”Var är citatet ifrån?”-leken

Lite ledtrådar: novellen publicerades första gången 1964, och är inte författarens enda novell som handlar om sniglar.

Patricia Highsmith hade ju en grej för sniglar. Ingen koll på om hon skrivit om dem, men vet att hon ofta hade ett gäng i sin handväska. Och under brösten.

Ja! Det är Patricia Highsmith! Stackars Mr Peter Knoppert drunknar i och blir kvävd av sina sniglar i slutet av novellen.

Last edited:
Ok, min översättning, efter som det var ett kul grepp.

[Mannen] brusade upp och skrek ”Med den kvinnan är jag vigd!”
Sen drog han sin pistol, och en fasligt stor kniv.
Med ett skott rakt i pannan tog han Vingmutterns liv.
Under sitt bord drog [hans fru] efter andan.

Ok, min översättning, efter som det var ett kul grepp.

[Mannen] brusade upp och skrek ”Med den kvinnan är jag vigd!”
Sen drog han sin pistol, och en fasligt stor kniv.
Med ett skott rakt i pannan tog han Vingmutterns liv.
Under sitt bord drog [hans fru] efter andan.

Nick Cave and The Bad Seeds - The Ballad of Robert Moore and Betty Coltrane

Kul låt och välskriven text, men det är lite svårt att förstå hur stackars Roberts hjärna hamnar på bordet i slutet.

Nu lämnar vi kulturen och kliver in i ett annat hittepå - politiken. Vem sa såhär i en TV-debatt?

Försök inte gömma dig bakom mina kjolar, för de är ganska korta.

Kan tänka mig att detta inte är helt okänt för en del:

"Something big is going down. You don't know what. But you can feel it all around you. It's in the air, in the headlines of newspapers, in the blurry images on television. It is a secret you have yet to grasp, although the first syllable has been spoken in a dream you cannot quite recall."

Kan tänka mig att detta inte är helt okänt för en del:

"Something big is going down. You don't know what. But you can feel it all around you. It's in the air, in the headlines of newspapers, in the blurry images on television. It is a secret you have yet to grasp, although the first syllable has been spoken in a dream you cannot quite recall."
Jag behövde resa mig ur soffan för att hitta citatet. Det är andra upplagan av ett av mina favoritrollspel i teorin som aldrig blivit bra nog i verkligheten när jag kört det. Unknown Armies.

Attachments

• IMG_2684.jpeg
    IMG_2684.jpeg
    1.5 MB · Views: 4
Jag behövde resa mig ur soffan för att hitta citatet. Det är andra upplagan av ett av mina favoritrollspel i teorin som aldrig blivit bra nog i verkligheten när jag kört det. Unknown Armies.
For each age is a dream that is dying!

Jocke avancerar från Street Level.

Här vill jag gärna veta vem det är som svarar på första repliken.
-De påstår att en miljardär från (utlandet) har tagit över en militärbas vid kusten!
-Det finns tre faror för vårt land som jag kämpar mot. Storfinansen, utländsk inblandning och hit mot våra gränser! Nu kommer ALLA TRE PÅ EN GÅNG! Jag tar det här PERSONLIGEN. Aktivera mitt gamla kavaleriförband!"

Back