”Var är citatet ifrån?”-leken

Jag spinner vidare på det krigiska temat:
Ich war im Kriege immer bestrebt, den Gegner ohne Hass zu betrachten und ihn als Mann seinem Mute entsprechend zu schätzen. Ich bemühte mich, ihn im Kampf aufzusuchen, um ihn zu töten, und erwartete auch von ihm nichts anderes. Wenn mir später Gefangene in die Hände fielen, fühlte ich mich für ihre Sicherheit verantwortlich.
(Under kriget strävade jag alltid efter att betrakta fienden utan hat och att värdera honom som karl utifrån hans mod. Jag strävade efter att möta honom i syfte att döda honom och förväntade mig inget annat av honom. När fångar senare föll i mina händer kände jag att jag ansvarade för deras säkerhet.)

Last edited:
Jag spinner vidare på det krigiska temat:

(Under kriget strävade jag alltid efter att betrakta fienden utan hat och att värdera honom som karl efter hans mod. Jag strävade efter att möta honom i strid i syfte att döda honom och förväntade mig inget annat från honom. När fångar senare föll i mina händer kände jag att jag ansvarade för deras säkerhet.)

Har inte läst det här, men utifrån språk, tematiken och självupplevdheten i citatet så gissar jag på Ernst Junger

Känner främst till honom från Hardcore History, där Dan Carlin citerar honom friskt i Blueprint for Armageddon, om jag ska vara ärlig :)

Hoppla. Jag hade nog tänkt gissa på På Västfronten Intet Nytt jag, men då var jag inte för långt ifrån då. Fel författare, men rätt krig och initial.

"The meeting of two personalities is like the contact of two chemical substances: if there is any reaction, both are transformed."

"The meeting of two personalities is like the contact of two chemical substances: if there is any reaction, both are transformed."
Blev lite upptagen på jobbet och tänkte att nån annan kan få ta det eller gissa, men det är i vilket fall Jung det här. Gamle C.G. Kommer jag ut som Jungian nu?

Se om ni har koll på det här stycket fucked up comedic gold då:

Guess it takes more than the healing power of laughter to perform a successful operation.

Nån ikonisk Joker-story? Vi chansar på Killing Joke, fast jag borde minnas det om det var därifrån.

Back