Önskelista Luna City Blues

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag blev så himla pepp nu. Och för att inte skräpa ner i andra trådar skapar jag en egen. Jag hade ju en önskelista till Ereb oxå. När andan faller på kanske jag kan lägga mina önske slp här liksom stämnings höjande texter

Buick roadmaster från 1950 i färgerna svart, grå och mörk blå. Är en biltyp jag hoppas lite på.
Och sådana där bilar med långa motorhuvar rolls royce.

De där svärden alla hade i MC kanske man kunde tona ner.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Luna City kan ha en poliskår som är oberoende av megaföretagen (men såklart mutade av dessa). Luna City har en borgmästare.
Rymdhamnarna är Luna Citys snarare än mega företagen.(eller de kriminella gäng som för tillfället sätter agendan i den stadsdel där rymdhamnen huserar)
Det finns sjukhus, barnhem, fängelser och mental sjukhus i Luna Citys regi, liksom DDR fabriker som tillverkar tråkiga saker, som kakburkar till smaklösa kakor, textilier till kostymer och annat krafs.
Luna City stoltserar också med tre lacrosse lag. Luna City Jailbrakers, Crisiums Gladiators och Luna City Stars som ständigt försöker konkurrera med megaföretagens lag i ligan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag vet att det inte kommer att hända, men karaktärsskapandet med alla tabeller var sjukt kul i Mutant Chronicles. Resultaten var ruskigt bra skrivna, då de gav lucka för tolkningar och kunde kombineras med andra resultat. Sedan gav det en bra inblick i världen där frilansare hade en hög chans att åka in i fängelset.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Egentligen är min största önskan att @krank skriver det spel jag inte visste att jag ville ha. Överraskningar är alltid bäst 🙂

Men om jag ska önska något ändå vill jag ha en värld som estetiskt och praktiskt består av konstraster. Enorma magnifika byggnader i art deco-stil tornar upp sig, stora zeppelinare svävar ovanför staden. Radiokanaler och banderoller sänder ut propaganda. Samtidigt är tillvaron så eländig att många måste livnära sig på hundmat i slutet av löningsperioden.

Jag tänker mig också en tillvaro där inget riktigt funkar. Rörposten skickar meddelanden fel, strömavbrott sker minst en gång i veckan och det råder alltid brist på något. Dessa fel skylls ömsom på kriget på Venus och ömsom på fiendens spioner. Tänk Brazil fast skruva upp det mörka ett par varv och tona det det brittiskt humoristiska.

Lite Brazil möter Starship Troopers möter det ockulta möter fascistisk futurism möter art deco typ 😄

EDIT: Sen vet jag för lite om MC för att ha koll på om det jag skriver passar in i settingen, jag kanske är helt ute och cyklar 🙈
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
En anledning till spelets namn. Jag vet att mutanterna inte ska vara något fokus, och att Modiphius hade något slags metaplot kring att de var världens frälsare eller något (jag vet ingenting om Modiphius utgivning förutom vad krank har berättat om), men jag vill att det ska finnas några slags mutantkrönikor någonstans, eller att berättelsen som helhet utgör mutantkrönikor av någon anledning. På samma sätt som Drakar och Demoner nu faktiskt handlar om drakar och demoner. Det behöver inte vara centralt, men jag vill att frågan "varför heter det Mutant Chronicles?" ska ha ett svar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker inte att det ska finnas hundmat. För att det finns inga hundar. I zoobutiken finns guldfiskar, vita dansmöss och nymfparakiter.
I det Luna City som jag ser finns inga träd, på sin höjd murgröna. Det finns inga fåglar. Vilda djur är råttor, flugor, spindlar och kackerlackor
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Tänker att doktorn på Moggers bild hjälper att skära bort mutationer från de stackare som har synliga dito.
Förlåt fel tråd
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker inte att det ska finnas hundmat. För att det finns inga hundar. I zoobutiken finns guldfiskar, vita dansmöss och nymfparakiter.
I det Luna City som jag ser finns inga träd, på sin höjd murgröna. Det finns inga fåglar. Vilda djur är råttor, flugor, spindlar och kackerlackor
Alltså, det där med hundmat ska inte ta bokstavligt. Det var mer en liknelse för att många har det så eländigt att de tvingas leva liv som är allt annat än värdiga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag tycker inte att det ska finnas hundmat. För att det finns inga hundar. I zoobutiken finns guldfiskar, vita dansmöss och nymfparakiter.
I det Luna City som jag ser finns inga träd, på sin höjd murgröna. Det finns inga fåglar. Vilda djur är råttor, flugor, spindlar och kackerlackor
Det finns inga hundar, men det finns råttor för den som vill hålla sig med husdjur. Det är dyrt och högstatus att ha råtta, förstås. Man måste ha utrymme för bur, och vem har det bland Lunas kistlägenheter? Och råttmat! Och visst, man kan gå ned i kloakerna och fånga en pestsmittad månråtta, om man vill dö av nekropest så fort man blir biten, men om man vill ha en avgiftad, renrasig avelsråtta kan de bli dyrt! Det finns förstås många fina råttraser - finhåriga spetsråttor, humörsvängiga råttoodles, lekfulla vattenråttor och muskelsvällande dobberråttor. Exklusivast av allt är de förhöjda rattus sapiens, som kan vara trevliga sällskapsdjur för den som vill ha någon att prata med
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
På kupong kan varje enskild medborgare klass 4 på Luna kvittera ut 10 burkar röd sås, 10 burkar gul sås med klimp, 10 burkar canned meat, fyra limpor, tolv flaskor öl i månaden, barn kvitterar ut halv ranson.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag märker nu hur mitt fokus på önskelistan handlar om berättelsens statister. Men i en futuristisk dystopi med övernaturliga inslag och psykomager vill jag att den grå massan ges lite uppmärksamhet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
I det Luna City som jag ser finns inga träd, på sin höjd murgröna. Det finns inga fåglar. Vilda djur är råttor, flugor, spindlar och kackerlackor
I en värld där människor betraktas som råvaror finns inte utrymme för trivsel, det är en mycket bra poäng. Stadsplaneringar har alltid parker för att öppna upp en stängd stad och få folk att trivas och känna sig säkra. För de vet att trivsel skapar en produktiv människa. Företag ser däremot att produktivitet kommer någon annanstans ifrån. Skulle kunna tänka mig barer, spelhålor, media, stridsgropar (och annan sport) och religiösa församlingar som trivsel/tidsfördriv. Grönska (och husägor i storlek av stadsparker) hör till eliten.
 
Last edited:
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag önskar att slutresultatet blir en jättetjock bok, som man kan umgås med länge länge! Jag önskar också att den är strösslad med en riklig mängd Peter Berting-illustrationer. Och så önskar jag mig att Frilansarens handbok antingen är en del av grundoken, eller ges ut separat. En Great Campaign, som består av en bok per megacorp, vore också underbart! Och så önskar jag att kunde spela rollspel i stället för att jobba...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jag vill ha rörpost. Känslan av att medelklassen har viss lyx med tex snygga bilar eller bättre kläder. Megakorporationerna är ständigt närvarande - även om du inte jobbar direkt för dem så äter du Capitos mat, kör White Stars bilar och dricker Bauhaus öl.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
På Luna City har megakorparna sina huvudkontor. Men deras säkerhetsfirmor har ingen juridisk rätt att agera utanför sitt bolags gränser. Därav vitsen med privatdeckare.

Världen är inte heller så rigoröst låst som i en cyberpunksetting. Pöbeln kan få biljetter till operan, klassresor förekommer.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
” Theobald lyssnade på sin vevgrammofon det var en predikan av hans favorit predikant biskop Rozenkranz. I bokhyllan fanns en tummad upplaga av kardinalens skrift och ytterligare ett antal stenkakor. I köket satt Agnes på en av de fyra karmstolarna. Hennes huvud var vridet i en konstig vinkel och hennes ögon hade för länge sedan mist sin gnista.
På mattan i vardagsrummet hade Theobald plockat ihop och isär karbinen ett tiotal gånger. Han hade plockat ur de nio patronerna ur magasinet och matat in dem igen. En gång i tiden hade magasinet haft 35 bulor. Nu var det bara nio kvar, nio stycken patroner. På skrivbordet nedanför bokhyllan stod skrivmaskinen, i den satt ett papper. En enda mening var skriven i det översta vänstra hörnet.
HON ÄR HÄR NU i versaler. Skrivbordslådorna var fyllda av pappersark fullklottrade av samma budskap.
Theobald stirrade ut genom fönstret från sjuttonde våningen…”
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jättelika betongmonument som föreställer krigare och hjältar tornar upp sig i det sura, fräsande regnet. Kring deras fötter och socklar sover hemlösa krigsveteraner.

*

Kriget som pågår ute i solsystemet är overkligt i skala och förstörelsekraft. Den krigsteknologi som används där ute i tomheten kan liksom inte användas i Luna City, och har kanske inte ens stats; det skulle vara som om gatugäng och poliser hade tillgång till apache-helikoptrar, jetflyg, atomvapen. Om någon smugglar in en av de där stora kulsprutorna som krigarna har leder det till att en enorm säkerhetsapparat sätts igång i staden. Hela kvarter stängs ner, man stormar lägenheter, plockar in hundratals människor i interneringsläger. Soldaternas handeldvapen är liksom... massförstörelsevapen.

*

Brödraskapet eller megakorporationerna anar att något pågår med de mutanter som har börjat födas, och någon gruppering försöker avla fram en supermutant som kan förvränga själva verkligheten, eller kröka rumtiden så att man kan resa bortom solsystemet, till främmande planeter, eller främmande dimensioner. Och man har kommit en bit på vägen, i en underjordisk, helvetisk forskningsanläggning.

*

Ondskan är inte ond, egentligen, utan något annat, en sorts väsen som måhända är närmast obegripliga, och säkerligen grymma och mardrömslika, men som ändå bara bär den moraliska "ondskan" och det "demoniska" som en mask (under en annan mask), för att åstadkomma... något. Nästan som en parallell till megakorparnas bruk av nationalism. Fast ondskan låtsa vara ”ond” för att skrämma eller disciplinera eller kanske allra helst locka mänskligheten. Och mutanterna har med deras agenda att göra, på ett eller annat sätt. En profetia från deras egen mörka dimension. En varelse som ska förgöra dem, eller rädda dem. Ett fruktansvärt pris. En negativ Messias.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Deathlockdrum och biogiganter.
Jag har sedan Dancon funderat på hur biojättar skulle kunna fås in i en Luna City-setting. De är ju enorma, och stan passar ju ofta bättre för mer normalstora monster.

Men jag tänker att man kanske inte ska utgå från att biojätten är vaken? Den kan ju vara under jorden någonstans, varsamt ihopsatt av olika delar som olika sekter tillverkat, där var och en inte vet exakt vad det är de byggt eller bidragit till. Och så kan rollpersonerna nysta i det…
 
Top