”Var är citatet ifrån?”-leken

Storm
Mighty Storm
Violent Storm
Huge Storm
Inte rätt men närmast hittills! Sista ledtråden: om man förkortar titeln genom att ta första bokstaven i varje ord, så blir det SS, vilket kanske är lite ogenomtänkt särskilt som det är ett spel om andra världskriget. I loggan skrivs det istället som S².

Inte rätt men närmast hittills! Sista ledtråden: om man förkortar titeln genom att ta första bokstaven i varje ord, så blir det SS, vilket kanske är lite ogenomtänkt särskilt som det är ett spel om andra världskriget. I loggan skrivs det istället som S².
Silent storm?

Rätt!
Det är ett mycket trevligt litet spel som jag spelade en hel del som ung. X-com-liknande squad-taktik typ. Citatet är från introt som spelades varje gång man startade spelet, så ljudklippet "NINETEEN FORTY-THREE" (som var så långt den oftast hann spela, innan jag skippade) är inbränt i min hjärna.

Last edited:
Okej, långt citat

”-Your magnificent city, Father - and you the brain of this city - and all of us in the city's light... And where are the people, Father, whose hands built your city--?

-Where they belong...

-In the depths...? What if one day, those in the depths rise up against you?”

Jag igen direkt alltså!

"But Pop – it's great material. It makes everything more real – more human. I want to tell your story, the way it really happened."
"But this isn't so proper, so respectful ... I can tell you other stories, but such private things, I don't want you should mention."
"Okay, okay – I promise."

Jag igen direkt alltså!

"But Pop – it's great material. It makes everything more real – more human. I want to tell your story, the way it really happened."
"But this isn't so proper, so respectful ... I can tell you other stories, but such private things, I don't want you should mention."
"Okay, okay – I promise."
Maus! Art Spiegelman! Första kapitlet!

??? said:
Stridshäst, stridshäst! Du gamle, som nu står tjudrad på åkern, minns du din ungdom?

Minns du kampens dag, du modige? Du sprängde fram, som om du hade burits av vingar, din man vajade över dig som fladdrande lågor, på din svarta bringa glänste stänk av blod bland löddrigt skum. I seltyg av guld sprängde du fram, marken dånade under dig. Du skalv av fröjd,du modige. Ah, vad du var skön!

Äntligen (stod prästen i predikstolen) lite litteratur: det är från Gösta Berlings saga, av Lagerlöfskan

Back