”Var är citatet ifrån?”-leken

Den där deckarserien med Jason Swartsman vare väll han som skrev? Den som var "we got Wes Andersson at home"?
Jag ger rätt för det. Bored to death (som Deaodanders skriver). Ted Dansons karaktär, tidsskriftsredaktören George, försöker trösta huvudkaraktären Jonathan (Jason Schwartzman) som har en livskris.

"Do you know the information I'm trying to give you! You're a little nitpicking prick! That's what you are: a little nitpicking prick! And you know what I'm gonna do to nitpricking pricks! I'm gonna call in a Greyhawk 10."

"Do you know the information I'm trying to give you! You're a little nitpicking prick! That's what you are: a little nitpicking prick! And you know what I'm gonna do to nitpricking pricks! I'm gonna call in a Greyhawk 10."
"You are a nitpicking prick, you nitpicking prick" av Prick Nitpicking?

Jag undrar om inte Greyhawk också kan syfta till en helikopter.

Så jag tänker hissa på Blackhawk down eftersom jag är dålig på krigsfilmer.

”The Beast” är amerikanska presidentens bil, men jag vet inte vart det i sin tur leder.

Korrekt! Robert ftw. Juarez.
Hjälper om man sett filmen nyligen, annars ingen chans att jag skulle minnas det. XD

Men då är det väl min tur då. Då kör vi något lite äldre och mer obskyrt - men förhoppningsvis inte för obskyrt.

It's been 15 years since a strange disease wiped out all the adults and left us kids to defend for ourselves. Now we're moving ahead, through the past.

Förövrigt så har jag ett ordningsförslag: citaten som det ska gissas på skrivs inte med quote-taggar utan bara mellan ””-tecken. Också försöker folk citera detta i sina gissningar så man inte behöver leta efter vad det är som det ska gissas på.

"I hope you brought an army."

"You think so little of me, dear colleague. I brought five."
Och om jag förstått det rätt borde detta vara det som ska gissas på.
Låter svulstigt och krigiskt, är det någon Horus Heresey-del?

Jag nöjer mig med äran, och låter ordningen återgå till God45 som sig bör!

Jag kände mig också lite förvirrad.

Och om jag förstått det rätt borde detta vara det som ska gissas på.
Låter svulstigt och krigiskt, är det någon Horus Heresey-del?

Det är inte exakt rätt men nära nog! Det är från 40k boken The Infinite and the Divine!

Nästa citat är ditt :)

Vi tar en lätt(?)

”I will hold this child in my arms, I will caress his soft head. Listen to him cry.”

Tydligen inte så lätt. Vi kompletterar med en textrad eller två till:

”I will hold this child in my arms.
I will caress his soft head.
Listen to him cry, listen to him cry.
I could kill the child, I could kill the child.
The beautiful child.”

Inte en enda gissning?
Då avslöjar jag att vi är på jakt efter ett amerikanskt band, och att det inte rör sig om någon våg.

Jag måste sluta svara när jag inte har några bra citat färdiga.

”Det särskilda ansvar SL åtar sig omfattar förberedelser inför spelmöten, att artikulera spelvärlden och att tillämpa regelverket i praktiken.”

Jag måste sluta svara när jag inte har några bra citat färdiga.

”Det särskilda ansvar SL åtar sig omfattar förberedelser inför spelmöten, att artikulera spelvärlden och att tillämpa regelverket i praktiken.”

Drakar och Demoner? (Eller vilket svenskt rollspel som helst, men vafan nånstans måste vi ju börja)

Version… 1?

(jag hoppas att det är något spel @krank skrivit, och att han själv inte känner igen det!)

(Eller vilket svenskt rollspel som helst, men vafan nånstans måste vi ju börja)
Det borde gå att härleda sig fram till rätt svar utan att gissa sig igenom alla svenskutgivna rollspel någonsin.

(Och jag ger inte :(-svar enbart för att jag är ute efter nån hyperspecifik utgåva eller så)

Dod 91?

Kan vi få en ledtråd om det är översatt av dig eller skrivet så på svenska?

Okej, det här är en översättning (originalspråket är alltså inte svenska).

”För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan. Sedan stannar det. Förr eller senare, en dag som alla andra, upphör den dunkande rörelsen av sig själv och blodet börjar rinna mot kroppens lägsta punkt, där det samlar sig i en liten grop, väl synlig utifrån som ett mörkt och svampigt område på den allt vitare huden, samtidigt som kroppstemperaturen sjunker, lemmarna stelnar och tarmarna töms.”

Okej, det här är en översättning (originalspråket är alltså inte svenska).

”För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan. Sedan stannar det. Förr eller senare, en dag som alla andra, upphör den dunkande rörelsen av sig själv och blodet börjar rinna mot kroppens lägsta punkt, där det samlar sig i en liten grop, väl synlig utifrån som ett mörkt och svampigt område på den allt vitare huden, samtidigt som kroppstemperaturen sjunker, lemmarna stelnar och tarmarna töms.”
Det där är Knausgård, från första Min Kamp.

Hah! Ren flax. Jag läste lite Kyrklund med mina elever (eller inte, det var bara i planeringsstadiet) under höstterminen och Danmark (i Uppland dårå) fastnade i minnet när jag läste lite grundläggande biografi.

Okej, då blir det amerikansk populärkultur nu. Den här låten borde vara obligatorisk cyperpunkmusik (eller inte kanske - men jag tycker den är rätt fräck i varje fall):

From history, the flood of counterfeits released
The black cloud, the resurrection of the deceased
Automatons gather all the pieces
So the world may be increased
In simulation jubilation for the builders
Of the body of the beast

Skinny Puppy?

Närmare på något sätt.

Hint: låten är från gruppens sista album som släpptes 1999.

Cyberpunk var kanske en red herring, men det är mycket "Spray-on clothes and diamond jaws", "full-wall paint-on TV sets" och "Post industrial bliss/A binary hug or kiss/Can be wrung from utility mist".

Inga idéer?

Ny hint: sångaren i bandet är mer känd som frontman i en annan 90-talsakt, även om det här är hans första grupp.

Jag minns inte när Rob Zombie gick solo, men jag gissar på efter 1999 och svarar White Zombie.

Übereil

När la The KLF ner? Det är ett band jag kan förvånansvärt lite om.
92 eller 93 IIRC. Så långt tidigare.

Men det rör sig om ett band med en sångare som frontat mer än ett band. Det jag kommer på på rak arm är Entombed-Hellacopters, men båda har släppt plattor efter 1999.

Übereil

Okej, då blir det amerikansk populärkultur nu. Den här låten borde vara obligatorisk cyperpunkmusik (eller inte kanske - men jag tycker den är rätt fräck i varje fall):

From history, the flood of counterfeits released
The black cloud, the resurrection of the deceased
Automatons gather all the pieces
So the world may be increased
In simulation jubilation for the builders
Of the body of the beast
Mr Bungle? Dvs Mike Patton som frontmannen i fråga.

Testar denna, artisten åtminstone tack:

”Say there's a girl
Who's new in town
Well, you better watch out now
Or she'll put you down
'Cause she's an evil chick
Say she's the witch

She got long black hair
And a big black car
I know what you're thinking
But you won't get far
She gonna make you itch
'Cause she's the witch”

”Say there's a girl
Who's new in town
Or she'll put you down
Say she's the witch

She got long black hair
And a big black car
But you won't get far
She gonna make you itch
'Cause she's the witch”
Ha! Den kan jag! Det är ju någon jag inte kan alls...

”Say there's a girl
Who's new in town
Or she'll put you down
Say she's the witch

She got long black hair
And a big black car
But you won't get far
She gonna make you itch
'Cause she's the witch”
Kan det vara Cher? Hon har ju gjort ett par låtar på temat.

”Say there's a girl
Who's new in town
Or she'll put you down
Say she's the witch

She got long black hair
And a big black car
But you won't get far
She gonna make you itch
'Cause she's the witch”
Kan det vara Black Sabbath?

”Say there's a girl
Who's new in town
Or she'll put you down
Say she's the witch

She got long black hair
And a big black car
But you won't get far
She gonna make you itch
'Cause she's the witch”
Johnny Cash

Tycker det känns bluesrock-mässigt i fraseringen och det är ju lite light-ockult tema så jag gissar på något väldigt tidigt av Zeppelin, även om jag borde känna igen det då. Kanske någon protosläpp innan debutalbumet?

Nu tänker jag på She's Not There vet jag, men kan The Zombies ha gjort en She's a Witch också? Har dålig koll på deras katalog utöver vissa bitar.

Ledtråd. Ni behöver tänka lite råare. Såhär beskrivs bandet på Wikipedia:
"Their aggressive, hard-edged sound has been a major influence on punk and garage music worldwide, and they have been named inspirations to the White Stripes, LCD Soundsystem, Nirvana, The Hives, and other musical artists."

Är det inget av de ovanstående gissar jag på The Sonics.
Yes!

Låten The Witch, deras första singel vad jag vet. Fanns lite fler ledtrådar på lut, som att bandnamnet kan få en att tänka på något taggigt, eller tv-spel. Eller att de gjort den antagligen mest kända versionen av Have love, will travel. Och har man inte hört Sonics bör man åtgärda det om jag får bestämma.

Back