”Var är citatet ifrån?”-leken

Mer ledtrådar! De har släppt en skiva förra månaden. Ett svärd svingas i en tvättomaut i videon till låten.

En intressant detailj är att bandet inte har någon wikipedia-sida, men deras debutalbum har det.

Übereil

Okej, det är Die Spitz - "Throw Yourself to the Sword":

Nytt citat är:
You can't stay in your corner of the Forest waiting for others to come to you. You have to go to them sometimes.

Jag har ett nytt citat. Lek på!

"When you meet Tyler Durden, don't expect to like him. Only expect to tolerate him. He makes rationalizations constantly."

Jag har ett nytt citat. Lek på!

"When you meet Tyler Durden, don't expect to like him. Only expect to tolerate him. He makes rationalizations constantly."
Fight Club är väl den uppenbara gissningen iaf?

Är det American Cosmic?
Även om det inte är det så borde alla läsa American Cosmic! En religionsvetare börjar undersöka UFOn och folk som bryr sig om dem som om det är religion. Svinbra. Uppföljaren är inte lika vass.

Av någon anledning beskrivs den ofta som en manual i hur man raggar. Det är inte ens lite sant. Det är en bok om en grupp män som har som hobby att ragga.
Ja, överlag är det ju inte någon särskilt positiv bild som visas i just den boken.

Synd att Strauss senare skrev just en manual, "Rules of the Game". Det förstörde lite det positiva intryck jag fick av The Game.

Jag har bara hört om det som en raggningsguide 😂 Så vet inget. Jag ville bara passa på att känna mig moraliskt överlägsen för en gångs skull 😂

Så i den här tråden har jag lyckas pricka in den boken samt en porrfilm, hmmm....

Nytt citat:

"Mastermind" is another word that comes up all the time
You keep hearing about these "terrorists masterminds" that are being killed over in the Middle East
"Terrorists masterminds?"
"Mastermind" is sort of a lofty way to describe what these guys do, don't you think?
They're not masterminds
"OK, you take bomb, right? And you put in backpack. And you get on the bus and you blow yourself up."
"Why do I have to blow myself up? Why don't I put..."
"Who's the fucking mastermind here? Me or you?"

Så i den här tråden har jag lyckas pricka in den boken samt en porrfilm, hmmm....

Nytt citat:

"Mastermind" is another word that comes up all the time
You keep hearing about these "terrorists masterminds" that are being killed over in the Middle East
"Terrorists masterminds?"
"Mastermind" is sort of a lofty way to describe what these guys do, don't you think?
They're not masterminds
"OK, you take bomb, right? And you put in backpack. And you get on the bus and you blow yourself up."
"Why do I have to blow myself up? Why don't I put..."
"Who's the fucking mastermind here? Me or you?"
Hmm, kommer att tänka på den där Key & Peele-sketchen när de sitter i en grotta och har Al Qaeda APT, men det är väl inte den eller hur?

Jag har ingen aning om hurvida Volbeat har någon Aqua-koppling men de är från Danmark och var aktiva 2004 (tror jag).

Dansk musik, liksom...

Übereil

Låttiteln har ett typ av klädesplagg som första ord.

Albumet heter samma som gruppen.

Det är inte direkt en traditionell grupp utan mer utav elektroniskt musik med tal ovanpå, typ som spoken word.

En annan låt från albumet rabblar bara massa fakta tex.

Låttiteln har ett typ av klädesplagg som första ord.

Albumet heter samma som gruppen.

Det är inte direkt en traditionell grupp utan mer utav elektroniskt musik med tal ovanpå, typ som spoken word.

En annan låt från albumet rabblar bara massa fakta tex.
Fakta-låten känner jag igen. Den kom (precis som Sunscreen några år tidigare) på många olika språk. Bla svenska. Men jag måste gräva i mitt popkultur-arkiv och se om ett namn dyker upp.

Fakta-låten känner jag igen. Den kom (precis som Sunscreen några år tidigare) på många olika språk. Bla svenska. Men jag måste gräva i mitt popkultur-arkiv och se om ett namn dyker upp.
Gert Fylking gjorde fakta låten på svenska.

Men jag söker då en annan låt från original skivan

Verkar vara svårt det här.

Här är den första delen av låten jag letar efter. Låter den vara uppe ett par timmar sen byter jag citat

Why is marijuana not legal? Why is marijuana not legal?
It's a natural plant that grows in the dirt
You know what's not natural? 80-year-old dudes with hard-ons
That's not natural, but we got pills for that
We're dedicating all our medical resources to keeping the old guys erect
But we're putting people in jail for smoking something that grows in the dirt?

Ni får se er besegrade.

Det jag letade efter var:
Lazyboy - Underwear goes inside the pants

Lyssnade en hel del på det albumet när det kom. Tror kanske jag överskattade lite hur populärt den var

Nytt citat kommer strax

Ok vi tar en enklare och betydligt mer välkänd låt. Artist och låttitel tack.

Super Nintendo, Sega Genesis
When I was dead broke, man, I couldn't picture this
50-inch screen, money-green leather sofa
Got two rides, a limousine with a chauffeur (woo)

Here's a joke, boy. One day this man walks out of his house to go to work. He sees this snail on his porch. So he picks it up and chucks it over his roof, into the back yard. Snail bounces off a rock, cracks its shell all to shit, and lands in the grass. Snail lies there dying. But it doesn't die. It eats some grass. Slowly heals. Grows a new shell. And after a while it can crawl again. One day the snail up and heads back to the front of the house. Finally, after a year, the little guy crawls back on the porch. Right then, the man walks out to go to work and sees this snail again. So he says to it, 'What the fuck's your problem?'

In the Steven Spielberg movie "E.T.," why is the alien brown? No reason. In "Love Story," why do the two characters fall madly in love with each other? No reason. In Oliver Stone's "JFK," why is the President suddenly assassinated by some stranger? No reason. In the excellent "Chain Saw Massacre" by Tobe Hooper, why don't we ever see the characters go to the bathroom or wash their hands like people do in real life? Absolutely no reason. Worse, in "The Pianist" by Polanski, how come this guy has to hide and live like a bum when he plays the piano so well? Once again the answer is, no reason. I could go on for hours with more examples. The list is endless. You probably never gave it a thought, but all great films, without exception, contain an important element of no reason. And you know why? Because life itself is filled with no reason. Why can't we see the air all around us? No reason. Why are we always thinking? No reason. Why do some people love sausages and other people hate sausages? No fuckin' reason.

Inspirerad av Anchorman; är det något Steve Buscemi har sagt i någon film?

Låter som exakt den typ av (ofta quentin tarantino-författade) tirad han skulle kunna explodera i.

Det är en sak som sägs i en film om ett telikinetiskt föremål som blir levande och börjar dödar folk av… Tja… No reason.

Ooo, låter ju som en film rätt upp i min gränd!

Men efter the Pianist, alltså? Det tar oss ju in på 2000-talet i alla fall, och alla jag kan komma på är från långt tidigare!

Om det inte kommit något remake av nån Steven King filmatisering på senare år... ny version av "the mangler"?

Ooo, låter ju som en film rätt upp i min gränd!

Men efter the Pianist, alltså? Det tar oss ju in på 2000-talet i alla fall, och alla jag kan komma på är från långt tidigare!

Om det inte kommit något remake av nån Steven King filmatisering på senare år... ny version av "the mangler"?

Snyggt plockat med tidslinjen! Den är från 2010.

Du borde se den här filmen (när du får reda på vilken det är). För den är helt fantastisk!

Är det inte The Mangler så gissar jag på att God45 är exakt en sån person som sätt filmen om ett levande bildäck. Fuskade för att leta upp namnet, som var Rubber och inte Tire som jag hade för mig.

Är det inte The Mangler så gissar jag på att God45 är exakt en sån person som sätt filmen om ett levande bildäck. Fuskade för att leta upp namnet, som var Rubber och inte Tire som jag hade för mig.

Det ÄR Rubber! :D Så den, den är SÅ BRA!

Jag börjar mitt i citatet och lägger till mer om ingen gissar rätt.
”…Laputan Machine”

Jag är så pass säker på min sak (och gissar att Jocke är ute och roar sig, fredagen till ära) att jag helt enkelt kör på;

- Can't pass an old man?
- I didn't see him.
- You gotta know where everybody is, all of us!
- What if I can't?
- They'll crush your skull!

Den här tror jag kommer vara rätt lätt.

Jag är så pass säker på min sak (och gissar att Jocke är ute och roar sig, fredagen till ära) att jag helt enkelt kör på;

- Can't pass an old man?
- I didn't see him.
- What if I can't?

Matrix?

- Can't pass an old man?
- I didn't see him.
- What if I can't?

Ghosts?

Det var rätt.
Spänningen inför remastern som ska komma nästa år har gjort att det dykt up en del Dues Ex-clip i mina youtoube-rekomendation. Det är nog bara några veckor sedan just den där episoden poppade upp =D

Last edited:
Spänningein inför remastern som ska komma nästa år har gjort att det dykt up en del Dues Ex-clip i mina youtoube-rekomendation. Det är nog bara några veckor sedan just den där episoden poppade upp =D
Antagligen för att jag läste om remaken som jag kom att tänka på den scenen.

Citat 3, från en helt annan karaktär:

- There's nothing I wouldn't do to win. But I never hurt anyone for any reason other than sticking a dog's skull on a stake.

Korrekt!

Orginaltitel är Salute of the Jugger

Släpptes i en något nedklippt (och sämre) variant som "Blood of Heroes"

På svenska döptes den till Dösmatchen, tror jag.

Jag grunnade på om jag istället för sista citatet skulle ha sagt "det är en sportfilm". Men hade jag sagt det först och sen pratat om hundskallen, hade det definitivt gett bort det tror jag.

Kul att plocka en mer på intresse för obskyra sporter, snarare än verket i sig 😅

Kör en gammal klassiker då:
-Fuck
fuck
fuck
Mutha, mutha fuck
Mutha, mutha mutha fuck fuck
Mutha fuck, mutha fuck
Noinch, noinch, noinch
1-2-1-2-3-4
Noinch, noinch, noinch
Smokin' weed
Smokin' wiz
Doin' coke
Drinkin' beers
Drinkin' beers, beers, beers
Rollin' fatties, smokin' blunts
Who smokes the blunts
We smoke the blunts
Rollin' blunts and smokin...

- Oh, let me get a nickle bag.

- 15 bucks little man
Put that shit in my hand
If that money doesn't show
Then you owe me owe me owe

Nu kan jag inte med hundra procents säkerhet säga att citatet inte är med i dessa filmer, eftersom de är från samma universum och jag inte har sett dem. Men citatet kommer från en annan film.

Nästan.
Strikes Back

Jag kan nog mest inte tänka mig Jay & Silent Bob Strikes Back som en gammal klassiker. Den måste vara rätt ny, väl?

…oh. Never mind.

Alla filmer som är släppta efter 1999 är "ganska nya"

=)

Last edited:
Jag kan nog mest inte tänka mig Jay & Silent Bob Strikes Back som en gammal klassiker. Den måste vara rätt ny, väl?

…oh. Never mind.

Alla filmer som är släppta efter 1999 är "ganska nya"
Gymnasietiden är så länge sen, och så främmande att det känns mer som en parallell tidslinje än faktisk historia.

Men det var också lite medvetet skrivet för att inte vara för enkelt.

Back