Nekromanti [Ödesväktarna] Ett försök till omslag och baksidestext

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Testade att peta lite i formuleringarna. Kanske blev det något användbart.

»Kroppen hittas med ett halvdussin långa huggsår i ryggen. Alla dörrar till rummet var låsta – inifrån. Medaljongen kring offrets hals bär en symbol som får blodet att isas. Ödesväktarna kallas genast till platsen.«

Ordningen i huvudstaden Elemin är hotad. Under gatorna, bakom lyckta dörrar och i fattigkvarterens dunkla gränder samlas hemlighetsfulla sekter och övernaturliga väsen. Allt fler rykten talar om skrämmande och oförklarliga fenomen. Det är en förändringens tid då allt som Vävargillet och Maharadjan byggt upp riskerar att raseras.

Som Ödesväktare arbetar du och de andra spelarna för att skydda staden från de nya hoten. Väktarna är det förnuftiga och välorganiserade Vävargillets förlängda arm. En grupp som utreder händelser med mystiska och ockulta undertoner. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Rymdhamster;n313794 said:
Jag tycker också det ska vara mer vitt ;)


Jag tycker att det där ser bättre ut. När originalbilden är omgiven av vitt ser det ut som en konstigt klippt bild. Här ser det ut som ett hål i ett vitt golv, och att resten av omslaget också är en del av bilden.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Schysst! Men jag håller med om att bildens beige antingen ska vara helt vitt, eller att resten av omslaget ska vara samma färg som det beiga. Tycker att Rymdhamsters förslag är det bästa hittills. Däremot vet jag inte om titeln och undertiteln kanske ska göras lite mer spännande. Prova lite olika typsnitt, och prova att centrera det. Bilden i sig är ju väldigt centrerad i sin komposition och det blir i min värld märkligt att inte följa det även i titeltypografin. Prova!
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
ceruleanfive;n313766 said:
[- - -]
[*]"Det akademiska och byråkratiska Vävargillet" är inte supersexigt. "Det mytomspunna och mäktiga Vävargillets", eller något fränare kanske vore att föredra?
[- - -]
Inte för att käfta emot (många bra tankar, ceruleanfive!), men den här ändringen avråder jag från. Jag tycker att den nuvarande formuleringen är precis lagom osexig. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
pappa;n313819 said:
Schysst! Men jag håller med om att bildens beige antingen ska vara helt vitt, eller att resten av omslaget ska vara samma färg som det beiga. Tycker att Rymdhamsters förslag är det bästa hittills.
Ja, jag börjar alltmer luta åt att köra på den varianten också. Det bär mig alltid lite emot att "göra våld" på en illustratörs arbete, men jag tror att det faktiskt blir bättre. Också ganska mycket i linje med min ursprungliga tanke.

pappa;n313819 said:
Däremot vet jag inte om titeln och undertiteln kanske ska göras lite mer spännande. Prova lite olika typsnitt, och prova att centrera det. Bilden i sig är ju väldigt centrerad i sin komposition och det blir i min värld märkligt att inte följa det även i titeltypografin. Prova!
Jag testade lite centrering men tyckte inte riktigt att det funkade heller. Men jag gör ett nytt försök, återkommer med resultatet. Kanske funkar det bättre ifall jag hittar rätt typsnitt – har du några förslag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Texten finns nu här. Ni ska kunna föreslå/kommentera saker i den. Tänkte att det är lite lättare att justera text och hålla uppdaterad i Docs än i en forumtråd...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne


Tagit bort en del av det beiga på stenarna (men inte allt), testar centrera titeln. Testar också att feta titeln.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Dimfrost;n313904 said:
Jag tror att omslaget skulle må bra av en riktig logga och inte bara en titel i ren text.

Det är absolut möjligt. Jag har experimenterat lite själv och fått inse att jag tycker att det är mycket lättare att göra loggor och sådant till någorlunda moderna eller framtida settings, men betydligt svårare att göra saker till fantasy och forntid. Jag kan göra ett par försök att åtminstone variera lite med typsnitten dock =)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag fick enorma Full Metal Alchemist-vibbar av den bilden.

Föredrar för övrigt den fetstilade loggan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det ser grymt trevligt ut det här! Allt låter som ett äventyr till Kopparhavets hjältar* (vi verkar ha ganska likt avstamp även om vårt fokus även omfattar mer klassiskt äventyrande). Men just mysterispel inspirerat av sumer är ett av våra designmål :) Med det sagt så är det är givet köp och illustrationerna ser fantastiska ut, och så även kartan! När kickstartas det? Eller släpps?

*Vilket ska tolkas som att jag ger det alla tummar upp och inte (enbart) som skamlös egenreklam ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Måns;n314010 said:
Det ser grymt trevligt ut det här! Allt låter som ett äventyr till Kopparhavets hjältar* (vi verkar ha ganska likt avstamp även om vårt fokus även omfattar mer klassiskt äventyrande). Men just mysterispel inspirerat av sumer är ett av våra designmål :) Med det sagt så är det är givet köp och illustrationerna ser fantastiska ut, och så även kartan! När kickstartas det? Eller släpps?

*Vilket ska tolkas som att jag ger det alla tummar upp och inte (enbart) som skamlös egenreklam ;)
Tror ändå att det är rätt stor skillnad. Det här verkar ju snarare vara en fantasydeckare (Grym genre!).

Krank - tänker du lite Mutant City Blues/Gumshoe i upplägg (fast i indisk-mesopotamsk fantasy?)

Ser grymt ut!
 
Top