luddwig
Vagabond i världsrymden
Bifur;n309670 said:Jo kategoriseringen är kanske lite tillspetsad. Och just ordet rälsad är ju känsligtNär jag började tänka på det handlade det väl om att jag kan se att man boxar in spelet på olika stadier och beroende på ens inställning som spelare kan man anse att det är att bli räslad (upplevelsen av det som Nässe skriver).
För att fortsätta på det tillspetsade spåret skulle man kunna säga att vissa (ofta äldre) rollspel har som koncept att "du kan spela vad du vill" men sedan finns det en styrning (i form av räls) i äventyren. Andra rollspel har istället klart avgränsade koncept med ger frihet inom konceptets ramar. Lockelsen med det förstnämnda kan då vara att just få spela vad du vill (fast det egentligen inte passar in) och att få ta del av en dramaturgisk berättelse, medan det senare alternativet ger spelarna mer inflytande och bäddar för ett mer oförutsägbart spel. Så ja, jag håller med om att det handlar om att välja ramar för spelet i olika stadier, och att vad man väljer får olika effekter.