarvigt spelat och slafsigt språkbruk.
Yeah, thats not how language works.

Jag som ju föredrar att spela eftertänksamt och inte hetsa så himla mycket, tänker om oneshots att de är "alldeles för korta äventyr som är ämnade att köras vid ett enda tillfälle, men som oftast behöver 2-3 för att spelas med någon behållning och utan att hålla på och stressa så mycket".

I min spelstil är det ju ganska lätt: ett äventyr är en avgränsad utmaning/uppdrag och när man klarat äventyret så är äventyret slut. Spelar man fler än ett äventyr med samma eller delvis samma rollpersoner, med kontinuitet, är det en kampanj.

Men jag fattar att om man spelar mer situationsfokuserat eller mer rollpersonsfokuserat blir det såklart mer luddigt i kanterna, svårt att säga om man ens spelar "äventyr" och även om man gör det så är det svårt att säga när ett slutar och ett annat börjar.

Yeah, thats not how language works.

Jo, det är det. Det är en term för något som görs en gång. Det är den enda kristallklara termen i tråden. Att försöka definiera om termen är just slafsigt.

Gillar premissen med äventyr (one shots?!) som har en tydlig begränsning (som en klocktimme eller tiden för ett ljus att brinna ut) och att de spelas i realtid. Men gissar att diskussionen om oneshots kräver en egen tråd.

Jag tänker att ett äventyr är rollspelens motsvarighet till en film. En kampanj motsvarar istället en tv-serie. Sedan finns det alltid dom som ska krångla till det och knyta ihop flera filmer, klippa om filmer till miniserier eller tvärt om.

(Problemet med tidigare nämnda utrikiska begrepp löser jag genom att prata om enstaka äventyr.)

Brukar tänka:

Kampanj: När något större är avklarat och vi har nått ett tydligt avslut, detta kan vara 2 eller 3 spelmöten eller också 30+. Men har faktiskt svårt att tänka på det som ett spelmöte.
Äventyr: Inte alls givet att en kampanj ens består av äventyr, men de gånger vi har lite mer episodiska saker här så tänker jag på dem som äventyr, eller i fallet med mer utforskande spel så tänker jag på respektive plats och varje separat expedition till platsen som ett äventyr.

Ordet ”One” är bokstavligt talat det fösta ordet i termen! Det betyder absolut en session! Om man inte kan hålla det till en session har man misslyckats med att spela ett One shot! Det är slarvigt spelat och slafsigt språkbruk.
Principiellt håller jag med. Problemet är att när jag mötte begreppet första gången vad en session 6 timmar ungefär. Nu när man blivit gammal och trött är en session oftast 2-3 timmar. Man kan ju argumentera att det är sekundärt, men det påverkar ju ändå en del.

Jo, det är det. Det är en term för något som görs en gång. Det är den enda kristallklara termen i tråden. Att försöka definiera om termen är just slafsigt.
Bara om man låser termen ONE till session och att det är antalet sessioner som defineras. Termen blir då i mina ögon snarare ett sätt att sätta krav på hur lång en sesssion måste vara.

Samma äventyr kan i mina ögon fortfarande vara en one shot för 2 grupper som har olika sessionslängder. Ex den ena gruppen kör ett 6-8 timmars pass och den andra kör 2 st 3-4 timmars pass.
Blir ett kort äventyr en "kampanj" om den delas in i fler spelpass? Helt ologiskt i mina ögon.
Oneshot i mina ögon är ett äventyr som är skrivet för att KUNNA köras på en sittning.

När slutar ett äventyr att vara äventyr och blir en kampanj? Är det mängden sidospår, är det antalet spelmöten, är det när samma grupp gör mer än ett äventyr, eller vad är en kampanj egentligen?
Inga starka åsikter, men det är ju kul att skriva inlägg.

Om vi spelar 5-10 sessioner med ett äventyr "Hitta mystisk bok åt uppdragsgivare", och sedan 5-10 sessioner med samma rollpersoner men ett fullständigt frikopplat äventyr "Utred mystiska saker hos en arkeologiprofessor" så tycker jag inte det är en kampanj.

Men om vi spelar 5-10 sessioner med ett äventyr "Hitta 'Book of Bad' åt professor Quartz", och sedan 5-10 sessioner med samma rollpersoner äventyret "Utred mystiska saker hos vid professor Quartz residens" där det i förväg fanns en planerad koppling så är det absolut en kampanj.

Och så ett gäng gråzoner på det.

(För övrigt så ser jag inga problem med att ett one-shot tar två-tre speltillfällen. Tanken är att köra det i ett svep, men vissa grupper har spelpass på två timmar och vissa grupper spelar heldagar... Om det betyder en person på internet tycker att jag misslyckats med att spela one-shot så är jag helt okej med det.)

Det här är allt som är fel med det svenska sättet att spela rollspel. Unikt dåligt och unikt svenskt! Varje gång jag kört något på ett konvent dyker det upp en galning som vill beskriva hur de borstar håret och packar sin ryggsäck i femton minuter. Och jag vill bara att någon kör en motorsåg i mitt huvud och sprejar dem med min hjärna.

GÖR NÅGOT! DÖDA NÅGON! SPELA ROLLSPEL!
Känner igen mig i frustrationen. Man måste inte beskriva varje måltid i detalj och man behöver inte prata med alla SLP när man fått agerbara ledtrådar från den första. Det är inte nödvändigt att fråga alla butiksägare om deras familjehistoria eller be dem redogöra för vad de tycker om varje enskild bybo. Jag har hört från en kompis att det kan gå till så :D

Äventyr: Inte alls givet att en kampanj ens består av äventyr
Instämmer. När vi spelade Swords of the Serpentine hade jag en rad intrigtrådar gående parallellt, och det var nog ingen sittning där vi ägnade oss uteslutande åt en av dem. Inför en sittning kunde jag tänka, "Senast ägnade vi oss mycket åt de här två trådarna som mest engagerar Nisse och Berit, så den här gången behöver jag dra igång en ny tråd där Adolfina står i centrum och köra vidare på Lars-Everts etablerade tråd".

Men historiskt sett så började ju rollspelen med att man utforskade en viss dungeon, och när rollspelsäventyr började publiceras så var de förstås tänkta att spelas fokuserat. Medan vi knallar runt i Palace of the Silver Princess väntar sig inte äventyrskonstruktören att vi samtidigt skall leta efter en förrymd trollkarlslärling någon annanstans och spionera på trupprörelser i grannkungariket. Kampanjer utan tydligt avgränsade äventyr är en senare uppfinning.

Ett maraton är 42195 meter. Om jag springer 20000 meter en dag och sedan 22195 meter nästa vecka. Har jag sprungit ett maraton då?

Nej.

Här är delen av posten där man ska skriva något om att det är lika bra att bla bla bla.

Ett maraton är 42195 meter. Om jag springer 20000 meter en dag och sedan 22195 meter nästa vecka. Har jag sprungit ett maraton då?

Nej.

Här är delen av posten där man ska skriva något om att det är lika bra att bla bla bla.
Det är ju en marknadsföringsterm också. Ett äventyr marknadsförs som en one shot för att det går att spela klart på en träff, inte för att det blir dåligt av att spela klart på två.

Men jag skulle bara använda one shot för något som blir färdigt på en träff. Om en spelare i pågående spel är sjuk och jag föreslår att vi spelar ett one shot istället så ser vi till att bli klara den kvällen.

Jag skulle nog också bara kalla det för ett one shot ifall det var ett system som var gjort för längre spel. Jag spelar inte en one shot Honey Heist, utan då spelar jag Honey Heist.

Håller med. Men om SL säger att nu ska vi spela Masks of Nyarlathotep och släpper ner tunga böcker på spelbordet, då vet man före.
Absolut att man kan förutsätta, men om spelgruppen upplöses efter första spelmötet, har man då spelat kampanjen? :D

Men historiskt sett så började ju rollspelen med att man utforskade en viss dungeon, och när rollspelsäventyr började publiceras så var de förstås tänkta att spelas fokuserat. Medan vi knallar runt i Palace of the Silver Princess väntar sig inte äventyrskonstruktören att vi samtidigt skall leta efter en förrymd trollkarlslärling någon annanstans och spionera på trupprörelser i grannkungariket. Kampanjer utan tydligt avgränsade äventyr är en senare uppfinning.

Jag skulle ju nästan se det tvärtom. Historiskt har du kampanjen redan där från start. Eller man kan ju argumentera för att kampanjen snarare kommer innan de separata dungarna just eftersom kampanjen handlar om riken och världens historik mer än individers och dungarna inlednignsvis var sådant som dök upp när folk ville bryta sig in i borgar under belägringar osv. Och det är ju en intressant skillnad, om man föreställer sig vad Äventyrsspel snackade om och lärde ut att en kampanj var en viss uppsättning karaktärer som var med om ett gäng äventyr så får vi typ klassiska fantasyepos. Tar vi istället gamla d&d (inklusive en drös andra gamla rollspel) så blir individuella karaktärers små bragder mer små inhopp här och där och kampanjen blir världen historia som spelas fram kring ett spelbord med ett uppsjö av spelare som kanske både består av folk som dyker upp tillfälligt och spelar över en helg bara när de råkar vara på besök eller de regelbundna inbitna som spelat sen dag ett och dyker upp varje vecka....

Det här är allt som är fel med det svenska sättet att spela rollspel. Unikt dåligt och unikt svenskt! Varje gång jag kört något på ett konvent dyker det upp en galning som vill beskriva hur de borstar håret och packar sin ryggsäck i femton minuter. Och jag vill bara att någon kör en motorsåg i mitt huvud och sprejar dem med min hjärna.

View attachment 32617

GÖR NÅGOT! DÖDA NÅGON! SPELA ROLLSPEL!
Jag förstår din frustration, i feel your pain brother.

jag var för ett antal år sedan med som spelare i nån agent kampanj och att planera en heist tog 4-5 spelmöten på 4 timmar vardera och det sista var jag så uttråkad och frustrerad så jag satt och funderade helt seriöst på om jag skulle hoppa upp på spelbordet och rulla runt och skrika i primal för att bryta monotonin.

Kampanjer innehåller väl någon form av metaplot med delmoment (äventyr) som både kan ha med sagda metaplot att göra eller inte. Det handlar väl mer om att spelaren kommer vara sin karaktär i en ständigt förändrande värld. Nya DoDs kampanj är ju att hitta alla delar av statyetten för att kunna ta sig till dimön, men du behöver ju hitta skiten först genom att resa runt.

Således handlar det inte om hur många sessioner som spelas för att det ska klassas som kampanj.
Med det sagt: allt över 20 sessioner är oavsett en kampanj. (jag sa inte att jag var konsekvent i mitt resonemang:sneaky:)

Back