”Var är citatet ifrån?”-leken

The people are excited
As if enjoying a great feast
As if climbing up to the terrace in spring

I alone am quiet and uninvolved
Like an infant not yet smiling
So weary, like having no place to return

The people all have surplus
While I alone seem lacking
I have the heart of a fool indeed, so ignorant

Ordinary people are bright
I alone am muddled

Ordinary people are scrutinizing
I alone am obtuse

Such tranquility, like the ocean
Such high wind, as if without limits

The people all have goals
And I alone am stubborn and lowly
Jag tror jag vill prova en kvalificerad gissning på Daodejing eller ja, the Tao Te Ching då

Man får mig gärna å förtälja, vilka som här samtala:

"Gagnråd jag heter: nyss, av gången tröttad, törstig jag trädde in i din sal. Länge jag färdats, längtar efter att hälsas och att mig du mottager, jätte."

"Vi står du då, Gagnråd, på golvet och talar? Sätt dig på bänk i salen! Utröna skola vi, om åldrige talarn vet mer eller mindre än gästen."

Vi börjar lite smått:

I eftertankens kranka blekhet står jag här både trött och blekfet.

OK, jag ger er lite mer:

Så många människor jag mött som slösat bort min tid, så många samtal som jag gett fan i. Men jag är inte arg, jag är förbannad. Nä jag är inte arg, jag är förbannad.

I eftertankens kranka blekhet står jag här både trött och blekfet. Jag ångrar allt sen sjuttiosju.

OK, det var kanske för nicheat.

Vi tar ett annat band i samma genre istället. Detta är alltså NYTT CITAT från NY KÄLLA.

I come old friend from hell tonight, across the rotting sea. Not the nails of the cross, nor the blood of Christ can bring you help this eve

OK, det var kanske för nicheat.

Vi tar ett annat band i samma genre istället. Detta är alltså NYTT CITAT från NY KÄLLA.

I come old friend from hell tonight, across the rotting sea. Not the nails of the cross, nor the blood of Christ can bring you help this eve
Det där är the Pouges!

Turkish song of the damned, tror jag?

Tommy the Cat is my name and I say unto thee

Hade nog väntat mig att någon plockat den låten snabbare men spelet är ditt.

FAN i HELVETE vad frustrerande det är när man tar något direkt och sedan är man redan en dag sen

Okej, här kommer ett citat som kanske kommer te sig omöjligt vid första anblick, men som egentligen borde vara väldigt lätt (i synnerhet om man känner mig).

Jag har en väldigt specifik källa i åtanke;

"Bonjour"

Även om det intebhar så mycket titeln att göra är citatet en vääääääääldigt stor ledtråd till filmen.

Jag har aldrig sett den men hört rollspelare prata lyriskt om den som en favoritfilm förr.

Jag ville ge nån annan en chans, men jag är fast i borlänge och smått uttåkad :D

Det är från Fargo. Säsong 4? Den med kriget mellan två gangsterfamiljer. Jag såg denni somras :)

Det är sjuksköterskan som säger det när hon och en annan ska avrättas
.

Jag ville ge nån annan en chans, men jag är fast i borlänge och smått uttåkad :D

Det är från Fargo. Säsong 4? Den med kriget mellan två gangsterfamiljer. Jag såg denni somras :)

Det är sjuksköterskan som säger det när hon och en annan ska avrättas
.
Ovärt att va i Borlänge, fast eller ej, men du har ju helt rätt! Fargo s4 är i min meaning lite orättvist blamerad. Ben Whishaw, Olyphant, han som spelar brorsan från Italien, är alla bra och underbara roller, men bäst tycker jag om just Jessie Buckleys Oraetta Mayflower.

Ovärt att va i Borlänge, fast eller ej, men du har ju helt rätt! Fargo s4 är i min meaning lite orättvist blamerad. Ben Whishaw, Olyphant, han som spelar brorsan från Italien, är alla bra och underbara roller, men bäst tycker jag om just Jessie Buckleys Oraetta Mayflower.
Ja, det var mycket jag gillade i den säsongen!

Finns riktigt många vassa citat från den källan...de mesta sagda av you know who.

Tänkte också ge nån annan en chans. Jag är inte fast i Borlänge men sitter och väntar på tvätten. Får se hur länge jag klarar hålla mig. Det är 11 minuter kvar på timern...

Nu börjar väntan på torktumlaren, och jag ska laga mat, så jag slänger, by the power of Grayskull! ur mig: Masters of the Universe

Tror det är Sorceress som säger det till Skeletor. Älskar Frank Langella överlag, och han är en rolig Skeletor.

Nu börjar väntan på torktumlaren, och jag ska laga mat, så jag slänger, by the power of Grayskull! ur mig: Masters of the Universe

Tror det är Sorceress som säger det till Skeletor. Älskar Frank Langella överlag, och han är en rolig Skeletor.
Jajjamensan!

Jag gillar den filmen. Främst på grund av Frank Lengella. Han förstod uppdraget och ger det 110%!

Jajjamensan!

Jag gillar den filmen. Främst på grund av Frank Lengella. Han förstod uppdraget och ger det 110%!
Aye! Jag hade nog valt "Where are they? Where are your friends now? Tell me about the loneliness of good, He-Man. Is it equal to the loneliness of evil?" men nu får jag klura ett tag på vad mitt nästa blir.

Aye! Jag hade nog valt "Where are they? Where are your friends now? Tell me about the loneliness of good, He-Man. Is it equal to the loneliness of evil?" men nu får jag klura ett tag på vad mitt nästa blir

Det stod mellan dessa två!! Jag tänkte att fler antagligen skulle minnas Skeletors citat dock, så tänkte att det jag valde var en gnutta mer obskyrt =D.

Plus att jag slapp censurera namnet

Yea, noise? Then I'll be brief. O happy dagger. This is thy sheath; there rust, and let me die.
Fick bli ganska lätt, så jag kan koncentrera mig på salsicciapastan och väntande Liverpooldrabbning. Plus att chrull blev lite snopet snuvad på Le Dernier Combat där...

Somehow, even in my extremity, I shall contrive to tell the story; since there is no one else to do it. But the telling will be toilsome and broken; and after I am done, the madness will recur, and several men will restrain me, lest I should leave the hospital and return across many desert leagues to those abominable vaults beneath the compulsion of the malignant and malevolent virus which is permeating my brain.

Jag tänkte att det nog inte är nån HP man inte kan, och då är det nog bara en jag skulle sätta en peng på: Klarkash-Ton!

Tycker stilen känns igen. Inget jag vet jag läst, men det finns så mycket CAS.

After leaving Vienna, and long before you come to Budapesth, the Danube enters a region of singular loneliness and desolation, where its waters spread away on all sides regardless of a main channel

Hans assistent, en dam på dekis
Med arsenik i portmonnän
Har en lapp där hon har skrivit
Ha misskund med hans själ
Sen spelar dom på bambuflöjt
Och man kan höra minsta fel

Kan du bjuda på om det är din egen översättning eller inte?
Det är inte min översättning. Jag kan faktiskt acceptera både originalets upphovspersonen och verkets namn eller översättarens namn och den översatta titeln.

Guldstjärna för den som tar båda.

Nytt citat!:

Wither and decay

End this destiny

Break these earthly chains

And set the spirit free

The spirit free

Nån annan Disneyprinsessa då möjligen? Rapunzel, från vad heter den, Tangled känns väl mest Frozen/sagolik/death metal.

"[Det] är gammalt, mycket gammalt. Det är äldre än människan, det är äldre än det äldsta vi känner till. Och det är fortfarande det enda som garanterar nästa generations födelse. Det är bara några tusen år sedan som dekadensen dansade in på arenan. Innan så var det fortplantningsdriften som styrde denna akt. Men som sagt, dekadensen kom in, i form av de gamla grekernas Eros. Av hans namn har vi fått ordet Erotik."

Utöver vem som säger detta får man gärna också nämna i relation/introduktion till vad, för full pott.

(Jag klippte lite i början och slutet av det här lilla talet, men om ingen verkligen sett/hört och minns det, eller nån gissning kommer, så slänger jag in i vilket fall den inledande biten.)

Början av citatet, som jag klippte bort:

🎵Följ mig Apollo pling plingeli plang!🎶

"Ja det var lite vad som kan ske, när man sitter på värdshus, dricker sig lite grann, så där. Och börjar diskutera politik. Men vad som ska försigå i nästa epistel, är gammalt mycket gammalt..."

Attans, nu måste jag ju komma på ett nytt citat! =D

Men vankas det Bellman kan jag inte tiga still!

Back